koivulauta mökin lattiaan

lattian tekijä ???

onko kokemusta koivulaudasta mökin lattiassa.
miten sietää vaihtelevat olot....jopa mökin kylmillään pidon. kiinnitys ruuveilla vai nauloilla. kiitos kommenteista

3

2950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökissä

Laitoin n. 5 vuotta sitten mökille. Ei peruslämpöä, mutta talvieristys kylläkin. Laudan paksuus oli kai 28. Koolinkijako 400, kiinnitys itsesenkkaavilla ruuveilla joka koolikiin. Ruuvi muistaakseni 45 mm. Ehkä hieman lyhempikin kävisi, tiukka kiertää akkukoneella. Jos on pari miestä hommissa, niin ainakin kolme porakonetta tarvitaan, yksi poranterälle ja kaksi ruuvikärjille. Ruuvikärkiä (hyviä, sopivia) kannattaa olla varalla. Verkkokäyttöinen kone kiihtyy ja ruuvaa nopeammin ja väsymättä. Kannattanee kokeilla gyproc-ruuvikonetta syvyyssäädöllä (mutta ei gyproc-ruuveja). Minulla oli tavallinen porakone.
      Tietenkin piilokiinnitys pontista. Ruuvien reijät porasin, jotta ei halkea. Päissä pitää olla siltikin varovainen. Tavara oli aika kapeata jotain 70 mm paikkeilla. Koivu on aina kempuraa, joten leveämpi ei oikene. Koivu vaatii enemmän lyömistä kuin mänty, koska kovempi puu. Oltava hyvä vastine lyöntiä varten.
      Tavaran on oltava mökkiasennukseen sopivaa. Liian kostea rakoilee. Mieluummin se voi olla liian kuivaa, kun kiinnittää hyvin ruuveilla.
      On tuo koivu jonkinverran työläämpi laittaa, mutta onhan se tyylikkäämpi ja kovempi.

• lattian tekijä

kiitos kommenteistasi...pari kysymystä vielä.
        missä kosteudessa lauta oli kun löit sen lattiaan? miksi päädyit ruuveihin etkä nauloihin ? voisin muutenkin keskustella aiheesta kanssasi...voit laittaa puh numerosi mulle sähköpostiin....jos saan häiritä.

tai soittaa 050-5516 443

• mökillä
        lattian tekijä kirjoitti:

kiitos kommenteistasi...pari kysymystä vielä.
        missä kosteudessa lauta oli kun löit sen lattiaan? miksi päädyit ruuveihin etkä nauloihin ? voisin muutenkin keskustella aiheesta kanssasi...voit laittaa puh numerosi mulle sähköpostiin....jos saan häiritä.

tai soittaa 050-5516 443

En muista prosentteja mutta oli muistaakseni ollut uunissa jonkin aikaa. Ei kuitenkaan niin kauaa kuin omakotitaloihin laitettava tavara. Ostin laudan O.Rantasen höyläämöltä Lammin Kostilasta. Höyläämöt varmasti opastavat asiassa.

Kiinnitin ruuveilla, jotta mahdollinen turpoaminen ei vedä lautoja irti. Koivu on myös herkkää halkeamaan, joten naulaus ilman esireikää voi halkaista ainakin päissä. Naulaamalla kiinnittämisestä ei minulla ole kokemusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe