Sulkujen paikka

Maarku

Olen tekemässä kettiöremonttia. Keittiön putkissa ei vanhastaan ollut sulkuja, joten tilasin putkimiehen lisäämään sulut. Putkimies teki sulut oikealle korkeudelle, mutta jätti ne seinän sisään. Minulla on nyt kaksi vaihtoehtoa jatkaa vesi hanalle:
- jättää sulut seinän sisään ja jatkaa vesi S-mallisella kupariputkella hanoille.
- katkaista nykyiset sulut pois, liittää oikeanmittaiset ja -muotoiset jatkoputket puserrusliittimillä ja niiden päihin sulut. (Katkaisu tapahtuisi alempaa, joten ei tarvittaisi S-mutkaa vaan selvittäsiin yhdellä mutkalla.)

Kumpaa ratkaisua suosittelette? Onko muita vaihtoehtoja?

6

2340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse ei

      kannata tehdä putkitöitä, jos omakotitalo niin miksi muuten tilasit putkimiehen?

      Eli mitähän tuohon nyt sanoisi? Pitäisihöhän laittaa niillä letkuilla? Samoilla mitä käytetään nykyään WC-pyttyjen liitoksissa.

      • Maarku

        Kyseessä on taloyhtiö ja sulut asensi taloyhtiön huoltoyhtiön oma putkimies. Voisin tietysti tilata ulkopuolisen putkimiehen ja toivoa, että se toinen olisi ammattitaitoisempi kuin taloyhtiön oma putkimies.

        Onko mitään määräyksiä, että sulut eivät saa olla seinän sisällä? Entä saako seinän sisällä tehdä puserrusliitoksia vai pitääkö putket hitsata yhteen?


      • suluista
        Maarku kirjoitti:

        Kyseessä on taloyhtiö ja sulut asensi taloyhtiön huoltoyhtiön oma putkimies. Voisin tietysti tilata ulkopuolisen putkimiehen ja toivoa, että se toinen olisi ammattitaitoisempi kuin taloyhtiön oma putkimies.

        Onko mitään määräyksiä, että sulut eivät saa olla seinän sisällä? Entä saako seinän sisällä tehdä puserrusliitoksia vai pitääkö putket hitsata yhteen?

        tavalla tai toisella, vastuu on yhtiöllä tuohon saakka. Muuten siirtyy rempan tekijälle.


      • LVI-mies
        Maarku kirjoitti:

        Kyseessä on taloyhtiö ja sulut asensi taloyhtiön huoltoyhtiön oma putkimies. Voisin tietysti tilata ulkopuolisen putkimiehen ja toivoa, että se toinen olisi ammattitaitoisempi kuin taloyhtiön oma putkimies.

        Onko mitään määräyksiä, että sulut eivät saa olla seinän sisällä? Entä saako seinän sisällä tehdä puserrusliitoksia vai pitääkö putket hitsata yhteen?

        Jos ymmärsin oikein kirjoituksesta niin putket ei viety seinäpinnan ulkopuolelle?
        Ohjeet on selkeät, seinärakenteen sisään piiloon tulevat liitokset tehtävä juottamalla tai hitsaamalla. Ellei niin ole niin on oltava huoltoluukku joka saa ilman työkaluja auki.

        Yksinkertaista?
        Jos on jo tehty taloyhtiön puolesta sulut niin huoltoluukun kautta saat jatkaa PEX:llä tai kuparilla. Ei kuitenkaan niillä teräspunosletkuilla jotka myydään WC:n liittämiseen, alkavat vuotamaan hyvin nopeasti. Eivät kestä kuumaa vettä...


      • LVI-mies kirjoitti:

        Jos ymmärsin oikein kirjoituksesta niin putket ei viety seinäpinnan ulkopuolelle?
        Ohjeet on selkeät, seinärakenteen sisään piiloon tulevat liitokset tehtävä juottamalla tai hitsaamalla. Ellei niin ole niin on oltava huoltoluukku joka saa ilman työkaluja auki.

        Yksinkertaista?
        Jos on jo tehty taloyhtiön puolesta sulut niin huoltoluukun kautta saat jatkaa PEX:llä tai kuparilla. Ei kuitenkaan niillä teräspunosletkuilla jotka myydään WC:n liittämiseen, alkavat vuotamaan hyvin nopeasti. Eivät kestä kuumaa vettä...

        seinän sisään mannessmannilla........


    • putki-mies

      no jo on fyyhti tehty..jos sulut on joku jättämässä seinänsisään??kaikki poikki ja uudet putket juottamalla ja kaluste sulut altaiden alle. niin mä tekisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe