Oppilas raapii,sylkee, kiroilee, mitä teen?

Sylkykuppi

Olen erityiskoulussa henk.avustaja. En saa tukea mistään ... joten auttakaa! Mitä teen kun oppilas raapii, huutaa ja sylkee kun ei saa tahtoaan läpi, kiroilee mennen ja tullen jne. Mikään ei tunnu auttavan olen kokeillut hyvällä ja pahalla.

22

3055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei muuten

      tokene, ja viet johonkin jäähyhuoneeseen purkamaan fiiliksiä. Ota sinne mukaan hevimusiikkia ja varmista että siellä on nyrkkeilysäkki. Vaaleanpunaiset verhot my ass.

      • Kouluohjaaja

        Meilläpäin käytettäisiin holdin otetta. Eli ensin vie paikkaan, missä räkiminen ja kiroilu ei haittaa. Istu, ota lapsi tiukasti kiinni syliisi. Jalat sidot omillasi, samoin kädet. Pidät kiinni niin kauan kunnes rimpuilu ja satuttamisen halu loppuu. Kun lapsi tajuaa, että pidät kiinni kunnes hän lopettaa, niin hän taantuu ja jos aloittaa uudelleen niin sama toistuu. Meillä näin!


      • kouluohjaaja???
        Kouluohjaaja kirjoitti:

        Meilläpäin käytettäisiin holdin otetta. Eli ensin vie paikkaan, missä räkiminen ja kiroilu ei haittaa. Istu, ota lapsi tiukasti kiinni syliisi. Jalat sidot omillasi, samoin kädet. Pidät kiinni niin kauan kunnes rimpuilu ja satuttamisen halu loppuu. Kun lapsi tajuaa, että pidät kiinni kunnes hän lopettaa, niin hän taantuu ja jos aloittaa uudelleen niin sama toistuu. Meillä näin!

        Onko tämä avustajan kauniimpi nimitys?
        Vertaa siivooja --> siistijä?


      • parempi

        Kyllä lähtee!


      • koskea
        parempi kirjoitti:

        Kyllä lähtee!

        Luin jostakin että suomalaisissa kouluissa on kiellettyä koskea lapsiin.


      • ei saa
        koskea kirjoitti:

        Luin jostakin että suomalaisissa kouluissa on kiellettyä koskea lapsiin.

        Nyt haluaisin tietää missä koulussa tuollaista toimintaa löytyy nii päästäisiin oikeustoimiin opettajia vastaan. kaikenlainen fyysinen kajoaminen on kielletty ja siitä voidaan nostaa syyte opettajaa vastaan.Poliisilla on oikeus kajota toisen koskemattomuuteen ei opettajalla.
        Ainoa konsti on pyytää oppilasta poistumaan luokasta. ellei poistu, rehtori paikalle ja sitten neuvotellaan (Ylöjärvi)


      • oppilaan luokasta
        ei saa kirjoitti:

        Nyt haluaisin tietää missä koulussa tuollaista toimintaa löytyy nii päästäisiin oikeustoimiin opettajia vastaan. kaikenlainen fyysinen kajoaminen on kielletty ja siitä voidaan nostaa syyte opettajaa vastaan.Poliisilla on oikeus kajota toisen koskemattomuuteen ei opettajalla.
        Ainoa konsti on pyytää oppilasta poistumaan luokasta. ellei poistu, rehtori paikalle ja sitten neuvotellaan (Ylöjärvi)

        Mikäli oppilas on vaaraksi itselleen tai muille henkilöille opettajalla on oikeus poistaa oppilas luokasta myös tarpeellisin voimakeinoin. Näin sanoo laki. Huomioitavaa on, että voimakeinot eivät saa olla millään tavoin kovempia kuin on tarpeen, ja että oikeus koskee ainoastaan opettajaa, ei avustajaa. Avustajalla ei ole oikeutta käyttää holding-otetta tai millään muullakaan tavalla käydä oppilaaseen kiinni.


      • ...
        ei saa kirjoitti:

        Nyt haluaisin tietää missä koulussa tuollaista toimintaa löytyy nii päästäisiin oikeustoimiin opettajia vastaan. kaikenlainen fyysinen kajoaminen on kielletty ja siitä voidaan nostaa syyte opettajaa vastaan.Poliisilla on oikeus kajota toisen koskemattomuuteen ei opettajalla.
        Ainoa konsti on pyytää oppilasta poistumaan luokasta. ellei poistu, rehtori paikalle ja sitten neuvotellaan (Ylöjärvi)

        Kyllä opettajalla on oikeus hätävarjeluun ihan samalla tavalla kuin kenellä tahansa. Ei opettajan, tai kenenkään henkilökuntaan kuuluvan, tarvitse ottaa oppilaalta turpiin vain siksi, ettei mukamas uskalla koskea.

        Omaa ja sivullisten koskemattomuutta saa puolustaa voimakeinoin, edellyttäen tietysti, että tilanne on oikeasti uhkaava ja voimakeinot ovat oikein mitoitettuja.


      • Kouluohjaaja
        kouluohjaaja??? kirjoitti:

        Onko tämä avustajan kauniimpi nimitys?
        Vertaa siivooja --> siistijä?

        Kouluohjaaja on uusi vasta voimaan tullut nimike koulunkäyntiavustajalle, joka usein sekoitettiin kouluavustajaan. Näillä on taas se ero, että koulunkäyntiavustaja on ammattitutkinnon käynyt, kun taas kouluavustaja ei. Näin ollen myös palkassa on huomattava ero.


      • Kouluohjaaja
        ei saa kirjoitti:

        Nyt haluaisin tietää missä koulussa tuollaista toimintaa löytyy nii päästäisiin oikeustoimiin opettajia vastaan. kaikenlainen fyysinen kajoaminen on kielletty ja siitä voidaan nostaa syyte opettajaa vastaan.Poliisilla on oikeus kajota toisen koskemattomuuteen ei opettajalla.
        Ainoa konsti on pyytää oppilasta poistumaan luokasta. ellei poistu, rehtori paikalle ja sitten neuvotellaan (Ylöjärvi)

        Virallisesti Suomen laki kieltää tarpeettoman voiman käytön uhkaavissa tilanteissa, niin avustajilta, kuin opettajiltakin. Viranomaiset sanovat, että jos lapsi on vaaraksi muille ja itselleen hänet saa poistaa luokastalievin voimakeinoin. Jos taas tarvitaan enemmän voimakeinoja, on muut lapset siirrettävä ensin turvaan esim. luokan ulkopuolelle. Sen jälkeen olisi suositeltavaa sulkea vaikea oppilas esim. sulkemalla luokan ovi ja soitettava virkavalta paikalle. Jos tämä ei ole mahdollista, saa opettaja, niinkuin avustajakin tehdä kaikkensa ettei kenellekkään satu pahemmin. Näin sanoi poliisipäälikkö aiheesta keskusteltaessa.


      • Enni Rukkanen
        Kouluohjaaja kirjoitti:

        Meilläpäin käytettäisiin holdin otetta. Eli ensin vie paikkaan, missä räkiminen ja kiroilu ei haittaa. Istu, ota lapsi tiukasti kiinni syliisi. Jalat sidot omillasi, samoin kädet. Pidät kiinni niin kauan kunnes rimpuilu ja satuttamisen halu loppuu. Kun lapsi tajuaa, että pidät kiinni kunnes hän lopettaa, niin hän taantuu ja jos aloittaa uudelleen niin sama toistuu. Meillä näin!

        Okei...=]]=}}


      • Enni Rukkanen
        parempi kirjoitti:

        Kyllä lähtee!

        jaa =]]=}}


    • Laitonta

      Onko esimiehesi tietoinen tilanteestasi?
      Vastuutusta luokan opettajalle,sinun ei tarvitse etkä perusopetuslain puitteissa edes saa olla tuossa tilanteessa yksin!!
      Opettaja on luokan aikuisista se,jolla on oikeudet voimankäyttöön!
      Sinun oikeuksiisi kuuluu saada tukea ja apua,yksin ei saa noissa tilanteissa olla.
      Holdingia saa vain koulutettu ihminen käyttää,ei kukaan muu. Täysin vastuutonta toimintaa koululta!

      • monessa

        koulussa noudatetaan lakia....? monesta asiasta voitaisiin lähteä käräjille, hah ja niitä epäkohtia löytyy!!!


      • Sylkykuppi

        Oppilas on pienikokoinen ja sen takia "luullaan" että on helppo avustettava, mutta raapaisu jäljet näkyvät minussa päivittäin. Olen yrittänyt kertoa tilanteesta, mutta oikeastaan jokainen nostaa kätensä pystyy. "olethan henkilökohtainen".
        Raapimaton pinta käsissäni loppuu, kuin myös jaksaminen. Olen siis erityiskoulussa kuten aikaisemmin mainitsin.Voiko nostaa korvausvaatimusta kivusta ja särystä koulua vastaaan "pahoinpitelystä" jos avunpyynnöt menevät seinille?


      • loppuu
        Sylkykuppi kirjoitti:

        Oppilas on pienikokoinen ja sen takia "luullaan" että on helppo avustettava, mutta raapaisu jäljet näkyvät minussa päivittäin. Olen yrittänyt kertoa tilanteesta, mutta oikeastaan jokainen nostaa kätensä pystyy. "olethan henkilökohtainen".
        Raapimaton pinta käsissäni loppuu, kuin myös jaksaminen. Olen siis erityiskoulussa kuten aikaisemmin mainitsin.Voiko nostaa korvausvaatimusta kivusta ja särystä koulua vastaaan "pahoinpitelystä" jos avunpyynnöt menevät seinille?

        Jos voimat loppuu olisi ehkä aiheellista vaihtaa työpaikkaa tai alaa?

        Ja kannattaisi ehkä käydä juttelemasta tästä jonkun luottamushenkilön kanssa? Onko kyseessä oppilas jolla mielenterveyshäiriöitä? Jos ei, niin teidän välinen vuorovaikutus ei tunnu pelaavan. Sinun pitäisi hakea itsellesi auktoriteettia.


      • OpeX
        Sylkykuppi kirjoitti:

        Oppilas on pienikokoinen ja sen takia "luullaan" että on helppo avustettava, mutta raapaisu jäljet näkyvät minussa päivittäin. Olen yrittänyt kertoa tilanteesta, mutta oikeastaan jokainen nostaa kätensä pystyy. "olethan henkilökohtainen".
        Raapimaton pinta käsissäni loppuu, kuin myös jaksaminen. Olen siis erityiskoulussa kuten aikaisemmin mainitsin.Voiko nostaa korvausvaatimusta kivusta ja särystä koulua vastaaan "pahoinpitelystä" jos avunpyynnöt menevät seinille?

        joka kerta työterveyshoitajan puheille, jotta tulisi dokumenttia tapahtumista.
        Jos ei puhe rehtorille auta, niin jo on kumma! Luottamusmies kehiin.


      • Sylkykuppi
        loppuu kirjoitti:

        Jos voimat loppuu olisi ehkä aiheellista vaihtaa työpaikkaa tai alaa?

        Ja kannattaisi ehkä käydä juttelemasta tästä jonkun luottamushenkilön kanssa? Onko kyseessä oppilas jolla mielenterveyshäiriöitä? Jos ei, niin teidän välinen vuorovaikutus ei tunnu pelaavan. Sinun pitäisi hakea itsellesi auktoriteettia.

        Kyseessä on oppilas jolla on mielenterveyshäiriöitä.


      • Enni Rukkanen
        Sylkykuppi kirjoitti:

        Oppilas on pienikokoinen ja sen takia "luullaan" että on helppo avustettava, mutta raapaisu jäljet näkyvät minussa päivittäin. Olen yrittänyt kertoa tilanteesta, mutta oikeastaan jokainen nostaa kätensä pystyy. "olethan henkilökohtainen".
        Raapimaton pinta käsissäni loppuu, kuin myös jaksaminen. Olen siis erityiskoulussa kuten aikaisemmin mainitsin.Voiko nostaa korvausvaatimusta kivusta ja särystä koulua vastaaan "pahoinpitelystä" jos avunpyynnöt menevät seinille?

        Ok jos niin mitä välii...=]]=}}


    • Enni Rukkanen

      ...=]]=}}

    • 132435

      Eipä taida juuri olla hyötyä avustajasta, joka ei saa koskea oppilaisiin... ei voi lopettaa oppilaitten tappelua, kiusaajaa kiusatusta, ei avustaa välitunnille sinne itse pääsemättömiä muksuja, vaan pitää mennä opettajalle kertomaan... eikö näitä hommia varten juuri ne avustajat ole olemassa? Naurettavaa.

      • 2987687

        Suomen päättäjät ovat itse vieneet koulun aikuisilta auktoriteetin ja se näkyy! Sitten yhtä aikaa itketään, että miksi oppilaille ei pidetä kuria, miksi kiusaamisen annetaan jatkua jne. Eihän sitä saada loppumaan, kun oppilailla on vain oikeuksia eikä mitään pelättävää!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe