Lahti pst-kivääri

Aika vähä löytyy tietoa kyseisestä aseesta netin kautta. Jos jollain sattuu olemaan tietoja niin olisin kiitollinen vastauksesta. Tiedot jotka kiinnostaa: valmistusvuodet, tarkkuus, luodin läpäisy kyky, nopeus, paino ja aseen yleine käytettävyys ja tarkoituksenmukaisuus. Kiitos etukäteen jos tietoa joltain löytyy.

13

7192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoja kun hakee "norsupyssy" nimellä

      • minä

        On ihan pako saada kertoa norsupyssyyn liittyvä tarina joka on 70-80lukujen taiteesta armejasta ja seuraavanlainen.Naapuri patterin kouluttaja kersantti X oli isokokoinen mies ja tiesi sen aina se esitteli voimiaan ja löi vetoja tyyliin minä jaksan nosta minä kestän vaikka mitä.Nooh kerran sitten oli taisteluharjoitusten yhteydessä ase esittelyjä siellä oli it-kivääreitä ja sinkoja ja juuri tuo norsupyssy niin eikös nuo toiset kapiukot ruvennut kersantti X:ä yllyttämään että et uskalla ampua tuolla laiteella pystystä ja osoitelivat pst-kivääriä ja jos uskallatkin niin et ainakaan pystyssä pysy kun se paukahtaa,sehän oli kersantti X:lle kuin härälle punainen vaate asiasta lyötiin joku nimellinen veto ja eikun ampumaradalle koittamaan että pysyykö äijä seisallaan ampuessa pystyssä,kersantti X hävisi kuulemma vedon ja joutui sairaslomalle solisluun murtuman takia,että se siitä rekyylistä.


      • ovat
        minä kirjoitti:

        On ihan pako saada kertoa norsupyssyyn liittyvä tarina joka on 70-80lukujen taiteesta armejasta ja seuraavanlainen.Naapuri patterin kouluttaja kersantti X oli isokokoinen mies ja tiesi sen aina se esitteli voimiaan ja löi vetoja tyyliin minä jaksan nosta minä kestän vaikka mitä.Nooh kerran sitten oli taisteluharjoitusten yhteydessä ase esittelyjä siellä oli it-kivääreitä ja sinkoja ja juuri tuo norsupyssy niin eikös nuo toiset kapiukot ruvennut kersantti X:ä yllyttämään että et uskalla ampua tuolla laiteella pystystä ja osoitelivat pst-kivääriä ja jos uskallatkin niin et ainakaan pystyssä pysy kun se paukahtaa,sehän oli kersantti X:lle kuin härälle punainen vaate asiasta lyötiin joku nimellinen veto ja eikun ampumaradalle koittamaan että pysyykö äijä seisallaan ampuessa pystyssä,kersantti X hävisi kuulemma vedon ja joutui sairaslomalle solisluun murtuman takia,että se siitä rekyylistä.

        nuo tarinat. Kukaan ei nosta kyseistä asetta käsivaralle olkapäätä vasten, se on tehty ammuttavaksi makuulta.

        Isäni ampui sodassa kyseisellä aseella. Pääasiassa ahdistelivat naapurin kk-pesäkkeitä ja muita etukäteen tiedusteltuja maaleja. Kertoi aseen olleen erittäin tarkan ja hyvän ampua. Rekyyli ei ollut potkaisu vaan pitkä tuuppaus joka siirti maassa makaavaa ampujaa useita kymmeniä senttejä taakseppäin. Solisluun sai poikki mikäli ei puristanut ampuessa perää tiukasti olkapäätä vasten.


    • Mahtaakohan niitä saada deaktivoituina, vai onkohan ne myyty jo kaikki jenkkeihin romurautana? Kerran olen deaktivoitua hiplaillut ja tulin siihen tulokseen, että olisi komea muistoesine uuninpankolle.

      • tehdyn 1800kpl

        joten kyllä kyse on keräilyesineestä.
        Kaikkea saa kun tarpeeksi haluaa.
        JOudut laittamaan kunnon koukut uuninpankolle,kun
        toi painaa 48kg.
        Noin isot aseet vaatisivat oman asehuoneen,tilaa
        ympärilleen, joten aseen hinnan päälle olisi kai
        lisättävä yksi kellaribunkkerilla varustettu omakotilalo.


      • minä.
        tehdyn 1800kpl kirjoitti:

        joten kyllä kyse on keräilyesineestä.
        Kaikkea saa kun tarpeeksi haluaa.
        JOudut laittamaan kunnon koukut uuninpankolle,kun
        toi painaa 48kg.
        Noin isot aseet vaatisivat oman asehuoneen,tilaa
        ympärilleen, joten aseen hinnan päälle olisi kai
        lisättävä yksi kellaribunkkerilla varustettu omakotilalo.

        Jos tuo valmistusmäärä pitää paikkaansa niin armejassa ollessa näin varovastikin arvioiden 10% kaikista koskaan valmistetuista norsupyssyistä kun olin komennushommissa ase varastolla rasvaamassa ja laskemassa pyssyjä,aika oli 80-luvun alku ja paikka niinisalo että sielläpäin niitä oli ja siellä tuon yllä olevan tarinankin kuulin eräältä värvätyltä kessulta kun tykkirasvaa norsupyssyn piippuun rassilla painoin.


      • Toisinaan lyhyt,
        minä. kirjoitti:

        Jos tuo valmistusmäärä pitää paikkaansa niin armejassa ollessa näin varovastikin arvioiden 10% kaikista koskaan valmistetuista norsupyssyistä kun olin komennushommissa ase varastolla rasvaamassa ja laskemassa pyssyjä,aika oli 80-luvun alku ja paikka niinisalo että sielläpäin niitä oli ja siellä tuon yllä olevan tarinankin kuulin eräältä värvätyltä kessulta kun tykkirasvaa norsupyssyn piippuun rassilla painoin.

        tästä olen aika varma.
        Vielä harvinaisempi Suomessa tehty pyssy olisi
        Brewstereihin(kin) tehdyt .50 kaliberin konekiväärit.
        Niitä tehty pyöreet 500.
        Ei ne Suomessa valmistetut patruunatkaan
        kovin yleisiä ole. Urbaanina messulegendana kuulin joskus että joku oli
        ostanut avaamattoman laatikon niitä pikkurahalla.
        Uudetkin entisen itäblokin maassa tehdyt maksaa
        jotain 4 eeroa kappale.

        Lahti pyssyn paukut liikkuu jossain pyöreesti
        30 eeron paikkeilla, joten ei nekään halpoja ole.
        Tuttu palautti viitisen vuotta sitten muutamia poliisille isänsä jäämistöstä.
        Kerroin messuilla pyytävän parisataa mk kappale.
        Meni kalpeaksi ja vähäpuheiseksi, saita mies.


      • mie.
        Toisinaan lyhyt, kirjoitti:

        tästä olen aika varma.
        Vielä harvinaisempi Suomessa tehty pyssy olisi
        Brewstereihin(kin) tehdyt .50 kaliberin konekiväärit.
        Niitä tehty pyöreet 500.
        Ei ne Suomessa valmistetut patruunatkaan
        kovin yleisiä ole. Urbaanina messulegendana kuulin joskus että joku oli
        ostanut avaamattoman laatikon niitä pikkurahalla.
        Uudetkin entisen itäblokin maassa tehdyt maksaa
        jotain 4 eeroa kappale.

        Lahti pyssyn paukut liikkuu jossain pyöreesti
        30 eeron paikkeilla, joten ei nekään halpoja ole.
        Tuttu palautti viitisen vuotta sitten muutamia poliisille isänsä jäämistöstä.
        Kerroin messuilla pyytävän parisataa mk kappale.
        Meni kalpeaksi ja vähäpuheiseksi, saita mies.

        nyt kun muistot vei vuosien taa niin siellä oli sellaisia aika paljon saman näköisiä pitkiä pyssyjä kun pst-kiväärit mutta ne olivat it-kivääreitä ja minun silmissäni ulospäin ei ollut muuta eroa kun se jalusta jonka päälle ase nostettiin kun sitä alettiin käyttää kun taas pst-kiväärin varusteissa olivat ne "peltisukset"eli kysymys kuulu. Oliko periaatessa kysymys samasta aseesta vain eri panoksilla/varusteilla vaiko onko se ihan eri pyssy kuin norsupyssy?Ulkoapäin ne olivat kyllä aikas identiset.


      • niitä tehtiin
        mie. kirjoitti:

        nyt kun muistot vei vuosien taa niin siellä oli sellaisia aika paljon saman näköisiä pitkiä pyssyjä kun pst-kiväärit mutta ne olivat it-kivääreitä ja minun silmissäni ulospäin ei ollut muuta eroa kun se jalusta jonka päälle ase nostettiin kun sitä alettiin käyttää kun taas pst-kiväärin varusteissa olivat ne "peltisukset"eli kysymys kuulu. Oliko periaatessa kysymys samasta aseesta vain eri panoksilla/varusteilla vaiko onko se ihan eri pyssy kuin norsupyssy?Ulkoapäin ne olivat kyllä aikas identiset.

        sarjatuli versioiksi muutettuina sekä tupla-asennuksella.
        Esim Hangon Rintamiesmuseossa on esillä.
        Ei vaan lukemani mukaan kestänyt sarjatuli käyttöä kovin paljoa.
        Ei ollut siihen alunperin tehtykään,
        Jatkosodassa panssarien vahvenemisen myötä käyttönä
        taisi olla pääasiassa vastatarkka-ampuja toiminta.
        Aimo Lahden suunnittelemat aseet olivat järjestään
        tarkkoja, kuten tämäkin.

        20mm Solothurn patruunaa käyttäviä it-pyssyjä
        on tehty monien valmistajien toimesta. Madsen, Krupp jne.


      • on kyseessä
        niitä tehtiin kirjoitti:

        sarjatuli versioiksi muutettuina sekä tupla-asennuksella.
        Esim Hangon Rintamiesmuseossa on esillä.
        Ei vaan lukemani mukaan kestänyt sarjatuli käyttöä kovin paljoa.
        Ei ollut siihen alunperin tehtykään,
        Jatkosodassa panssarien vahvenemisen myötä käyttönä
        taisi olla pääasiassa vastatarkka-ampuja toiminta.
        Aimo Lahden suunnittelemat aseet olivat järjestään
        tarkkoja, kuten tämäkin.

        20mm Solothurn patruunaa käyttäviä it-pyssyjä
        on tehty monien valmistajien toimesta. Madsen, Krupp jne.

        Kokeiltiin käyttää it-aseena jatkosodan lopuilla, mutta ei ollut hyvä. Puolet kait myytiin varastoista pois 50-luvulla Interarmsille. Näillä jenkkipojat nyt ampuvat. 60-luvun alussa suunniteltiin käyttöä helikoptereita vastaan, ja siksi loput jäivät varastoihin. Mutta joskus 80-90 luvulla nekin hävitettiin ja jos en väärin muista, niin rikkomalla romuraudaksi.


    • Make.45

      Autotallissa on täydellinen LAHTI PST KIV 39 . 20.mm . Puulaatikko varalippaineen työkaluineen IT jalustoineen sekä suksijalusta vetoköysi suojapressu ym. Ase erittäin siistissä kunnossa. DEKO. Tee tarjous? Make. [email protected]

      • tosirikollinen

        Make.45 et sitten huomannut keskustelun olevan 10 vuotta vanha?

        Muutoinkin nykyisin dekot myydään pääasiassa tiskin alta, sillä järjetön lainsäädännän vaatima klönttideko ei kiinnosta ketään. Jos jotain myy laillisesti, niin dekottu ase dekotaan vielä toistamiseen ja tuhotaan sen historiallinen arvo.
        Lainsäätäjä teki kaupankäynnistä käytännössä rikollisten puuhaa, jota kukaan ei pisty valvomaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe