Osaisko joku viisaampi kertoa, minkä vitamiinin tai hivenaineen puute vaivaa, kun on tullut rakkula suuhun. Suupielissähän ne viittaa b-vitamiinin puutteeseen, mutta entäs suussa?
Rakkula suussa, mikä puutos?
tanja
1727789
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- KORPIGYMI KONKURSIIN!Miten tämä kaikentietävä jumppatyttö saa kaikki puulaakinsa konkurssiin? Kovaa meteliä piti ja Kuusamoa myöten kävi hämmentämässä, mutta lähtöpassit antoi Kuusamolaiset. Tyhjät tynnyrit kolisoo..sanottiin ennen vanhaan.…
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
Vastaukset 17
Vanhimmat
Voisiko olla ihan vaan afta?
Se rakkula on tuossa ihan "ylhäällä" eli ylähampaiden ienten yläpuolella.
Rakkuloita voi tulla suuhun myös ruoista. Joillekin esim. sitrushedelmät ja tomaatit aiheuttavat rakkoja. Jos rakkula on afta, se on todella kipeä. Muussa tapauksessa epäilisin jotain ruoka-ainetta.
Rakkulan sijainti kertoo Aftan mahiksesta.
Yhdistät suoraan vitamiini/hivenaine puutteeseen.
Mielestäni osaksi psykosomaattisia vaivoja.
Hyvä vitamiinien ja hivenaineiden saanti ehkäisee jo ennakolta A:n muodostumista.
Edes tämä ei riitä joskus kovan työputken ja tressaantumisen kausina.
Vain yksi Afta näiden lumien aikana...aiempina talvina ilmaantui aina uusia.
Oma salainen aseeni on Nutrilett-jauheesta tehdyt pirtelöt 2xpv, 2tl/annos esim.mehuun.
Lisäksi tietenkin monipuolisia aterioita. Mukana reilusti kasviksia, marjoja, hedelmiä.
yxtyyppi
Mieheni ja poikani pääsivät rakkuloistaan (aftoista) eroon, kun vaihtoivat hammastahnansa sellaiseen, jossa ei ole lauryylisulfaattia/natriumlauryylisulfaattia. Eli mistään puutoksesta tuskin oli kyse. Myös jotkin ruoka-aineet voivat herkistää aftoille.
Suupielen haavaumat muuten johtuvat useimmiten hiivasta eivätkä B-vitamiinin puutteesta. Parhaiten niitten hoitoon auttaa jokin desinfioiva liuos, jota voi tupsutella haavaumaan monta kertaa päivässä.
tulee suuhun silloin kun on vatsavaivoja.
Rakkula johtuu jostain pöpöstä suusta joka on sielä aina, mutta laukeaa yleensä vain flunssasta, tai stressistä ja tekee rakkulan..
minulle tulee rakkuloita aina jos syön tuoretta ananasta tai tomaatteja suoraan jääkaapista. Lämpimät tomaatit ei niitä tee. Opin olemaan syömättä kun asuin thaimaassa ja söin aluksi joka aamu ananasta kunnes joksu sanoi että niistä ne tulee
No just joo mulla on just nytki suussa tollanen ns . afta .. .
johtuu varmaa stressistä
koska ruuista se ei voi johtuu en ole koskaa ollu allerginen ja olen aina syöny tomaattia ananasta sun muuta
mutta onko jollain ideoita miten ton sais pois tuolta ollu jo viikon ja en pysty syömään kunnolla
ku on niin saatanan kipeä
se on tossa alahuulen ja alahampaiden välissä
ilkeesti sattuu pelkkä hymyileminen :/
Mulla niitä ennen oli, entiset ei ehtineet parantua, kun uusia pukkasi. Nyt ei ole ollut vuosikausiin. Eiköhän se ole virusperäinen??? Ei siihen auttaneet edes lääkärin reseptillä määräämät valmisteet, mutta sitten tuli NONI-mehu, ja se on taltuttanut moisen vieraan. Niin kauan kuin nonimehua olen käyttänyt, aftoja ei ole tullut suuhun.
Paaskat ne ruoka-aineista aiheutuvat. Kiinnostaa se hoito, miten niistä pääsee eroon.
allergia
virus
hammastahna
suuvesi
hiiva
Auttaa vaihtamalla hammastahnan EI vaahtoavaan, jota saa apteekista ja ekokaupoista.
Kookosöljyllä lähtee kaik vaivat suusta.
http://www.kotiposti.net/xiikka/terveys.htm
Hei!
Minua ovat aftat vaivanneet vuosikausia. Olen kokeillut eri vitamiineja (erityisesti C-vitamiinia suurina annoksinaa). Minua on auttanut Vogelin Echinaforce: olen huuhdellut suun (en niellyt!) varsin vahvalla liuoksella. Tämä on toiminut, mutta vain silloin kun pullo on juuri avattu (en tiedä miksi). Viime aikoina olen alkanut kokeilla suuria D-vitamiinin kerta-annoksia (parina-kolmena päivänä ehkä n. 100-200 mg/päivä). Tämä on auttanut tosi nopeasti ja tehokkaasti.
Moikka
Mulla ainakin auttanut tommonen antibakteerinen suuvesi (corsodyl tms) saa ainakin apteekista.
Aftoja esiintynyt aina sillon tällöin ja tolla lähtenyt aika nopeesti.
Mutta siitä en tiiä miten ne saisi estettyä etukäteen..
Relli
kookosöljy on hyvä valinta
ei suuvesiä
ei alkoholia
ei tupakkaa
ei vaahtoavaa hammastahnaa
Mulle tuli kerran Pepsodent -hammastahnasta tosi kipeä valkoinen pieni rakkula huuleen, afta. Kokeilin kaiken maailman apteekin huulivoiteet ja aina vaan huulet tuli kipeämmäksi, en voinut edes hymyillä ja syöminenkin sattui. Huulia poltteli tosissaan. Meni pari viikkoa ennenkuin tajusin yhdistää ongelman tuohon hammastahnaan. Kun vaihdoin toiseen merkkiin, jossa ei ole "Sodium Lauryl Sulfatea" niin eipä ole tuota vaivaa enää ollut.
Ei tuossa kai mikään allergia tms. ole ongelmana. Haluaisin kysyä, onko teillä jotain hoitokeinoa asiaan. On aika v-mäistä säpsähtää kivusta joka nieleskelyllä, kun kielessä on sellainen rakkula.