perintö

Marianne

Isäni on kuollut jo yli 20 vuotta sitten. Häneltä jäi perinnöksi (pääasiassa) asunto, josta siis puolet kuuluu äidilleni ja toisen puolen jaan veljeni kanssa.

Äitini asuu edelleen em. asunnossa uuden miehensä kanssa. Äidilläni ja tällä miehellä on avioehto, joten heidän avioliittonsa ei vaikuta äitini (eikä tietenkään myöskään veljeni ja minun) omistusosuuteen asunnosta.

Veljeni sai perintörahansa muutama vuosi sitten, kun hän halusi rakentaa perheelleen talon. Äitini osti silloin hänen osuutensa perinnöstä. Eli maksoi rahat ja omistaa nyt asunnosta 3/4.

Haluaisin itsekin vähitellen oman osuuteni perinnöstä nimenomaan oman asunnon hankintaa varten. Kuitenkin tuntuu, että äitini ei ole innostunut asiasta, koska hän ei tahtoisi muuttaa eikä hänellä ole varaa ostaa minun osuuttani.

Onko minulla oikeutta vaatia häntä maksamaan minulle rahat? Onko äidilläni asumisoikeus asunnossa kuolemaansa saakka ja tarkoittaako se sitä, että jos hän kieltäytyy, minun on todella odotettava hänen kuolemaansa saakka? Vaikuttaako äitini uusi avioliitto asiaan? Tai veljeni jo saama osuus?

Kiitos vastauksista.

3

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oik. Yo

Äitiäsi suojaa kuvaamassasi tapauksessa lesken asumissuoja; "perinnönjakoa vaadittaessa lesken suoja muuttuu oikeudeksi pitää jakamattomana hallinnassaa puolisoiden yhteisenä kotina käytetty asunto tai vastaava jäämistöön kuuluva lesken asumissuojan kannalta tarkoituksen mukainen koti".

Lainsäätäjä on tällä pyrkinyt säilyttämään mahdollisimman pitkälle kuolemaa edeltäneen asiantilan jatkumisen kuoleman jälkeenkin.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että leskellä on niin halutessaan suoraan lakiin perustuva oikeus pitää kuolinpesä jakamattomana hallussaan. Äidilläsi siis hallintaoikeus, omistusoikeus on siirtynyt perimysjärjestyksen mukaan rintaperillisille. Tämä oikeus ohittamaa myös rintaperillisen lakiosaoikeuden sekä yleistestamentin saajan oikeudet.

Huomattava on kuitenkin, että kyseessähän on vain ikäänkuin ko. asunnon "toisen puolikkaan" omistusoikeus, sillä joka tapauksessa äitisi omistaa asunnosta toisen puolen.

Se, että äitisi osti veljesi "ulos" asunnosta ei käsittääkseni tuo sinulle mitään erityistä oikeutta vaatia rahana omaa osuuttasi ko. asunnosta. Toki asia tullaan huomioimaan äitisi perintöä jaettaessa ennakkoperintönä, joka tullaan vähentämään veljesi perintöosasta.

Asiaan ei suoranaisesti vaikuta äitisi uusi avioliitto, koska osapuolet ovat kerran solmineet avioehdon.

• Marianne

Elämä on epäoikeudenmukaista.

• lakimies

Mieltäni jäi askarruttamaan seuraavat kysymykset:
      1. oliko asunto yksin isäsi vai isäsi ja äitisi yhteinen
      2. luovuttiko veli perintöosuutensa vai tehtiinkö osittainen perinnönjako

Aina ennen perinnönjakoa on tehtävä omaisuuden ositus. Kysymyksestä ei selvinnyt, oliko ositus tehty. Leskellä on jakamattomuussuoja, joka supistuu asumissuojaksi perillisen jakovaatimuksen vuoksi. Asumissuojaa ei voi lakkauttaa, ellei leskellä ole itsellään asumiseen kelpaavaa asuntoa.

Vasta osituksessa selviää se, mitä leski ja vainajan perilliset tulevat saamaan osakseen. Yleensä ositus ja perinnönjako tehdään samalla kertaa. Osituksessa toteutettava avio-oikeus ei sinänsä perusta mitään omistusoikeutta esim. puheena olevaan asuntoon.

Tässä tapauksessa leskellä on asumisoikeus joka tapauksessa (omisti osan asuntoa tai ei), jos hänellä ei ole muuta asunnoksi kelpaavaa tarjolla. Perinnönjako voidaan siitä huolimatta toimittaa ja perillisen vaatimuksesta siihen on pakko suostua. Ilmeisesti äiti on ostanut veljesi perintöosuuden. Sinänsä sillä seikalla ei ole merkitystä kysyjän asemaan. Lesken uudella avioliitolla ei ole merkitystä, ellei pohdita mahdollista uuden puolison vallinnanrajoitusta perheen asuntoon.

Eli vaadi perintöosuuttasi. Hyvä kysymys on, mikä on perintöosuutesi arvo. Arvo selviää osituslaskelmalla. Veljesi saamaa osuutta voitaneen pitää myös perinnön ennakkona tai sitten perintöosuuden luovutuksena. Jos mitään papereita ei ole tehty, on kyseessä perinnön ennakko. Näin tulkitsisin. Ihan yksinkertainen pesä tämä ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe