Kertokaa, millä saisin halvimmin/helpoiten 12V:n muuntajasta tulevan jännitteen muutettua 6V:iin?
Käytössä siis kaksi piiriä, toinen toimii 12V:lla ja toinen 6V:lla. Tarkoitus olisi käyttää samaa muuntajaa.
Jännite 12V -> n. 6V
15
7277
Vastaukset
- vaikka...
6 V:n lineaariregulaattori, 7806, josta saat suoraan stabiloidun 6V:n jännitteen.
- Anonyymi
Näytä minulle regulaattori joka muuttaa muuntajasta saatavaa vaihtojännitettä?
- Kiki
VASTUS!
- J--K
Näytä minulle vastus, jonka yli jää vakiojännite??
Jos virta muuttuu, yli oleva jännite muuttuu. Eli vastuksella saadaan jotain 0 ja 12 voltin väliltä. Regu on hyvä tai jos virta ei suuri ja jännite saa hieman vaihdella 6 voltista, niin sitten vastus ja 6.2 voltin zener 12 voltista sarjaan maihin. Mitoittaa vastus siten, että siitä menee virtaa enemmän kuin 6 voltin kytkentä kuluttaa. Loppu virta menee zenerin kautta maihin. - Kiki
J--K kirjoitti:
Näytä minulle vastus, jonka yli jää vakiojännite??
Jos virta muuttuu, yli oleva jännite muuttuu. Eli vastuksella saadaan jotain 0 ja 12 voltin väliltä. Regu on hyvä tai jos virta ei suuri ja jännite saa hieman vaihdella 6 voltista, niin sitten vastus ja 6.2 voltin zener 12 voltista sarjaan maihin. Mitoittaa vastus siten, että siitä menee virtaa enemmän kuin 6 voltin kytkentä kuluttaa. Loppu virta menee zenerin kautta maihin.Mikään vastus, mut se mitoitetaan yhdelle virta-arvolle, ja laite ei vie enempää!
- Vastustan vastusta
Kiki kirjoitti:
Mikään vastus, mut se mitoitetaan yhdelle virta-arvolle, ja laite ei vie enempää!
Laitteet harvoin vie vakiovirtaa!
Pitäisi tosin ilmoittaa mikä laite kyseessä. - J--K
Kiki kirjoitti:
Mikään vastus, mut se mitoitetaan yhdelle virta-arvolle, ja laite ei vie enempää!
No, jos laite ei vie enempää, mutta jos se vie vähemmän, niin pelkällä vastuksella jännite nousee.
Eli kannattaa käyttää LM7806 tai LM317 regua.
- 7806
7806 regulaattori paras,pienellä jäähdytyslevyllä varustettuna.
Jos 6 v:n laite ei vie paljon virtaa ,voi laittaa ennen regulaattoria vastuksen alentamaan virtaa ja lämmön muodostusta regulaattorissa.
Jos taas laitteesi ottaa paljon virtaa, voi laittaa regulaattoreita usempia rinnan. Yhdestä regulaattorista saa jäähdytettynä ulos noin 1.5 A- kewekoo
Näin on, lisäksi regulaattorissa on suojausominaisuuksia. Ei mitkään vastusviritelmät voi koskaan toimia, muuten kuin vakiovirralla. Sitäpaitsi regulaattori ei ei maksa paljonkaan..
- Anonyymi
riistakameroissa ja muussakin olen käyttänyt tätä jännitteen alentajaa:
https://automasa.fi/tuote/uovision-jannitteenalentaja-kaapeli/
En tiedä vastaako tarkotusta tässä tapauksessa- Anonyymi
... mutta miksi ihmeessä nostatat ikivanhaa keskustelua johon alkuperäinen kysymys ja viimeisin vastaus lähetettiin 16 vuotta sitten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... mutta miksi ihmeessä nostatat ikivanhaa keskustelua johon alkuperäinen kysymys ja viimeisin vastaus lähetettiin 16 vuotta sitten?
Onhan eräs tapa harrastaa piilomainontaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan eräs tapa harrastaa piilomainontaa...
No on varsin kökkö tapa mikä Automasalle tässä kerrottakoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymystä tietysti nostetaan ihan vain näitä "miksi nostatat" -kyselijöiden ärsyttämiseksi. Kas kun vain täydellinen toope kyttää jotain suoli24-palstaa 24/7 ja lueskelee "nostettuja" keskusteluita. Me muut tulemme tänne kun etsimme vastauksia kysymyksiin ja google tai muu hakukone antaa linkin tänne sivulle. Siksi myös vanhoihin kysymyksiin kannattaa vastailla.
- Anonyymi
no kysymys on vieläkin ajankohtainen,,esim useimmat riistakamerat toimii 6v jännitteellä,,ja 12v akusta pudotetaan jännite regulaattorilla,,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910596- 372391
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362326- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?831232Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?265983- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737