Miten niin opiskelijan elämä on köyhää?!

Jarkko

En voi käsittää näitä itkuja ja vollotuksia siitä miten opiskelijan elämä on kurjaa taloudellisesti. Itse nostan tuet reippaat 400e/kk ja teen Kelan salliman 500e/kk töitä. Miten ihmeessä yksi ihminen ei muka elä 900e per kuukausi?! Vuokraan menee opiskelija-asunnossa itselläni 260e ja ruokaan n.200e/kk... Ja en todellakaan suo tonnikalaa ja nuudeleita, vaan ostelen valmispizzoja ja coca colaa. Eli kuukausittaiset kulut 460e aika maksimissaan. Tarkoittaa että jää 440e kaiken maailman käyttöön, kuten puhelinlaskuun, koulumatkoihin ja dokaamiseen. Se on aika paljon... melkein neljä ja puolisataa euroa joka ikinen kuukausi ns. ylimääräistä.

Mihin ihmeeseen te ihmiset saatte rahanne menemään kun ei moinen summa riitä muka edes perustarpeisiin? Itse olen ostanut tietokoneen, telkkarin, kotiteatterin jne. Käynyt marraskuussa Thaimaassa lomalla jne. Jos jättää parikin kuukautta sen 450e säästöön, saa ostettua jo vaikka mitä... ja yhdet ne vaan valittaa.

20

3538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelan sallima

Eikös opiskelija saa tienana 9090€ vuodessa?

• Jarkko

Lainaus www.kela.fi

"Vapaa tulo lasketaan siten, että jokaista tukikuukautta kohden tuloa voi olla 505 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1 515 euroa. Opiskelija voi saada vapaan tulonsa milloin vain kalenterivuoden aikana."

• opiskelija

Valmispitsoilla ja kokisella ei kyllä elä kovin terveellisesti. Terveellinen ruoka taas on kallista.

Me ollaan opiskelijapariskunta, maksetaan yhteensä vuokraa 500 e kuussa, maksetaan netti- ja puhelinlaskut, vesimaksut, sähkömaksut. (Emme saa asuinpaikkakunnaltamme opiskelija-asuntoa, koska opiskelemme eri paikkakunnalla kuin asumme, erinäisistä syistä). Lisäksi itse joudun käymään terapiassa ahdistushäiriön vuoksi, omavastuuta noin 80 e kuussa. Eipä mekään hirveästi mitään ostella, ei juuri bailata. Eipä tuo opintotuki riitä millään. Tosin meillä on myös auto, ei oma, vaan vanhempien tarpeeton auto lainassa, mutta maksamme itse sen kulut. Molemmilla on silmälasit ja piilolinssit, joiden uusimiseen silloin tällöin menee hirveät rahat.

900 euroa kuussa kuulostaisi kyllä jo hyvältä summalta elämiseen per henkilö. Emme käy tällä hetkellä töissä, toisen meistä vanhemmat antavat rahaa, otamme vastaan vain niin paljon kuin on pakko. Ehkä keskimäärin yhteensä saamme 200 euroa kuussa avustusta, eli me eletään summalla opintotuki 100 e/henkilö kuussa.

Töiden saaminen asuinpaikkakunnallamme ei ole niin helppo juttu kuin jossain Helsingissä.

Onneksi tässä ollaan ihan just valmistumassa. :)

• yushia

Sinä oot onnellinen kun saat opistotukea.. Sitä kun ei kaikki saa, silloin opiskelija on köyhä. Itse en saa opintotukea, vain 50€ kuukaudessa elämiseen. Sinuna olisin hiljaa koko asiasta!Itselläni menee viikonloppuisin kotio kulkemiseen 40€ per vkl. Siinäpä ei paljon bailata viikonloppuisin.

• Jeppe

Niin no jos on kuusitoista, niin pitäis asua äidin helmoissa... mitä sä opintotuella kun saat lapsilisää :D Ja kuka pakottaa matkustamaan kotiin äipän luo joka viikonloppu? Jos oot omilles muuttanu jo lapsena, niin koitahan laps' pärjätä!! :D

• ....
        Jeppe kirjoitti:

Niin no jos on kuusitoista, niin pitäis asua äidin helmoissa... mitä sä opintotuella kun saat lapsilisää :D Ja kuka pakottaa matkustamaan kotiin äipän luo joka viikonloppu? Jos oot omilles muuttanu jo lapsena, niin koitahan laps' pärjätä!! :D

Voi olla esimerkiksi 17-vuotias joka ei saa opintotukea tai sitten voi olla 19-vuotias joka ei saa ollenkaan opintorahaa.

• yushia
        Jeppe kirjoitti:

Ootkohan ikinä kuullut koulun asuntolasta? Ja joissain sellaisissa EI saa olla viikonloppuja. Ootko ikinä kuullut että ihmiset opiskelee?! Siksi jotkut ei enää asu kotona, vaan kaukana kotoa. Ja kotio on mentävä joka vkl kun asuntolaan ei saa jäädä ja tuttuja/sukulaisia ei asu samalla paikkakunnalla missä opiskelen.

• inkeri

kateeks käy.. ite saan peräti 350€/kk opintotukee. töitä en oo saanu, vaikka joka paikasta kysyin. pitäis olla suhteita, mut ei oo. lainaa en uskalla ottaa enää ku sitä on jo maksettavana.

mut en aio valittaa kenellekkää kohtaloani. ku oon kerran tähänki asti pärjänny ni miks en sit tästä eteenpäin?

• jarkko jarkko

kun joka paikkakunnalta ei niitä sopivia töitä opiskelun oheen löydykään. Kyllähän 900 eurolla jo mukavasti eleleekin. Siitä summasta täällä ei kuitenkaan koskaan tietääkseni ole valitettu.

Se että opiskelijan on mahdollista tienata noin 500 e kuussa opintotuen päälle ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sen kaikki tienaavat tai että saavat edes mahdollisuutta siihen.

• Jussi

Toimit väärin, teet juuri niin miten maan hallitus ei halua opiskelijoiden tekevät.

Hallitus haluaa, että opiskelijat opiskelisivat päätoimisesti, eivätkä tekisi opintojen ohessa töitä vaan pyrkisivät valmistumaan nopeammin. Eli hallitus katsoo että opintotuki on riittävällä tasolla opiskelijoille.

• nelli_

*Hallitus haluaa, että opiskelijat opiskelisivat päätoimisesti, eivätkä tekisi opintojen ohessa töitä vaan pyrkisivät valmistumaan nopeammin. Eli hallitus katsoo että opintotuki on riittävällä tasolla opiskelijoille.*

Kerro mulle, miten voin opiskella päätoimisesti jos saan 40€ opintotukea kuukaudessa???Lisäksi saan huiman 160€ asumistukea...Eli yhteensä 200€, jolla pitäisi ostaa ruoka, maksaa laskut ja vuokra sekä opiskeluun liittyvät menot...Asun suhteellisen isolla paikkakunnalla, jossa ei tuolla rahalla minkäänlaista asuntoa saa. Miten ihmeessä voin olla tekemättä töitä???

Ja vielä...en ole alaikäinen, vaan ihan täysi-ikäinen ja pari vuotta omillani asunut...

• LT.
        nelli_ kirjoitti:

*Hallitus haluaa, että opiskelijat opiskelisivat päätoimisesti, eivätkä tekisi opintojen ohessa töitä vaan pyrkisivät valmistumaan nopeammin. Eli hallitus katsoo että opintotuki on riittävällä tasolla opiskelijoille.*

Kerro mulle, miten voin opiskella päätoimisesti jos saan 40€ opintotukea kuukaudessa???Lisäksi saan huiman 160€ asumistukea...Eli yhteensä 200€, jolla pitäisi ostaa ruoka, maksaa laskut ja vuokra sekä opiskeluun liittyvät menot...Asun suhteellisen isolla paikkakunnalla, jossa ei tuolla rahalla minkäänlaista asuntoa saa. Miten ihmeessä voin olla tekemättä töitä???

Ja vielä...en ole alaikäinen, vaan ihan täysi-ikäinen ja pari vuotta omillani asunut...

40 eur opintotuki? Olisitko vielä teini-ikäinen eli iskän ja äiskän odotetaan tukevan sinua?

• Jussi
        nelli_ kirjoitti:

Ilmeisesti vanhempien katsotaan vielä olevan velvollisia maksamaan opiskelusi.

• nuari
        Jussi kirjoitti:

Ilmeisesti vanhempien katsotaan vielä olevan velvollisia maksamaan opiskelusi.

Mahdollisuus on myös pitää välivuosi tai pari ja laittaa rahaa opiskeluvuosien varalla. Tai sit pitää tehdä töitä opiskeluiden ohella niinku itse teen jos ei muuten pärjää. Ei tässä maailmassa ilmasiks mitään saa. Ei ainakaan kaikki saa. Itellä vuokra 370e niin on pakko tehdä töitä jos meinaa syödä.

• eea1

Mä saan 180 euroa kuukaudessa ruokaan : D enkä ymmärrä miten ihmiset kuluttaa rahansa, 3 kuukautta tullut opintotukea ja nyt vielä 300 e tilillä rahoista : D

• Tää on tätä

Sun elämäs on silti köyhää..

Kokoomusopiskelija saa Wihuri ja muista säätiöistä tuohon päälle kirsikan, eli vain 2800 € lapaan kuussa opintotuet ja asumislisät. =D Sen lisäksi kradua kun tehdään nin siitä saadaan lisää rahaa eli silloin ollaan jo 8500 €/kk ja tämä kaikki siitä kun ospikelee 8 vuotta tradenomiksi 5 asuntoa tytöllä tähän mennessä, kyllä teitä köyhiä viedään kuin litran mittaa. Kaikilla on suomessa SAMAT mahdolisuudet opiskeluun =D Tietäistte paljon RKP pennut nostaa =D on säätiöitä silelä täällä asutaan Arabian rannassa kyllä on kamala elämä =D
      Kun taas meikäläisen kakarat asuu hervannassa niin luteisessa kämpässä
      ettei siellä voi pitää kuin postejaan =D

• Jasminnnn

Jarkko!

Ensinnäkin, et voi tietää opiskelijoiden pakollisia henkilökohtaisia menoja ja niistä aiheutuvia kuluja. Asut opiskelija-asunnossa, tiedätkö mitä maksaa normaalisti muualla vuokrat? Etenkin jos haluaa siistin kämpän? Paikkakunnasta riippuen menee yleisesti 500€ ylöspäin? joillakin on oma auto kuten minulla? Verot päälle, vakuutus päälle? Siinäkin jo äkkiä 800€ palanut, että näin :))) mitä jos et puuttuisi asioihin mistä et näytä tietävän kaikkea! Jokaisella on eri tilanne.

Ärsyttää tollanen päteminen ku ite asuu opiskelija-asunnossa ja vuokra VAIVAISET 260€!

• xdfcbghn

Ehkäpä kyse onkin siitä, että on turha kitistä rahojen riittämättömyydestä, jos itse omilla valinnoillaan aiheuttaa rahapulan. Jos valitset yksiön, jossa vuokra on 500€ ja jos valitset käyttää autoa, niin silloin ei itketä opintotuen vähyydestä. Jokaisella on tosiaan eri tilanne ja jokaisen pitää suhteuttaa omat menonsa siihen, mikä on oma varallisuus.

• ..........

Samaa olen ihmetellyt kun porukka väittää etteivät rahat riitä! Itse saan Kelalta 470e/kk ja nostan opintolainaa 200-300 euroa kuukautta kohden. Vuokra 360e ja viime aikoina myös lääkekulut n. 100e kuukaudessa. Että aina jää käteen sellainen 300e ruokaan ja muuhun tarpeelliseen ja todella hyvin elelen. Tosin en ole niitä nuoria jotka bilettävät ja ryypiskelevät viikonloppuisin niin en tiedä meneekö ne rahat sitten siihen juhlimiseen :)

• ....................

No onhan se aina heleppo elää velaksi. Entäpä sitte kun tulee se takasinmaksun aika? Toivottavasti oot sillon jo työelämässä, voi muuten alkaa melkonen herkku. Rahan tiukkuudesta valittaa ne jotka EI ELÄ VELAKSI eikä vanhempien kustannuksella.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe