Kuorma-autojen moottoreista

Kone

Niin, että minkälaisia moottoreita näissä Suomessa tavattavissa kuorma-autoissa ym. käytetään. Lähinnä seuraaviin kohtiin toivoisin vastauksia:

-sylinterimäärä
-koneen tyyppi (V vai suora)
-iskutilavuus
-teho ja vääntö
-taitavat olla kaikki ahdettuja?
-ns. remmiahdin vai turbo?

Niin, ja sen verran tiedän että ne ovat kohtalaisen isoja diesel-koneita...

19

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rudolf Diesel

      Mene Tiina kiltti nyt jo kirjastoon tai autokouluun, jos autojutut niin kovasti kiinnostavat. Typeriin kysymyksiin tulee vain typeriä vastauksia.

      • Kone

        En ole sama henkilö kuin tuo "Tiina", joka on näköjään esittänyt ns. tyhmiä kysymyksiä täällä. Luulin saavani täältä ns. asiantuntevia/asiallisia vastauksia, olin näköjään väärässä.
        Jos joku kaikesta huolimatta viitsisi vastata alkuperäiseen kysymykseeni, olisin kovasti kiitollinen.


    • Tiina

      eikä tunnu täällä muutkaan tietävän. Vaari voisi tietää, mutta taitaa olla nokosilla.
      Hevosvoimia on kuulemma 200-300, että enempää en voi sinua auttaa.
      Ja mitä ns. tyhmiin kysymyksiini tulee, on niitä ainakin luettu/vastattu ennätysmäärät, joten kiinnostusta on ollut.

    • Rudolf Diesel

      No Rudolf vastaa, kun muut eivät näy viitsivän. Tietävämmät hyppivät nyt tietysti heti nenälle, mutta väliäkös tuolla.

      Sylintereitä voi olla 4, 5, 6, 8, 10 tai jopa 12 auton ja moottorin koosta riippuen. 10- ja 12-sylinteriset harvinaisia, kuutonen tyypillisin. 3,5 tonnin jakelukuormuri liikkuu vähemmällä kuin 60 tonnin tukkirekka. Kuutoseen saakka koneet ovat yleensä suoria, sitä useampisylinteriset lähinnä V-mallisia.

      Kevyimmät kuorma-autot liikahtavat varmaan jo 3-litraisellakin koneella, tehoa runsaat sata hv tai silleen. Raskaaseen päähän tarjotaan sitten vaikkapa Sisua, jossa on Caterpillarin 630-hevosvoimainen 18 litran mylly, rivikuutonen. Vääntöä hurjat 2780 Nm käyntinopeusalueella 1200-1500 1/min. Jos joku haluaa puhua vielä kilopondimetreistä niin olisikohan tuo 283 kpm. Noin 15-kertainen lukema joka tapauksessa Rudolfin henkilöauton ottomoottorin ohueen 180 newtonmetrin vääntöön verrattuna! No, Rudolfin kottero painaakin alle 1400 kg.

      Tarvitaanko tukkirekkaan sitten 630 hv:n kone? Tarvitaan - naapurin kateelliseksi saaminen on yksi tärkeimpiä juttuja kuljetusalallakin...

      Vapaastihengittäviäkin moottoreita on toki vielä tarjolla, vaikka turbot vallitsevatkin. Remmiahtimet taitavat olla kuorma-automaailmassa enemmän kuin harvinaisia.

      Rudolf muistelee haikeana, miten raskaskin kalusto liikkui 1960-luvulla alle 200 hv:n moottorin voimin ja tavara saatiin perille. Turbot yleistyivät tuolla vuosikymmenellä Volvon ja Scanian johdolla ja vuosikymmenen lopulla tyypillisen rekan veturin turbomoottori kehitti n. 260-280 hv. Nykyisin raskaan rekkakaluston veturin nokalta löytynee tyypillisesti jokin 10-16 litran kone, josta lähtee tehoa 350-500 hv.

      • Kone

        Kiitos asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta.


      • pöllikuski

        12 litraisessa scania moottorissa käytetaa myös jotain turbocompound(meni varnaan nimen osalta väärin) systeemiä jossa pakokaasu menee ensin ahtimeen jonka jalkeen se menee toiseen ahtimentapaiseen josta voima siirretäänkin mekaaanisesti eräänlaisen hydraulivaihteen kautta kampiakselille.Eli pakokaasustakin otetaan vielä voimaa lisää. Ainakin pakokaasun lampö putoaa n.100 astetta jos ei muuta. Lentokonemoottoreissa sitä on kuulemma käytetty myös.


      • Topias
        pöllikuski kirjoitti:

        12 litraisessa scania moottorissa käytetaa myös jotain turbocompound(meni varnaan nimen osalta väärin) systeemiä jossa pakokaasu menee ensin ahtimeen jonka jalkeen se menee toiseen ahtimentapaiseen josta voima siirretäänkin mekaaanisesti eräänlaisen hydraulivaihteen kautta kampiakselille.Eli pakokaasustakin otetaan vielä voimaa lisää. Ainakin pakokaasun lampö putoaa n.100 astetta jos ei muuta. Lentokonemoottoreissa sitä on kuulemma käytetty myös.

        Volvokin tuntee kompoundimoottorin.

        http://www.titanplant.co.nz/about/press/17.html


    • kaiken

      turboahdettuja kuutoskoneita maantieliikenteen huipulta:
      12-litraa: Mercedes-Benz 460hv, Scania 470hv, Renault 480hv, Sisu 480hv, Volvo 500hv.
      13-litraa: Man 530hv, Daf 530hv, Iveco 540hv.

      • Rudolf Diesel

        Upeita järeitä koneita kaikki - mutta eivät välttämättä suurimpia, mitä ao. valmistajilla on tarjolla. Rudolf käväisi heidän nettisivuillaan ja oli löytävinään seuraavaa:

        Volvo (R6 / 12 litraa) 360 kW / 500 hv
        Scania (V8? / 16 l) 580 hv
        MB (V8 / 16 l) 420 kW / 571 hv
        MAN (V10 / 18,3 l) 485 kW / 660 hv
        Iveco (R6 / 12,9 l) 353 kW / 480 hv
        DAF (12,6 l) 390 kW / 530 hv
        Renault 480 hv

        Taskulaskinmiehille: hevosvoimien ja kilowattien muunnoskertoimesta ei ole aina taikaa. Anglosaksisen maailman hevosvoima (hp) ei ole ihan sama kuin meikäpolle, vaan

        1 hp = 1,0139 hv
        1 hv = 75 kpm/s = 735,75 Nm/s = 0,7355 kW

        Ainakin Scanialla, Mersulla ja Maschinenfabrik Augsburg-Nürnbergillä (MAN) olisi edellisen mukaisesti tarjolla järeämpääkin kamaa "maantieliikenteen huipulle". Kuutosten ohella listoilla vilahtelee veekasia ja kymppiäkin. Niin, ja Sisuunhan saa 18 litran 630 hv:n kuutosta itseltään Pillarilta, kuten joskut tuli kerrottua. Mutta mene tiedä, tietävätkö nuo nettisivutkaan ihan kaikkea. Rudolf ei ainakaan. Rudolf ei ole nimestään huolimatta nokivasaramiehiä tien päällä, vaan ajelee Nicholas A. Otton 1876 kehittämän, kevyempiä hiilivetyjakeita polttavan moottorin kiidättämänä. Merelle Rudolf kuitenkin suunnistaa 2,4-litraisella nelosdieselillä.

        Voi vallan hyvin olla, etteivät maahantuojat ota ohjelmaansa valmistajien mallistoa laidasta laitaan. Varaosahuollon järjestäminen muutamaa myytyä autoa kohtaan voisi olla liian kallista.


      • kaiken
        Rudolf Diesel kirjoitti:

        Upeita järeitä koneita kaikki - mutta eivät välttämättä suurimpia, mitä ao. valmistajilla on tarjolla. Rudolf käväisi heidän nettisivuillaan ja oli löytävinään seuraavaa:

        Volvo (R6 / 12 litraa) 360 kW / 500 hv
        Scania (V8? / 16 l) 580 hv
        MB (V8 / 16 l) 420 kW / 571 hv
        MAN (V10 / 18,3 l) 485 kW / 660 hv
        Iveco (R6 / 12,9 l) 353 kW / 480 hv
        DAF (12,6 l) 390 kW / 530 hv
        Renault 480 hv

        Taskulaskinmiehille: hevosvoimien ja kilowattien muunnoskertoimesta ei ole aina taikaa. Anglosaksisen maailman hevosvoima (hp) ei ole ihan sama kuin meikäpolle, vaan

        1 hp = 1,0139 hv
        1 hv = 75 kpm/s = 735,75 Nm/s = 0,7355 kW

        Ainakin Scanialla, Mersulla ja Maschinenfabrik Augsburg-Nürnbergillä (MAN) olisi edellisen mukaisesti tarjolla järeämpääkin kamaa "maantieliikenteen huipulle". Kuutosten ohella listoilla vilahtelee veekasia ja kymppiäkin. Niin, ja Sisuunhan saa 18 litran 630 hv:n kuutosta itseltään Pillarilta, kuten joskut tuli kerrottua. Mutta mene tiedä, tietävätkö nuo nettisivutkaan ihan kaikkea. Rudolf ei ainakaan. Rudolf ei ole nimestään huolimatta nokivasaramiehiä tien päällä, vaan ajelee Nicholas A. Otton 1876 kehittämän, kevyempiä hiilivetyjakeita polttavan moottorin kiidättämänä. Merelle Rudolf kuitenkin suunnistaa 2,4-litraisella nelosdieselillä.

        Voi vallan hyvin olla, etteivät maahantuojat ota ohjelmaansa valmistajien mallistoa laidasta laitaan. Varaosahuollon järjestäminen muutamaa myytyä autoa kohtaan voisi olla liian kallista.

        tuossa listassani oli pari pointtia:
        onkohan valmistajilta tulossa lisää 13-litraisia, niillähän näyttäisi päästävän pienellä kulutuksella ja pienellä painolla yli 500hv lukemiin (muistattehan hiljattain, kun volvolla oli esisopimus 13-litran koneesta jenkkimarkkinoille)
        toiseksikin mainitsin maantieliikenteen, sillä Suomi on niin tasaista seutua, ettei täällä välttämättä tarvita yli 500hv tehoja (kaikista em 13-litraisista on tarjolla myös 480hv versio)
        ja vielä: isommista koneista löytyy myös matalaviritteisiä versioita...Scania 16L V8 480hv ja Mercedes-Benz 16L V8 500hv


      • Kallonkutistaja
        Rudolf Diesel kirjoitti:

        Upeita järeitä koneita kaikki - mutta eivät välttämättä suurimpia, mitä ao. valmistajilla on tarjolla. Rudolf käväisi heidän nettisivuillaan ja oli löytävinään seuraavaa:

        Volvo (R6 / 12 litraa) 360 kW / 500 hv
        Scania (V8? / 16 l) 580 hv
        MB (V8 / 16 l) 420 kW / 571 hv
        MAN (V10 / 18,3 l) 485 kW / 660 hv
        Iveco (R6 / 12,9 l) 353 kW / 480 hv
        DAF (12,6 l) 390 kW / 530 hv
        Renault 480 hv

        Taskulaskinmiehille: hevosvoimien ja kilowattien muunnoskertoimesta ei ole aina taikaa. Anglosaksisen maailman hevosvoima (hp) ei ole ihan sama kuin meikäpolle, vaan

        1 hp = 1,0139 hv
        1 hv = 75 kpm/s = 735,75 Nm/s = 0,7355 kW

        Ainakin Scanialla, Mersulla ja Maschinenfabrik Augsburg-Nürnbergillä (MAN) olisi edellisen mukaisesti tarjolla järeämpääkin kamaa "maantieliikenteen huipulle". Kuutosten ohella listoilla vilahtelee veekasia ja kymppiäkin. Niin, ja Sisuunhan saa 18 litran 630 hv:n kuutosta itseltään Pillarilta, kuten joskut tuli kerrottua. Mutta mene tiedä, tietävätkö nuo nettisivutkaan ihan kaikkea. Rudolf ei ainakaan. Rudolf ei ole nimestään huolimatta nokivasaramiehiä tien päällä, vaan ajelee Nicholas A. Otton 1876 kehittämän, kevyempiä hiilivetyjakeita polttavan moottorin kiidättämänä. Merelle Rudolf kuitenkin suunnistaa 2,4-litraisella nelosdieselillä.

        Voi vallan hyvin olla, etteivät maahantuojat ota ohjelmaansa valmistajien mallistoa laidasta laitaan. Varaosahuollon järjestäminen muutamaa myytyä autoa kohtaan voisi olla liian kallista.

        Tuosta puuttuu ainakin Volvon 16-litrainen, joka taitaa olla suurisylinterisin maantieauton moottori. Ja tietysti Cummins, Mack...


      • Pillarimies
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Tuosta puuttuu ainakin Volvon 16-litrainen, joka taitaa olla suurisylinterisin maantieauton moottori. Ja tietysti Cummins, Mack...

        Tälläkin palstalla on tuoreita juttuja Sisun suurimmasta moottorivaihtoehdosta, joka on 18-litrainen Caterpillar (630 hv / 2.780 Nm). Scaniallakin on 16-litrainen (580 hv / 2.700 Nm).

        Pillari on suora kuutonen ja Scania veekasi, joten Volvon yksittäiset pytyt ovat eittämättä isompia ("suurisylinterisin") kuin Scanialla, mutta Pillarin kuusi kolpakkoa ovat vielä isompia, ne vetävät kolmisen litraa eli 9 tavallisenkokoista olutpullollista kukin! Koko moottorin iskutilavuus = 2,25 kaljakorillista.


    • toimiviakoneita

      toimivia

      • jjkjjjkkhjh

        Nyt olet kuule pahati myöhässä! 15-vuotta vanha ketju. Aloittajatkin ovat varmaan jo kuolleet


      • jjkjjjkkhjh kirjoitti:

        Nyt olet kuule pahati myöhässä! 15-vuotta vanha ketju. Aloittajatkin ovat varmaan jo kuolleet

        Jos SINUA häiritsee nostot, niin palaute YLLÄPIDOLLE!

        Siis jos SINÄ toivot että viestit olisi aloitusjärjestyksessä kuten oli yli 10 vuoden ajan


      • BussissaTrollaaTaas
        Bussissa kirjoitti:

        Jos SINUA häiritsee nostot, niin palaute YLLÄPIDOLLE!

        Siis jos SINÄ toivot että viestit olisi aloitusjärjestyksessä kuten oli yli 10 vuoden ajan

        Onneksi eivät ole aloitusjärjestyksessä. Sehän olisi aivan perseestä eikä sellaista viestipuuta kaipaa edellenkään kuin kaltaisesi idiootit. Oletko muuten tänään leipää kuskaamassa, karaokejuontajana, taksitolpalla vai tekemässä Salattuja elämiä? Tai oletko kenties keksinyt jonkin uuden alan jossa virtuaalisesti " työskentelet "?


      • BussissaTrollaaTaas kirjoitti:

        Onneksi eivät ole aloitusjärjestyksessä. Sehän olisi aivan perseestä eikä sellaista viestipuuta kaipaa edellenkään kuin kaltaisesi idiootit. Oletko muuten tänään leipää kuskaamassa, karaokejuontajana, taksitolpalla vai tekemässä Salattuja elämiä? Tai oletko kenties keksinyt jonkin uuden alan jossa virtuaalisesti " työskentelet "?

        Nehän oli aloitusjärjestyksessä yli 10 vuotta, mua ei nostot häiritse, mutta silti vanha systeemi olisi ok

        Ei, en ole tänään töissä, olen töissä tällä viikolla pe ja la... ensi viikolla vain ja la... Etkai ole kateellinen TYÖTTÖMÄLLÄ joka saa vain osa-aikaista työtä ja joutuu kinuamaan loput YTK:lta, hyvä jos reilu 2 tonnia saa yhteensä kuukaudessa :( :(


      • 1516_Bussissa_Fani
        Bussissa kirjoitti:

        Nehän oli aloitusjärjestyksessä yli 10 vuotta, mua ei nostot häiritse, mutta silti vanha systeemi olisi ok

        Ei, en ole tänään töissä, olen töissä tällä viikolla pe ja la... ensi viikolla vain ja la... Etkai ole kateellinen TYÖTTÖMÄLLÄ joka saa vain osa-aikaista työtä ja joutuu kinuamaan loput YTK:lta, hyvä jos reilu 2 tonnia saa yhteensä kuukaudessa :( :(

        Kahtatonnia et saa sovitellulla päivärahalla jos noin vähän päiviä teet kuukaudessa varsinaista työtä . Valehtelet taas liian läpinäkyvästi.
        Mutta palataan niihin taksihommiin ja Salkkareiden tekemisiin. Mikset niitä hommia enää tee tai karaokejuontoja? Oletko jättänyt ne nimimerkillesi 1516? Hehe. Ai niin typerä hymiö tähän loppuun ; )


      • 1516_Bussissa_Fani kirjoitti:

        Kahtatonnia et saa sovitellulla päivärahalla jos noin vähän päiviä teet kuukaudessa varsinaista työtä . Valehtelet taas liian läpinäkyvästi.
        Mutta palataan niihin taksihommiin ja Salkkareiden tekemisiin. Mikset niitä hommia enää tee tai karaokejuontoja? Oletko jättänyt ne nimimerkillesi 1516? Hehe. Ai niin typerä hymiö tähän loppuun ; )

        Sanoinkin "hyvä jos reilu 2 tonnia saa yhteensä kuukaudessa"

        Työtunteja neljään viikkoon noin 60 tuntia, eli palkkaa yölisineen yms 15€/h eli palkkaa kuuakudessa 900€

        Päiväraha 77€/pvä eli neljään viikoon 1540€

        Palkkani vähentää YTK:n rahoja 300€

        Eli kuukaudessa saan YTK:lta 1240€ ja palkkaa 900€ eli yhteensä reilu 2010€

        Ja ÄLÄ OLE KATEELLINEN TYÖTTÖMÄLLE! Se vetää nöyräksi 4 viikon välein kinuta rahaa kassalta

        Muuta kysyttävää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3613
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      31
      3129
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      135
      2670
    4. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2203
    5. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      14
      2082
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      203
      2060
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      1995
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      120
      1850
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1821
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1804
    Aihe