isän äiti

mummu?mumma?mummi?

Hyvää iltaa, lukijani.
Minulla olisi pulma johon kysyisin täältä tietoa, kyse nykyisten uusioperheiden sotkemasta sukulaisnimikkeistä.

Minulle on opetettu:

Mummu ja Vaari ovat isän vanhemmat
Mummi ja Ukki ovat äidin vanhemmat.
Eno on äidin veli
Setä on isän veli
Kummankin sisaret ovat tätejä
Sisarusten lapset ovat keskenään Serkkuja ja vuorollaan heidän lapsensa Pikkuserkkuja
Siskon mies on Lanko
Veljen vaimo Käly

Mikä on orpana?

Onko mummu mummi ja vaari ukki oikein?
Yritin Google hakua asian tiimoilta, en osannut sukututkimusta löytyi jne.

Haluaisin siis nimenomaan suomenkieleiset nimekkeet mamma ja mumma on käsittääkseni ruotsalaista perua.

17

8837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan mikä tahansa muu yhteisesti sovittu nimitys käy hyvin.

Tuohon orpana-juttuun kirjoitin Nykysuomen sanakirjan avulla vastauksen 50 -palstalle.

• reetta2

Kovin hyvin en Karjalan murretta taida mutta olen sisäistänyt täällä melko yleisesti käytettyjä sanoja.

OLJAMIssa olo, miniän vierailu entisessä kodissaan joka kesti viikon. ORPANA-sanan merkitystä en täysin tiedä. ORPANA on yleisesti käytetty sukunimi.

Naapuri kunnassa on OLJAMI-koti, joka on palvelukeskuksen tyylinen. Iäkkäät tuntevat olonsa kotoisaksi jo nimen puolesta koska heistä se tarkoittaa vierailua OLJAMI-kodissa. Hyvin valittu nimi palvelukeskukselle.

Karjalaiset ovat yleisesti sukurakkaita ja he käyvät usein ATIMOIssa, vierailulla lähisukulaisten luona.

Kuusamossa on senioritanssi ryhmä ATIMOI. Toivoisin Señora ja Pääsky64 lukevan tämän, heillä arvelisin olevan parempaa tietoa näistä perinne sanoista.

• O:n tytär

Isovanhempia voi nimittää sovitulla sanalla, mummi, mummo, mummu jne, ei väliä kummanko puolison vanhemmista on kyse. Samoin ukki, pappa, vaari jne, valitkaa mieleisenne.
      Orpana tarkoittaa serkkua.

• TiaLiinu*

Orpana tuo mielikuvan jotenkin reppanasta ihmisestä. Syytä en osaa hahmottaa. :)
      Olenkohan itse orpana?

• ii-li

...itse sanovat millä tavalla he toivovat itseään kutsuttavan. Ei siihen ole mitään sääntöä. Isoisä ja isoäiti ovat molempien isovanhempien nimityksiä. Vaihtelun vuoksi tulevat sitten kaikki vaarit ja mummit, ukit ja taatat. - Eri murrealuiella on omia nimityksiä. Kyllä minä oudoksuin sitä, että leikkitoverini käyttivät nimityksiä äijä ja ämmi. Murteiden sanastoissa on varmaan tarkempia sääntöjä kuin yleiskielessä.

Orpana on serkku.

Ainoa yleiskielen ilmaus, jonka nyt muistan, ja joka viittaa vain toisen vanhemman sukuun on eno, äidin veli.

Ruotsin kielestä tulee hauskoja nimityksiä, kuten mummu ja fammu. Niistähän käy selville, kumman vanhemman äidistä on kysymys. Fammu taitaa suomenkielisessä ympäristössä olla aika harvinainen.

• keski-suomesta

Hei!
      Meitä on neljä polvea vielä elossa.Olemme jakautuneet siten,että minä olen mummi ja mieheni vaari lastenlapsillemme.Sitten on iso-mummi ja pappa (vanhimmat).Toiset ovat muori ja ukki ,sekä mummo ja paapa.Sellaista sillisalaattia,mutta kaikki tietävät ketä tarkoitetaan.Sitten voi uusperheissä käyttää etunimiä,jos on jo samoja .

• fammu / mummi

Kyllä tämän päivän uusioperheissä on isovanhempia jo pilvin pimein, erityisesti jos on voimassa yhteishuoltajuus ja yhteys molempien vanhempien uusiin perheisiin on tiivis. Ex miniäni kanssa olemme sitä joskus nauraneet kun on ollut sukulaisista puhe, tuppaa mummit ja ukit menemään sekaisin. Hänen uusioperheeseen kuulu viisi lasta, neljältä eri isältä ja kahdelta äidiltä. Isovanhemmistakin osa on eronneita ja uudelleen avioituneita. Ex miniäni vanhemmat ovat mummo ja muffa. minä ja mieheni fammu ja faffa. Muita kutsutaan sitten etunimi mummi tai ukki. Joukossa on myös yhden mummin leskeksi jäänyt uusi aviopuoliso joka on avioitunut uudelleen, hänen vaimoa lapsenlapset kutsuvat pelkällä etunimellä. Tyttären perheessä taas on kolmet isovanhemmat, hänen miehensä vanhemmat ovat eronneet ja avioituneet uudelleen tahoillaan.
      Siellä on ukki, vaari ja pappa, mummit ovat kaikki mummeja eli etunimi mummi. Pojat tosin kutsuvat minua koirani nimellä mummi, koska tämä pieni lemmikkini on heidän rakas kaveri. Käyhän se näinkin.

• Murteet

Kielikello-lehdessä oli kartta, jossa isovanhempien nimieysten käyttö näkyi eri puolella Suomea, on mummo, vaari, isoäiti, taata, isomummo jne. Paikan mukaan voi myäs nimetä kuten Porin-mummo ja Oulun-ukki, Vaasan-vaari ja Maija-mummo, Tampereen-taata ja Liisa-mummo.

• vaari

Nuo isovanhempien nimet ovat kaikki johdannaisia lähinnä ruotsinkielestä
      murmur äidin äiti (mummu, mummi)
      murfar äidin isä
      farfar isän isä (vaari)
      farmur isän äiti ("fammu")

isoisä ja isoäiti lienevät aitoja suomennoksia suomalaisin sanoin englantilaisista
      grandfather ja grandmother ilmaisuista.

ja kun tarpeeksi kauas taaksepäin mennään löytynee sanapohja jostakin muinaiskielestä kaikille näille. "Aitosuomalaisia" ei ole paljonkaan

• reetta2

Olen iloinen että minulla on 3 pirteää tyttöä ilonani. Isommat kutsuvat minua MUMMIksi, koska miniän äiti haluaa olla Mummo, sehän on ihan OK.
      Mutta tämä pienin kutsuu minua NONNA, yritän opettaa olen mummi suomalaisttain. Olisihan se selvempää niin kaikki tietävät ketä lapsi tarkoittaa.
      Lasten ja heidän puolisoiden kanssa olemme sopineet, isovanhempia kutsutaan etunimeltä selvyyden vuoksi. Tuntuisi hassunkuriselta jos 40v miehet huutaisivat; heei aiti, yleisillä paikoilla. Tämä käytäntö pelaa lähipiireissä hyvin.

• Viiskyt luvulla.

Muistaakseni Niilo Tarvajärvi etsi uutta nimeä mummolle niissä AAMU KAHVI-ohjelmissaan ja sen voitti nimitys MUMMELI. Se tiesi uutta aikaa entisille mummoille. Nyt oli jo alle 50v mummoja niin piti nuorentaa nimitys. Nyt vanhin lapsenlapseni kutsuu minua:MUMMELIINI. Se on kyllä pitkä sana mutta pehmonen. Mummi ja ukki oli aikoinaan myös sivistyneistön käytössä. Vaari lienee Ruotsista. Tuttuvillani on Papan korvikkeita:Ukko,Äijä ja Papparainen.Mummon vastaava:Ämmi,Muori,Akka,iskänäippä,äiskänäiskä ja vanhemman sukupolven mummu on isomummu.

• minä mummo

on parempi.Minusta mummi on jotenkin hienostelua,vai mitä mieltä muut?

• Nimetön
        minä mummo kirjoitti:

on parempi.Minusta mummi on jotenkin hienostelua,vai mitä mieltä muut?

Kun on sekä isän, että äidin puoleiset isoäidit, voi molemmat olla käytössä. Minun isoäitini oli mummi, eikä siinä maalaisemännässä mitään hienostelua ollut ;-)

• ..tarkoittaa
      • Orpana itse

Orpana tarkoittaa serkkua. Sanaa on käytetty ainakin vanhassa Karjalassa.

• filfijonka
        Orpana itse kirjoitti:

"Orpana" tarkoittaa tosiaan suomenkielessä serkkua, eli sisarusten lapset ovat keskenään orpanoita. Vieraskielisellä "orphan" eli orpoa tarkoittavalla sanalla saattaa olla tähän joku sanan käyttöönottoon liittyvä merkitys mutta nykykielessä"orpo" ja "orpana"-sanoilla on suomenkielessä selkeästi eri merkitykset.

• Orpana myös itsekin
        Orpana itse kirjoitti:

Orpana on serkku, mutta jostain on jäänyt mieleeni että nimenomaan naispuolinen serkku, en tiedä pitääkö se paikkaansa..
        Orpana on myös karjalaislähtöinen sukunimi, ei kovin yleinen mutta kuitenkin =) Terveiset kaikille Orpanoille!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      95
      943
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      898
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      798
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      718
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      675
    6. 78
      531
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      487
    9. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe