Niin, että minkälaisia moottoreita näissä Suomessa tavattavissa kuorma-autoissa ym. käytetään. Lähinnä seuraaviin kohtiin toivoisin vastauksia:
-sylinterimäärä
-koneen tyyppi (V vai suora)
-iskutilavuus
-teho ja vääntö
-taitavat olla kaikki ahdettuja?
-ns. remmiahdin vai turbo?
Niin, ja sen verran tiedän että ne ovat kohtalaisen isoja diesel-koneita...
Kuorma-autojen moottoreista
19
1987
Vastaukset
- Rudolf Diesel
Mene Tiina kiltti nyt jo kirjastoon tai autokouluun, jos autojutut niin kovasti kiinnostavat. Typeriin kysymyksiin tulee vain typeriä vastauksia.
- Kone
En ole sama henkilö kuin tuo "Tiina", joka on näköjään esittänyt ns. tyhmiä kysymyksiä täällä. Luulin saavani täältä ns. asiantuntevia/asiallisia vastauksia, olin näköjään väärässä.
Jos joku kaikesta huolimatta viitsisi vastata alkuperäiseen kysymykseeni, olisin kovasti kiitollinen.
- Tiina
eikä tunnu täällä muutkaan tietävän. Vaari voisi tietää, mutta taitaa olla nokosilla.
Hevosvoimia on kuulemma 200-300, että enempää en voi sinua auttaa.
Ja mitä ns. tyhmiin kysymyksiini tulee, on niitä ainakin luettu/vastattu ennätysmäärät, joten kiinnostusta on ollut. - Rudolf Diesel
No Rudolf vastaa, kun muut eivät näy viitsivän. Tietävämmät hyppivät nyt tietysti heti nenälle, mutta väliäkös tuolla.
Sylintereitä voi olla 4, 5, 6, 8, 10 tai jopa 12 auton ja moottorin koosta riippuen. 10- ja 12-sylinteriset harvinaisia, kuutonen tyypillisin. 3,5 tonnin jakelukuormuri liikkuu vähemmällä kuin 60 tonnin tukkirekka. Kuutoseen saakka koneet ovat yleensä suoria, sitä useampisylinteriset lähinnä V-mallisia.
Kevyimmät kuorma-autot liikahtavat varmaan jo 3-litraisellakin koneella, tehoa runsaat sata hv tai silleen. Raskaaseen päähän tarjotaan sitten vaikkapa Sisua, jossa on Caterpillarin 630-hevosvoimainen 18 litran mylly, rivikuutonen. Vääntöä hurjat 2780 Nm käyntinopeusalueella 1200-1500 1/min. Jos joku haluaa puhua vielä kilopondimetreistä niin olisikohan tuo 283 kpm. Noin 15-kertainen lukema joka tapauksessa Rudolfin henkilöauton ottomoottorin ohueen 180 newtonmetrin vääntöön verrattuna! No, Rudolfin kottero painaakin alle 1400 kg.
Tarvitaanko tukkirekkaan sitten 630 hv:n kone? Tarvitaan - naapurin kateelliseksi saaminen on yksi tärkeimpiä juttuja kuljetusalallakin...
Vapaastihengittäviäkin moottoreita on toki vielä tarjolla, vaikka turbot vallitsevatkin. Remmiahtimet taitavat olla kuorma-automaailmassa enemmän kuin harvinaisia.
Rudolf muistelee haikeana, miten raskaskin kalusto liikkui 1960-luvulla alle 200 hv:n moottorin voimin ja tavara saatiin perille. Turbot yleistyivät tuolla vuosikymmenellä Volvon ja Scanian johdolla ja vuosikymmenen lopulla tyypillisen rekan veturin turbomoottori kehitti n. 260-280 hv. Nykyisin raskaan rekkakaluston veturin nokalta löytynee tyypillisesti jokin 10-16 litran kone, josta lähtee tehoa 350-500 hv.- Kone
Kiitos asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta.
- pöllikuski
12 litraisessa scania moottorissa käytetaa myös jotain turbocompound(meni varnaan nimen osalta väärin) systeemiä jossa pakokaasu menee ensin ahtimeen jonka jalkeen se menee toiseen ahtimentapaiseen josta voima siirretäänkin mekaaanisesti eräänlaisen hydraulivaihteen kautta kampiakselille.Eli pakokaasustakin otetaan vielä voimaa lisää. Ainakin pakokaasun lampö putoaa n.100 astetta jos ei muuta. Lentokonemoottoreissa sitä on kuulemma käytetty myös.
- Topias
pöllikuski kirjoitti:
12 litraisessa scania moottorissa käytetaa myös jotain turbocompound(meni varnaan nimen osalta väärin) systeemiä jossa pakokaasu menee ensin ahtimeen jonka jalkeen se menee toiseen ahtimentapaiseen josta voima siirretäänkin mekaaanisesti eräänlaisen hydraulivaihteen kautta kampiakselille.Eli pakokaasustakin otetaan vielä voimaa lisää. Ainakin pakokaasun lampö putoaa n.100 astetta jos ei muuta. Lentokonemoottoreissa sitä on kuulemma käytetty myös.
Volvokin tuntee kompoundimoottorin.
http://www.titanplant.co.nz/about/press/17.html
- kaiken
turboahdettuja kuutoskoneita maantieliikenteen huipulta:
12-litraa: Mercedes-Benz 460hv, Scania 470hv, Renault 480hv, Sisu 480hv, Volvo 500hv.
13-litraa: Man 530hv, Daf 530hv, Iveco 540hv.- Rudolf Diesel
Upeita järeitä koneita kaikki - mutta eivät välttämättä suurimpia, mitä ao. valmistajilla on tarjolla. Rudolf käväisi heidän nettisivuillaan ja oli löytävinään seuraavaa:
Volvo (R6 / 12 litraa) 360 kW / 500 hv
Scania (V8? / 16 l) 580 hv
MB (V8 / 16 l) 420 kW / 571 hv
MAN (V10 / 18,3 l) 485 kW / 660 hv
Iveco (R6 / 12,9 l) 353 kW / 480 hv
DAF (12,6 l) 390 kW / 530 hv
Renault 480 hv
Taskulaskinmiehille: hevosvoimien ja kilowattien muunnoskertoimesta ei ole aina taikaa. Anglosaksisen maailman hevosvoima (hp) ei ole ihan sama kuin meikäpolle, vaan
1 hp = 1,0139 hv
1 hv = 75 kpm/s = 735,75 Nm/s = 0,7355 kW
Ainakin Scanialla, Mersulla ja Maschinenfabrik Augsburg-Nürnbergillä (MAN) olisi edellisen mukaisesti tarjolla järeämpääkin kamaa "maantieliikenteen huipulle". Kuutosten ohella listoilla vilahtelee veekasia ja kymppiäkin. Niin, ja Sisuunhan saa 18 litran 630 hv:n kuutosta itseltään Pillarilta, kuten joskut tuli kerrottua. Mutta mene tiedä, tietävätkö nuo nettisivutkaan ihan kaikkea. Rudolf ei ainakaan. Rudolf ei ole nimestään huolimatta nokivasaramiehiä tien päällä, vaan ajelee Nicholas A. Otton 1876 kehittämän, kevyempiä hiilivetyjakeita polttavan moottorin kiidättämänä. Merelle Rudolf kuitenkin suunnistaa 2,4-litraisella nelosdieselillä.
Voi vallan hyvin olla, etteivät maahantuojat ota ohjelmaansa valmistajien mallistoa laidasta laitaan. Varaosahuollon järjestäminen muutamaa myytyä autoa kohtaan voisi olla liian kallista. - kaiken
Rudolf Diesel kirjoitti:
Upeita järeitä koneita kaikki - mutta eivät välttämättä suurimpia, mitä ao. valmistajilla on tarjolla. Rudolf käväisi heidän nettisivuillaan ja oli löytävinään seuraavaa:
Volvo (R6 / 12 litraa) 360 kW / 500 hv
Scania (V8? / 16 l) 580 hv
MB (V8 / 16 l) 420 kW / 571 hv
MAN (V10 / 18,3 l) 485 kW / 660 hv
Iveco (R6 / 12,9 l) 353 kW / 480 hv
DAF (12,6 l) 390 kW / 530 hv
Renault 480 hv
Taskulaskinmiehille: hevosvoimien ja kilowattien muunnoskertoimesta ei ole aina taikaa. Anglosaksisen maailman hevosvoima (hp) ei ole ihan sama kuin meikäpolle, vaan
1 hp = 1,0139 hv
1 hv = 75 kpm/s = 735,75 Nm/s = 0,7355 kW
Ainakin Scanialla, Mersulla ja Maschinenfabrik Augsburg-Nürnbergillä (MAN) olisi edellisen mukaisesti tarjolla järeämpääkin kamaa "maantieliikenteen huipulle". Kuutosten ohella listoilla vilahtelee veekasia ja kymppiäkin. Niin, ja Sisuunhan saa 18 litran 630 hv:n kuutosta itseltään Pillarilta, kuten joskut tuli kerrottua. Mutta mene tiedä, tietävätkö nuo nettisivutkaan ihan kaikkea. Rudolf ei ainakaan. Rudolf ei ole nimestään huolimatta nokivasaramiehiä tien päällä, vaan ajelee Nicholas A. Otton 1876 kehittämän, kevyempiä hiilivetyjakeita polttavan moottorin kiidättämänä. Merelle Rudolf kuitenkin suunnistaa 2,4-litraisella nelosdieselillä.
Voi vallan hyvin olla, etteivät maahantuojat ota ohjelmaansa valmistajien mallistoa laidasta laitaan. Varaosahuollon järjestäminen muutamaa myytyä autoa kohtaan voisi olla liian kallista.tuossa listassani oli pari pointtia:
onkohan valmistajilta tulossa lisää 13-litraisia, niillähän näyttäisi päästävän pienellä kulutuksella ja pienellä painolla yli 500hv lukemiin (muistattehan hiljattain, kun volvolla oli esisopimus 13-litran koneesta jenkkimarkkinoille)
toiseksikin mainitsin maantieliikenteen, sillä Suomi on niin tasaista seutua, ettei täällä välttämättä tarvita yli 500hv tehoja (kaikista em 13-litraisista on tarjolla myös 480hv versio)
ja vielä: isommista koneista löytyy myös matalaviritteisiä versioita...Scania 16L V8 480hv ja Mercedes-Benz 16L V8 500hv - Kallonkutistaja
Rudolf Diesel kirjoitti:
Upeita järeitä koneita kaikki - mutta eivät välttämättä suurimpia, mitä ao. valmistajilla on tarjolla. Rudolf käväisi heidän nettisivuillaan ja oli löytävinään seuraavaa:
Volvo (R6 / 12 litraa) 360 kW / 500 hv
Scania (V8? / 16 l) 580 hv
MB (V8 / 16 l) 420 kW / 571 hv
MAN (V10 / 18,3 l) 485 kW / 660 hv
Iveco (R6 / 12,9 l) 353 kW / 480 hv
DAF (12,6 l) 390 kW / 530 hv
Renault 480 hv
Taskulaskinmiehille: hevosvoimien ja kilowattien muunnoskertoimesta ei ole aina taikaa. Anglosaksisen maailman hevosvoima (hp) ei ole ihan sama kuin meikäpolle, vaan
1 hp = 1,0139 hv
1 hv = 75 kpm/s = 735,75 Nm/s = 0,7355 kW
Ainakin Scanialla, Mersulla ja Maschinenfabrik Augsburg-Nürnbergillä (MAN) olisi edellisen mukaisesti tarjolla järeämpääkin kamaa "maantieliikenteen huipulle". Kuutosten ohella listoilla vilahtelee veekasia ja kymppiäkin. Niin, ja Sisuunhan saa 18 litran 630 hv:n kuutosta itseltään Pillarilta, kuten joskut tuli kerrottua. Mutta mene tiedä, tietävätkö nuo nettisivutkaan ihan kaikkea. Rudolf ei ainakaan. Rudolf ei ole nimestään huolimatta nokivasaramiehiä tien päällä, vaan ajelee Nicholas A. Otton 1876 kehittämän, kevyempiä hiilivetyjakeita polttavan moottorin kiidättämänä. Merelle Rudolf kuitenkin suunnistaa 2,4-litraisella nelosdieselillä.
Voi vallan hyvin olla, etteivät maahantuojat ota ohjelmaansa valmistajien mallistoa laidasta laitaan. Varaosahuollon järjestäminen muutamaa myytyä autoa kohtaan voisi olla liian kallista.Tuosta puuttuu ainakin Volvon 16-litrainen, joka taitaa olla suurisylinterisin maantieauton moottori. Ja tietysti Cummins, Mack...
- Pillarimies
Kallonkutistaja kirjoitti:
Tuosta puuttuu ainakin Volvon 16-litrainen, joka taitaa olla suurisylinterisin maantieauton moottori. Ja tietysti Cummins, Mack...
Tälläkin palstalla on tuoreita juttuja Sisun suurimmasta moottorivaihtoehdosta, joka on 18-litrainen Caterpillar (630 hv / 2.780 Nm). Scaniallakin on 16-litrainen (580 hv / 2.700 Nm).
Pillari on suora kuutonen ja Scania veekasi, joten Volvon yksittäiset pytyt ovat eittämättä isompia ("suurisylinterisin") kuin Scanialla, mutta Pillarin kuusi kolpakkoa ovat vielä isompia, ne vetävät kolmisen litraa eli 9 tavallisenkokoista olutpullollista kukin! Koko moottorin iskutilavuus = 2,25 kaljakorillista.
- toimiviakoneita
toimivia
- jjkjjjkkhjh
Nyt olet kuule pahati myöhässä! 15-vuotta vanha ketju. Aloittajatkin ovat varmaan jo kuolleet
jjkjjjkkhjh kirjoitti:
Nyt olet kuule pahati myöhässä! 15-vuotta vanha ketju. Aloittajatkin ovat varmaan jo kuolleet
Jos SINUA häiritsee nostot, niin palaute YLLÄPIDOLLE!
Siis jos SINÄ toivot että viestit olisi aloitusjärjestyksessä kuten oli yli 10 vuoden ajan- BussissaTrollaaTaas
Bussissa kirjoitti:
Jos SINUA häiritsee nostot, niin palaute YLLÄPIDOLLE!
Siis jos SINÄ toivot että viestit olisi aloitusjärjestyksessä kuten oli yli 10 vuoden ajanOnneksi eivät ole aloitusjärjestyksessä. Sehän olisi aivan perseestä eikä sellaista viestipuuta kaipaa edellenkään kuin kaltaisesi idiootit. Oletko muuten tänään leipää kuskaamassa, karaokejuontajana, taksitolpalla vai tekemässä Salattuja elämiä? Tai oletko kenties keksinyt jonkin uuden alan jossa virtuaalisesti " työskentelet "?
BussissaTrollaaTaas kirjoitti:
Onneksi eivät ole aloitusjärjestyksessä. Sehän olisi aivan perseestä eikä sellaista viestipuuta kaipaa edellenkään kuin kaltaisesi idiootit. Oletko muuten tänään leipää kuskaamassa, karaokejuontajana, taksitolpalla vai tekemässä Salattuja elämiä? Tai oletko kenties keksinyt jonkin uuden alan jossa virtuaalisesti " työskentelet "?
Nehän oli aloitusjärjestyksessä yli 10 vuotta, mua ei nostot häiritse, mutta silti vanha systeemi olisi ok
Ei, en ole tänään töissä, olen töissä tällä viikolla pe ja la... ensi viikolla vain ja la... Etkai ole kateellinen TYÖTTÖMÄLLÄ joka saa vain osa-aikaista työtä ja joutuu kinuamaan loput YTK:lta, hyvä jos reilu 2 tonnia saa yhteensä kuukaudessa :( :(- 1516_Bussissa_Fani
Bussissa kirjoitti:
Nehän oli aloitusjärjestyksessä yli 10 vuotta, mua ei nostot häiritse, mutta silti vanha systeemi olisi ok
Ei, en ole tänään töissä, olen töissä tällä viikolla pe ja la... ensi viikolla vain ja la... Etkai ole kateellinen TYÖTTÖMÄLLÄ joka saa vain osa-aikaista työtä ja joutuu kinuamaan loput YTK:lta, hyvä jos reilu 2 tonnia saa yhteensä kuukaudessa :( :(Kahtatonnia et saa sovitellulla päivärahalla jos noin vähän päiviä teet kuukaudessa varsinaista työtä . Valehtelet taas liian läpinäkyvästi.
Mutta palataan niihin taksihommiin ja Salkkareiden tekemisiin. Mikset niitä hommia enää tee tai karaokejuontoja? Oletko jättänyt ne nimimerkillesi 1516? Hehe. Ai niin typerä hymiö tähän loppuun ; ) 1516_Bussissa_Fani kirjoitti:
Kahtatonnia et saa sovitellulla päivärahalla jos noin vähän päiviä teet kuukaudessa varsinaista työtä . Valehtelet taas liian läpinäkyvästi.
Mutta palataan niihin taksihommiin ja Salkkareiden tekemisiin. Mikset niitä hommia enää tee tai karaokejuontoja? Oletko jättänyt ne nimimerkillesi 1516? Hehe. Ai niin typerä hymiö tähän loppuun ; )Sanoinkin "hyvä jos reilu 2 tonnia saa yhteensä kuukaudessa"
Työtunteja neljään viikkoon noin 60 tuntia, eli palkkaa yölisineen yms 15€/h eli palkkaa kuuakudessa 900€
Päiväraha 77€/pvä eli neljään viikoon 1540€
Palkkani vähentää YTK:n rahoja 300€
Eli kuukaudessa saan YTK:lta 1240€ ja palkkaa 900€ eli yhteensä reilu 2010€
Ja ÄLÄ OLE KATEELLINEN TYÖTTÖMÄLLE! Se vetää nöyräksi 4 viikon välein kinuta rahaa kassalta
Muuta kysyttävää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162128Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791132Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853- 62821
- 59811