Mitä sanotte, kannattaako wc:n lattiasta repiä muovimatto pois jos laittaa lattiaan kaakelit?
Seinät ovat maalatut ja jäävät myös niin. eli jos muovimatto jäisi, niin kosteuseriste ja kulmanauhat yms. sen päälle ja ei kun laatoittamaan???
Entä jos on kosteutta?? silloin varmaankin pitää poistaa tuo matto, mutta kauanko kestää, ennenkuin saa kosteussulun vetää????????
wc:n lattian kaakelointi, muovimaton päälle??
10
7253
Vastaukset
- Jussi
Ota muovimatto suosiolla pois, sillä on ikävä taipumus kutistua ajan mittaan ja silloin saumat aukeavat. Toisaalta muovimatto saattaa toimia yllättävästi alkaalisen kiinnityslaastin alla.
Jos talosi vaihtaa omistajaa, niin uusi omistaja saattaa olettaa että laattojen alla on vesieristys, vaikka muovimaton saumat saattavat olla piilossa auki. Silloin vesi pääsee hiljaa etenemään muovimaton alle ja vahinko on valmis.
Kun revit muovimaton irti, niin mukaan lähtee kiinnitysliiman lisäksi myös laastikappaleita. Tasoita lattia ja varmistu sen kuivuudesta ennen kuin teet päälle uuden vesieristyksen. - Ken Guru
Älä helkkarissa poista muovimattoa! Se on luultavasti lattian ainoa vesieristys.
1. Laita uusi muovimatto (Tarkett tms. korkealuokkainen)
tai
2. Laatoita vanhan muovimaton päälle
tai
3. Laita uusi halpa, mutta kunnolla saumattu muovimatto ja laatoita sen pââlle.
Mikâân siveltävä tms. kosteussulku EI ole sama kuin vesieristys. Laatoitus vuotaa vettä kuin seula.Jos ei tänään, niin viimeistään ensi vuonna. Lattiakaivon (jos on) liittäminen on oma pikku juttunsa ja jalkalistat ovat toinen mielenkiintoinen lisäongelma.
Itse asiassa, etsi käsiisi arkkitehti tai pirun hyvä rakennusmestari (ensimmäinen vaihtoehto on helpompi toteuttaa.)- Inssi
Vai arkkitehti pohtimaan lattian vesieristyksiä, kaikkea sitä näkeekin!!!!!!!!!
- Urakoitsija
Tuossa edellä Jussi suositteli muovimaton poistoa lattiasta ja sen korvaamista uudella vesieristyksellä. Tämä tapa on oikein.
Vielä 90-luvun alussa jätettiin vesieristeenä käytettyjä muovimattoja laatoituksen alle tai tehtiin jopa uusi muovimatto ja laatoitus sen päälle. Käytännössä näissä on tullut ongelmia muovimaton kutistumisen vuoksi, joka on sitten repinyt saumat auki ja eristeeksi tarkoitettu muovimatto onkin vuotanut kaikessa rauhassa laatoituksen alla.
Lattian eristyksessä on syytä muistaa, että kyseessä on kiinteistön vastuuseen kuuluva asia (jos kohde on esim. kerrostalo) ja et voi muuttaa eristyksiä ilman taloyhtiön lupaa.
Suosittelen että poistat (taloyhtiön luvalla tietenkin) vanhan muovimaton, tasoitat lattian, varmistat sen kosteuspitoisuuden ja teetätät siihen normien mukaisen vesieristyksen serfioidun eristysliikkeen toimesta. Tällöin työ tulee tehtyä kunnolla, ja käytetyt materiaalit ja työtapa ovat oikeita.
Siveltävä kosteuseriste ei ole vesieriste, mutta vesieristeen voi tehdä myös siveltävillä vesieristemassoilla. Vesieristyskyvyn ratkaisee käytetty massamäärä, vedenläpäisykyky ja vanhenemisen kestokyky ja tietenkin oikea työsuoritus!- ahma
Kiitoksia neuvoista, taidamme siis ottaa sen maton pois.
Nykyisestä sertifiointijärjestelmästä huolimatta olemme vakaasti aikoneet tehdä vesieristyksen itse, reunanauhoineen ja monine kerroksineen,
ajattelimme pyytää sitten kun eristys on valmis, isännöitsijän tarkistamaan työn laatu. Silloinhan taloyhtiön edustaja hyväksyy eristyksen ja vastuu siirtyy taloyhtiölle?? Ja jos isännöitsijä ei ymmärrä eristyksen päälle, niin luulisi hänen yhtiön edun nimissä hankkivan tarkistuskäynnille alan ammattilaisen?? - Urakoitsija
ahma kirjoitti:
Nykyisestä sertifiointijärjestelmästä huolimatta olemme vakaasti aikoneet tehdä vesieristyksen itse, reunanauhoineen ja monine kerroksineen,
ajattelimme pyytää sitten kun eristys on valmis, isännöitsijän tarkistamaan työn laatu. Silloinhan taloyhtiön edustaja hyväksyy eristyksen ja vastuu siirtyy taloyhtiölle?? Ja jos isännöitsijä ei ymmärrä eristyksen päälle, niin luulisi hänen yhtiön edun nimissä hankkivan tarkistuskäynnille alan ammattilaisen??Eiköhän rakennushankkeeseen ryhtyvä ole itse vastuussa tekemisistään, eikä voi sitä siirtää toisille muutoin kuin kirjallisilla sopimuksilla. Eihän rakennuttajan valvojankaan työ siirrä vastuuta lopputuloksesta rakennuttajalle, asia on täysin yksiselitteisesti sanottu YSE98.
MRA 119§ määrää täysin yksiselitteisesti, että "Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava....", joten jos et voi vastuuta työstä ottaa niin teetä se sertifioidulla vesieristysliikkeellä.
Merkonomi-isännöitsijä ei varmaankaan ole oikea henkilö tarkastamaan lopputulosta, mutta hänen tulee ymmärtää omat rajansa ja pyytää asiantuntija tarkastamaan eristystyö ennen sen peittämistä. - weukku
ahma kirjoitti:
ajattelimme pyytää sitten kun eristys on valmis, isännöitsijän tarkistamaan työn laatu. Silloinhan taloyhtiön edustaja hyväksyy eristyksen ja vastuu siirtyy taloyhtiölle?? Ja jos isännöitsijä ei ymmärrä eristyksen päälle, niin luulisi hänen yhtiön edun nimissä hankkivan tarkistuskäynnille alan ammattilaisen??teimme vuosi sitten samanlaisen urakan kerrostaloasunnossamme. Isännöitsijä kyllä totesi vedeneristyksen tehdyn, mutta ei ottanut(ei käsittääkseni kukaan ota) vastuuta ko. asiasta. Periaatteessa hän kyllä totesi siis sen asianmukaisesti tehdyksi, mikä riittää, jos ongelmia syntyy myöhemmin.-
- ahma
weukku kirjoitti:
teimme vuosi sitten samanlaisen urakan kerrostaloasunnossamme. Isännöitsijä kyllä totesi vedeneristyksen tehdyn, mutta ei ottanut(ei käsittääkseni kukaan ota) vastuuta ko. asiasta. Periaatteessa hän kyllä totesi siis sen asianmukaisesti tehdyksi, mikä riittää, jos ongelmia syntyy myöhemmin.-
tuota oikeastaan tarkoitinkin, sanoin vain sen ihan väärillä sanoilla.
eli työstä jää "todistusaineisto"
- rakentaja rane
Ilman muuta vanha muovimatto pois. Kun itse muutama vuosi sitten olin samassa tilanteessa, muovimaton irrotuksen yhteydessä kävi ilmi, että kaivon vierestä maton alle oli päässyt vettä. Tilanne ei vielä ollut paha, muutaman päivän kuivatuksella saatiin betoni kuivaksi , mutta jos olisimme laatoittaneet muovin päälle, olisi asuntoa myytäessä voinut joutua uuden remontin maksumieheksi. Kosteussulku joka sivellään seiniin ei ole mikään vesieristys, käytä ehdottomasti kunnon materiaaleja ja ammattilaisen apua jos et varmasti tiedä mitä teet.
- kuikki
ehdottomasti pois,laasti korkkaa muovimaton irti.sitten eristys,sitten laatat.pyydä isännöitsijää tuleen mittaan pintakosteus mittarilla.ei anna tietoa muuta kun pinnasta,mutta on ainakin suuntaa antava,tarviiko mitata syvemmältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759