Ihmekö tää.

tulenlieskat

Miks uni ei sänkyyn kaada,
mikä tärsky pitäs saada?
Oisko ikä esteenä sen
vaiko ajatus immeisen.
Liikaako miettii syviä näitä,
kolotusko hiertää kyynärpäitä.

Kasvojani tutkin hyvin
ja huolen aihe syvin.
Poistui tuota pikaa,
eihän niis ookkaan vikaa.
Hyvä on täl päällä,
kulkea joka säällä.

Vaan miks uni tekee tenän,
tehden pitkännenän.
Heikkoa ihmisraukkaa kiusailee
ja pienen unen antelee.
Koitteleeko vahvuutta vaan,
uuteen koitokseen antammaan.

10

736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaadimme tietoa

Unenpuutetta, sen syitä, on liikaa psykologisoitu, koska tutkittu tieto on "hintelää", sitä on liian vähän.
      Pitäisi tutkia ikäihmisten unenpuutetta. Meillähän aineenvaihdunta muuttuu koko ajan, monella ihan rajusti. Tauteja, lääkityksiä, hormoonimuutoksia vilisemällä. On napattava tyroksiinia, insuliinia, sukuhormooneja, on häiriö rasva-aineenvaihdunnassakin ja yleensä aineenvaihdunnassa. Voi olla osteoporoosia, reumaa, nivelrikkoa, ruoansulatusvaivoja.
      Ikääntyvien lukumäärän lisääntyessä heidän elimistönsä ongelmia suhteessa unenpuutteeseen tulisi yhä enemmän selventää.
      Meidän kenenkään ei pidä uskoa unettomuuden syyksi "arkipäivän psykologin" (kaverin) tokaisua: "Päässä vika". Unettomuuden syytä ei kansakaan osaa diagnostisoida. Olisi mukava saada lääkäriltä unilääkereseptin lisäksi syvällistä tietoa, mikä elimistöni muuttunut toiminto voi aiheuttaa unettomuutta.

• uusikuu

vaivaa minua.Silloin ei tule uni silmään.Olen kuullu,että ikää tulee,niin oliko melatoomin puute,olenko oikeassa.Kuulin tästä tv ohjelmassa puhuttiin.

• uusikuu kirjoitti:

vaivaa minua.Silloin ei tule uni silmään.Olen kuullu,että ikää tulee,niin oliko melatoomin puute,olenko oikeassa.Kuulin tästä tv ohjelmassa puhuttiin.

Vierivissä kivissä professori Sirkka-Liisa Kivelä puhui ikääntyneiden unettomuudesta
        ja suositteli pimeähormonia, melatoniinia, jolla viimeisen tiedon mukaan ei ole sivuvaikutuksia?

Toisen tutkimuksen mukaan taas melotoniini ei auta nukahtamiseen eikä uneen.

Ota siitä sitten selvä!

Tosi asia kuitenkin on että iän myötä hormonin eritys vähenee.

• Markeliina
        beataBarbara kirjoitti:

Vierivissä kivissä professori Sirkka-Liisa Kivelä puhui ikääntyneiden unettomuudesta
        ja suositteli pimeähormonia, melatoniinia, jolla viimeisen tiedon mukaan ei ole sivuvaikutuksia?

Ota siitä sitten selvä!

ei saanut melatoniinia, vävyni toi sitä USA:sta.
        Ei se minulle unta antanut, enkä uskaltanut sitä niin kovin paljon käyttää, kun puhuttiin sen aiheuttavan kaikenlaisia sivuhaittoja. En nyt muista enää mitä ne haitat olivat.

Minullakin on ajoittain vaikeuksia unen kanssa. Nykyään luen joka yö melkein klo 2:een ja sen jälkeen uni tulla tupsahtaa. Täysikuu on kaikkein pahinta aikaa. Sanotaan, että herkät ihmiset reakoivat kuutamolla.

• beataBarbara kirjoitti:

Ota siitä sitten selvä!

se unettomuus on? Minä en aina ehdi saada päätä tyynylle, kun olen täydessä unessa.

Mutta minähän olen vasta kuusitoita vuotta, vaikka äitini hätäili ja saattoi minut tähän ihanaan maailmaan jo armon vuonna 1931.

• ylikypsa kirjoitti:

se unettomuus on? Minä en aina ehdi saada päätä tyynylle, kun olen täydessä unessa.

Mutta minähän olen vasta kuusitoita vuotta, vaikka äitini hätäili ja saattoi minut tähän ihanaan maailmaan jo armon vuonna 1931.

Höyhensaarille peruttu. Nukkumatti unohti tulla.
        Unihiekkasäkki levisi tantereelle.

Siinä sitä pyörii ja pohtii maailmansa murheita.
        Kaikki näyttää paljon surkeammalta kuin sitten päivänvalossa.

Kun on 2 yötä valvonut, niin kolmantena nukuttaa niin mahottoman hyvin.

Mattia oottelen, josko tänään tullee.

• Hintriika
        beataBarbara kirjoitti:

Höyhensaarille peruttu. Nukkumatti unohti tulla.
        Unihiekkasäkki levisi tantereelle.

Siinä sitä pyörii ja pohtii maailmansa murheita.
        Kaikki näyttää paljon surkeammalta kuin sitten päivänvalossa.

Kun on 2 yötä valvonut, niin kolmantena nukuttaa niin mahottoman hyvin.

Mattia oottelen, josko tänään tullee.

Minulle kirja on pettämätön unipilleri. Jos haluaa äkkiä nukahtaa, niin kannattaa valita oikein pitkäveteinen romaani, jossa juoni ei edisty mihinkään suuntaan. Joskus juoni jatkuu vauhdikkaampana unessani!

Ovatko muuten Nukkumatti ja Unijukka veljeksiä? Huutele Jukkaa, jos Matti pettää!

• Hintriika kirjoitti:

Minulle kirja on pettämätön unipilleri. Jos haluaa äkkiä nukahtaa, niin kannattaa valita oikein pitkäveteinen romaani, jossa juoni ei edisty mihinkään suuntaan. Joskus juoni jatkuu vauhdikkaampana unessani!

Ovatko muuten Nukkumatti ja Unijukka veljeksiä? Huutele Jukkaa, jos Matti pettää!

Kaikki ne pettää, kumpaakin huhuilin Mattia, Jukkaa ja jotain kolmatta.

Kun ei ketään kuulunut, niin rupesin mielessäni maailmaa parantelemaan,

Se oli niin kova homma, että siihen olin sammunut.

Eikä valmista tullut yhtikäs mistään.

• mirjamarja
        Markeliina kirjoitti:

ei saanut melatoniinia, vävyni toi sitä USA:sta.
        Ei se minulle unta antanut, enkä uskaltanut sitä niin kovin paljon käyttää, kun puhuttiin sen aiheuttavan kaikenlaisia sivuhaittoja. En nyt muista enää mitä ne haitat olivat.

Minullakin on ajoittain vaikeuksia unen kanssa. Nykyään luen joka yö melkein klo 2:een ja sen jälkeen uni tulla tupsahtaa. Täysikuu on kaikkein pahinta aikaa. Sanotaan, että herkät ihmiset reakoivat kuutamolla.

Nukun kun nukuttaa. Yö on parasta aikaa lukemiselle. Eläkeläisen ei enää ole pakko nousta kukonlaulun aikaan.
        Ilman iltalukemista en nuku. Luen vaikka viime vuoden allakkaa, muuten ei uni tule.
        Kirjasto on onneksi kulman takana. Ei tarvitse allakkaan tyytyä.

• ullapulla (toisinpäin)

joka luulisin on hyvä olla unen saantiin .
      Tuuletan huoneen, syön iltapalan juuri ennen viimeisiä hammaspesuja . Ja toivon että ilta on ollut mukava ja ei ole murheita -- mitäs murheita nyt tässäiässä vois olla .
      Joskus harvoin olen virkistynyt illalla jostain syystä , syy voi olla vaikka ,lukeminen näitä hauskoja juttuja täälä --kun ne hauskimmat on vasta sillon pikkutunneilla . No ne on vaan kivoja ,ja aamullahan saa nukkua ,voi mennä takasin sänkyyn senjälkeen kun olen käyttänyt Jerryn ulkona .
      Älkää murehtiko, antakaa hevosen murehtia.

Sananlaskuja on unesta paljon.
      Kyllä sitten kelpais kun kestäis unta ja nälkää. KIIKKA.

Uni ja nälkä ei pie puuttuu,kun joutuu huonoihin naimisiin. RÄÄKKYLÄ.

Ei uni makuulla lopu. RUOVESI.

Jos unikeon päivänä sataa, niin sataa seittemän viikkoo. KITTILÄ.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe