Aiemmin kyselin samaa.
Silloin kehotettiin vaihtamaan maskiin paristo.
Nytpä tutkin asiaa uudelleen ja palaan kyselemään.
Siis on tuollainen automaattimaski.
Siinä ei ole patteria, vaan aurinkokenno (noin luki käyttöoppaassa).
Ja se ongelma on se, että migillä hitsatessa valokaari häikäisee maskin läpi sen verran, ettei näe sitä, missä sauma kulkee.
Eli vähän kuin yrittäisi hitsata silmät kiinni.
Uutena (2001) ei tuota ongelmaa ollut.
Mikä nyt mättää, vai kuvittelenko vain?
Maskissa voi kytkimellä valita tummuudeksi joko 10 tai 11 ja nimeltään se on Optrel.
Hitsausmaski, Optrel
4
1982
Vastaukset
- Valosähkö
Vaikuttaa siltä että aurinko- eli valokennosi on ikääntynyt eikä anna enää riittävästi sähköä tummentaakseen maskia riittävästi. Eli kenno vaihtoon.
- Raimo
Sen mitä maskeista tiedän, niin eivät toimi noin päin. Eli sähkö vaalentaa maskin eikä toisin päin. Kun maski on päällä se kuluttaa virtaa ja nestekidekalvon läpi näkee. Kun maski on levossa nestekidekalvo on läpinäkymätön. En tiedä joista halvoista, mutta jos maski toimii toisin päin heittäisin sillä vesilintua, koska siitä muodostuu vaarallinen aikaa myöten. (Jos maskista ei näe läpi tarpeeksi on se merkki paristojen tai kondensaattorin ikääntymisestä tai vikaantumisesta.)
- Mira Plus
Raimo kirjoitti:
Sen mitä maskeista tiedän, niin eivät toimi noin päin. Eli sähkö vaalentaa maskin eikä toisin päin. Kun maski on päällä se kuluttaa virtaa ja nestekidekalvon läpi näkee. Kun maski on levossa nestekidekalvo on läpinäkymätön. En tiedä joista halvoista, mutta jos maski toimii toisin päin heittäisin sillä vesilintua, koska siitä muodostuu vaarallinen aikaa myöten. (Jos maskista ei näe läpi tarpeeksi on se merkki paristojen tai kondensaattorin ikääntymisestä tai vikaantumisesta.)
Sveitsiläinen maski, jonka nimi on avauksessa.
Mikä siinä nyt siis on vikana, kun en tahdo ymmärtää selityksiänne?
Ja toimii siis valokennolla, ei paristolla.
- porista
Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein niin maskista tulee liikaa valoa läpi.
Jos niin, valokennon ja sen edessä olevan polykarbonaattilevyn välissä saattaa olla hitsauspölyä joka estää valon tunkeutumisen kennolle asti.
Tummeneva osa on todellisuudessa LCD kenno jonka polarisaatiota ohjataan jännitteellä eli kaksi peräkkäistä polarisaatiosuodinta joista toista
ohjataan sähkövirralla.
Kenno voi toimia joko siten että sähko "avaa" sen
tai sitten sulkee sen, tämä riippuu siitä missä asennossa suotimet ovat toisiinsa nähden.
En tiedä Optrelista mutta ESAB:in maski on rakennettu siten että "aurinkokenno" ohjaa RC ketjun läpi suoraan LCD suodinta. Tummuuden säätö
tehdään säätövastuksella ja kondensaattori on mukana siksi että tasainen voimakas valo ei tummenna tarpeettomasti maskia vaan valon pitää
olla "värisevää" tästä myös johtuu se että automaattimaski ei ole saavuttanut suosiota dc-tig
hitsaajien keskuudessa.
Mikäli maski ei tummene lainkaan tarkista se tummuuden valinta kytkin. Myös aurinkopaneli
voi vioittua tärinästä-tarkista onko säröjä.
Jos kirkkaus vaihtelee hitsauksen aikana voi
kondensaatori olla kuivunut (on kuumassa paikassa
varsinkin isoilla virroilla hitsatessa).
Puhdista aurinkokenno ja sen suojus esim puhtaalla isopropyylialkoholilla ja videokuvapään puhdistustikulla (hitsauspölyä tulee runsaasti varsinkin täytelangalla hitsatessa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760