Suksen valmistus

ski-oo

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan tietyn kotimaisen suksimerkin perinteisen tyylin kilpasukset (infra) ja harjoituskilpasukset (zenith) eroavat toisistaan yllättävän vähän.

Käytännössä valmistus kuulemma menee niin että linja suoltaa suksia, jotka ns. paritetaan, punnitaan ja kaikinpuolin tarkastetaan että mitä tuli tehtyä. Tämän jälkeen tietyt kriteerit täyttävät sukset menevät kilpasuksipinkkaan.

Kriteerit alittavat menevät piipahtamaan takaisin linjalla eli niinhin laitetaan zenith-tarra. Näin ei tule sekundaa ja tämä selittää miksi kyseisten suksien rakenne ja väritys on ollut ainakin ennen lähes identtinen. Liekö perää?

3

877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdin?

Kymmenen vuotta sitten olin itse myymässä suksia ja silloin tilanne oli se, että zenitissä ei ollut kennorunko, kuten infrassa ja suprassa. Tammikuulla olin kaverille ostelemassa suksia ja tarjolla oli sekä/että. Esitin arveluni/tietoni historiasta, mutta kuulemma zenitissäkin on nykyisin kennorakenne. Pohjamateriaali oli sama jo kymmenen vuotta sitten. Ei ole muuta tarkempaa tietoa minulla.

• Janne

Infra ja Zenith ovat eri suksia ja myös eri materiaaleista tehtyjä. Itse suksen valmistusprosessia seuranneena ja tehtaan tuotantoon vuonna 2005 tutustuneena voin näin varmana todeta. Jo pelkästään pintamateriaali edm. suksissa on aivan eri, kuten myös tekstin painomenetelmä! Zenithissä on pitempi ja loivempi voidepesä infran lyhyempään ja jyrkempään verrattuna. Kilpasuksi vaatii siis enemmän "hevosenpotkua" terv. Janne

• Artturi

www.peltonenski.com käypä vertailemassa zenithiä ja infraa keskenään. Jos pelkällä tarralla erotetaan sukset toisistaan, niin saa olla kyllä melkoisen kokoinen tarra...:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe