Joku tuolla alempana kyseli ragdollista, ja tuli mieleeni kysyä ihmisten kokemuksia pyhästä birmasta. Millainen kisu on? Miten tulee toimeen muiden kissojen kanssa? Erityispiirteitä? Haaveena olisi hankkia pyhä birma tuon maatiaispojun kaveriksi ja käydä näyttelyissäkin sen kanssa.
Pyhä Birma
19
6424
Vastaukset
- Daisy
...rotuyhdistyksen sivuilta (www.kolumbus.fi/birmankissa). Saamani käsityksen mukaan birma on melko kiltti ja rauhallinen kissa ja tulee hyvin toimeen muiden lemmikkien kanssa. Rotu on Suomessa hyvin suosittu ja pentuja syntyy paljon, joten pennun löytymisen luulisi olevan helppoa.
- kaverilla on
Ei ainakaan mikään ruudinkeksijä! Kaverillani on birma, ja tykkää kovasti. Mutta mun mielstä se kissa on aivan apaattinen ja tylsä!
Suosittelen tutustumaan kissoihin myös näyttelyissä, eikä vain valitsemaan kissaa kirjan KUVAN perusteella!
Kasvattajat saattaavat olla tässä rodussa ns. bisness-naisia, ksavatus on tosi laajaa, joten mukaan mahtuu kaikenlaisia yrittäjiä. Suuri kasvattaja ei välttämättä ole paras kasvattaja. Josiiakin kissaloissa haisee RAHA... - Janice
kaverilla on kirjoitti:
Ei ainakaan mikään ruudinkeksijä! Kaverillani on birma, ja tykkää kovasti. Mutta mun mielstä se kissa on aivan apaattinen ja tylsä!
Suosittelen tutustumaan kissoihin myös näyttelyissä, eikä vain valitsemaan kissaa kirjan KUVAN perusteella!
Kasvattajat saattaavat olla tässä rodussa ns. bisness-naisia, ksavatus on tosi laajaa, joten mukaan mahtuu kaikenlaisia yrittäjiä. Suuri kasvattaja ei välttämättä ole paras kasvattaja. Josiiakin kissaloissa haisee RAHA..."Suosittelen tutustumaan kissoihin myös näyttelyissä, eikä vain valitsemaan kissaa kirjan KUVAN perusteella! "
Jos minua tarkoitit tuolla, niin näyttelyssähän minä birmoihin ihastuinkin! Joten turhaan minulle vaahtoat... Ja tarkoituksena on kyllä mennä ihan tutustumaankin kissaloihin ennenkuin valitsen mistä otan pennun. En ole aivan idiootti kuitenkaan... - finaryan
kaverilla on kirjoitti:
Kasvattajat saattaavat olla tässä rodussa ns. bisness-naisia, ksavatus on tosi laajaa, joten mukaan mahtuu kaikenlaisia yrittäjiä. Suuri kasvattaja ei välttämättä ole paras kasvattaja. Josiiakin kissaloissa haisee RAHA...Meillä on 4 birmaa eikä yksikään ole tylsä/apaattinen sohvaperuna. Noista tyhmeliinin mainitsemista kasvattajista sanoisin että jotain on pahasti vialla heidän toiminnassaan. Birma on muuten parhaiten kotona jo oleviin lemmikkeihin sopeutuva kissa, tosin en suosittele perheisiin joissa on aivan pieni lapsi tai metsästyskoira. Se on omistajaansa syvästi kiintyvä kissarotu, tulee ovelle moikkaamaan kurnuttaen kun tulet kotiin. Suosittelen birmaa lämpimästi!
- Anastasia
Itselläni on Pyhä Birma (ruskeanaamio). Hinta 10vuotta sitten oli 4.000 mk. Toinen kissani (perus maatiainen) on Birmaani kaksi vuotta nuorempi. Kissat ovat tulleet ihan hyvin toimeen keskenään ja niistä on seuraa toisilleen sillä aikaa, kun itse on töissä tai muualla menossa. Kumpikin ovat tyttökissoja. Luonteeltaan Birma on aika leikkisä, sillä onhan se itämainen kissa. Tottelevainen se on ja itsenäinen (eli tulee syliin sillon kun sitä itse huvittaa). Turkki on helppohoitoinen, sillä Birmalla ei ole aluskarvaa kuten persialaisilla. Tykkäävät silti kovasti harjaamisesta.
Suosittelen oikein mielelläni hankkimaan sellaisen suloisen pikku birman kaveriksi itsellesi ja toiselle kisulillesi.!! - Janice
Miten kasvattajaa kannattaisi lähestyä kissatoiveineen? Haluaisin ruskeanaamion tyttökissan ja näyttelytasoisen... Tiedustelenko e-maililla vai miten? Ja kuinka innokkaita kasvattajat ovat myymään kissoja "aloittelijoille", siis ei ennen näyttelykissaa omistaneille? *häpeilee tyhmyyttään*
- Elmo
Ota yhteyttä rotukissayhdistyksen pentuvälittäjään, hän antaa kasvattajan yhteystiedot.
Kissanäyttelyissä kannattaa mennä rohkeasti juttelemaan kasvattajien kanssa. Eivät he pure (ainakaan rajusti...).
Kissanäyttelyistä löytyy tietoa esim. Kissaliiton sivuilta, http://www.kissaliitto.fi/.
Onnea etsintään ;) - RexMamma
Elmo kirjoitti:
Ota yhteyttä rotukissayhdistyksen pentuvälittäjään, hän antaa kasvattajan yhteystiedot.
Kissanäyttelyissä kannattaa mennä rohkeasti juttelemaan kasvattajien kanssa. Eivät he pure (ainakaan rajusti...).
Kissanäyttelyistä löytyy tietoa esim. Kissaliiton sivuilta, http://www.kissaliitto.fi/.
Onnea etsintään ;)Kasvattaja jolta Rex-pentuni hankin oli ainakin erittäin ystävällinen ja varmisti moneen kertaan että me tiedämme miten kissaa pidetään vaikka meillä oli ennestään kaksi kissaa. Erittäin ystävällistä ja huolehtivaa mielestäni. Ja tunnen että voin ottaa häneen yhteyttä aina jos tarvitsen apua. Ja kollimme kasvattaja on myöskin aina iloissaan kun näkee kissamme (asuu ihan vieressä), ja kokeilee aina onko se laiha/lihava ja näyttääkö olevan hyvässä kunnossa. Tietenkin nämä ovat vain kaksi kasvattajaa, mutta itselläni on jäänyt erittäin positiivinen kuva kissankasvattajista.
Kannattaa kysellä muutamasta paikasta ihan soittamalla ja sitten tunnustella että kuka on mukavin/maalaisjärkisin tms mitä nyt kasvattajalta hakee. Sitten vasta tekee päätöksen. Onnea kissanmetsästykseen!! - ulrika
Ihmettelen yhä miksi kissakasvattajia pitäisi nöyristellä?! Moni ottaa anteeksipyydellen yhteyttä- aivan turhaan. Kissakasvattajalle soittaja on asiakas, tätä palvellaan nöyrästi ja asiallisesti. Jos jokin kasvattaja katsoo olevansa niin asiantuntija ja muita parempi, merkitsee se yleensä ongelmia jatkossa.
En ainakaan itse hyväksyisi, että maksettuani kissasta 500-800 euroa, minulle vielä sanellaan mitä saan kissani kanssa tehdä ja mitä en! Tiedän kuitenkin Birma- ja muitakin kasvattajia, jotka määräilevät kaikesta mahdollisesta olipa sitten kyseessä ruokinta, näyttelyt tai jopa kissanhiekkamerkki! Toisilla tilanne menee niin pitkälle, että kasvattaja soittelee haukkumasoittoja tms.
Se, että kasvattajalla ja omistajalla menevät henkilökemiat yhteen on tosi iso juttu! Tätä ei voi koskaan liikaa korostaa.
Ihmettelen muuten miksi haluat ostaa juuri Birman, vaikka näyttelymenestyksen saaminen jossakin muussa II kategorian rodussa olisi paljon hepompaa. Tuskin on ketään kasvattajaa joka myisi huippu pennun aloittelijalle... - Janice
ulrika kirjoitti:
Ihmettelen yhä miksi kissakasvattajia pitäisi nöyristellä?! Moni ottaa anteeksipyydellen yhteyttä- aivan turhaan. Kissakasvattajalle soittaja on asiakas, tätä palvellaan nöyrästi ja asiallisesti. Jos jokin kasvattaja katsoo olevansa niin asiantuntija ja muita parempi, merkitsee se yleensä ongelmia jatkossa.
En ainakaan itse hyväksyisi, että maksettuani kissasta 500-800 euroa, minulle vielä sanellaan mitä saan kissani kanssa tehdä ja mitä en! Tiedän kuitenkin Birma- ja muitakin kasvattajia, jotka määräilevät kaikesta mahdollisesta olipa sitten kyseessä ruokinta, näyttelyt tai jopa kissanhiekkamerkki! Toisilla tilanne menee niin pitkälle, että kasvattaja soittelee haukkumasoittoja tms.
Se, että kasvattajalla ja omistajalla menevät henkilökemiat yhteen on tosi iso juttu! Tätä ei voi koskaan liikaa korostaa.
Ihmettelen muuten miksi haluat ostaa juuri Birman, vaikka näyttelymenestyksen saaminen jossakin muussa II kategorian rodussa olisi paljon hepompaa. Tuskin on ketään kasvattajaa joka myisi huippu pennun aloittelijalle..."Ihmettelen muuten miksi haluat ostaa juuri Birman, vaikka näyttelymenestyksen saaminen jossakin muussa II kategorian rodussa olisi paljon hepompaa. Tuskin on ketään kasvattajaa joka myisi huippu pennun aloittelijalle... "
Minä vain satuin ihastumaan birmoihin enemmän kuin muihin kissarotuihin. En ole birmaa ottamassa pääasiallisesti näyttelykissaksi, vaan lähinnä lemmikiksi ja kaveriksi, näyttelyt ovat vain kiva lisä ja harrastus. En minä oletakaan että minulle huippupentua annetaankaan, mutta jostakinhan on aloitettava! Eihän minusta koskaan mitään muuta tulekaan kuin aloittelija jos en saa harjoitusta. - finaryan
Käy Pyhän birman kissan nettisivuilla, sieltä löytyy välitettäviä pentuja ja aikuisia. Soittele rohkeasti, laita kasvattajalle mailia vaikka. Näyttelytasoinen birma on hiukan lemmikkiä kalliimpi.
- Janice
Päätin nyt kuitenkin lähestyä kasvattajia sähköpostilla ensin ja kysellä olisiko heillä "kriteerit täyttävää" pentua ja sitten soitella kun tiedän että on. (yli 50 paikkaan soittaminen tulee kalliiksi...)
Muttamutta... Ongelmana on nyt perfektionistinen luonteeni, enkä saa muotoiltua sopivaa sähköpostia. Kannattaako minun kertoa itsestänikin jotain jo tässä vaiheessa vai jätänkö sen vasta siihen kun tiedän onko pentuja?
Argh, miksi minun pitää tehdä kaikesta näin vaikeaa, auttakaa jos voitte! :)- Elmo
Kerro vaikka kokemuksistasi kissojen kanssa. Esim. oletko hoitanut omia/naapurin/tuttavan kissoja, onko sinulla ollut kissoja, oletko mukana jossakin kissatouhussa ym.
Älä jännitä, kyllä se siitä ;) - Janice
Elmo kirjoitti:
Kerro vaikka kokemuksistasi kissojen kanssa. Esim. oletko hoitanut omia/naapurin/tuttavan kissoja, onko sinulla ollut kissoja, oletko mukana jossakin kissatouhussa ym.
Älä jännitä, kyllä se siitä ;)Kiitos, minulla on tapana miettiä tällaisia asioita hermoromahduksen partaalle asti. :P Ehkäpä nyt uskaltaudun jo lähettämäänkin maileja. ;)
- mamma39
Janice kirjoitti:
Kiitos, minulla on tapana miettiä tällaisia asioita hermoromahduksen partaalle asti. :P Ehkäpä nyt uskaltaudun jo lähettämäänkin maileja. ;)
itsestäsi, toiveistasi saat varmasti myös asiallisen palautteen kasvattajilta;-)))
Hattu kourassa ei pidä lähestyä kasvattajaa, eikä kasvattajan pidä asennoitua kyselijään sillä tavoin, vaan molemmin puolin ihan asiallisesti. Monilla kasvattajilla vaan on huonoja kokemuksia pentujen kyselijöistä ja ehkä siksi vaativat tietoa myös kyselijältä.
Suomessa eivät kasvattajat ole edes niin tiukkoja kuin jenkeissä. Kun jenkki-kasvattajaa lähestyy, on oltava hyvin tarkka ja osattava käsitellä kasvattajaa oikealla tavalla. Monet heistä eivät edes vaivaudu vastaamaan ehdokkaalle ja sinnepäin on otettava yhteyttä suurin piirtein "hattu kourassa" mentaliteetilla. Mutta jos he suostuvat myymään pennun, heistä tulee yleensä elinikäisiä ystäviä joiden kanssa kirjoitellaan tai soitellaan viikoittain;-)).
Itse vuosia kasvattaneena olen tavannut kaikenlaisia ostaja-ehdokkaita ja oppinut "karsimaan" tietyt tyypit jo puhelinsoiton perusteella. Siis kannattaa ottaa huomioon myös se, että kasvattajalla voi olla epämiellyttäviä kokemuksia ja ovat siksi varautuneita. Mutta kun reilusti kertoo itsestään niin kasvattajakin varmasti asennoituu eri tavalla. Sellainen kyselijä jolle hinta on ainoa kriteeri eivät yleensä saa kovin hyvää palautetta eli ei kannata lähestyä myyjää/kasvattaja tyyliin "teillä oli niitä pentuja, paljonko ne maksaa? Ai jaa no mä mietin vielä". On muistettava ettei ostohinta ole suurin rahareikä kissanpennun hankinnassa:o)
Sitten vähän noista "älä ota sitä rotua, tämä on parempi kuin se". Jokainen valitsee rotunsa itse ja omien mieltymyksiensä mukaan. Kukaan toinen ei voi tietää mikä miellyttää toista, vaikka kuinka itse pitäisi jostain muusta rodusta ei se sama rotu olekaan toiselle mieleinen. Joten annetaan jokaisen valita oma suosikkinsa itse, "toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä ja joku ei kummastakaan".
- cleodan
Kasvatan itse pyhä birmoja ja saan kyselyjä pennuista sähköpostilla, puhelimitse ja tekstiviesteillä… Olen ottanut tavakseni vastata kaikkiin asiallisiin kyselyihin, oli minulla sitten pentuja tarjolla tai ei. Useimmat birman kasvattajat ovat ihan leppoisaa ja mukavaa porukkaa, joten rohkeasti vaan kyselemään. Kaikki me olemme olleet joskus aloittelijoita...
Minä ainankin myyn pentuja myös "aloittelijalle",niitä näyttelypentujakin, jos niitä vain tulee. Sehän on vain mukava lisä jos uusi omistaja innostuu näyttelyistäkin, mutta ennenkaikkea ne näyttelytasoiset pennutkin ovat lemmikkejä ja perheen jäseniä! Jokainen kasvattaja haluaa pennuilleen hyvän kodin ja siksi voitkin joutua kovaan kysely tenttiin kasvattajan puolesta. Samoin muista myös itse kysellä kaikista kiinnostavista ja epäselvistä asioista. Kasvattajat haluavat usein myös seurata pennun elämää koko sen loppuelämän ajan, joten varaudu siihen että kasvattaja kyselee aina sillointällöin kuulumisia.
Itse birmoista pari sanaa: Birmat viihtyvät hyvin myös maatiaiskissojen seurassa. Meilläkin oli aluksi kaksi maatiaista ennen ensimmäistä birmaa ja hyvin ovat tulleet toimeen. Kun sitten innostuin näyttelyistä sinne pääsivät myös maatiaiskissamme kotikissaluokkaan. Birma on erittäin seurallinen kissa, kiintyy ihmisiin ja kaipaa rapsuttelua ja seuraa. Myös vauhtia birmasta löytyy, välillä on ihan pakko ottaa pikku spurtteja, juosta ylösalas kiipeilypuuta, jahdata ulkona (huom! häkissä) kärpäsiä ja muita ötököitä. Birmaa ei saa päästää vapaaksi ulos, vaan ulkoilun täytyy tapahtua valjaissa tai ulkohäkissä. Valjaita oppii käyttämään kun totuttelun aloittaa jo pienestä pitäen. Meillä vanhin birmamme vaatii aina mökillä päästä reilun kilometrin kävelylenkille joka ikinen ilta. Turkki on helppo hoitoinen, harjaus ja kampaus viikoittain. Birmasta voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon… Jos kiinnostaa kysele lisää sähköpostitse: [email protected] . - Johanna
n.5-4 viikon päästä meille tupsahtaa birman pentu. Ennestään meilläkin on jo kaksi maatiaista jotka ovat molemmat 1v.
Uskoisin kaiken muun menevän hyvin (vannomatta kuitenkin paras) mutta pelkään sitä ettei maatiais kisut oikein hyväksyisi uutta tulokasta. Olen kyllä jokakerta yrittänyt tuoda vähän pennun hajuja niille nuuskittaviksi.- Janice
On varmaan ihanaa saada birma itselle! Mistä hankit sen ja minkä värinen se on? Itse olen ottanut kasvattajiin yhteyttä, mutta vielä ei ole tärpännyt... Taidan vaatia liikaa, mutta odotan sitä oikeaa vaikka kuinka kauan jos on pakko... Kyllä sen jostain on joskus löydyttävä... :)
- Johanna
Janice kirjoitti:
On varmaan ihanaa saada birma itselle! Mistä hankit sen ja minkä värinen se on? Itse olen ottanut kasvattajiin yhteyttä, mutta vielä ei ole tärpännyt... Taidan vaatia liikaa, mutta odotan sitä oikeaa vaikka kuinka kauan jos on pakko... Kyllä sen jostain on joskus löydyttävä... :)
Pentu on väritykseltään ruskea. Tosin ei näyttely tasoinen, vaan juuri "mun tasoinen" eli lemmikki... :)
Pentu on tosi suloinen kun oon käyny kattoon sitä nyt parikin kertaa ja nyt ensviikolla olis taas tarkotus mennä kattoon.
Tosi suloinen pirteä ja pippurinen pakkaus. Viimekerralla kun käytiin se hääräs mun sylissä ja leikki housujen naruilla ja roikku muutenkin kimpussa kokoajan... lopulta jopa nukahti mun syliin tuijottaen silmiin tiiviisti :)
Sulonen....
Karkussa asuu tää meijän kasvattaja, eli vammalan naapurikunnassa. Zhamanen kasvattaja nimenä. Muutenkin tosi mukava tyyppi jonka kanssa on muutenkin kiva jutustella. Kasvattaa mm.koiriakin. Tässä on sen kotisivujen osoite joka vie suoraan birmojen palstalle. http://personal.inet.fi/clan/zhamanen/Birmans.htm
Toi ZHAMANEN CASCADE on meijän pentu :) Se on joukosta pienin, mutta pippurisin.
P.S. Onnea etsinnöille, toivottavasti löydät sopivan kisun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740