Rahka/piimäpiirakka

perinneruoat

Hei!

Tämä kysymys liittyy varsinaisesti ruokapalstalle, mutta kun täällä on hieman vanhempaa porukkaa, niin ajattelin että joku täällä kenties osaisi vastata kysymykseeni. Elikkä haluaisin tehdä itse piimäpiirakkaa, johon siis tarvitaan rahkaa. Ongelma on vain se että en oikei löydä hyvää ohjetta miten rahkaa valmistetaan. Kaupasta saa kyllä rahkaa, mutta kun haluaisin itse kokeilla kerran edes sen rahkan valmistuksen. Jos joku osaa vastata olen kiitollinen.

15

12890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pääsky64

piirakka ohjekkin.Missä kaikki ohjeet ovat kun alkaa tekemään.
      Nyt kun tulin hiihtolenkiltä leiovoin pullia ja korvapuusteja ja kampanisuja.
      Olen ollut liiankin tehokas tänään.Pitäisi leipoa muka senoireitten arvontaan.
      Olen hitain niihin arvonta juttuihin,lähden aina kavelemään kun kahvipakkoja ja kynttilöitä ym,edestakaisin kannellan.

• reetta2

Miten kampanisuja tehdään? Pullataikinastako. Saisiko ohjeen, kuvittelen että jotain sörsseliä ne sisältävät.

• pullataikinasta
        reetta2 kirjoitti:

Miten kampanisuja tehdään? Pullataikinastako. Saisiko ohjeen, kuvittelen että jotain sörsseliä ne sisältävät.

tehnyt ns. wienertaikinan, siis taikina kaulitaan pitkäksi levyksi ja voita levitetään 2/3 osalle ja taitetaan niin että ala on 1/3 osa.
        Pannaan jääkaappiin lepäämään puoleksi tunniksi. Otetaan taas esille ja kaulitaan ja kännetään, 1/3 osa jää ja taas jääkaappiin puoleksi tunniksi.
        Sitten vielä kerran kaulitaan ja käännetään ja vielä kerran kylmään lepäämään.
        Lopuksi kaulitaan suorakulman muotoiseksi levyksi ja siitä sitten voi tehdä wienereitä ihan millä täytteellä haluaa, kampoja saa kun leikkaa veitsellä toiselle sivulle viiltoja.
        Tämä ei ole hätähousun hommia, mutta lopputulos on vaivan arvoinen.

• Pääsky64
        reetta2 kirjoitti:

vähän kuin murotaikina.
        Kulhoon pannaan margariiniä puoli pakkaa.
        Hienoa sokeria 1.dl,
        vehnäjauhoja pari lasia,suudaa ja leivinjauh. puoli tl.
        Hierotaan käsin ja piimää ,kermaa, k.muna, vettä jotain niistä tai monia sekoittaen.
        Sellainen taikina että pystyy leipomaan.

Pyöritetään tanko jauhotetulla pöydällä.
        Tasoitetaan noin sentin ja enempikin paksu ja 10 cm leveä.
        Leikellään kolmen cm,leveitä paloja ja sivuun viistot viillot.
        Päälle voi ripotella sokeria.Paist.250 astet.
        Jauhomäärää käsi tuntuma.

• lapikas
        reetta2 kirjoitti:

Minulta löytyy tälläinen ohje:

500g voita
        2,5dl sokeria
        2prk kermaviiliä
        2 munaa
        4tl soodaa
        1kg vehnäjauhoja

Ensin voi ja sokeri sekoitetaan niin että voi on pehmennyt.
        Sitten lisätään loput ainekset listan mukaan.
        Paistetaan uunin keskitasolla 225-250 asteessa 10-15min.

• leipoja
        reetta2 kirjoitti:

Kampanisu
        1,6-1,8 kg puolikarkeita vehnäjauhoja
        1 kg voita tai margariinia
        1 L Piimää
        2 tl Soodaa
        6 tl Leivinjauhetta
        4 dl Sokeria
        -Sekoita kuivat aineet sekaisin(sooda,leivinjauhe
        ,sokeri ja vwhnäjauho)sekaisin.Nypi rasva ja jauhot keskenään.
        Lisää piimä viimeiseksi joukoon tasai- seksi massaksi. Taikina on hyvä pitää kylmässä jonkin aikaa.Kaaviloi taikina n,1cm paksuiseksi levyksi,ota n.10x4 cm paloja ja tee toiseen sivuun viiltoja niinkuin kammassa on piikkejä.
        paista n.220 asteessa n. 15 minuutia kunnes ovat kullan ruskeita .Ovat tosi hyviä, taikinan voi tehdä puoliannosta jos tekee koko annokse tulee aika paljon voi hyvinkin pakasta

• Äitini teki näin.

Meillä oli yksi lehmä sota-aikana ja se jälkeenkin 4 vuotta.

Mutta rahka, hän teki näin:
      Laittoi uunin kestävään vuokaan maitoa nurkkakaappiin piimenemään.
      Kun se oli hapantunut sellaiseksi kuin viilit nykyisinkin ovat, hän leikkasi ruutuviillot astiassa olevaan viilin ja pani uuniin.
      Paistamisen jälkeen hän laittoi sideharson lävitse sen valumaan......
      ja siinähän se rahka olikin valmiina kun oli tarpeeksi valunnut.
      Sekoitettiin tietenkin puuromaiseksi.

Sellaisesta "paistetusta piimästä" hän teki rahkapiirakkaa... ja hyvää olikin.

• perinneruoat

Vielä haluaisin pari tarkennusta, tosin niitä voi olla vaikeaa kertoa, koska uskon että monet tekivät ilman ohjetta rahkaa.

1. Paljon sitä maitoa tuli suurin piirtein yhteen astiaan?
        2. Miten pitkään maito piimi kaapissa?
        3. Kuinka kauan viiliä pidettiin uunissa ja missä lämmössä?

Kiitos jo ohjeesta.

• Muistan
        perinneruoat kirjoitti:

Vielä haluaisin pari tarkennusta, tosin niitä voi olla vaikeaa kertoa, koska uskon että monet tekivät ilman ohjetta rahkaa.

Kiitos jo ohjeesta.

Ja se riippuu osittain siitä kuinka paljon sitä rahkaa tarvitset.
        Itse en ole rahkaa valmistanut, muistelen vain äidin tekemiä.
        Mutta tosiaankin itsekin teen melkein kaikki ilman ohjeita, joskus onnistuen, joskus mennen pipariksi.

Mutta suurinpiirtein ajattelisin parista maitolitrasta tulevan vajaat litran verran rahkaa.
        Kuitenkin jos laittaa maitoa vähemmän astiaan se piimittyy nopeammin ja kypsyykin.
        Näin talvisaikaan se piimittyminen kestää varmaankin pari vuorokautta, enkä tiedä saako nykyajan kaupassa myytävistä maidoista minkäänlaista viiliä.
        Kokeile ensin pientä erää.
        Lämpötilan ajattelisin olevan normaalin 200 astetta, mutta aikaa en osaa sanoa.
        Sekin riippuu paljolti aineen määrästä.
        Ehkä tuollainen tunnin verran litran, parin viilimäärä.

Tästä tuli nyt "noin" ohje, mutta en osaa parempia neuvoja antaa.
        Kerro joskus onnistuiko.
        Tuuria yrittämiselle.

• fiiuliN
        perinneruoat kirjoitti:

Kiitos jo ohjeesta.

Jostain keskusteluista löytyi tällainen ohje:

RAHKA
        Kaada uunivuokaan litra maitoa ja anna sen piimiä lämpimässä paikassa 2 päivää. Leikkaa näin syntynyt piimä vuoassa pohjaa myöten ristiviilloille ja nosta vuoka uuniin 100 asteen lämpöön muutamaksi tunniksi, jolloin hera irtoaa ja syntyy rahkaa. Jäähdytä vuoka ja valuta hera pois. Käytä se vaikka leipätaikinan nesteeksi ja rahka piirakkaan täytteeksi. Siivilän läpi painamalla saat rahkasta hienojakoista.

Parempi uuninlämmön tietämys ainakin kuin minulla.

• perinneruoat
        fiiuliN kirjoitti:

Jostain keskusteluista löytyi tällainen ohje:

RAHKA
        Kaada uunivuokaan litra maitoa ja anna sen piimiä lämpimässä paikassa 2 päivää. Leikkaa näin syntynyt piimä vuoassa pohjaa myöten ristiviilloille ja nosta vuoka uuniin 100 asteen lämpöön muutamaksi tunniksi, jolloin hera irtoaa ja syntyy rahkaa. Jäähdytä vuoka ja valuta hera pois. Käytä se vaikka leipätaikinan nesteeksi ja rahka piirakkaan täytteeksi. Siivilän läpi painamalla saat rahkasta hienojakoista.

Parempi uuninlämmön tietämys ainakin kuin minulla.

Laitoin jo maidon piimimään. Katsotaan mitä tulee . . . Onneksi on mahdollisuus käytää "oikeaa" lehmänmaitoa.

• fiiuliN

Mutta tässähän tiedusteltiin itse rahkan valmistustapaa, ei kaupassa ostetuista tuotteista ollutkaan kyse.

Osaatko itse valmistaa rahkaa maidosta, tai löytyykö sieltä palstalta neuvoja siihen.

• äitini sekoitti sitten sokeria, rusinoita, pari kananmunaa ja hieman kermaa. Levitteli uunipellille pullataikinapohjalle ja perhe pääsi pian herkuttelemaan.

Joskus hän teki pikku-piiraita nostatetuista pikkupullista painamalla täytteelle tilan juomalasin pohjalla.

Nam, pahus, ettei pääse heti leipomaan, kun ei ole tarpeeksi maitoakaan jääkaapissa.

• vai jukurttia

kysyn:tietääkö joku miten tehdään jogurttia kotona jos ei ole jokurttikonetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4393
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3015
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2918
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2703
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2651
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2605
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2279
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2035
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1693
    10. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      2
      1683
    Aihe