apua tahtoisin ostaa preeriakoiran lemmikiksi mistä saisin tietoa niistä ja paljonko ne maksaa
preeriakoira
10
1259
Vastaukset
- hk
Ei nyt ole tarkoitusloukata, mutta jos et ole tietoa hankkinut niin mistä tiedät oletko valmis ottamaan vastuun preeriakoirasta? ettei tämä vain ole sellainen "ku ne on nii söpöi"
Näin tälläisiä preeriakoiria Petworldissa, ja silittelinkin yhtä kivoja kavereita ;)
Kyselin tältä kasvattajalta ja preeriakoirat eivät juo mitään ja syövät vain heinää :0 ja ovat hyvin seurallisia. En tiedä mistä näistä eläimistä löytää tietoa... enkä itse kysellyt sen enempiä.
Aina kun kasvattajalaittoi kätensä häkkiin sieltä juoksi pikku "koiria" innoissaan omitajansa luokse. Otin näistä preeriakoirista valokuvankin, tosin niitä ei ole kehitetty viellä.- Himawari
Se syötävä ei kyllä voi olla sitten 'heinää', vaan sen täytyy olla tuoretta ruohoa, koska heinässä ei tosiaan ole tippaakaan kosteutta.
(Vasta leikatussa ruohossa/rehussa sitä on noin 45%)
Ja mikään eläin nyt ei elä ilman nestettä, sen tajuaa tyhmäkin.
Eli täten pääteltynä preeriakoiraa ei pysty pitämään Suomessa lemmikkinä.
Mistä meinaat saada talvikuukausien aikana tuoretta ruohoa niin paljon, että saat pidettyä 3-4 kiloisen preeriakoiran 'leivässä'??
En usko että minkään vehnänoraan kasvattaminen multalaatikossa onnistuu. - Mill@
Himawari kirjoitti:
Se syötävä ei kyllä voi olla sitten 'heinää', vaan sen täytyy olla tuoretta ruohoa, koska heinässä ei tosiaan ole tippaakaan kosteutta.
(Vasta leikatussa ruohossa/rehussa sitä on noin 45%)
Ja mikään eläin nyt ei elä ilman nestettä, sen tajuaa tyhmäkin.
Eli täten pääteltynä preeriakoiraa ei pysty pitämään Suomessa lemmikkinä.
Mistä meinaat saada talvikuukausien aikana tuoretta ruohoa niin paljon, että saat pidettyä 3-4 kiloisen preeriakoiran 'leivässä'??
En usko että minkään vehnänoraan kasvattaminen multalaatikossa onnistuu.Tuohon juomapuoleen en puutu, kun ei ole tietoa kyseisestä eläimestä, mutta vehnää, ohraa, heinää ym. kyllä pystyy kasvattamaan kukkaruukussa ympäri vuoden. Itse kasvatan näitä kanilleni talvikuukausina ja ovat suurinta herkkua.
Aika isoja nuo sinun preeriakoirasi... messuilla näkemäni yksilöt olivat kyllä marsun kokoisia... elleivät sitten olleet kaikki aivan poikasia...
- mä
olet tainnut kirjoitta hieman väärälle palstalle.....=)
mutta ei tuo mitään........käy ihmeessä kattomassa www.koirat.com
sieltä saat tietoa kaikista koira roduista!!!- Toinen Milla
Preeriakoirat ovat kuin ovatkin jyrsijöitä, tosi söpöjä mutta kannattaa ottaa selvää ensiksi ennenkuin hankit tämän "koiran". Olen kuullutu että ne saattavat olla todella agressiivisä joten ne eivät ole silloin mitään muita kuin häkki lemmikeitä! Kuka eläinlääkäri niitä osaa hoitaa jos niille tulee jotain?!
- mä
Toinen Milla kirjoitti:
Preeriakoirat ovat kuin ovatkin jyrsijöitä, tosi söpöjä mutta kannattaa ottaa selvää ensiksi ennenkuin hankit tämän "koiran". Olen kuullutu että ne saattavat olla todella agressiivisä joten ne eivät ole silloin mitään muita kuin häkki lemmikeitä! Kuka eläinlääkäri niitä osaa hoitaa jos niille tulee jotain?!
siis mitä eläimiä ne on?voi ehkä kuulostaa tyhmältä mutta en ole ennen kuullut preeriakoirista......siis niinku ettei ne ees oo koirii.....???selittäkää mulle....millasii ne on ja niitten ulkonäkö(mä oon nyt ihan pihalla...heh...=)
- Mill@
Preeriakoira ei ole koirarotu, vaan kuuluu ilmeisesti jyrsijöihin... (älkää ampuko, jos meni hakoteille). Itselläni ei ole tarkempaa tietoa näistä suloisista otuksista antaa. Näin aivan ensimmäistä kertaa PetWorldissa ja olivat kyllä hauskoja otuksia... Ja vau mitkä kynnet!
- Himawari
mä kirjoitti:
siis mitä eläimiä ne on?voi ehkä kuulostaa tyhmältä mutta en ole ennen kuullut preeriakoirista......siis niinku ettei ne ees oo koirii.....???selittäkää mulle....millasii ne on ja niitten ulkonäkö(mä oon nyt ihan pihalla...heh...=)
...haukuntaa muistuttavasta varoitusäänestään.
Preeriakoira on noin 3-4 kiloa painava siiselin (ja maaoravan) tapainen harmaanruskea jyrsijä jota tavataan luonnossa ainoastaan Pohjois-Amerikan preeria-alueilla.
Kun uudisasukkaat vaelsivat 1800-luvulla Yhdysvaltojen halki kohden länttä (Kaliforniaa , jne.) he törmäsivät pieniin hassun näköisiin otuksiin jotka kaivoivat koloja maahan ja haukahtelivat koiran tavoin varoittaessaan lajikumppaneitaan vaarasta (ja sen jälkeen vilahdttiin koloon niin että karvat pöllysivät! :)
Tuo haukunta loi uudisasukkaille harhaanjohtavan kuvan että preeriakoirat ovat koiraeläimiä, ja he nimesivät eläinlajin 'prairie dog':iksi ('preeria koira').
Aivan hyvin preeriakoiran Suomalainen nimi voisi olla 'preeriaorava' tai 'preeriasiiseli', jos kääntäjä olisi ollut asialla.
Aikanaan ennen kuin valkoihoiset ihmiset valtasivat aluetta USA:n keskilännestä, preeriakoirien maanalaiset yhdyskunnat levittäytyivät kymmenien neliökilometrien alueelle ja niissä oli luultavasti jopa miljoonia yksilöitä.
(Kaikkien aikojen suurin yhdyskunta on Guinnesin ennätyskirjan mukaan ollut New Mexicon osavaltion kokoinen ja se on ulettunut 4 keskilännen osavaltion alueelle. Siinä oli kymmeniä miljoonia preeriakoiria, tai ehkä jopa satoja miljoonia)
Mutta, kuten arvata saattaa, maata viljelevät uudisasukkaat tuomitsivat preeriakoiran pian pahaksi tuholaiseksi, ja suurin osa noista laajoista yhdyskunnista myrkytettiin 1900-luvun alussa.
Nykyisin preeriakoiria tavataan vain pienillä alueilla kansallispuistoissa USA:ssa (mm. Yellowstonessa), ja tietääkseni yksi tai kaksi preeriakoiran alalajia on kuollut sukupuuttoon.
En tiedä paljoa niiden ruokavaliosta, mutta uskoisin sen koostuvan pääasiassa tuoreesta ruohosta (ja ehkä hyönteisistä, kuten hamstereilla), sillä muuta preerialla ei oikein kasva.
Preeriakoiran pahimpia vihollisia ovat kai kojootit ja kotkat/haukat (ja tietenkin ihminen), ja juuri lentävien vihollisten varalle preeriakoirien 'hälytysjärjestelmä' on erityisesti kehittynyt.
- Love
En itsekään aikoinaan löytänyt netistä mitään tietoa näistä preeriakoirista. Eläinkaupassa (mechelininkatu, hki) törmäsin sattumalta. Erittäin vilkkaita ja paljon vaativia otuksia. Omistaja kertoi, että kotona on pari, ja ei mene hetkeä, että saisi olla rauhassa niiltä (hyvä tai paha, itse käsitin pahana). Tämä eläinkauppa tuo näitä Suomeen (täl hetkel muistaakseni maassa niitä 70), ja ilmeisesti heiltä niitä kaikki maassamme ostavat. Otaksuisin hinnan olevan lähempänä koiran- kuin chincillan hintaa.
- Anna H.
Preeriakoira tosiaan on jyrsijä ja aika vaativa sellainen. Suomeen tuodut ovat mustahäntäpreeriakoiria, niitä helpompihoitoisia... (Valkohäntäpreeriakoirat vaativat mm. horroksen talvella) Viimeksi kun kuulin, "koiria" ei oltu tuotu kuin parikymmentä kappaletta suomeen.
Preeriakoiria on pidettävä aina vähintään kaksi ja mielellään perhelaumassa. Jos sen haluaa pitää säyseänä lemmikkinä, on se kastroitava hyvissä ajoin, ettei hormoonit pääse jylläämään. Eli kasvatus ja lemmikkinä pito ei yhtäaikaa käy. Hinta on noin 1500 vanhassa rahassa. Preeriakoiran ruokavalio on aika lähellä degun ruokavaliota eli periaatteessa kuivaa heinää ja vettä. (Kuka nyt ilman vettä pärjäisi?) Silloin tällöin voi antaa herkkuna vaikkapa porkkanan palasen.
Preeriakoirat ovat todella hellyyden kipeitä, joten niiden kanssa saa seurustella aamusta iltaan. Lisää tietoa löytyy lähinnä jenkkilästä kasvattajien nettisivuilta. (hakukoneeseen "prairie dog", niin johan löytyy)
Käykää katsomassa livenä näitä ihmetyksiä esim Paratiisilinnusta (mechelinin katu, töölö), joka on tuonut ensimmäiset preeriakoirat suomeen. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745518- 353071
- 402684
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272045Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402032Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291859- 951822
- 1741752
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941240