Hemingway & Orwell

bookman

Hemingway ja Orwell ovat molemmat kirjoitelleet Espanjan sisällissodasta, mutta olivatko he myös itse mukana kyseisessä sodassa? Ja miltä osin he osallistuivat? Pikainen haku googlella kyllä antaisi näin olettaa mutta tahtoisin tarkempaa tietoa..

6

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitiparta

      Orwell (oikealta nimeltään Eric Blair) oli mukana ja selosti sotaa kait joihinkin sanomalehtiin tai ainakin kirjoitti artikkeleja sieltä. Muistaakseni oli vaan selostajana mukana, tai ehkä osallistuikin. Hemingway myös oli siellä ja muistikuvani on että osallistui aktiivisesti sotaan, jokatapauksessa toimi sotakirjeenvaihtajana kuten Orwellkin. Miehisenä miehenä Hemingway otti vapaaehtoisena osaa kumpaankin maailmansotaan niin että kyllä kai hän Espanjassa taisteli myös? Wikipediasta varmaan löytyy tietoa asiasta tai ainakin googlen kautta jos ei suomenkielisiltä sivuilta niin äijien englanninkieliset elämänkerrat on varmasti seikkaperäisesti löydettävissä englanninkielellä. Sieltä vaan etsimään...
      Espanjan sisällissodassa oli suomalaisiakin mukana.

    • Orwell oli mukana Espanjan sisällissodassa ihan oikeasti: hän kuului trotskilaisen POUMin miliisiin. Oli rintamalla, osallistui taisteluihin sekä Francon joukkoja että omia vastaan Barcelonassa. Sai luodin kaulansa läpi ja pakeni lopulta Espanjasta hengenvaarassa omiensa takaa-ajamana. Hän on kirjoittanut kokemuksistaan dokumenttiklassikon "Katalonia, Katalonia!"

      Hemingwaykin oli Espanjassa niihin aikoihin. Hän oli siellä lehtimiehenä ja maailmankuuluna kirjailijana. Eräs suomalainen mukana ollut kuvaa Hemingwayn ja vastaavien sympatisoijien mukanaoloa niin, että he pistäytyivät rintamalla, saivat ampua vyöllisen konekiväärillä ja lähtivät takaisin hotelliinsa. Rintamalla olevat sotilaat saivat niskaansa konekiväärillä ampumista seuranneen kranaatti-iskun. Hemingway kirjoitti Espanjan sisällissodasta romaanin "Kenelle kellot soivat".

      Orwell ja Hemingway kuvaavat osittain samoja tapahtumia kirjoissaan. Hemingway kuvaa Francon linjojen takana puuhailevan partisaanijoukon touhuja sankarinaan nuori amerikkalainen espanjankielenopettaja. Orwellin kirja on dokumentti ja hän kumoaa vakuuttavasti koko Hemingwayn romaanin perusasetelman. Hän nimittäin todistaa ettei Francon selustassa ollut juuri minkäänlaista partisaanitoimintaa.

      Molemmat kirjat ovat hyviä ja lukemisen arvoisia. Minua on erityisesti kiinnostanut Hemingwayn romaanin "teologinen" puoli joka on jäänyt kaikissa arvosteluissa huomiotta. Jokainen kirjan sankaripartisaaneista, jopa Robert ("kenelle minä puhun?"), murtuu lopun koittaessa ja ulkoaopittu politiikka-uskonto häviää.

      • äitiparta.

        Asia oli siis toisinpäin kuin muistelin. Orwell osallistui mutta Hemingway oli osallistuvinaan. Selostuksesi luettuani mieleeni palautuikin että Orwell tosiaan oli miliisin joukoissa.
        "Kuolleista keksi ensi töikseen, että kun niihin oli osunut riittävän pahasti, ne kuolivat kuin eläimet. Jotkut nopeasti, pienestä haavasta, jonka ei olisi voinut luulla tappavan kaniakaan. Ne olivat kuolleet pikku haavoista, kuten kaniinit kuolevat, toisinaan kolmesta, neljästä jyvän kokoisesta sirusta, jotka tuskin näyttivät rikkoneen ihoa. Toiset kuolivat kuin kissat, kallo rikki ja rautaa aivoissa he makasivat elossa kaksi päivää kuin kissa, joka ryömii hiilikellariin luoti aivoissa eikä ota kuollakseen ennen kuin siltä leikataan pää irti."
        (Hemingwayn romaanista Kuolema iltapäivällä, suomentanut Tauno Tainio).


      • Iisakki Vähäpuheinen
        äitiparta. kirjoitti:

        Asia oli siis toisinpäin kuin muistelin. Orwell osallistui mutta Hemingway oli osallistuvinaan. Selostuksesi luettuani mieleeni palautuikin että Orwell tosiaan oli miliisin joukoissa.
        "Kuolleista keksi ensi töikseen, että kun niihin oli osunut riittävän pahasti, ne kuolivat kuin eläimet. Jotkut nopeasti, pienestä haavasta, jonka ei olisi voinut luulla tappavan kaniakaan. Ne olivat kuolleet pikku haavoista, kuten kaniinit kuolevat, toisinaan kolmesta, neljästä jyvän kokoisesta sirusta, jotka tuskin näyttivät rikkoneen ihoa. Toiset kuolivat kuin kissat, kallo rikki ja rautaa aivoissa he makasivat elossa kaksi päivää kuin kissa, joka ryömii hiilikellariin luoti aivoissa eikä ota kuollakseen ennen kuin siltä leikataan pää irti."
        (Hemingwayn romaanista Kuolema iltapäivällä, suomentanut Tauno Tainio).

        Espanjan sisällissotaa sisältäpäin katseli ainakin suomalaisista Wileniuksen Lauri, jota Laukiksi kutsuttiin. Jos en ihan väärin muista.
        VILENIUS, LAURI
        ERÄÄN TYÖMIEHEN PÄIVÄKIRJASTA : LAURI VILENIUKSEN MUISTELMIA JA... / LAURI VILENIUS ; TOIM. UNTO MIETTINEN

        Taiteentekijöistä ei sovi unhottaa kuvajournalisti Capaa, jonka elämäkerta äskettäin kääntyi suomeksi.

        KERSHAW, Alex
        Sotaa ja samppanjaa : Robert Capan elämä / Alex Kershaw ; suomentanut Jaana Iso-Markku


      • äitiparta
        Iisakki Vähäpuheinen kirjoitti:

        Espanjan sisällissotaa sisältäpäin katseli ainakin suomalaisista Wileniuksen Lauri, jota Laukiksi kutsuttiin. Jos en ihan väärin muista.
        VILENIUS, LAURI
        ERÄÄN TYÖMIEHEN PÄIVÄKIRJASTA : LAURI VILENIUKSEN MUISTELMIA JA... / LAURI VILENIUS ; TOIM. UNTO MIETTINEN

        Taiteentekijöistä ei sovi unhottaa kuvajournalisti Capaa, jonka elämäkerta äskettäin kääntyi suomeksi.

        KERSHAW, Alex
        Sotaa ja samppanjaa : Robert Capan elämä / Alex Kershaw ; suomentanut Jaana Iso-Markku

        Mulla oli joskus sellanen suomalaisen tai ehkä kahden suomalaisen kirjoittama joka/jotka oli mukana siellä ja kirjassa oli piirroskuvitus, tekijöiden ja kirjan nimeä en muista, mutta oli aiheeltaan sotakirja ei kovin syvällisesti tapahtumia ja niiden historiaa analysoiva vaan lähinnä henkilökohtaisia kokemuksia sieltä. Jos jollakin on tietoa niin kiva jos heittää nimellä. Vaikka ei sillä niin väliä kunhan nyt muuten otin osaa. Keskusteluun. Vaan jos aloituksen tekijää kiinnostaisi.


    • äitiparta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe