Volvo Titan

luntsi

60-luvulla Volvon suurempi nokkamalli, Titan oli lämmin ja melutasoltaan hiljainen. Ehkä se oli kaikkein kuljettajaystävällisin rekkaveturi. Aina synkrovaihteistoa myöten.

14

5262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoili

      joskus,kun oli ollut suurilla voimalaitos työmailla yms,,titan oli vailla vertaa.Kuulema
      sen aikaset sora-maakuormat kiikutti reippaasti.
      Kuulema äänikin ihan erilainen,matala kumea jyrinä!Alusta järeä,kun vertasi muihin senaikai-
      siin,Commer,Austin,Bedford,jopa Sisuun ja scania-
      vabiseen.Etujousitus jäykkä,ja ajovalojen tärinä.
      Mutta aikansa vahvin K-auto!

      • että siihen aikaan

        Volvo oli valovuosia jäljessä Scaniasta. Saa sitä lämpimikseen puhua. Olen nimittäin tehnyt töitä molemmilla. Raukea auto, kömpelö käsitellä, vaihdekaavio erikoinen, hidas vaihtaa ja hirvee polttoaineen kulutus. Hyviä puolia, raudan vieressä tehty. ei kerinnyt jäähtyä yön aikana, eli hyvin lähti käyntiin.
        Volvot olivat siihen aikaan liioitellun järeitä ja siksi kömpelöitä ja ohjauksesta Scania-kuski voi kohdatessa heittää puoli autoa vaikka tyhjän päälle. Volvot ja Sisut "ohjuuttivat" sorarallissa niin, että tuttuja ei kerinnyt tervehtiä.


      • Titanissa oli
        että siihen aikaan kirjoitti:

        Volvo oli valovuosia jäljessä Scaniasta. Saa sitä lämpimikseen puhua. Olen nimittäin tehnyt töitä molemmilla. Raukea auto, kömpelö käsitellä, vaihdekaavio erikoinen, hidas vaihtaa ja hirvee polttoaineen kulutus. Hyviä puolia, raudan vieressä tehty. ei kerinnyt jäähtyä yön aikana, eli hyvin lähti käyntiin.
        Volvot olivat siihen aikaan liioitellun järeitä ja siksi kömpelöitä ja ohjauksesta Scania-kuski voi kohdatessa heittää puoli autoa vaikka tyhjän päälle. Volvot ja Sisut "ohjuuttivat" sorarallissa niin, että tuttuja ei kerinnyt tervehtiä.

        iskutilaavuus 9,6. Laiska puputtaja se oli minulla oli kerran niin harvaperäinen Titan, että jyrkässä myötämäessäkään se ei kerinnyt kiihtyä täyteen vauhtiin. Autojen kehittymisestä: Volvon peruskone oli jo 50-60 lukujen vaihteessa sama joka vuosikymmenet oli 88-ja 10 Volvossa. Scaniassa oli samaan aikaan 11 l:n kone, sama lohko joka oli 75,-76,-110,-11, 112,-113,-114 -ja 124 :ssa. Tehoja vain on otettu lisää, esim Scania Vabis 75 oli teholtaan 150 hv, nyt 124:ssa taitaa olla jo vähän enemmän. Hyvä työkampe se Volvo kuitenkin loppupelissä oli, näissäkin jutuissa aika tahtoo kullata muistot. Olen yrittänyt muistaa vanhan kansanviisauden: "Hullu kehuu hevostaan, mielipuoli akkaansa".


      • ajokokemuksista
        Titanissa oli kirjoitti:

        iskutilaavuus 9,6. Laiska puputtaja se oli minulla oli kerran niin harvaperäinen Titan, että jyrkässä myötämäessäkään se ei kerinnyt kiihtyä täyteen vauhtiin. Autojen kehittymisestä: Volvon peruskone oli jo 50-60 lukujen vaihteessa sama joka vuosikymmenet oli 88-ja 10 Volvossa. Scaniassa oli samaan aikaan 11 l:n kone, sama lohko joka oli 75,-76,-110,-11, 112,-113,-114 -ja 124 :ssa. Tehoja vain on otettu lisää, esim Scania Vabis 75 oli teholtaan 150 hv, nyt 124:ssa taitaa olla jo vähän enemmän. Hyvä työkampe se Volvo kuitenkin loppupelissä oli, näissäkin jutuissa aika tahtoo kullata muistot. Olen yrittänyt muistaa vanhan kansanviisauden: "Hullu kehuu hevostaan, mielipuoli akkaansa".

        jarrut siinä oli paremmat, niin kuin ne volvossa ovat aina olleet hyvät. Kampe saattoi vaan joskus yllättää kuskinsa kun ilmanpaineet karkasivat tai olivat muuten nollassa, taispa mullakin kerran pakkasella katseluttaa varalaskupaikkaa...


      • Volvolla ajava
        ajokokemuksista kirjoitti:

        jarrut siinä oli paremmat, niin kuin ne volvossa ovat aina olleet hyvät. Kampe saattoi vaan joskus yllättää kuskinsa kun ilmanpaineet karkasivat tai olivat muuten nollassa, taispa mullakin kerran pakkasella katseluttaa varalaskupaikkaa...

        En tiedä sen aikaisista k-autoista mutta on se kumma kun Volvo ei saa ohjattavuutta kuntoon, koko ajan pitää olla "ohjaamassa". Scanialla ja Actros mersulla miellyttävä pehmeä ja tunnokas ajettavuus.


      • silloin
        että siihen aikaan kirjoitti:

        Volvo oli valovuosia jäljessä Scaniasta. Saa sitä lämpimikseen puhua. Olen nimittäin tehnyt töitä molemmilla. Raukea auto, kömpelö käsitellä, vaihdekaavio erikoinen, hidas vaihtaa ja hirvee polttoaineen kulutus. Hyviä puolia, raudan vieressä tehty. ei kerinnyt jäähtyä yön aikana, eli hyvin lähti käyntiin.
        Volvot olivat siihen aikaan liioitellun järeitä ja siksi kömpelöitä ja ohjauksesta Scania-kuski voi kohdatessa heittää puoli autoa vaikka tyhjän päälle. Volvot ja Sisut "ohjuuttivat" sorarallissa niin, että tuttuja ei kerinnyt tervehtiä.

        scania-vabis oli remontissa paljon..


      • ensin
        silloin kirjoitti:

        scania-vabis oli remontissa paljon..

        volvossa,scania-vabiksessa lisenssi leyland.


      • Ajuri
        Volvolla ajava kirjoitti:

        En tiedä sen aikaisista k-autoista mutta on se kumma kun Volvo ei saa ohjattavuutta kuntoon, koko ajan pitää olla "ohjaamassa". Scanialla ja Actros mersulla miellyttävä pehmeä ja tunnokas ajettavuus.

        mutta isoissa Mersuissa tuntuu ohjaus jäykältä santapohjalla, Scanialla ei niinkään


      • Scania Vabiksella
        silloin kirjoitti:

        scania-vabis oli remontissa paljon..

        minulla ei se auto (LS 76 Super) seisonut tuntiakaan remontin takia.


      • ..mutta kun yhel...
        Scania Vabiksella kirjoitti:

        minulla ei se auto (LS 76 Super) seisonut tuntiakaan remontin takia.

        tutulla oli sellainen,sanoo vieläkin että
        voimansiirto oli jo heikko silloin vabisksessa.


      • Hyvä viisaus!
        Titanissa oli kirjoitti:

        iskutilaavuus 9,6. Laiska puputtaja se oli minulla oli kerran niin harvaperäinen Titan, että jyrkässä myötämäessäkään se ei kerinnyt kiihtyä täyteen vauhtiin. Autojen kehittymisestä: Volvon peruskone oli jo 50-60 lukujen vaihteessa sama joka vuosikymmenet oli 88-ja 10 Volvossa. Scaniassa oli samaan aikaan 11 l:n kone, sama lohko joka oli 75,-76,-110,-11, 112,-113,-114 -ja 124 :ssa. Tehoja vain on otettu lisää, esim Scania Vabis 75 oli teholtaan 150 hv, nyt 124:ssa taitaa olla jo vähän enemmän. Hyvä työkampe se Volvo kuitenkin loppupelissä oli, näissäkin jutuissa aika tahtoo kullata muistot. Olen yrittänyt muistaa vanhan kansanviisauden: "Hullu kehuu hevostaan, mielipuoli akkaansa".

        Tuossa on rahtariklopeillekin ja amispojille sanomaa. Kjeh...


      • Volvookin korjattu
        silloin kirjoitti:

        scania-vabis oli remontissa paljon..

        meinaan olen tehnyt sitä hommaa jo silloin. Volvossa nesteet ja öljyt sekasin vähän päästänsä, valot läikytti, likasuojat lepatti, muutenkin laiska puputtaja, no siksi ei särkenyt pahemmin itseään, polttoainetta kulutti kolmasosan enemmän kuin Scania. Sisuista ja Pettereistä ei viitsi puhua samana päivänä.


      • työhevonen
        Volvookin korjattu kirjoitti:

        meinaan olen tehnyt sitä hommaa jo silloin. Volvossa nesteet ja öljyt sekasin vähän päästänsä, valot läikytti, likasuojat lepatti, muutenkin laiska puputtaja, no siksi ei särkenyt pahemmin itseään, polttoainetta kulutti kolmasosan enemmän kuin Scania. Sisuista ja Pettereistä ei viitsi puhua samana päivänä.

        ja se mustan puhuva savu!Ja tiukkapaikka,kukas
        se sinne meni rypeen.Titan tietysti.
        Scania-vabis oli vähän keikarimainen..tai sanoisko,,,
        herraskainen ajokki.Mutta hyviä autoja.


    • SIM

      Ei se huono ollut, paljon niitä oli varsinkin puutavara-autoina. Scaniaa taas oli enemmän rahtiautoina. ( Mínun käsitys, ei välttämättä oikea ) Heikkoja kohtia on autoissa aina ollut ja tulee olemaan, niin Volvossa kuin Scaniassakin. Kuitenkin Titanin ja seitenvitosten ja -kuutosten aikaan ajettiin paljon Petterilläkin, aikansa suosituimmalla kuorma-autolla. Ja sillä sitä vasta köyhtyi. Ja tahtoipa sillä Mersullakin lompsa kevetä. Itse olen ajanut monilla merkeillä, järkyttävimpänä on muistoissa läpivetävän ( 6X6) Mersun ajaminen läpi Suomen syksyisenä yönä. Voi s......a niitä valoja ja voi p....e sitä melua ja voi v...u niitä ajo-ominaisuuksia, mahtoi siinä Nyholmin ( Kuljetusliike P.Nyholm Vaasa )kuskit ihmetellä tiellä hoippuroivaa vastaantulijaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe