Kumpi on parempi vaihtoehto oppia maanviljelijän ammattitaito, opiskella agrologiksi, vai ainoastaan jokin maatilatalouden perustutkinto? Olen jo hieman yli 30-vuotias mies.
Tähän tietysti vastataan, että käytännön kokemus on paras opettaja, niinkuin varmasti onkin, mutta oppiiko maanviljelijäksi koulun penkillä?
Jos jollain on hyviä kokemuksia tai vinkkejä esim aikuiskoulutuksesta, niin kuulisin niistäkin mielelläni?!
Maanviljelijän koulutus
8
1877
Vastaukset
- ole käytännön
viljelijälle hyötyä. Teoreettista koulutus on ja nykyviljelijä voi ja -järkevä viljelijä ulkoistaa osan toiminnoista. Perustutkinto riittää mm rahoittajalle. Monimuoto-opiskelu ja oppisopimuskoulutus ovat aikuiselle hyviä vaihtoehtoja.
- Järjissään vielä
Argologeille ei ainakaan mitään liikeyrityksen kannattavuuteen liittyviä laskemia opeteta.Sikäli hölmöjä hankkeita on havaittavisaa maakunnissa.
- agrologiksi
Opiskelun aikoinaan. En ole sitä päätöstä hetkeäkään katunut. Aikuisempana sitä suhtautuu opiskeluun aivan toisella tavalla ja lisäksi elämänkokemus auttaa lisäksi. Ikäerokaan ei haitannut, siellä oli muitakin minun ikäisiä ja minä olin nuoremmille "isähahmona". Kavereitakin sain ja lähes joka vuosi niitä tapailen jossain päin. Erityisesti sain "herätyksen" metsänhoitoon. Ilman opiskelua en olisi alkanut hoitaa metsiäni. Nyt ne ovat kasvukunnossa. Myöhemmin vielä päivitin opinnot amk:ksi. Sitäkään en katunut, vaan todella innostuneesti opiskelin työn ohessa. Korkeampi koulutus on siitäkin hyvä olla, että jos joskus tarvitsee, niin on hyvä pohja yrittää tehdä muutakin työtä kuin maanviljelijän työtä, esim allergian tms takia. Joten eikun kouluun siitä hus, hus.
- Sinusta
Jos et osaa vielä ryypätä ja paljon, mene opiskelemaan agrologiksi. Esimerkiksi ilmajoelle pääsi viimevuonna sisään sijalta 65 varasija. ei mitään haastattaeluita tai pääsykokeita.
Opiskelijaelämä sillä samalla luolamiehen tasolla kuin etelän opistoissa oli 15 vuotta sitten. Muistiala on kiistaton ykkönen tuolla alalla.
Suosittelen agrologin tutkintoa ja kaupallista suuntautuneisuutta. Perustuotantopuolen tietoja on turha hieroa 4 vuotta. Varsinkin kun monissa asioissa opettajat hakee oppia oppilailta ja samoista lehdistä kuin oppilaansa. - Kunttajussi
Kävin aikanaan 70-luvun alussa 2-vuotisen maanviljelys-koneteknikon koulun aivan huippupaperein,keskiarvo oli yli 9,5.Olisi ollut helppo lähteä lukemaan siitä agrologiksi,mutta se jäi kun olin talon ainut poika ja niinmuodoin tuleva isäntä. Sitten vajaa 2-vuotta armeijan jälkeen n.22,5 vuotiaana otin isännyyden vastaan.Töitä tällaisella lypsykarjatilalla on ollut paljon ei siinä ole itseä säästetty ja nykyään on yhdessä ja toisessa kropan osassa kulumaa ja kolotusta.Tarkoitus laittaa eläimet pois lähikuukausina ja tulevaisuus on avoin paitsi
tietysti jatkan viljelijänä. No tietysti on ollut mielessä olisiko kannattanut/tai kannattaisko vieläkin opiskella agrologiksi.Käytännön viljelyssä ehkä koulusta (tai kuten sanoit maatilatalouden perustutkinto) on sen verran hyötyä että ne karkeimmat virheet jää tekemättä mutta opiskelu agrologiksi on turhaa,nimike on kärsinyt inflaation ,näitä "loogia" on pilvin pimein ja jos ei ole tarkkaa osoitetta mihin tarviit "login" paperit niin turhaa ajanhaaskausta.Perustutkinnolla pääset varmaan alkuun ja sitten voit ottaa siihen lisää pätevyyttä kurssituksella jos tarviit.Mulla tilanne se että missään tapauksessa en "loogiksi" lue,mieluummin jotain muuta itselle sopivampaa.Minä olen elämäni aikana nähnyt maataloudesta hyvänmoisen leikkauksen ja kokenut sen omakohtaisesti eikä ole liioin enää intohimoja
jäljellä,joten tästä työstä tulee harrastus. - hyvä
saada ensin. Pelkällä käytännöllä ei enää tästä ammatista selviä, eli kyllä jotain oppeja pitää hakea. Jos sinulla aikaa on, sitten tuo agrologikoulutus, siellä opit maatilan johtamisasiat. Verotus/ruokintasuunnitelma/lannoitesuunnitelma/jalostussuunnitelma jne.
- Kouluun
vain. Hae ihan yhteishaussa nyt. Et kertonut millainen sinun pohjakoulutus on. Voit selvitä siitä yllättävän pienelläkin kun aiempia opintoja luetaan hyväksesi.
Et myöskään kertonut missä päin suomea olet, ja onko sinulla mahdollisuus liikkua/siirtyä opintojen perässä. Itsellä on tuttuja nyt hyvinkäällä, mustialassa, skuggiksessa, iisalmessa ja ilmajoella koulussa. Jos on mahdollista katso opinahjosi skuggis, mustiala tai hyvinkään laurea välillä. Niissä opiskelu selkeästi ammattimaisempaa ja syvällisempää.
Niinkuin täällä mainittiin pohjoisen opistoissa on meno lapsellista kun takametsien pojat päässeet pois risumajastaan ja isän nuijan ulottumattomiin (Viitaten Nuijaturnaukseen :) ). Ja sitä ei noilla sinunkaan aamuilla jaksa katsella montaa päivää vuodessa. - Kerrottu
että opiskelu on aika väljää ja vapaa aikaa paljon. Ihmettelen vain että nuo oppilaskuntien kotisivut ovat niin huonoja. Osa jopa surkeita, pikaisella penkomisella Savonian sivut parhaat ja avoimimmat.
Vapaa-aika on suurin osa tuota opiskeluaikaa :D
Tässä on nyt turha kertoa että sisäillä postilla jossakin jotakin tiedotetaan, se puskaratio toimii kaikkialla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820