mietin tuossa että nykyään on maitoihin lisätty d-vitamiinia, siinä oli että 100g:ssa saa 15% päivän suositusannoksesta. Ja vuoden ikäiselle lapselle on 6-8dl maitoa päivässä niin tuohan d-vitamiinitarve on tyydytetty ellei nyt sitten ole niin että lapsi tarvitsee enemmän d-vitamiinia kuin aikuinen... kysyin jo aikaisemmin tätä neuvolasta mutta sieltä sanoivat että se sama määrä tippoja vaikka antaa tavallista maitoa johon lisätään d-vitamiinia?? kumma homma...
D-vitamiinista
10
1143
Vastaukset
- ,,,,,,,,
Kyllä (kasvava) lapsi tarvitsee aikuista enemmän d-vitamiinia. Samoin raskaana oleva nainen..
- määrät
Mahtoikohan kyse olla 15% aikuisen tarpeesta? Lapsihan painaa paljon vähemmän, jolloin sama määrä d-vitamiinia lapselle on paljon suurempi annos kuin aikuiselle.
Eiköhän tuota d-vitamiinin tarvetta liioitella nykyään turhankin kovasti. Sitähän saa jo lähes kaikkien valmisteiden kylkiäisenä. Kumma ettei juomaveteenkin lisätä jo d-vitamiinia.asiaa ja meille ainakin sanottiin jos maitoa menee litra päivässä (mukaan lukien vellit ja puurot joissa maitoa) Niin ei tarvitse lisätä D-vitamiini tippoja.
- Jennyliini84
heidi-79 kirjoitti:
asiaa ja meille ainakin sanottiin jos maitoa menee litra päivässä (mukaan lukien vellit ja puurot joissa maitoa) Niin ei tarvitse lisätä D-vitamiini tippoja.
niin minäkin muistelen kun tyttö oli vauva niin sanoivat että jos yli litran syö niin ei tarvii antaa d-vitamiinia mutta nytpä näyttää olevan eri asia kun tyttö on jo yli vuoden.
minkä ikäinen lapsi on teillä? Jennyliini84 kirjoitti:
niin minäkin muistelen kun tyttö oli vauva niin sanoivat että jos yli litran syö niin ei tarvii antaa d-vitamiinia mutta nytpä näyttää olevan eri asia kun tyttö on jo yli vuoden.
minkä ikäinen lapsi on teillä?poika nyt vuoden ja meillä menee todellakin maitotuotteita niin paljon jotta en ole antanut lisä d-vitamiinia ollenkaan
- se lapsi
tarvitsee paljon d.vitamiinia mm luusto kehittyy. Suomen tämänhetkiset d-vitamiinin saantisuosituksethan on myös pienet vertaa maailmalle. Ja kun Suomessa meillä ei juurikaan aurinko paita, joten ditä ei saakkaan mistään, siksi sitä on alettu lisätä mm maitoon.
- Äippä
minulla itselläni on 4kk ikäinen tyttö ja neuvolassa sanottiin että jos litra menee päivässä maitoa niin ei tarvitse antaa vitamiineja...minä itse en kyllä enää imetä,etten tiedä sitten oikean äidinmaidon kanssa tarviiko.Äidinmaidonkorvikkeessa on itsessään vitamiineja.Eikä se lapsi mitään riisitautia päivän tippojen jättämisen takia saa...niin sanoo kyllä jo lääkäritkin.
- ei..
Äippä kirjoitti:
minulla itselläni on 4kk ikäinen tyttö ja neuvolassa sanottiin että jos litra menee päivässä maitoa niin ei tarvitse antaa vitamiineja...minä itse en kyllä enää imetä,etten tiedä sitten oikean äidinmaidon kanssa tarviiko.Äidinmaidonkorvikkeessa on itsessään vitamiineja.Eikä se lapsi mitään riisitautia päivän tippojen jättämisen takia saa...niin sanoo kyllä jo lääkäritkin.
ole d-vitamiinia.
- D-vitamiinitarve
ei.. kirjoitti:
ole d-vitamiinia.
on suurempi kuin aikuisen, 0-3 vuotiaan d-vitamiinin saanti suositus on 10 mikrogrammaa, kun aikuisen on 7,5 mikrogrammaa päivässä. Kevytlevitteissä ja margariineissa on d-vitamiinitäydennystä noin 7-8 mikrogrammaa sataa grammaa kohden. Arvioitu suurin hyväksyttämä päiväsaanti on 50 mikrogrammaa päivässä. Pelkästään ravinnosta yliannostusta ei voi saada. Suosittaisin ainakin talvikuukausina antamaan ne d-vitamiini tipat lapselle, ainakin puolet tippamäärästä.
- äiti-ihminen
Äippä kirjoitti:
... sekoittaa maitoa ja äidinmaidonkorviketta käsitteinä. Äidinmaidonkorvikkeessa on enemmän lisättyä d-vitamiinia kuin tavallisessa maidossa, siksi tippoja ei tarvitse antaa jos kulutus yli litran päivä. Ja aikuisenkin pitäisi juoda tavallista maitoa 4 litraa päivässä, jotta d-vitamiinin tarve tulisi täytettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265153Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123765Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462719Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861298Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2811267- 591165
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941106Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2081029