Rakkula suussa, mikä puutos?

tanja

Osaisko joku viisaampi kertoa, minkä vitamiinin tai hivenaineen puute vaivaa, kun on tullut rakkula suuhun. Suupielissähän ne viittaa b-vitamiinin puutteeseen, mutta entäs suussa?

17

27247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos se on

Voisiko olla ihan vaan afta?

• tanja

Se rakkula on tuossa ihan "ylhäällä" eli ylähampaiden ienten yläpuolella.

• myös
        tanja kirjoitti:

Se rakkula on tuossa ihan "ylhäällä" eli ylähampaiden ienten yläpuolella.

Rakkuloita voi tulla suuhun myös ruoista. Joillekin esim. sitrushedelmät ja tomaatit aiheuttavat rakkoja. Jos rakkula on afta, se on todella kipeä. Muussa tapauksessa epäilisin jotain ruoka-ainetta.

• maallikko(m)

Rakkulan sijainti kertoo Aftan mahiksesta.
      Yhdistät suoraan vitamiini/hivenaine puutteeseen.
      Mielestäni osaksi psykosomaattisia vaivoja.

Hyvä vitamiinien ja hivenaineiden saanti ehkäisee jo ennakolta A:n muodostumista.

Edes tämä ei riitä joskus kovan työputken ja tressaantumisen kausina.

Vain yksi Afta näiden lumien aikana...aiempina talvina ilmaantui aina uusia.

Oma salainen aseeni on Nutrilett-jauheesta tehdyt pirtelöt 2xpv, 2tl/annos esim.mehuun.
      Lisäksi tietenkin monipuolisia aterioita. Mukana reilusti kasviksia, marjoja, hedelmiä.

yxtyyppi

• Naana

Mieheni ja poikani pääsivät rakkuloistaan (aftoista) eroon, kun vaihtoivat hammastahnansa sellaiseen, jossa ei ole lauryylisulfaattia/natriumlauryylisulfaattia. Eli mistään puutoksesta tuskin oli kyse. Myös jotkin ruoka-aineet voivat herkistää aftoille.

Suupielen haavaumat muuten johtuvat useimmiten hiivasta eivätkä B-vitamiinin puutteesta. Parhaiten niitten hoitoon auttaa jokin desinfioiva liuos, jota voi tupsutella haavaumaan monta kertaa päivässä.

• rakkuloita

tulee suuhun silloin kun on vatsavaivoja.

• Rakkulanorja

Rakkula johtuu jostain pöpöstä suusta joka on sielä aina, mutta laukeaa yleensä vain flunssasta, tai stressistä ja tekee rakkulan..

• kitu53

minulle tulee rakkuloita aina jos syön tuoretta ananasta tai tomaatteja suoraan jääkaapista. Lämpimät tomaatit ei niitä tee. Opin olemaan syömättä kun asuin thaimaassa ja söin aluksi joka aamu ananasta kunnes joksu sanoi että niistä ne tulee

• -

No just joo mulla on just nytki suussa tollanen ns . afta .. .
      johtuu varmaa stressistä
      koska ruuista se ei voi johtuu en ole koskaa ollu allerginen ja olen aina syöny tomaattia ananasta sun muuta
      mutta onko jollain ideoita miten ton sais pois tuolta ollu jo viikon ja en pysty syömään kunnolla
      ku on niin saatanan kipeä
      se on tossa alahuulen ja alahampaiden välissä
      ilkeesti sattuu pelkkä hymyileminen :/

• aftat

Mulla niitä ennen oli, entiset ei ehtineet parantua, kun uusia pukkasi. Nyt ei ole ollut vuosikausiin. Eiköhän se ole virusperäinen??? Ei siihen auttaneet edes lääkärin reseptillä määräämät valmisteet, mutta sitten tuli NONI-mehu, ja se on taltuttanut moisen vieraan. Niin kauan kuin nonimehua olen käyttänyt, aftoja ei ole tullut suuhun.

• Toope2

Paaskat ne ruoka-aineista aiheutuvat. Kiinnostaa se hoito, miten niistä pääsee eroon.

• entinen herbes
    • Dr Zuck

Hei!

Minua ovat aftat vaivanneet vuosikausia. Olen kokeillut eri vitamiineja (erityisesti C-vitamiinia suurina annoksinaa). Minua on auttanut Vogelin Echinaforce: olen huuhdellut suun (en niellyt!) varsin vahvalla liuoksella. Tämä on toiminut, mutta vain silloin kun pullo on juuri avattu (en tiedä miksi). Viime aikoina olen alkanut kokeilla suuria D-vitamiinin kerta-annoksia (parina-kolmena päivänä ehkä n. 100-200 mg/päivä). Tämä on auttanut tosi nopeasti ja tehokkaasti.

• Relli

Moikka

Mulla ainakin auttanut tommonen antibakteerinen suuvesi (corsodyl tms) saa ainakin apteekista.
      Aftoja esiintynyt aina sillon tällöin ja tolla lähtenyt aika nopeesti.
      Mutta siitä en tiiä miten ne saisi estettyä etukäteen..

Relli

• d3

kookosöljy on hyvä valinta

ei suuvesiä
        ei alkoholia
        ei tupakkaa
        ei vaahtoavaa hammastahnaa

• Afta
        d3 kirjoitti:

kookosöljy on hyvä valinta

ei suuvesiä
        ei alkoholia
        ei tupakkaa
        ei vaahtoavaa hammastahnaa

Mulle tuli kerran Pepsodent -hammastahnasta tosi kipeä valkoinen pieni rakkula huuleen, afta. Kokeilin kaiken maailman apteekin huulivoiteet ja aina vaan huulet tuli kipeämmäksi, en voinut edes hymyillä ja syöminenkin sattui. Huulia poltteli tosissaan. Meni pari viikkoa ennenkuin tajusin yhdistää ongelman tuohon hammastahnaan. Kun vaihdoin toiseen merkkiin, jossa ei ole "Sodium Lauryl Sulfatea" niin eipä ole tuota vaivaa enää ollut.

• Toope2

Ei tuossa kai mikään allergia tms. ole ongelmana. Haluaisin kysyä, onko teillä jotain hoitokeinoa asiaan. On aika v-mäistä säpsähtää kivusta joka nieleskelyllä, kun kielessä on sellainen rakkula.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe