Koira oksentanut vuorokauden. Jossakin vaiheessa näytti jopa veriseltä. Lääkäri on tutkinut ja lääkinnyt, varsinaista syytä ei löydetty. Ei ripuloi.
Nyt saatiin lääkäriltä lupa aloittaa hitaasti ruokinta uudelleen. Hän kehotti antamaan velliä, piimää, jätskiä.
Antaakaa lisävinkkejä. Varmasti täältä jostakin löytyisi mutta en millään nyt jaksa etsiä.
Kauravelliä, riisivelli ja piimää annetaan nyt alkuun. Olisiko antaa lisävinkkejä.
Saa koko ajan oksennuksenestolääkettä.
Kyseessä on Collie.
oksentavan ruokavalio
14
1765
Vastaukset
- misuami.
Itse annoin koiralleni, kun sillä oli oksennustauti riisivettä, johon sekoitin vähän piimää ja kun oksennukset loppuivat lisäsin riisin sekaan pieniä määriä jauhelihaa (siis pienen pieniä) pikkuhiljaa vasta aloin lisämään taas napuja riisin ja piimän sekaan.
Collieiella tuppaa olemaan herkkä vatsa.
katsoiko lääkärisi ettei vaan koirallasi olisi mitään ylimääräistä masussa esim: kolikko tms. minkä on voinut syödä? Mimmonen kakka on, onko normaali, ettei ole verta mukana? kakkaako joka päivä?- toscan
kolmeen kertaan. Ei ole vierasesinettä.
Kakka on normaalia ja kakkasi eilenkin.
Muuten homma on hoidossa, mutta tuosta ruokinnasta haluaisin lisävinkkejä näiden riisivellien lisäksi, että josko löytyisi jokin vippaskonsti jolla saisi toipumisen etenemään hyvin. Onko esim. tuttelivellit tms valmispöperö hyväksi tai huonoksi koettuja. Ilman oksennuksenestolääkettä sisällä ei pysy edes vesi. toscan kirjoitti:
Muuten homma on hoidossa, mutta tuosta ruokinnasta haluaisin lisävinkkejä näiden riisivellien lisäksi, että josko löytyisi jokin vippaskonsti jolla saisi toipumisen etenemään hyvin. Onko esim. tuttelivellit tms valmispöperö hyväksi tai huonoksi koettuja. Ilman oksennuksenestolääkettä sisällä ei pysy edes vesi.tuttelia enkä jätskiä enkä muuta maitoa,sitä piimää kylläkin tai muuta hapanmaito-tuotetta,viiliä ym =)
- toscan
davalyan kirjoitti:
tuttelia enkä jätskiä enkä muuta maitoa,sitä piimää kylläkin tai muuta hapanmaito-tuotetta,viiliä ym =)
samoilla linjoilla olisin itsekin ollut, mutta kun lekuri luetteli noita maitotuotteita.
Taidan silti jättää vielä antamatta. - paivansadeko
toscan kirjoitti:
Muuten homma on hoidossa, mutta tuosta ruokinnasta haluaisin lisävinkkejä näiden riisivellien lisäksi, että josko löytyisi jokin vippaskonsti jolla saisi toipumisen etenemään hyvin. Onko esim. tuttelivellit tms valmispöperö hyväksi tai huonoksi koettuja. Ilman oksennuksenestolääkettä sisällä ei pysy edes vesi.seuraavaa.
Oksentelun hoito
Oksenteleva koira on syytä panna vuorokauden paastolle. Tällainen lyhyt paasto usein palauttaa vatsan normaaliin toimintaan. Paaston jälkeen lemmikkiä tulee ruokkia kevyesti. Aluksi koiralle voi tarjota pelkkää riisin keitinlientä. Jos ripuli on kurissa, voi koiralle tämän jälkeen antaa riisiä pieninä annoksina. Vähitellen riisiin voi lisätä keitettyä kalaa esim. seitä. Seokseen voi sekoittaa myös hieman raejuustoa. Seosta tulisi antaa neljänä pienenä annoksena ja lopulta niin, että koira saa seosta normaalin ruoan päiväannoksen verran. Kun tämä pysyy koiran sisällä, voi ryhtyä vähitellen siirtymään takaisin normaaliin ruokaan. Ensin voi lisätä ¼ tavallista ruokaa riisi-kala-seokseen. Ruokavalion tulisi olla ennallaan vähintään neljän päivän kuluttua.
Eläimen nesteensaannista on huolehdittava, vesikuppi pitää olla tarjolla ja koiraa voi houkutella juomaan siitä. Koiran nesteentarve on noin 0.5 dl/kg/vrk.
Lisäksi suosittelen maitohappobakteerivalmisteita.
meillä ei ole ollut oikeastaan koskaan vatsavaivoja koirillamme, ihan pari kertaa riittää vuosien aikana. Mutta tätä olen suositellut muillekin. - toscan
paivansadeko kirjoitti:
seuraavaa.
Oksentelun hoito
Oksenteleva koira on syytä panna vuorokauden paastolle. Tällainen lyhyt paasto usein palauttaa vatsan normaaliin toimintaan. Paaston jälkeen lemmikkiä tulee ruokkia kevyesti. Aluksi koiralle voi tarjota pelkkää riisin keitinlientä. Jos ripuli on kurissa, voi koiralle tämän jälkeen antaa riisiä pieninä annoksina. Vähitellen riisiin voi lisätä keitettyä kalaa esim. seitä. Seokseen voi sekoittaa myös hieman raejuustoa. Seosta tulisi antaa neljänä pienenä annoksena ja lopulta niin, että koira saa seosta normaalin ruoan päiväannoksen verran. Kun tämä pysyy koiran sisällä, voi ryhtyä vähitellen siirtymään takaisin normaaliin ruokaan. Ensin voi lisätä ¼ tavallista ruokaa riisi-kala-seokseen. Ruokavalion tulisi olla ennallaan vähintään neljän päivän kuluttua.
Eläimen nesteensaannista on huolehdittava, vesikuppi pitää olla tarjolla ja koiraa voi houkutella juomaan siitä. Koiran nesteentarve on noin 0.5 dl/kg/vrk.
Lisäksi suosittelen maitohappobakteerivalmisteita.
meillä ei ole ollut oikeastaan koskaan vatsavaivoja koirillamme, ihan pari kertaa riittää vuosien aikana. Mutta tätä olen suositellut muillekin.on ollut jo yli vuorokauden. Riisilitkulla lääkärin määräyksestä ainakin ensimaanantaihin asti. Ripuloinut ei ole. Odotellaan nyt josko alkaisi vesi pysyä sisällä ja sitten noita riisijuttuja aletaan antaa.
Eiköhän tämä tästä.
Kiitos täsmällisistä ohjeista. Vaikka näitä on joskus ollu, niin sitten kun huolestuu tosissaan ja pelkää miten käy, niin pää tyhjenee.
Koira ei ole herkkävatsainen ja tämä oksentelu on ollut erittäin rajaa. Tipassakin oli eilen ja tosi huonokuntoinen. - paivansadeko
toscan kirjoitti:
on ollut jo yli vuorokauden. Riisilitkulla lääkärin määräyksestä ainakin ensimaanantaihin asti. Ripuloinut ei ole. Odotellaan nyt josko alkaisi vesi pysyä sisällä ja sitten noita riisijuttuja aletaan antaa.
Eiköhän tämä tästä.
Kiitos täsmällisistä ohjeista. Vaikka näitä on joskus ollu, niin sitten kun huolestuu tosissaan ja pelkää miten käy, niin pää tyhjenee.
Koira ei ole herkkävatsainen ja tämä oksentelu on ollut erittäin rajaa. Tipassakin oli eilen ja tosi huonokuntoinen.ollaan paremmassa kunnossa? Tuo kyllä kuulostaa ihan vatsapöpöltä. Meillä sai joskus jo edesmennyt colliepoikamme vatsabakteerin josta sitten seurasi rajua oksentelua, ripulointiakin oli vähän. Muistelisin että, tauti meni ohitse kuitenkin 3-4 päivässä. Koira sai tuolloin myös antibioottikuurin. Toivotan teille pikaista paranemista. Rapsutus collikalle.
- toscan
Ehkäpä ne vanhat konstit on parhaita.
Taidan hakea tukea enemmänkin itselleni. Ja epätoivossa kyselen josko joku osaisi neuvoa enemmän kuin lääkäri.
Eli riisivelli vain ja kärsivällisyyttä, eiks niin.- misuami.
Kärsivällisyyttä, riisivelliä, piimää ja paljon nestettä. itse annoin vielä ruiskulla vettä suoraan suuhun, kun oma pehkoni ei suostunut juomaan kunnolla. N. 3 päivää tota kesti ja ilo oli suuri, kun neljäntenä päivänä ei tullut oksennuksen oksennusta. :)
Jos koiralle nousee lämpöä, mene takaisin heti eläinlääkäriin, silloin voi olla joku tulehdus.
- uman
heh!
- toscan
vaan tuesta. Onko tullut mieleen että joskus ihmisillä on oikeesti hätä ja tuska ja sillon tällainen p....n jauhanta ei huvita pätkääkään. Jos halusit mulle pahan mielen niin onnistuit.
- majorica1961
leikkiä voi laskea joskus ja harmittomia provoja mutta laskea leikkiä kun jonkun rakas lemmikki on sairas... niin todella julmaa!
- 3 herkkävatsaisen koiran om...
moikka. minun saksanpaimenkoiralla on ollut aika paljon oksentelua ja ripulia eläinlääkäri määräsi viikoksi raejuustoa ja riisiä pelkästään ja se kyllä auttoi. Minun 2 ranskanbulldoggia oksentaa taas aivan kaiken paitsi koiran papanat ja makkarat joten nyt kun olen antanut pelkästään koiranruokaa ei ole ollut moneen kuukauteen mitään oksentelua tai ripulia :) Kannattaa ainakin kokeilla viikko pelkällä riisillä ja raejuustolla ja sitten pelkkää koiranruokaa. (seefferi oksensi myös piimän jos sitä oli lisätty mutta se on varmasti ihan koirasta riippuen)
- toscan
tuesta. Koira voi selvästi paremmin. Riisivelli-piimakuuri on ollut tehokas. Maanantaina päästään aloittamaan normaaliin ruokaan paluu.
Eli kaikki hyvin taas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351