Muuttipa Kauppinen Savon perukoille. Kauppista harmitti, kun naapurit puhuttelivat häntä Kaappiseksi. Niimpä hän päätti muuttaa nimensä Kaappiseksi että ei kukaan väänteleisi nimeä.
Niinpä naapuri totesi että Kaappinen on muuttanna nimensä Kuappiseks.
Kauppisesta
4
1929
Vastaukset
- vitsin!
Tämä on yksi niistä kolmesta savolaisvitsistä, jotka ei-savolaiset osaavat. Seuraappa vaika tätä palstaa. - No ihan oikeaoppisesti se tässä on kirjoitettu ja just näinhän savonkieli taepuu. - Vitsihän tässä onkin se, että kun kaikki Kauppiset joko asuvat Savossa tai ovat syntyperältään savolaisia, niin oikeesti he eivät olisi moksiskaan vaikka joku Kaappiseks sanoisikin.
Eepä mittää, opettele vielä ne kaksi muutakin savolaisvitsisä, niin sittenhän sinä ootkin jo haaska seoramies!- Kuulin tämän
vitsin aikoinaan isältäni, 60-luvulla, mutta siinä erehdyit, olen kuin olenkin paljasjalkainen savolainen. Sieltä Kuopijon-Siilin suunalta. Savo viäntyy mihinkä suuntaan tahhaansa. (Vaikka olen sitä kyllä yritellyt piilotella).
- nuin haaskaks
heettäinnyit, nii kerroppa pari mukavoo savolaesvitsijä, kunen muista niitä kahta muutakaa, että suatas naaroo vähä, kun niin totiseks on tämä mualima käännä. Ee sua ennee pilakuviakkaa piirtee kun kotona salloo peeton alla. - Sen muistan että venevalakama olj puattipoukama. Oottelen tässä iha iäneti...=)
- Kaappinen
Kuulin tämän kirjoitti:
vitsin aikoinaan isältäni, 60-luvulla, mutta siinä erehdyit, olen kuin olenkin paljasjalkainen savolainen. Sieltä Kuopijon-Siilin suunalta. Savo viäntyy mihinkä suuntaan tahhaansa. (Vaikka olen sitä kyllä yritellyt piilotella).
Tietääkö kukaan, mistä tämä juttu on peräisin? Oisko ihan kansanperinnettä vai esim. Esa Pakarisen tuotantoa? Vaikuttaa siltä, että juttu on ollut tunnettu ainakin 50-luvulla. - Juttu lienee ollut osaltaan vaikuttamassa savolaisten "kieroon" maineeseen. Ihan oikeaoppisesti se tosiaan menee, savolaine ei millään ruosto sanomaan yleiskieleen pitkää aa-äännettä (esim. raato, kaato), vaan iliman muuta se on ruato ja kuato. Ja kauppa on kaappa ja auto on aato.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821299Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021088Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä631073Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1631003Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12999Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103963Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68876Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119791- 77735
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121734