Yhteinen vai erillinen tili?

Nuori mies

Mikä toimii paremmin parisuhteessa, se että on yhteinen tili mistä maksaa ruuat, laskut ja muut yhteiset kulut vai se että molemmilla on omat tilit mistä sitten maksetaan toisille tarvittaessa? Meillä on erilliset tilit ja annetaan sitten toisillemme rahaa sen mukaan että kulut saadaan jaetuksi tasaiseksi. Ruokakaupassa olisi joskus ehkä helpompi jos olisi yhteinen ruokatili, mutta toisaalta niin tulee varmasti vähemmän turhia ostoksia tehtyä nyt kuin me maksetaan omat ruuat, se ehkä jopa motivoi säästämiseenkin vähän.

Tyttöystäväni vanhemmilla on yhteinen ruokatili ja ne on joskus moittinut meitä siitä että meillä on erilliset tilit. Heidän mielestä se oli kumma että me halutaan pitää rahat erillään vaikka asutaankin yhdessä. Mitä mieltä te olette asiasta?

35

5166

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna

Ne rahat voi pitää muuten erillään, mutta yhteinen "ruokatili" on kyllä hyvä juttu! Ainakin meillä toimii, molemmat laittaa saman summan kuukaudessa sinne ja sieltä maksetaan yhteisiä juttuja kuten vuokra ja ruoka. Eli meillä on yhteensä kolme tiliä. Suosittelen! :)

• Nuori mies

Minusta kuin tuntuu että olisi helpompi sortua ostamaan turhia asioita jos on yhteinen tili koska silloin toinen kuitenkin maksaa puolet siitä. Kuitenkin monilla on yhteinen tili joten enpä tiedä, pitäisi ehkä kokeilla miten se sopisi meille?

• Johanna
        Nuori mies kirjoitti:

Minusta kuin tuntuu että olisi helpompi sortua ostamaan turhia asioita jos on yhteinen tili koska silloin toinen kuitenkin maksaa puolet siitä. Kuitenkin monilla on yhteinen tili joten enpä tiedä, pitäisi ehkä kokeilla miten se sopisi meille?

Ei siltä tililtä osteta mitään muuta! Vain tarpeelliset ja yhdessä päätetään jos ostetaan jotain isompaa sit sieltä tililtä.. Sit molemmilla on omat rahat kuitenkin omiin turhuuksiinsa.. Kokeilkaa mikä tuntuu parhaalta, eikö nykyinen systeemi sitten toimi?

• Nuori mies
        Johanna kirjoitti:

Ei siltä tililtä osteta mitään muuta! Vain tarpeelliset ja yhdessä päätetään jos ostetaan jotain isompaa sit sieltä tililtä.. Sit molemmilla on omat rahat kuitenkin omiin turhuuksiinsa.. Kokeilkaa mikä tuntuu parhaalta, eikö nykyinen systeemi sitten toimi?

Niin minun mielestäni tämä nykyinen systeemi toimii, harmitti vaan se hänen vanhemmansa kommentti joten siksi ollaankin joskus puhuttu siitä että hankittaisiko yhteistä tiliä vai ei?

• ????????
        Nuori mies kirjoitti:

Niin minun mielestäni tämä nykyinen systeemi toimii, harmitti vaan se hänen vanhemmansa kommentti joten siksi ollaankin joskus puhuttu siitä että hankittaisiko yhteistä tiliä vai ei?

Mitä sinä siitä välität tai kumpikaan teistä, mitä hänen vanhempansa ovat mieltä? Ei parisuhteessa eletä vanhempien takia. aika outoa että vanhemmat yleensä edes puuttuvat tuollaiseen asiaan.

• meillä

Kun muutimme yhteen, halusin miettiä etukäteen valmiiksi kaikki rahaan liittyvät jutut, että varmasti jakaisimme tasapuolisesti kaikki kulut ja mietin vakavasti tuollaisen yhteisen tilin perustamista.

Mutta kaikki tuo on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Alusta asti jotenkin luontevasti kävi niin, että se jolla on rahaa, maksaa ostokset. Aika tasapuolisesti olemme kuitenkin omilta tileiltämme makselleet, mutta sen jälkeen kun jäin työttömäksi, mieheni on maksanut enemmän. Kun minä tienasin enemmän, minä maksoin enemmän. Meillä kuitenkin on yhteinen talous, eikä mikään kommuunijärjestelmä, missä vahdataan tarkasti molempien rahankäyttöä, ettei vahingossakaan toinen yritä käyttää toista hyväkseen. Ihan onnellisesti olemme vielä yhdessä, eri tileillä, mutta yhteisessä taloudessa.

• omat ruoat?

Niin siis ymmärsinkö oikein että te ostatte omat ruoat? Siinä tapauksessa teille ei ehkä sovi yhteinen tili, koska taidatte molemmat (tai vain sinä, en tiedä) olla aika tarkkoja rahasta, pihejä siis. Yhteisestä tilistä saattaa silloin tulla ongelmia, koska toinen saattaa haluta ostaa jotain mitä toinen ei, esim. ruokaostoksilla karkkia..

Meillä ei ole yhteistä tiliä vaan maksamme vuorotellen ruokakaupassa, siis ei pidetä kirjaa maksukerroista kymmenien eurojen tarkkuudella, vaan sillain suunnilleen. Sama pätee vaatteisiin ja laskuihin jne.

Mutta mitä tulee appivanhempiesi kommenttiin, niin eipä kai nykyään yhdessä asuminen tarkoita kokonaan yhteisiä rahoja. Mutta ehkäpä he ihmettelivätkin tuota "omat ruoat"- systeemiä, itse ainakin ihmettelen...

• Nuori mies

Meillä on niin erilaisia ruokailutottumuksia, minä juon kahvia sekä teetä mitä hän ei juo, tykätään erilaisesta leivästä ja syödään muutenkin aika paljon erilaisia ruokia. Eli puolet meidän ruokaostoksista ovat yhteisiä mutta toinen puoli on sitten "oma ruoka", miten sitä nyt sitten tulkitsisi. Ainakin tällä hetkellä tämä näyttäisi toimivan meille mutta voisihan sitä yhteistäkin tiliä kokeilla. Sitten kuin lapsia syntyy perheeseen niin se on jo vakavasti otettava vaihtoehto.

• kuulostaa
        Nuori mies kirjoitti:

Meillä on niin erilaisia ruokailutottumuksia, minä juon kahvia sekä teetä mitä hän ei juo, tykätään erilaisesta leivästä ja syödään muutenkin aika paljon erilaisia ruokia. Eli puolet meidän ruokaostoksista ovat yhteisiä mutta toinen puoli on sitten "oma ruoka", miten sitä nyt sitten tulkitsisi. Ainakin tällä hetkellä tämä näyttäisi toimivan meille mutta voisihan sitä yhteistäkin tiliä kokeilla. Sitten kuin lapsia syntyy perheeseen niin se on jo vakavasti otettava vaihtoehto.

hankalalta ja monimutkaiselta nipottamiselta. Meillä on vaimoni kanssa yhteinen tili jonne molempien palkka menee. Eipä tarvitse arpoa, mitä maksetaan mistäkin tililtä, koska molempien pankkikortit on ohjattu samaan tiliin. Haluamme oikeasti elää samassa taloudessa ja sen mukaan jakaa kaiken. Mikä on minun, on myös vaimoni ja toisinpäin.

• Nuori mies
        kuulostaa kirjoitti:

hankalalta ja monimutkaiselta nipottamiselta. Meillä on vaimoni kanssa yhteinen tili jonne molempien palkka menee. Eipä tarvitse arpoa, mitä maksetaan mistäkin tililtä, koska molempien pankkikortit on ohjattu samaan tiliin. Haluamme oikeasti elää samassa taloudessa ja sen mukaan jakaa kaiken. Mikä on minun, on myös vaimoni ja toisinpäin.

No entä se sinun vaimosi vaateostokset, eikö sinua yhtään harmittaa se että hän haaskaa sinun ansaitsemasi rahasi? Vaikka onhan sinun tilanteesi vähän erilainen koska olet naimisissa, mutta entä jos vain asuisitte yhdessä, olisitko kuitenkin sitä mieltä että yhteinen tili on paras tapa hoitaa rahaasiat?

• se minua
        Nuori mies kirjoitti:

No entä se sinun vaimosi vaateostokset, eikö sinua yhtään harmittaa se että hän haaskaa sinun ansaitsemasi rahasi? Vaikka onhan sinun tilanteesi vähän erilainen koska olet naimisissa, mutta entä jos vain asuisitte yhdessä, olisitko kuitenkin sitä mieltä että yhteinen tili on paras tapa hoitaa rahaasiat?

harmittaisi? Samalla tavalla minä voin "haaskata" hänen ansaitsemia rahoja. Pointtihan on nimenomaan se, että ei ole mitään "sinun" ja "minun" rahoja, vaan kaikki ovat yhteisiä. Ja muutimme rahajärjestelyt aikoinaan nopeasti yhteenmuuton jälkeen nykyisenlaisiksi, kauan ennen naimisiinmenoa. Juuri yksinkertaisuuden takia, ei tarvitse miettiä rahajärjestelyjä sen enempää, niin eipä ole tullut ikinä riitojakaan rahasta.

Molemmat haluamme jakaa elämämme toisen kanssa ja siihen kuuluu meidän mielestä myös talous. Kuka sitä jaksaa laskea, että sinä ostit itsellesi viimekuussa leipää enemmän kuin minulle... Ja kuten sanoin, miksi vaimoni vaateostokset minua harmittaisivat, mukavaahan se on kun toinen saa jotain mukavaa. Itselläni on sama mahdollisuus ilahduttaa itseäni omilla harrastuksillani ja niihin liittyvillä hankinnoilla. Minä tienaan rahaa yhteisen talouden hyväksi, enkä pelkästään omiin tarpeisiini. Sama juttu vaimollani. Yhteiseen pesään rahat tulevat. Ja menevät. Kaikki mikä on minun, on myös vaimoni ja päinvastoin, kuten jo aiemmin kirjoitin.

• äitivaimonainen
        se minua kirjoitti:

harmittaisi? Samalla tavalla minä voin "haaskata" hänen ansaitsemia rahoja. Pointtihan on nimenomaan se, että ei ole mitään "sinun" ja "minun" rahoja, vaan kaikki ovat yhteisiä. Ja muutimme rahajärjestelyt aikoinaan nopeasti yhteenmuuton jälkeen nykyisenlaisiksi, kauan ennen naimisiinmenoa. Juuri yksinkertaisuuden takia, ei tarvitse miettiä rahajärjestelyjä sen enempää, niin eipä ole tullut ikinä riitojakaan rahasta.

Molemmat haluamme jakaa elämämme toisen kanssa ja siihen kuuluu meidän mielestä myös talous. Kuka sitä jaksaa laskea, että sinä ostit itsellesi viimekuussa leipää enemmän kuin minulle... Ja kuten sanoin, miksi vaimoni vaateostokset minua harmittaisivat, mukavaahan se on kun toinen saa jotain mukavaa. Itselläni on sama mahdollisuus ilahduttaa itseäni omilla harrastuksillani ja niihin liittyvillä hankinnoilla. Minä tienaan rahaa yhteisen talouden hyväksi, enkä pelkästään omiin tarpeisiini. Sama juttu vaimollani. Yhteiseen pesään rahat tulevat. Ja menevät. Kaikki mikä on minun, on myös vaimoni ja päinvastoin, kuten jo aiemmin kirjoitin.

Meilläkin alusta alkaen ollut yhteinen tili ja sit sellainen "säästötili", johon laitetaan sivuun joskus jotakin. Yhteisestä maksetaan kaikki, koska yhteistä taloutta pyöritetään.
        Jos jompikumpi on hommaamassa jotakin hieman suurempaa rahatukkua vaativaa, asiasta infotaan toista. Tämä varsinkin silloin, kun saldo näyttää "uhkaavalta"...ettei mene miinukselle ;)

Meillä erona edelliseen kirjoittajaan on se, että minä en juurikaan suuria euroja tienaa, sillä hoidan aika suuren lapsikatraan kotona...ja nämä muut kotihommat.
        Mieheni on sitä mieltä, että työni on eurojen arvoista - jos joku muu nämä työt tekisi, tai lapset olisivat hoidossa, olisi pankkitili paljon nykyistä laihempi.
        "Miehen pussilla olosta" jotkut joskus piikittelevät tai sitä ihmettelevät, mutta minä osaan antaa arvon työlleni ja mieheni myös. Joten No problem!

• Utelias

Ihan uteliaisuudesta: minkä ikäisiä olette ja kauanko olette seurustelleet ja asuneet yhdessä?

• Nuori mies

Minä olen 28v, tyttöystäväni on 26v, asuttu yhdessä 6v ja seurusteltu jo 8v. Meillä on aina ollut erilliset tilit ja hyvin se meille on toiminut.

• Ja toimii...

Meillä molemmilla on omat tilit. Mitään yhteistä ei ole koskaan harkittukaan.

Yhteiset kulut (asumiset, syömiset - kaikki sapuskat vaikka onkin vähän erilaisia makutottumuksia - yhteiset liikkumiset eli siis kaikkí se, mikä kohdistuu molempiin), maksetaan puoliksi. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että katsotaan jossain välissä aina kertyneet kuitit ja niiden mukaan "lasketaan saldo" siitä, mitä kumpikin on maksanut. Rahaa emme liikuttele, vaikka toinen olisikin maksanut joskus enemmän, pistetään vaan muistiin, että tänään tilanne on tämä, ja seuraavalla kerralla on sitten toisella jo "pohjilla" sitä, minkä edellisellä kerralla oli maksanut enemmän. Voi kuulostaa vaikealta, mutta ei ole millään tavalla, toimii ihan taskulaskimella tai vaikka excelin taulukkopohjalla, jos haluaa näpertää tietsikan kanssa.

Omat kulunsa (vaatteet, omat työmatkat jne.) kumpikin maksaa itse omalta tililtään. Tästä on se selkeä hyöty yhteistileihin verrattuna, että kun todelliset yhteiset kulut on maksettu, niin ei kummankaan tarvitse olla katkera, että "nyt tuo osti meidän rahoilla itselleen...". Kumpikin saa siis päättää omistaan ihan ilman toisen suostumusta, että meneekö rahaa vaatteisiin vai kalastustarvikkeisiin. ;-) Sitä kun voisi muuten olla herkästi sanomassa, että "tuo on tarpeetonta".

Jos toisella on joskus ollut tiukkaa rahan kanssa esim. työttömyyden takia, silloin toinen on maksanut isompaa osuutta. Sekin on hoitunut vain kuittien loppusumman prosenttiosuutta muuttamalla.

Hienosti on toiminut systeemi vuosikausia.

• aika sentään

kun parisuhteessa elävien ihmisten kesken tarvitaan kirjanpitoa Exeleineen. Tuntuu kummalliselta, jos yhteistä elämää jyvitetään käppyröistä laskimilla.

• Yksilöitä parisuhteessakin
        aika sentään kirjoitti:

kun parisuhteessa elävien ihmisten kesken tarvitaan kirjanpitoa Exeleineen. Tuntuu kummalliselta, jos yhteistä elämää jyvitetään käppyröistä laskimilla.

Taisi tulla luettua toisella silmällä. Tai vain toisella aivonpuolikkaalla. Sanoin siis, että homman eli varsinaisen laskemisen voi hoitaa ihan kuinka haluaa, vaikka jopa Exceliä käyttäen. Ei se ole edes niin pelottava värkki, vaikka taskulaskimella itse tuon matematiikan hoidankin.

Mutta kun löysit kommentoitavaa, niin kerropa toki, miten siis teillä. Selvästi parempi systeemi täytynee olla, oli se mikä hyvänsä?

Ai niin, sen unohdin korostaa, että tän takia meillä ei tarvi rahasta riidellä koskaan. Mutta ehkä niissä perheissä, joissa "kaikki on yhteistä", pienet verbaalimatsit siitä, kenen menot ovat oikeutetumpia kuin toisen, piristävät päivää kummasti. Me käytetään se muuten riitelyyn kuluva aika johonkin kivampaan...

• sentään järkyttynyt
        Yksilöitä parisuhteessakin kirjoitti:

Taisi tulla luettua toisella silmällä. Tai vain toisella aivonpuolikkaalla. Sanoin siis, että homman eli varsinaisen laskemisen voi hoitaa ihan kuinka haluaa, vaikka jopa Exceliä käyttäen. Ei se ole edes niin pelottava värkki, vaikka taskulaskimella itse tuon matematiikan hoidankin.

Mutta kun löysit kommentoitavaa, niin kerropa toki, miten siis teillä. Selvästi parempi systeemi täytynee olla, oli se mikä hyvänsä?

Ai niin, sen unohdin korostaa, että tän takia meillä ei tarvi rahasta riidellä koskaan. Mutta ehkä niissä perheissä, joissa "kaikki on yhteistä", pienet verbaalimatsit siitä, kenen menot ovat oikeutetumpia kuin toisen, piristävät päivää kummasti. Me käytetään se muuten riitelyyn kuluva aika johonkin kivampaan...

ole. Ihmettelen vain, että parisuhteessa lasketaan rahoja kuka maksaa mitäkin. Ja meillä on yhteiset rahat, kuten ylempänä kirjoitan. Ja ikinä ei ole ollut matseja rahasta, ei verbaalisia eikä fyysisiä. Syynä ehkä se, että kumpikaan ei ajattele kumman menot olisivat oikeutetumpia kuin toisen. Molemmilla on oikeus rahoittaa henkilökohtaisia menoja kuten ennen yhdessäoloammekin. Nyt rahat vain tulevat yhteiselle tilille, josta kumpikin saa mielensä ja pakollisten menojen mukaan käyttää miten lystää. Meille parisuhde ei ole jatkuvaa arvovaltakiistaa ja riitaa oikeutuksista eri asioihin. Molemmat kunnioitamme toistemme tarpeita, materialistisia ja henkisiä ja pyrimme jeesaamaan toista elämän karikoissa. Niitä karikoita tuppaa elämässä tulemaan ihan sieltä parisuhteen ulkopuoleltakin. Ei siinä tarvitse toista yrittää lisää kampittaa eikä heittää kapuloita rattaisiin. Mekään emme halua käyttää aikaa riitelyyn ja varsinkaan niin vanhasta asiasta kuin rahasta.

• puolin ja toisin ;-)
        sentään järkyttynyt kirjoitti:

ole. Ihmettelen vain, että parisuhteessa lasketaan rahoja kuka maksaa mitäkin. Ja meillä on yhteiset rahat, kuten ylempänä kirjoitan. Ja ikinä ei ole ollut matseja rahasta, ei verbaalisia eikä fyysisiä. Syynä ehkä se, että kumpikaan ei ajattele kumman menot olisivat oikeutetumpia kuin toisen. Molemmilla on oikeus rahoittaa henkilökohtaisia menoja kuten ennen yhdessäoloammekin. Nyt rahat vain tulevat yhteiselle tilille, josta kumpikin saa mielensä ja pakollisten menojen mukaan käyttää miten lystää. Meille parisuhde ei ole jatkuvaa arvovaltakiistaa ja riitaa oikeutuksista eri asioihin. Molemmat kunnioitamme toistemme tarpeita, materialistisia ja henkisiä ja pyrimme jeesaamaan toista elämän karikoissa. Niitä karikoita tuppaa elämässä tulemaan ihan sieltä parisuhteen ulkopuoleltakin. Ei siinä tarvitse toista yrittää lisää kampittaa eikä heittää kapuloita rattaisiin. Mekään emme halua käyttää aikaa riitelyyn ja varsinkaan niin vanhasta asiasta kuin rahasta.

Hyvä, hienoa jos teillä toimii noin. Kuten sanottu, meillä ei koskaan muuta ole harkittukaan. Senhän jo sanoin, että yhteiset maksetaan yhteisesti - yritämme siinä olla vieläpä oikein tarkkoina, ettei kummankaan tarvitse ryhtyä ajattelemaan, että "mä maksan enemmän". Ja kun toisella on ollut taloudellisesti vaikeata tulopuolella, niin toinen on siis maksanut isomman osan.

Mutta kuten sanoin, parisuhteessakin olemme yksilöitä. Ja se tarkoittaa, että meillä on yhteisten intressien lisäksi erilaisia mielenkiinnon kohteita. Joita kumpikin sitten, niitä "omia menoja", rahoittaa omista tuloistaan, omalta tililtään.

En välitä kaikista asioista, joita siippa arvostaa ostopäätökseen asti. Enkä ole valmis laittamaan niihin rahaa. En missään nimessä oleta, että hänen pitäisi laittaa omia rahojaan sellaisiin minun juttuihini, jotka eivät ole "hänen juttujaan". Annan arvon sille, että parisuhteessakin saan olla oma itseni ja tuhlata tai säästää oman aikatauluni mukaan. Saman haluan suoda puolisolleni.

Kuten sinä ihmettelet sitä, että maksamisia lasketaan, yhtä lailla ihmettelen minä, että parisuhteen tarvitsisikaan merkitä, että minun pitäisi arvostaa (ja rahoittaa) puolison "omia" menoja siksi, että olemme parisuhteessa - tai hänen minun menojani. Meillä voi ja saa olla myös erilaisia intressejä.

Tuo "yhteiselle tilille, josta kumpikin saa mielensä ja pakollisten menojen mukaan käyttää miten lystää" on itselleni hiukan outo ajatus. Jos nimittäin toisen mielenkiinnon kohteet ovat (karkeasti ajatellen) 100 euron ja toisen 1000 euron luokkaa kuussa, niin luulen, että pitkän päälle siitä voisi tulla sanomista. Mutta kun on omat rahat, niin on oma lupa.

Tärkeintä kumminkin lienee, että meillä ja teillä asia hoituu omilla tavoillamme - vaikka emme toistemme käytäntöjä ymmärräkään. ;-) Kaikissa perheissähän näin ei suinkaan ole, oli maksutavat mitkä hyvänsä, vaan rahasta on usein riitaa.

• mielenkiintoista on
        puolin ja toisin ;-) kirjoitti:

Hyvä, hienoa jos teillä toimii noin. Kuten sanottu, meillä ei koskaan muuta ole harkittukaan. Senhän jo sanoin, että yhteiset maksetaan yhteisesti - yritämme siinä olla vieläpä oikein tarkkoina, ettei kummankaan tarvitse ryhtyä ajattelemaan, että "mä maksan enemmän". Ja kun toisella on ollut taloudellisesti vaikeata tulopuolella, niin toinen on siis maksanut isomman osan.

Mutta kuten sanoin, parisuhteessakin olemme yksilöitä. Ja se tarkoittaa, että meillä on yhteisten intressien lisäksi erilaisia mielenkiinnon kohteita. Joita kumpikin sitten, niitä "omia menoja", rahoittaa omista tuloistaan, omalta tililtään.

En välitä kaikista asioista, joita siippa arvostaa ostopäätökseen asti. Enkä ole valmis laittamaan niihin rahaa. En missään nimessä oleta, että hänen pitäisi laittaa omia rahojaan sellaisiin minun juttuihini, jotka eivät ole "hänen juttujaan". Annan arvon sille, että parisuhteessakin saan olla oma itseni ja tuhlata tai säästää oman aikatauluni mukaan. Saman haluan suoda puolisolleni.

Kuten sinä ihmettelet sitä, että maksamisia lasketaan, yhtä lailla ihmettelen minä, että parisuhteen tarvitsisikaan merkitä, että minun pitäisi arvostaa (ja rahoittaa) puolison "omia" menoja siksi, että olemme parisuhteessa - tai hänen minun menojani. Meillä voi ja saa olla myös erilaisia intressejä.

Tuo "yhteiselle tilille, josta kumpikin saa mielensä ja pakollisten menojen mukaan käyttää miten lystää" on itselleni hiukan outo ajatus. Jos nimittäin toisen mielenkiinnon kohteet ovat (karkeasti ajatellen) 100 euron ja toisen 1000 euron luokkaa kuussa, niin luulen, että pitkän päälle siitä voisi tulla sanomista. Mutta kun on omat rahat, niin on oma lupa.

Tärkeintä kumminkin lienee, että meillä ja teillä asia hoituu omilla tavoillamme - vaikka emme toistemme käytäntöjä ymmärräkään. ;-) Kaikissa perheissähän näin ei suinkaan ole, oli maksutavat mitkä hyvänsä, vaan rahasta on usein riitaa.

keskustella tällälailla suhtkoht kiihkottomasti erilaisista järjestelmistä pariskunnilla...

Eipä minuakaan kaikki kamalasti kiinnosta mitä vaimo touhuilee, mutta enpä näe asiakseni niihin puuttuakaan, vaikka rahamme iloisesti sekaisin ovatkin. Sama juttu hänellä, eipä hänkään kaikista jutuistani olekaan kiinnostunut. Siitä olen kuitenkin kanssasi erimieltä, että toisen puuhia ei tarvitse rahoittaa, jos itseä ei kiinnosta. Jos toiselle tulee hyvä mieli jostain rahalla saatavasta, niin tottakai sen hänelle suon, vaikka siinä menisi minunkin tienaamiani rahoja. Jos voin omalla työlläni toista jossain hankissa auttaa, niin mielelläni sen teen. Joskus voi olla tilanne toisinpäin, että omat hankintani ovat kalliimpia kuin sisääntuomani rahan määrä. Parisuhde merkitsee minulle elämän jakamista ja toisen auttamista kaikin käytettävissäni olevin keinoin, tarvittaessa hyvinkin epäitsekkäästi. Tämä ei sulje pois sitä, että molemmilla on tilaa hengittää ja touhuta omiaan.

Yhteiset rahat eivät varmasti sovikaan sellaisille pareille, joiden suhteeseen ei kuulu tietty epäitsekkyys ja toisen tukeminen ja auttaminen. Eli jos toinen raha-asioissa rohmuaa kaiken ylimääräisen itselleen, niin ongelmia on tiedossa. Kahden tasa-arvoisen ihmisen toista kunnioittavaan liittoon se sopii hienosti. Vaikka olenkin agnostikko, niin raamatun lause "kilvoitelkaa toistenne kunnioittamisessa" sopii mielestäni hienosti yhdeksi ohjeeksi parisuhteen "huoltokirjaan", Samoin kuin toisille sen tekeminen, mitä toivoisit itsellesi tehtävän. Niillä eväillä pärjää toisen ihmisen kanssa jo aika pitkälle tässä äärimmäistä näennäistä itsenäisyyttä palvovassa heti _mulle_ kaikki nyt-maailmassa, joka tuntuu olevan vallalla. Jopa raha-asioissa.

• kommenttini tähän
        mielenkiintoista on kirjoitti:

keskustella tällälailla suhtkoht kiihkottomasti erilaisista järjestelmistä pariskunnilla...

Eipä minuakaan kaikki kamalasti kiinnosta mitä vaimo touhuilee, mutta enpä näe asiakseni niihin puuttuakaan, vaikka rahamme iloisesti sekaisin ovatkin. Sama juttu hänellä, eipä hänkään kaikista jutuistani olekaan kiinnostunut. Siitä olen kuitenkin kanssasi erimieltä, että toisen puuhia ei tarvitse rahoittaa, jos itseä ei kiinnosta. Jos toiselle tulee hyvä mieli jostain rahalla saatavasta, niin tottakai sen hänelle suon, vaikka siinä menisi minunkin tienaamiani rahoja. Jos voin omalla työlläni toista jossain hankissa auttaa, niin mielelläni sen teen. Joskus voi olla tilanne toisinpäin, että omat hankintani ovat kalliimpia kuin sisääntuomani rahan määrä. Parisuhde merkitsee minulle elämän jakamista ja toisen auttamista kaikin käytettävissäni olevin keinoin, tarvittaessa hyvinkin epäitsekkäästi. Tämä ei sulje pois sitä, että molemmilla on tilaa hengittää ja touhuta omiaan.

Yhteiset rahat eivät varmasti sovikaan sellaisille pareille, joiden suhteeseen ei kuulu tietty epäitsekkyys ja toisen tukeminen ja auttaminen. Eli jos toinen raha-asioissa rohmuaa kaiken ylimääräisen itselleen, niin ongelmia on tiedossa. Kahden tasa-arvoisen ihmisen toista kunnioittavaan liittoon se sopii hienosti. Vaikka olenkin agnostikko, niin raamatun lause "kilvoitelkaa toistenne kunnioittamisessa" sopii mielestäni hienosti yhdeksi ohjeeksi parisuhteen "huoltokirjaan", Samoin kuin toisille sen tekeminen, mitä toivoisit itsellesi tehtävän. Niillä eväillä pärjää toisen ihmisen kanssa jo aika pitkälle tässä äärimmäistä näennäistä itsenäisyyttä palvovassa heti _mulle_ kaikki nyt-maailmassa, joka tuntuu olevan vallalla. Jopa raha-asioissa.

Meillä molemmilla on oma tili. Maksamme asumisen, ruuat yms. pakolliset menot vuorotellen. Kun lähdemme ulkomaanmatkalle, kumpikin maksaa oman osuutensa lennoista, hotellista jne. Itse kuitenkin kulutan rahojani paljon holtittomammin kaikkeen omaan "hömpötykseen". Olen aika tuhlailevainen ja teen silloin tällöin kalliitakin heräteostoksia.

Itselläni alkaisi omatunto soimaamaan, jos mieheni joutuisi maksamaan puoliksi kaiken maailman juttujani (kampaamoita, vaatteita, etnisiä kokkauskursseja, tyttökavereiden kanssa kerran kuussa käymiämme ravintolaruokailuja jne.). Varsinkin kun hän itse tuhlaa rahojaan paljon maltillisemmin.

Meillä ei ole lapsia, joten olemme palveluntarjoajien ihanneluokkaa, ns. Dink-sukupolvea (=double income, no children). Homma on toiminut ihan hyvin, sillä itse lapsettomana en haluaisi roikkua täysin mieheni varassa, kun ruokittavia suitakin on vain me onnelliset kaksi.

• kiihkottomana
        mielenkiintoista on kirjoitti:

Palaan vielä aiheeseen, kun uhkaa mennä puurot ja vellit eli kirjoittajat sekaisin. Tuo, joka sinulle jo eilen vastasi, on joku muu kuin minä - ja haluan palata vielä vähän keskusteluun.

Olen kyllä eilisen viimeisen vastaajan kanssa enemmän samoilla linjoilla, että jos toinen tuhlaa ja toinen haluaa säästää omista tienesteistään, niin pidän outona, että tuhlari saisi jatkuvasti tuhlailla myös sen kumppanin rahoilla. Ei parisuhteen tarvitse merkitä sitä, että ollaan "kuin paita ja peppu" joka asiassa.

Mutta se, että teillä molempien tulot on molempien rahoja, johtaa sinut aika ronskiin päätelmään, että se olisi merkki epäitsekkyydestä ja päinvastainen tilanne itsekkyydestä. Vaikka puhutkin alussa kiihkottomasta keskustelusta, et oikein osaa tai ehkä haluakaan pitää omia arvottamisiasi pois siitä. Mutta rahahan tunnetusti on sellainen, että siitä on vaikea keskustella kiihkottomasti. Sanoisin, että "Yhteiset rahat ... suhteeseen ei kuulu tietty epäitsekkyys ja toisen tukeminen ja auttaminen" menee jo vähän - valinnan mukaan - härskiyden tai hurskastelun puolelle. Mielipiteen vapaus on toki jokaisella, mutta sädekehät kannattaa jättää vain omaan tietoon, jos niitä oman päänsä yläpuolelle mielellään asettelee.

Omasta puolestani en koen itsekkyytenä vaan nimenomaan toisen huomioonottamisena sitä, että koska yksi harrastukseni vie tasaisesti jonkin verran rahaa, niin en mitenkään haluaisi, että puoliso joutuisi jatkuvasti maksamaan näitä minun harrastemenojani - yhteisen tilin muodossa. Tuntisin itseni hiukan - ja käytänpä tunneperäistä sanontaa nyt minäkin, mutta sinä kyllä avasit siihen oven - elätiksi, kyvyttömäksi seisomaan omilla jaloillani, jos olettaisin, että puolison tienaamilla rahoilla harrastelen.

Ja kun tässä nyt aloitettiin rahasta puhumaan ja siihen parisuhteen muita merkityksiä sotkemaan, niin kommentoinpa sitäkin. Minulle parisuhde merkitsee kahden itsenäisen ihmisen liittoa, jossa toinen otetaan tasa-arvoisena täysillä huomioon. Jos rahan ja epäitsekkyyden välille täytyy erikseen laittaa yhtäläisyysmerkki, kielii se minulle siitä, että itsekkyys tai epäitsekkyysasiat eivät oikeasti olekaan ihan hanskassa. Muuten parisuhteessa ei tuollaisesta tarvitsisi puhuakaan.

Mutta kuten jo eilen sanoin, hyvä jos teillä toimii systeemi niin kuin kerrot. Meillä siis eri tavalla. Voisit kuitenkin, jos saan pyytää, suhtautua "tässä äärimmäistä näennäistä itsenäisyyttä palvovassa heti _mulle_ kaikki nyt-maailmassa" hiukan suvaitsevammin myös kanssaihmisiin. Eli mikä toimii teillä, ei tarkoita, että vastakkainen tapa muilla olisi osoitus myös heidän henkisestä "vähemmyydestään" teihin verrattuna. Eihän?

• jo 30 vuotta

Meillä on ollut erilliset tilit koko avioliittomme ajan, joka on kestänyt siis jo n. 30 vuotta.

Olemme kumpikin (siis minä ja puolisoni) olleet tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Kummallakin säilyy tietty vapaus ja oikeus käyttää rahojaan omiin tarkoituksiinsa, sen jälkeen kun pakolliset asumis- ja elämiskustannukset on ensin hoidettu.

Tämä ratkaisu on meillä toiminut. Tietenkin se edellyttää molemmilta tiettyä vastuuntuntoa, että vaikka onkin oikeus käyttä omia rahojaan, miten tahtoo, niin ei silti "syö enemmän kuin tienaa".

• vain.

Kuten kommenteista näkyy, niin kaikki tavat käyvät. Jos teillä kerta sujuu raha-asiat ongelmitta ja olette molemmat siihen tyytyväisiä, niin turhaanhan te asioita muuttaisitte. Mutta kuten itsekin mainitsit niin jos lapsia joskus saatte, menee kyllä hieman hankalaksi nykyinen systeemi.

Kysyin jo aiemmin yhteisistä ruoista. Itse olen kaupan kassalla töissä, ja kyllä kieltämättä aina hymyilyttää kun yksi vakiasiakaspariskunta tulee maksamaan ostoksiaan, ja aina erikseen. Eli kyllähän se varmasti ihmetyttää monia, kuten appivanhempiasikin.

Jos ette ole valmiita maksamaan toisen kahvia tai kalliimpaa leipäostosta, niin teille ei varmastikaan sovi yhteinen tili.

Uteliaisuudesta kysyn vielä minäkin, että miten hoidatte tilanteet, kuten esim. leffalipun ostaminen? Maksatteko molemmat erikseen, vai maksatteko yhdestä pussista mutta maksatte takaisin vai kustannatteko toisen leffaan ilman että toinen jää velkaa? Tätä kysyn tosiaan vain uteliaisuudesta. Itselläni kun on kaveri, joka harmittelee että joutuu maksamaan puolet nettilaskusta vaikka avomies käyttää nettiä enemmään:) Kaverilta en ole kehdannut enempiä kysellä miten hoitavat raha-asiat, mutta sen oon huomannut, että ravintolassa he maksavat aina erikseen..

• Nuori mies

Kyllä me tehdään niin että jompi kumpi maksaa ne elokuvaliput ja sitten maksetaan takaisin kuin sopivat rahat löytyy lompakosta. Sama käytäntö meillä on ruokaostostenkin suhteen, katsotaan sitten kotona paljonko me ollaan jääty velkaa toisillemme. Minusta olisi jotenkin vähän noloa esimerkiksi ruokakassalla maksa erikseen. Sama pätee myös ravintolassa, kyllähän se näyttää paremmalta jos jompi kumpi hoitaa laskun, vaikka sitten maksetaankin takaisin myöhemmin.

• tilit selviksi

En jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi, joten voi olla, että tällainenkin vaihtoehto on jo esitetty.
      Meillä on omat tilit, joille palkat tulevat. Joka kuun viimeinen päivä pankki siirtää sovitun summan kummankin tililtä yhteistilille (summat suhteutettu palkkoihin), josta kaikki yhteinen maksetaan. Näin molemmille jää oma käyttörahansa tililleen. Järjestely täytyi tehdä, kun mieheltä loppui rahat kesken kuun ja minua v..tti maksaa yhteisiä menoja vuodesta toiseen toisen tuhlailun takia.

• -b-

Meillä on myös ihan omat tilimme ja myös yksi tili jonne laitamme aina rahaa kun se sieltä loppuu (sama summa molemmilta).En oo rahasta riitaa ollut ikinä! Kannattava vaihtoehto!:)

• Hippu

Olemme asuneet yhdessä reilut neljä vuotta ja koko sen ajan on meillä ollut yksi yhteinen tili. Molempien palkat juoksevat tilille, josta maksetaan lainat ja vuokrat, kaikki laskut ja menot. Alussa homma toimi hyvin. Nyt kuitenkin minua on alkanut vaivaamaan muutama asia. Molempien palkka tulee tilille. Mieheni on kova hankkimaan kaikenkarvaista kodin elektroniikkaa ja harrastuksissa on myös autot ja tietokoneet. Rahamme ovat aina lopussa ja vyötä pitää kiristää jo viikkoa ennen palkkapäivää. Kaikkien pakollisten menojen jälkeen suurin osa rahoista menee mieheni ostoksiin. Minä puolestani en malta nykyään ostaa mitään kun tiedän rahojen taas tällä kuulla loppuvan kesken. En voi uskoa todeksi, ettei minun palkastani voisi joskus käydä shoppaamassa itselleen kivoja juttuja. Miten pystyisin ehdottamaan miehelleni rahojen jakamista eri tileille? Se vaikuttaa epäluottamuslauseelta häntä kohtaan.

• Sanna

Me olemme olleet yhdessä kohta 6v, ja meillä molemmilla on omat tilit, jonne opintotuet/palkat tulevat. Samoiten meidän molempien vanhemmilla on erilliset tilit, vuosikymmenien yhteiselosta riippumatta.

Meillä rahat todellakin makaavat eri tileillä, mutta ne käytetään kuin yhteiset. Emme siis erottele minun ja sinun rahoja, emmekä lainaile rahaa toisillemme. Jos toinen tarvii rahaa, se annetaan, ei lainata. Vuokran maksamme pääsääntöisesti kokonaan vuorokuukausina, jos toisen taloudellinen tilanne on huomattavast parempi kuin toisen (esim. kesätyön ansiosta) tämä maksaa vuokran kokonaan.

Ruokakaupassa maksetaan suunnilleen joka toinen ostos, emme laske senttejä emmekä kerää kuitteja tasauksen vuoksi. Jo ennen kuin asuttiin yhdessä ruokaostokset tehtiin yhteisesti, eikä meillä koskaan ole ollut "omia ruokia".

Me emme ole nähnyt syytä siirtää rahat kokonaan tai osittain yhteiselle tilille, sillä homma toimii moitteetta näin. Emme riitele rahasta, vaikka sitä näin opiskelijaperheessä ei aina ole liikaa. Mielestäni ette ole kummallisia, ei se yhteinen tili ole rakkauden tai hyvän parisuhteen edellytys.

• ööö

erilliset tilit mutta yhteiset rahat eli se kummalla sattuu olemaan maksaa. Eihän tässä rahan takia yhdessä olla!

• ...nainen...

sen takia, että olet tarkka menoista? Jos ne toivois teille vähän väljempää rahapolitiikkaa?

Mun mielestä parisuhteessa rahasta puhuminen ja varsinkin siitä riitely on yksi turhimmista asioista, jos perusasiat on hoidossa.

• morsian.

Meillä on yhteinen tili, itse kokisin sen pöljäksi että pitäisi tulevalla mammalomallakin olla koko ajan mieheltä "pyytämässä" rahaa vaikkapa ruokakauppaan. Eli kun tulot tulee samalle tilille, niitä on sieltä simppeliä käyttääkin. Tämä siis meillä toimiva ratkaisu.

• tyttönen82

Meillä on kyllä omat tilit mutta kaikkea maksetaan molemmilta. Pääasia on että kaikki tulee maksettua ja ruokaa on kaapissa. Mulla on käyttöoikeus mieheni tiliin mutten kajoa siihen ilman lupaa. Monesti se menee tyyliin että mun rahoilla maksetaan laskut, vastikkeet ja lainanlyhennykset. Miehen tililtä meneekin sitte sellaset juoksevat kulut kuten ruoka ja bensa.Olen kyllä sitä mieltä että jos yhdessä yritetään avioliitossa taaplata niin pitää osata jakaa myös rahansa. Meillä yritetään ainakin tavoitella yhteistä hyvää ennen kaikkea. Laskuja jakamaan meillä ei ainakaan ruveta!!!Muuten kuin tilin saldon mukaan:)

• huomioon

Sellanen seikka kannattaa ottaa yhteisessä tilissä huomioon, että toinen saattaa jäädä pitkäksikin aikaa ilman rahaa kokonaan jos huonosti käy. Siis koskee lähinnä vanhuksia, mutta kuitenkin kaikkia meitä kuolevaisia. Jos on yhteinen tili ja toinen puolisoista kuolee, ei kukaan, siis kukaan, saa mennä koskemaan tilillä oleviin rahoihin, ennen kuin vainajan pesänselvitys on tehty. Saattaa kestää kuukausiakin, ilman pennin pyörylää...

Kannattaa siis pitää omat tilit ja jos haluaa kaiken jakaa, niin hommata kolmas, mutta pitää sillä omalla tilillä sen verran, ettei koskaan tule toisesta täysin riippuvaiseksi.

• YKS YHTEINEN TILI

JA SITTEN MYÖS OMAT

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe