Panteismista

luonnonlapsi

Ovatko hipit jollain tasolla panteisteja? Ajattelin vain ku ne arvostaa niin paljon luontoa...
Niin, vielä yksi kysymys; kuka "keksi" (perusti,alkoi harjoittaa...) panteismia?
-vähän kökköjä kysymyksiä, mutta toivon saavani silti vastauksia-

6

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Panteismi = monijumalaisuus
      vrt. moneteismi = yksijumalainen uskonto.

      Hipeillä ei todistettavasti ole mitään jumalaa/-ia
      vaan eräänlainen "luonnon-yhteys-vietti"

      Luulempa, että Panteismin "perustajaa" on vaikea
      jäljittää sillä sitäkin on monenlaista.

      Suomalainen kansanuskomus on tavallaan panteistista

      Roomalaiset ja Kreikkalaiset kansanuskonnot
      ovat panteistisia...

      Lähi-idän monet uskonnot viittaavat panteismiin.

      Eli pitäisikö kysyä, mistä eri panteismin muodot
      saivat alkunsa?

      • Qadesha

        Polyteismi = monijumalaisuus

        Panteisti näkee kaiken olemassaolevan jumalan/jumaluuden osina. Itse olen panteisti ja minulle kaikki on "jumalaa", EI jumalia! Tosin jumala on vähän huono sana ja esim. Tao tuo ehkä paremmin esille sen idean että jumala on kaikki mitä on.

        Enkä todellakaan palvo mitään mäntyjä ja käpyjä tuolla pihalla, eli en tarkoita että fyysinen maailmankaikkeus PELKÄSTÄÄN on jumalaa. Fyysinen maailmankaikkeus, luonto on jumalan "ruumis". Jumalan henki on sama henki mikä meissä on sisällämme, ja kaikissa elävissä olennoissa on se varsinainen elämä joka poistuu kuolemassa, palatakseen taas takaisin yhä uudestaan.

        Tämä toki on vain minun näkemykseni, en tiedä olenko joku "tyypillinen" panteisti. Eklektikko ainakin olen. (Valitsee itse mihin uskoo.)


      • luokittelua
        Qadesha kirjoitti:

        Polyteismi = monijumalaisuus

        Panteisti näkee kaiken olemassaolevan jumalan/jumaluuden osina. Itse olen panteisti ja minulle kaikki on "jumalaa", EI jumalia! Tosin jumala on vähän huono sana ja esim. Tao tuo ehkä paremmin esille sen idean että jumala on kaikki mitä on.

        Enkä todellakaan palvo mitään mäntyjä ja käpyjä tuolla pihalla, eli en tarkoita että fyysinen maailmankaikkeus PELKÄSTÄÄN on jumalaa. Fyysinen maailmankaikkeus, luonto on jumalan "ruumis". Jumalan henki on sama henki mikä meissä on sisällämme, ja kaikissa elävissä olennoissa on se varsinainen elämä joka poistuu kuolemassa, palatakseen taas takaisin yhä uudestaan.

        Tämä toki on vain minun näkemykseni, en tiedä olenko joku "tyypillinen" panteisti. Eklektikko ainakin olen. (Valitsee itse mihin uskoo.)

        Peruskäsitteitä selväksi. Viitteellä Wikipediaan ja pienellä pureskelulla selvittäneen tästäkin:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Monoteismi

        "Monoteismi eli yksijumalisuus on käsitys, jonka mukaan on olemassa yksi jumala. Monoteismi esiintyy useissa muodoissa, esimerkiksi:

        * Teismi - viittaa yleensä uskomukseen henkilöityneestä jumalasta, jolla on oma havaittava persoonallisuutensa.
        * Deismi - on monoteismin muoto, joka uskoo yhden jumalan olemassaoloon ja päätyy tähän tulokseen järjen kautta, mutta hylkää kaikki uskonnolliset ilmestykset kuten Raamattu tai Koraani.
        * Panteismi - pitää kaikkeutta jumalana. Ymmärrystavasta riippuen tämä voi tarkoittaa ateismia, deismiä tai teismiä.
        * Panenteismi - on teismin muoto, joka uskoo kaikkeuden olevan osa jumalaa, mutta ei kuitenkaan koko jumala.

        Monoteismi on vastakkainen ilmaisu polyteismille, jonka perusta on käsitys monista jumalista. Dualismi tarkoittaa teismin yhteydessä käsitystä, että on kaksi itsenäistä jumalista olentoa tai ikuista periaatetta, joista toinen on hyvä ja toinen paha."

        Hipit "tippunevat" siis aika sujuvasti panteistiseen luokkaan pitäen mahdollisuuden ateistiseen näkökulmaltaan. Monet hipit halunnevat tietysti silkasta periaatteesta olla kategorisoitumatta mihinkään luokkaan, mutta kyllä he kuitenkin ovat panteisteiksi tai ateisteiksi luokiteltavissa.

        Sitten on tietysti myös animismi, pakanuus, jne. Wikipedia auttaa niin molemmilla kotimaisilla kuin englanniksikin (parhaiten).


      • -Q-
        luokittelua kirjoitti:

        Peruskäsitteitä selväksi. Viitteellä Wikipediaan ja pienellä pureskelulla selvittäneen tästäkin:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Monoteismi

        "Monoteismi eli yksijumalisuus on käsitys, jonka mukaan on olemassa yksi jumala. Monoteismi esiintyy useissa muodoissa, esimerkiksi:

        * Teismi - viittaa yleensä uskomukseen henkilöityneestä jumalasta, jolla on oma havaittava persoonallisuutensa.
        * Deismi - on monoteismin muoto, joka uskoo yhden jumalan olemassaoloon ja päätyy tähän tulokseen järjen kautta, mutta hylkää kaikki uskonnolliset ilmestykset kuten Raamattu tai Koraani.
        * Panteismi - pitää kaikkeutta jumalana. Ymmärrystavasta riippuen tämä voi tarkoittaa ateismia, deismiä tai teismiä.
        * Panenteismi - on teismin muoto, joka uskoo kaikkeuden olevan osa jumalaa, mutta ei kuitenkaan koko jumala.

        Monoteismi on vastakkainen ilmaisu polyteismille, jonka perusta on käsitys monista jumalista. Dualismi tarkoittaa teismin yhteydessä käsitystä, että on kaksi itsenäistä jumalista olentoa tai ikuista periaatetta, joista toinen on hyvä ja toinen paha."

        Hipit "tippunevat" siis aika sujuvasti panteistiseen luokkaan pitäen mahdollisuuden ateistiseen näkökulmaltaan. Monet hipit halunnevat tietysti silkasta periaatteesta olla kategorisoitumatta mihinkään luokkaan, mutta kyllä he kuitenkin ovat panteisteiksi tai ateisteiksi luokiteltavissa.

        Sitten on tietysti myös animismi, pakanuus, jne. Wikipedia auttaa niin molemmilla kotimaisilla kuin englanniksikin (parhaiten).

        Jaaha, täällä oli vielä tullut yksi viesti. Toivottavasti tuo kommentti ei ollut minulle tarkoitettu, vaan ???:lle.

        Mutta niin tai näin, niin tarkemmin ajatellen enpäs muuten osaakaan sanoa olenko panteisti vai panenteisti. (Huh mikä karmea sana.) Luuraako jossakin ilmentymätöntä jumaluutta...? Erään näkemyksen mukaan 50 % jumalasta on ilmentynyt ja 50 % ilmentymätöntä, ja kun nämä läpsähtävät yhteen, alkaa autuus, mutta loppuu maailmankaikkeus.

        - Qadesha


    • ogelilainen

      Panteistisia tekstejä löytyy jo ennen ajanlaskumme alkua, mm. niiltä kreikkalaisilta filosofeilta, joiden ajattelu ei perustunut polyteistiseen uskoon. Rooman "filosofi"keisari Marcus Aureliusta on mainittu panteistiksi, myös kiinalaisesta filosofiasta löytyy vanhastaan panteismin aineksia. Voi sanoa, että ennen kristinuskon valtaantuloa panteismi oli laajalle levinnyt ajattelumalli Rooman valtakunnassa.

      Uudella ajalla panteismi tuli uudelleen ajattelun keskiöön, mm. 1600-luvulla eläneen filosofin Baruch Spinozan ja kerettiläisenä poltetun Giordano Brunon kautta.

    • Hippiliike on/oli lähinnä nuorison keskuudessa vallinnut/vallitseva protestiliike.

      Kyseisen liikkeen tavoitteena on luoda "vaihtoehtoinen yhteiskunta", jonka perusfilosofian osina toimivat mm. pasifismi, myötämielinen suhtautuminen vähemmistöihin, vapaa rakkaus, sekä materialismin kyseenalaistaminen.

      Usein hippeyteenhän yhdistetään myös psykedeelinen rock-musiikki, huumeiden käyttö, protestilaulut. New Ageenhan hippeys yhdistetään siltä kantilta että moni hippi oli kiinnostunut magiasta ja tämä loi oman leimansa. Myös New Agen ja hippeyden saati magian yhdisteleminen on ainakin omasta mielestäni suhteellisen turhaa sillä tietääkseni harva magiankäyttäjä liittyy millään tavalla New Ageen.

      Vaikkakin hippeyteen liittyy tiettyjä hengellisiä osia niin kyseessä oli pitkän päälle maallinen liike.

      Panteismi on sitten asia erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe