Hirsitalo vs. puutalo

kumpi edullisempi

Ei oikein onnistu tuo vertailu näin konttorirotalta. Harkitsen oman kodin ostoa, ja olen päätynyt ostamaan uuden, valmiiksi rakennetun talon. Mielessä on joko tuollainen puutalo tai sitten hirrestä tehty koti. Kumpi mahtaa olla edullisempi? Tontti on jo valmiiksi katsottu, eikä siinä ole mitään yllätyksellistä, eli normaali pohja.

En oikein muutenkaan tunnu löytävän tietoa siitä, mitä se talon rakennuttaminen sitten lopulta tulee maksamaan.

8

5894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirsitalo toimittajaan

      ja pyydä tarjous mieleisestä pohjasta. Muista hirren paksuutta valitessa, että seinä on juuri niin paksu kuin on sen ohuin kohta. Eli vaikka olisikin 30cm hirsi niin sehän kapenee pyöreytensä vuoksi.

      Pyydät sitten tarjouksia saman pohjaisista puutaloista.

      Pidän itse puutaloista koska niissä on valinnanvaraa, tarkoitan, että voipi viritellä vaikka mitä ja jos tahtoo niin tekee sitten vaikka 30cm paksuiset seinät kuten meillä on.

      Minusta hirsitalo on jotenkin mökkimäinen ja ainakaan meidän tyylikalusteet tuskin sinne sopisi.

      Saako tontille rakentaa hirsitalon. Joskus ainakin kaupunkialueella on kielletty hirsitalot.

    • Lapualainen

      Hirsitalon ylläpitokustannukset ennenkaikkea niiden energiataloudettomuutensa takia ovat fakta. Tänä päivänä uudet hirsirakentajat joutuvat tekemään lämpötalouslaskelmat ja käyttämään niissä hyväkseen vielä voimassaolevaa siirtymäaikaa joissa on hyväksytty kompensaatio, eli jos seinä on kylmä laitetaan vaikka yläpohjaan sitten enemmän. Onneksi joissakin kunnissa nämäkin tarkistetaan ja oikeasti kylmät ratkaisut eivät saa rakennuslupaa.

      Eli hirsitalot kalliita lämmittää ja lämmitysenergian hinta ei ole halpenemassa.

      Toinen asia on tietysti se, että haluaako asua koko ajan kesämökissä. Hirsipinnan käsittelyvaihtoehdot ovat aika vähäiset ja kun ajattelee millä tahdilla kaikki sisustustrendit muuttuvat, niin muutosmahdollisuudet ovat aika vähäiset, ellei sitten verhoile hirttä...

      Uudessa hirsitalossa pääsee lisäksi nauttimaan siitä yöllä kivasti erottuvasta napsumisesta ja rapinasta kun hirret asettuvat paikoilleen. Onneksi tämä vaihe on ohi noin viidessä vuodessa viimeistään.

      Ajatteleppa jos julkisivu jossain vaiheessa rapistuu niin, että tekisi mieli tehdä perusteellisempi remontti ja uusia vaikka koko verhous. Normaali paneli helppo uusia, eikä olen loppujen lopuksi kovin kalliskaan, mutta mitäs sitten hirren kanssa. Ajattele jos vaikka tulee hirret maalattua väärällä värillä... väärän tyyppisellä ja tulee eteen ongelmia.

      Mutta yhdessä hirsi on helppo, kun kaikki sähkövedot tulevat pinta-asennuksina, niin niitä on helppo lisätä tarpeen mukaan.

      Paljon on puhuttu uudesta energialuokittelustakin, mihinköhän luokkaan hirsitalot asettuisivat jos tälläinen järjestelmä tulisi, riittäisiköhän asteikko ollenkaan?

      Hintaan en osaa ottaa kantaa, mutta kirjoittelinpa huvikseni ajatuksiani. Jos olisin ostamassa ja yhtenä vaihtoehtona olisi hirsitalo, niin sen pitäisi olla ehdottomasti edullisempi kuin normaali puutalo juuri noiden edellä mainitsemieni asioiden takia.

      • joopa

        taitaa olla pikkusen hukassa...otappa selvää asioista ennenkuin leikit asiantuntijaa


      • sinulle samaa, eipä
        joopa kirjoitti:

        taitaa olla pikkusen hukassa...otappa selvää asioista ennenkuin leikit asiantuntijaa

        tulisi kirjoiteltua typeryyksiä.


      • Suomalaisittain

        Hirsitalossako vilua..johdot pinnalla,mulla ei ainakaan.lahoaa..juu varmaan laudoitus lahoaa.varmaan moni sisustaa vaihtamalla rakenteita..ei tsiisus pelle mene hoitoon.


    • edullisempi

      Sen huomaa jo katsellessa pakettien hintoja. Pelkkä hirsirunko maksaa saman verran kuin talopaketit, joissa on siis mukana "lähes kaikki tarvittava".

    • meillä on

      Lueskelinpa tuossa huvikseni edellisiä kirjoituksia, ja pakko on muutama rivi kirjoittaa hirsitalon "puolustukseksi".

      Olen hirsitalon omistaja, enkä ole päivääkään katunut valintaani. Hirsi on upean ja arvokkaan näköistä niin sisältä kuin ulkoa!

      Kesämökkimäisyys, josta eräs kirjoittaja mainitsi, on mielestäni puppua - hirsi luo lämmintä ja kodikasta tunnelmaa - jos se jonkun mielestä on mökkimäisyyttä, niin sitten ei tosiaankaan kannata hirsitaloa valita.

      Myöskin hirsitalon paljon puhuttu "lämpöhävikki" on täyttä soopaa - nykyään on tietotaitoa rakentaa hirrestä täysin riittävästi eristetty omakotitalo. Meillä ei ainakaan ole asian suhteen ollut mitään ongelmia! Sähköä ei kulu sen enempää kuin edellisessä talossammekaan (puutalo), vaikka lämmitysmuoto on täysin sama.

      Rakensimme talon itse, ja kustannukset pysyivät hyvin kasassa. Paketin ostohinta oli hieman kalliimpi, kuin vastaavan puutalon, mutta loppujen lopuksi väittäisin, että kokonaiskustannukset menivät aika yksiin. Hirsikehikko oli nopea pystyttää, ja kerralla tuli valmista ulko- ja sisäseinää.

      Mielipiteensä siis kullakin. Itse olen sitä mieltä, että kustannuksiin on turha liikoja tuijottaa valintaa tehdessä. Jos hirsi miellyttää silmää, niin ei se voi ainakaan paljoa puutaloa kalliimmaksi tulla.

      • Mitä mieltä?

        Mitäs mieltä olette hirsirunko-hirsivehous
        yhdistelmästä. Tälläkeinoin ainakin saa hyvän eristyksen sekä kauniin hirsineinän ulko/ sisäpuolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe