Emme ole saaneet vuosien yrittämisen jälkeen omaa lasta ja olemme ryhtyneet ajattelemaan adoptiota. Kun asia on niin alussa, emme tiedä paljonkaan vielä. Muutamia juttuja haluaisin aluksi tietää, esim. onko adoptiovanhemmille ikäraja? Ja mistä maista on suurimmat mahdollisuuden adoptoida?
Ikäraja?
2
705
Vastaukset
- että näin
täytyy olla 25v ja yläikäraja olisi äidillä alle 40 ja isällä vähän yli 40, mutta ota yhteyttä interpediaan tai pelastakaa lapset ry:n , sieltä saat tietoa terv. adoptioäiti
- tässä sinulle
Kotimaisessa adoptiossa ikärajat ovat 25-40 vuotta. Yläikärajassa voidaan joustaa, jos vanhemmilla on suuri ikäero (ainakin jo mies on vanhempi) tai jos perhe muuten on erityisen sopiva kotimaiseen adoptioon. Esimerkiksi maalla asuvat perheet tai erityistarpeisen lapsen tervetulleeksi ottaneiden ikärajoista joustetaan.
Ulkomaisessa adoptiossa alikäraja on 25 vuotta, mutta yläikärajaa ei varsinaisesti ole. Adoptiokohteet asettavat joitakin rajoituksia ala- tai yläikärajan mukaan. Lapsen ja vanhemman välisen ikärajan ei tulisi olla enempää kuin 40-45 vuotta. Eli iäkkäämmät henkilöt voivat adoptoida vanhempia lapsia. Jos pariskunnalla on merkittävä ikäero, niin niissä tapauksissa asioita tulkitaan vähän vaihtelevasti.
Pariskunnan molempien henkilöiden pitää siis olla 25 vuotiaita. Adoptioneuvonnan on usein voinut aloittaa jo puoli vuotta ennen näitä syntymäpäiviä, mutta se riippuu paikkakunnan jonotilanteesta sekä sosiaalityöntekijöiden asenteesta.
Tarkempaa tietoa saat adoptioneuvonnan antajalta (oman kunnan sosiaalivirasto tai Pelastakaa Lapset) ja palvelunantajilta (Pelastakaa Lapset, Interpedia ja Helsingin kaupungin sosiaalivirasto).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803