Mihin Hawaijilla

jos menis

Ajattelin mennä sellaiseen paikkaan joka on kunnolla erilainen kuin tämä meidän finland.
Valitsin Hawaijin saaret.
Mutta mikä saari sitten mihin mennä.
Onko Mauii vai mikä. Matkahan maksaa maltaita mutta so what asenteella niin hyvä tulee.
Kerran edes olisi kiva käydä tuolla maapallon paratiisissa. Mitä mieltä olit itse
Onko kaikki niin kaunista kuin kerrotaan ja tvssä näytetään

Kaikki vinkit vastaanotetaan

21

5722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloha

      Aloha!

      Olimme viime kesänä kaksi viikkoa (kanssa ekaa kertaa olin pallon toisella puolella) Hawaijin saarella, eli Big Islandilla. Matka tosiaan maksoi maltaita, mutta oli kaiken sen arvoinen. Jokainen saari on kuulemma erilainen, ja monella jenkillä tuntui olevan oma suosikkinsa. Siellähän paljon oli USA:n mantereelta turisteja (eli se on niille, kuin meille esim.Kanarian saaret)
      Big Island jo nimestäkin päätellen on iso. Päivässä kyllä saaren kiertää, mutta rankka ja nopea reissu se on. Joten suosittelen auton vuokraamista.
      Kaunista oli ja juuri sellaista mitä voisi kuvitella olevan paratiisi saaren. Ja kuumaa oli, ja kosteaa.. oikein tropiikki!
      Suosittelen ehdottomasti, vaikka kallistahan lystiä se on, mutta siitä jää niin mahtavat muistot! Unelmissa on että jos joskus lähtisimme jollekkin toiselle Hawaijin saarelle =)

      • minä taasen

        Kuulosti kyllä hyvältä
        no miten on kun siellä on käynyt
        meneekö sitten maku "tavallisista" etelänkohteista täysin ja haaveileeko aina pääsystä Hawaijille.
        Mikä oli parasta ja mitä ehdottomasti kannattaa
        tehdä tai kokea.
        Oliko kaksi viikkoa liian lyhyt aika


      • Aloha
        minä taasen kirjoitti:

        Kuulosti kyllä hyvältä
        no miten on kun siellä on käynyt
        meneekö sitten maku "tavallisista" etelänkohteista täysin ja haaveileeko aina pääsystä Hawaijille.
        Mikä oli parasta ja mitä ehdottomasti kannattaa
        tehdä tai kokea.
        Oliko kaksi viikkoa liian lyhyt aika

        Olimme käyneet "tavallisissa" Suomalaisten suosimissa matkakohteissa; eli Kreikassa olemme käyneet 6 kertaa ja kerran Madeiralla. Edelleen olemme sitä mieltä, että Kreikkaan on päästävä taasen joskus...

        Se tietty riippuu ihmisestä, jos haluaa sitten aina päästä Hawaijille. Meihin ainakin iski vähäsen "kaukomatkakärpänen", itse asiassa olemme varanneet ensi kesäksi matkan Australiaan..

        Big Islandilla ehdottomasti kannattaa käydä maailman toimivimman tulivuoren, Kilaulean kraaterilla. Vesiputouksia siellä on paljon ja kävimme mm. myös meren pohjassa sukellusveneellä. Eli nähtävää riittää ja mielestämme Big Island ei ollut pelkkä rantalomakohde.

        2 viikkoa oli meille ihan sopiva aika. Lentohan sinne on pitkä, joten näimme myös manner USA:ta, kun yövyimme meno- ja paluumatkalla San Franciscossa ja Los Angelesissa (suosittelen juuri sellaista vaihtoehtoa matkalle). Aikaero on valtaisa: kello oli siellä kesäkuussa 13 tuntia taaksepäin meidän aikaan nähden. Kotiin kun tultiin, niin kesti pari viikkoa sopeutua taas tähän meidän Suomen aikaan.
        Kylä muuten missä olimme Hawaijilla oli Kailua Kona. Mukava pieni paikka, jossa oli oikein Hawaijilaista tunnelmaa. Paikalliset ihmiset oli ystävällisiä ja rento meininki :)


      • minä taaasen
        Aloha kirjoitti:

        Olimme käyneet "tavallisissa" Suomalaisten suosimissa matkakohteissa; eli Kreikassa olemme käyneet 6 kertaa ja kerran Madeiralla. Edelleen olemme sitä mieltä, että Kreikkaan on päästävä taasen joskus...

        Se tietty riippuu ihmisestä, jos haluaa sitten aina päästä Hawaijille. Meihin ainakin iski vähäsen "kaukomatkakärpänen", itse asiassa olemme varanneet ensi kesäksi matkan Australiaan..

        Big Islandilla ehdottomasti kannattaa käydä maailman toimivimman tulivuoren, Kilaulean kraaterilla. Vesiputouksia siellä on paljon ja kävimme mm. myös meren pohjassa sukellusveneellä. Eli nähtävää riittää ja mielestämme Big Island ei ollut pelkkä rantalomakohde.

        2 viikkoa oli meille ihan sopiva aika. Lentohan sinne on pitkä, joten näimme myös manner USA:ta, kun yövyimme meno- ja paluumatkalla San Franciscossa ja Los Angelesissa (suosittelen juuri sellaista vaihtoehtoa matkalle). Aikaero on valtaisa: kello oli siellä kesäkuussa 13 tuntia taaksepäin meidän aikaan nähden. Kotiin kun tultiin, niin kesti pari viikkoa sopeutua taas tähän meidän Suomen aikaan.
        Kylä muuten missä olimme Hawaijilla oli Kailua Kona. Mukava pieni paikka, jossa oli oikein Hawaijilaista tunnelmaa. Paikalliset ihmiset oli ystävällisiä ja rento meininki :)

        mahtavalta kuulosti ja hyvää matkaa Australiaan
        se on myös sellainen paikka jossa olen halunnut käydä


    • Howli

      Itse olen käynyt Oahun saarella. Todella mahtava paikka ja lämmintä riittää. Oahu on kaikkein tiheimmin asuttu saari ja siellä asuu 2/3 Havaijisaarten asukkaista (n. 800.000). Nähtävää Oahullakin on todella paljon. On turistirysät kuten Waikiki mutta on myös muita paikkoja. Snorklaamaan voi mennä Hanauma bayhin (usein kyllä täynnä japanilaisia). Sitten on tietenkin surffaus ja jos pohjoisrannalla on isoja aaltoja, ne ovat katsomisen arvoinen kokemus. Voin kyllä suositella Oahua. Itsellä ainakin kolme viikkoa kului kuin siivillä. Takaisin on pakko mennä. Tai sitten Tahitille. Siinä olisi toinen unelmieni matkakohde.

      • Hawaijigirl

        Itse juuri parhaillaan oon pitkalla lomalla taalla Oahun saarella, suomen pakkasia paossa.Kerrassaan aivan mahtava paikka ja saari.Paljon nakemista on ja jos ei oo autoa kaytossa niin hyvin paasee myos liikkuu busseilla.Taa paikalline bussiverkosto on valittu monta kertaa usan parhaaksi.Maksaa $2 suunta ja taytyy maksaa tasarahalla, mutta itsellani on kuukausikortti kaytossa.Se maksaa $40, mutta senhan voi ostaa myos jos on vaan vaikka lyhyemman aikaan ja jos kayttaa paljon busseja.Itse olen sita mielta etta kaksi viikkoa on aivan lian lyhyt aika.Lennot maksaa ja kestaa kauan niin jos mahollista niin on sitten kerrallan pitemman aikaan.Menen itse kaymaan myos siella Big Islandilla.Saa edulliseti lentoja toisille saarille.meilla makso lennot, talovuokra ja autovuokra $325 per nuppi ja meita on 4 henkea.Mennaan sinne Hiloon.Se kailua kona on se turistipaikka missa on kaikki hotellit jne..Hilon seutu on taas enamman paikallisten asuttamaa ja siella nakee paremmin aitoa Hawaijilaista elamaa.Toki autolla on tarkotus kayda myos siella Kailua konassa.ja muutenkin kiertaa sita saarta.Mutta siella Hilon puolella pitas olla paremmat snorklauspaikat jos sita haluaa..ainakain siian meija talon vieressa mainostetaan parhaimmat snorklausrannat.Mutta mielellaan annan neuvoja ja vinkkeja jos haluat.Hyvaa reissun suunnittelua.se on mukavaa aikaa... :)


    • Hawaijigirl

      meni vahingossa ton toisen alaotsikon alle, mutta lueppa tosta Oahun alta....

      • Minä taasen

        Kuulostipa mahtavalta ja hawaii- kuume senku kasvaa.
        Ajatella että saatte olla parhaillaan Hawailjilla joka vielä on minulle vain haave.
        Täällä Suomessa todellakin on kylmä ja
        sitä iänikuista kesänodottelua tuttuun tapaan.
        Voin vain kuvitella tropiikin lämmön , palmut,rannan ja
        sinisen meren jne. Nauttikaa nyt kun olette siellä joka hetkestä ja sano terveisiä kaikille
        Timolta


      • Hawaijigirl
        Minä taasen kirjoitti:

        Kuulostipa mahtavalta ja hawaii- kuume senku kasvaa.
        Ajatella että saatte olla parhaillaan Hawailjilla joka vielä on minulle vain haave.
        Täällä Suomessa todellakin on kylmä ja
        sitä iänikuista kesänodottelua tuttuun tapaan.
        Voin vain kuvitella tropiikin lämmön , palmut,rannan ja
        sinisen meren jne. Nauttikaa nyt kun olette siellä joka hetkestä ja sano terveisiä kaikille
        Timolta

        Joo oon nauttinut kylla taysilla taalla. 7 viikkoa takana ja ei oo todellakaan ollut ajanvietto-ongelmia.Ehottomasti kannaattaa tulla tanne Suomen talvi-aikaan, koska taallahan on aina kesa.Tammikuu on tilastollisesti kylmin kuukausi, mutta kylla taalla silti lampoa ja aurinkoa riitti silloinkin. Ja se vahan riippuu missa pain saarta on.Itse olen asustellut taalla itarannikolla ja taa on se trooppisempi puoli, johtuen noista vuorista mitka on Honolulun ja tan valissa.Mutta yleensa satanut oisin. Jos on auto niin ainahan voi autolla hurauttaa sinne pain saarta missa aurinko paistaa.Ja vaikka ei aurinko paista niin silti on lamminta ja semmosta tropiikin kosteutta ilmassa.Taalla on vaan aika kalista siis ruoka, paljon kallimpaa kun mantereella.Kavin tossa valissa viikon mantereella ja huomasi tosiaankin etta ruoka taalla kalliimpaa kuin siella.erityisesti hedelmat ja vihannekset.Rasvasta ja epaterveellista ruokaa seka "roskaruokaa" saa halvemmalla.JOs tykkaa soppailusta nin paljon hyvia kauppoja ja saa halvalla vaatteita.Monet merkkivaatteet paljon halvevempia kuin suomessa ja taalla on koko ajan jossain tosi kovat alet niin itella ainakin tullut paljon soppailtua. Kannattaa kaya Luaussa mika on semmonen Hawaijilainen iltajuttu jossa on iltaohjelmaa ja sitten Hawaijilainen perinteinen ruokabuffet paikallisine herkkuineen.Maksavat yleensa $ 60-80 mutta on kiva kokemus ja elamys. JA musta ainakin se Polyneesian kulttuurikeskus oli hieno.Siella paiva vierahti nopeesti ja se iltashow oli upea.Lippu iltashow maksoi $50 ja sitten jos ottaa siella sen Luaun lisaksi niin on kaikki yhteensa $80, mutta siella se Luau ei oo kuulemma hyva, joten kannatta kaya se jossain muualla.JA jos on rahaa ja aikaa niin voihan sita lahta viikoksi laivaristeilylle joka kiertaa kaikki saaret lapi.Maksaa siina vajaat $1000.Itse aion tehda sen seuraavalla reissulla. :)


      • minä taasen
        Hawaijigirl kirjoitti:

        Joo oon nauttinut kylla taysilla taalla. 7 viikkoa takana ja ei oo todellakaan ollut ajanvietto-ongelmia.Ehottomasti kannaattaa tulla tanne Suomen talvi-aikaan, koska taallahan on aina kesa.Tammikuu on tilastollisesti kylmin kuukausi, mutta kylla taalla silti lampoa ja aurinkoa riitti silloinkin. Ja se vahan riippuu missa pain saarta on.Itse olen asustellut taalla itarannikolla ja taa on se trooppisempi puoli, johtuen noista vuorista mitka on Honolulun ja tan valissa.Mutta yleensa satanut oisin. Jos on auto niin ainahan voi autolla hurauttaa sinne pain saarta missa aurinko paistaa.Ja vaikka ei aurinko paista niin silti on lamminta ja semmosta tropiikin kosteutta ilmassa.Taalla on vaan aika kalista siis ruoka, paljon kallimpaa kun mantereella.Kavin tossa valissa viikon mantereella ja huomasi tosiaankin etta ruoka taalla kalliimpaa kuin siella.erityisesti hedelmat ja vihannekset.Rasvasta ja epaterveellista ruokaa seka "roskaruokaa" saa halvemmalla.JOs tykkaa soppailusta nin paljon hyvia kauppoja ja saa halvalla vaatteita.Monet merkkivaatteet paljon halvevempia kuin suomessa ja taalla on koko ajan jossain tosi kovat alet niin itella ainakin tullut paljon soppailtua. Kannattaa kaya Luaussa mika on semmonen Hawaijilainen iltajuttu jossa on iltaohjelmaa ja sitten Hawaijilainen perinteinen ruokabuffet paikallisine herkkuineen.Maksavat yleensa $ 60-80 mutta on kiva kokemus ja elamys. JA musta ainakin se Polyneesian kulttuurikeskus oli hieno.Siella paiva vierahti nopeesti ja se iltashow oli upea.Lippu iltashow maksoi $50 ja sitten jos ottaa siella sen Luaun lisaksi niin on kaikki yhteensa $80, mutta siella se Luau ei oo kuulemma hyva, joten kannatta kaya se jossain muualla.JA jos on rahaa ja aikaa niin voihan sita lahta viikoksi laivaristeilylle joka kiertaa kaikki saaret lapi.Maksaa siina vajaat $1000.Itse aion tehda sen seuraavalla reissulla. :)

        Vau takana 7 viikkoa oho Miten varasit matkan ja eikö se ole melko hulppean hintainen
        jos olet ollut matkassa jo niinkin kauan?
        Mutta kerranhan täällä eletään
        Tuossa tulí hyvää tietoa ja mahtaa se haewaijilainen-iltajuttu olla kokemisen arvoinen
        siellä varmaan saa tanssahdella hawaijinmusiikin soidessa tähtien tuikkiessa taivaalla wau.
        Jatkahan lomailua

        terv Timo


      • Hawaijigirl
        minä taasen kirjoitti:

        Vau takana 7 viikkoa oho Miten varasit matkan ja eikö se ole melko hulppean hintainen
        jos olet ollut matkassa jo niinkin kauan?
        Mutta kerranhan täällä eletään
        Tuossa tulí hyvää tietoa ja mahtaa se haewaijilainen-iltajuttu olla kokemisen arvoinen
        siellä varmaan saa tanssahdella hawaijinmusiikin soidessa tähtien tuikkiessa taivaalla wau.
        Jatkahan lomailua

        terv Timo

        Varasin liput Ebookerssilta ja maksoi 1240 egee.Kattelin kylla netista eri vaihtoehtoja ja vertailin hintoja.katoin myos etta jos lentas Tukholmasta, mutta tulin siihen tuloskeen etta ei paljon halvempaa ottaen huomioon vaivan etta menee eka Tukholmaan.halusin kuitenkin suht suorat ja nopeet lennot,kun matka muutenkin niin pitka tanne. ja olin sit valmis maksamaan vahan enemman.Ehka halvin vaihtoehto on ottaa vaan lennot Losiin tai San Fransiscoon ja sitten siita ostaa sisaisen lennon tanne.Tassa pari osoitetta mista voi katela lentoja mantereelta tanne: alohaairlines.com ja hawaiianairlines.com tarjoavat edullisia lentoja.Mulla makosi kun kavin kaliforniassa taalta niin edes takaiset liput $370.Mutta voivat kylla olla hieman kalliimpia sielta tanne pain ja tietty hinnat riippuu vahan lentoajankohdasta.Mulla asuu taalla ystavia joiden luona ollut mahollista majailla niin oon sit saastanyt aika paljon hotellikuluissa. Vaikka kyllahan sita rahaa menee ja kuluu siita huolimattakin paljon. Mutta tanne on lahetty nauttimaan ja elamaan ja Suomessa sit vahan pihistellaan kun tullaan takaisin.. Mutta ei muuta kun lippuja kahtelee ja matkaa varailee :)


    • Mai

      Hei, oltiin vuosi sitten helmikuussa Oahun saarella. Otettiin auto lentokentältä ja ajettiin Kaneoheen, mikä on kivempi ja rauhallisempi paikka. Luonto on kaunista, mutta ilma oli pilvinen koko viikon mitä oltiin siellä reissussa. Käytiin Waikikissa, Pearl Harbourissa etc. Suosittelen lämpimästi. NorthWesternin lennot Los Angeles-Oahu-Los Angeles varattiin netistä ja kaikki toimi hyvin. Kannattaa mennä matkalaukku tyhjänä, jos jaksaa käydä ostoksilla. Edullisia vaatteita, kenkiä, aurinkolaseja etc.

    • Salli

      Jos kaipaat aktiivisempaa lomaa, niin lahde O'ahulle. Tulin sielta just itse eilen.Vuokraa auto kentalta.Asu osa lomasta vaikka Honolulussa ja osa Lanikaissa (taivaallinen ranta.
      Kay Pearl Harborissa, ostoksilla Honolulussa, Bishop Museossa oppimassa saaren ja Polynesian kulttuurista, Kiipea Diamond Headin kraaterin huipulle ottamaan loistavia panoramakuvia (nakoaloja loytyy myos Nu'uanu Laaksosta), snorklaa Hanauma Bayssa (kalat niin kesyja etta tulevat suukottelemaan), kay bongaamassa valaita risteilylla ja uimassa delffiinien kanssa.
      Lisaa Polynesialaista kulttuuria loytyy Polynesian Cultural Centerista, jonne liput kylla aika tyyrita.
      Mielettomia aaltoja ja paljon taitavia surffareita naet Waimeassa ja Pipelinessa,Ehukai Beach parkissa. Lisaksi voit harrastaa lahes mita vesiurheilualajia tahansa, seka vaellella mielin maarin.
      Ja jos kyllastyttaa, lenna jollekkin muulle saarelle nauttimaan rauhasta ja vaikkapa tulivuorista!
      Mukavaa lomaa, Aloha!

    • saarihullu

      nyt kun olette oahun nähneet niin ehdotan että menette seuraavaksi KAP VERDELLE siellä on aina lämmintä ja eläminen saarilla kiireetöntä !

    • Vikabitti

      Hawaijille ensi joulun uudenvuoden aikaan pariksi tai kolmeksi viikoksi on suunniteltu matkaa. Hintavaa on, mutta kyllähän tuolla ainakin kerran on käytävä.
      Kiitos teille, jotka jo kerroitte matkoistanne sinne.

      • halpaa kuin saippua

        Hö, havaijille lentää halvammalla kuin phukettiin... Ihme kun suomalaiset ei tätä tajua, onneksi. Saa lomailla paratiisissa rauhassa.


      • saana5
        halpaa kuin saippua kirjoitti:

        Hö, havaijille lentää halvammalla kuin phukettiin... Ihme kun suomalaiset ei tätä tajua, onneksi. Saa lomailla paratiisissa rauhassa.

        Hei! Mitä kautta menit Hawaijille?Millanen matka budjetti auton vuokrauksineen,majoituksineen jne...suunnilleen n.3-4vkoa?Eipä ole ennen siellä käyty ja jos olisi vinkkejä,niin kiitos...tänne vaan.Onko vuokralla huoneistoja tms....ei tartte olla joka yölle hotell,elikkäs niinku reppureissu mielessä;)


    • igsy

      Olin viime vuoden huhtikuussa Oahulla 2 viikkoa, matkan varasin ebookersilta ja oli 1300e/hlö, lento hotelli. Lento vedettiin yhteen putkeen Helsinki-Amsterdam-Los Angeles-Honolulu ja oli muuten aika paukku! ;) Vaikka ikää vasta 23 niin oli hiukan pönttö sekaisin kun Honoluluun pääsi :D Autoa ei vuokrattu, bussilla kuljettiin. Oikein mukavaa oli, paikallinen Kona-kaffee on oikein hyvää. Ja jos on makean perään niin Honolulu Cookie Companyn keksit on nameja, tuotiin niitä tuliaisiksi.

    • Mielenkiintoistakin

      Onko edullisia yhteismajoituksia tai paikallisten asuntoja tai majataloja vuokrattavana ja mikä on keskihinta. Sekä onko ansainta mahdollisuutta eli onko työtä saatavilla ja mikä on palkkataso?

    • Alohahawaii

      Muista, että Havaijilla työskentelevien on omattava niin viisumi kuin työlupa, kyseessähän on Yhdysvaltojen osavaltio ja samat lait vallitsevat siellä kuin mantereellakin.

      Muuten Havaiji on uskomaton kokemus, olen lomaillut kolmella saarella, Oahulla, Mauilla ja Kauailla. Niistä pidin eniten Kauaista, sillä se on huomattavasti rauhallisempi paikka kuin monien suosimat Big Island tai Oahu. Luonto on siellä erityisen vehreä ja kaunista, aivan kotimaan maastosta poikkeavaa vuorineen. Esimerkiksi Jurassic Parkin luontokohtaukset on filmattu nimenomaan Kauailla. Maui taas sopii niille, jotka haluavat päästä valaita katselemaan, Big Island tarjoaa nähtävyyksiä ja shoppailua, Oahu samoin. Rantaelämää löytyy jokaiselta ja loistavat palvelut.

      Havaijista kiinnostuneita kehoittaisin lukemaan suomenkielisen osion saarikohteista kertovalla sivustolla, osoitteessa:

      http://saaret.com/havaiji

    • Hawi

      Olen käynyt 4 kertaa Hawaii'lla 30 vuoden aikana ja saarista Mauilla, Oahulla ja The Big Islandilla. Ehdoton suosikkini on viimeisin, kun tekemistä riittää. Reppureiskailu oli nuorena kivaa, mutta vanhemmiten lasten kanssa sitä nauttii hyvästä hotellista ja palveluista. Kahdesta viimeisimmästä reissusta voi lukea blogistani: http://menopaalla.blogspot.fi/2013/01/kailua-kona.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe