Hyvää iltaa kaikki.
Mä haluaisin puhua teille mun unihäiriöstä, joka vaivaa mua suht usein, ja haluaisin kuulla, olisko teillä neuvoja auttaa mua.
Oon 20-vuotias tyttö. Mun ongelma on se, että mä en meinaa saada millään unta. Oon aina ollut aika huono nukkumaan, mutta nyt viimeisten päivien aikana tää on ruvennut jo stressaamaan mua. Mua muka väsyttää jonkin verran, kello on jo paljon, meen nukkumaan. Yritän etsiä asentoa mutta mitään hyvää asentoa ei löydy. Kiekkaan siinä sen 30 min. kunnes ajattelen käydä vessassa, ehkä löydän asennon kun tulen takaisin. Päässä pyörii koko ajan ajatuksia, ihan turhiakin! Kaikkea maan ja taivaan väliltä. En vaan saa rauhoitettua aivojani. Nukahtamiseen menee yleensä tunteja, on ollut myös öitä, etten ole saanut nukuttua ollenkaan. En vain välttämättä pääse siihen horrostilaan, mikä on ennen nukahtamista.
Mä oon niin kateellinen niille ihmisille, jotka nukahtavat hetkessä. Nyt tästä on tullut jo rasite, stressaa se saako nukuttua vai ei. Ei edes tee mieli mennä nukkumaan vaikka kuinka väsyttäisi.
Olen kokeillut:
*Rauhoittua ennen nukkumaanmenoa esim. katsomalla tv:tä pari tuntia -ei auta
*liikunta iltasella tai päivällä-auttaa vähän
*Herbival-tabletit, ei nopeuttanu nukahtamistani vaan teki vaan sellasen vihannesmaisen olon, ajatukset oli silti siellä
Onko teillä mitään neuvoja mikä voisi auttaa?
Onko kellään muulla sama ongelma(asennon löytämisen vaikeus ja ylivilkas mieli)?
Inhoan nykyään nukkumista!
11
2811
Vastaukset
- Zzzzzzzzzzzzz
Itsellä joskus sama vaiva, lääkärini kirjoittaa silloin nukahtamislääkettä jonka nappaan nukkumaan mennessä.
Minua on auttanut Stilnoct 10mg, sippaan vartissa.
Vuorotyön vuoksi menee väkisinkin unet sekaisin välillä.
Eli terkkariin lääkärin juttusille vaan.- kirja paljon parempi!
Juo kaakaota tai yrttiteetä, tai nauti lasi maitoa ja juustovoileipä, lueskele vähän, lue iltarukous ja käy nukkumaan.
- uneton
hei,
Olen kärsinyt jonkinasteisista univaikeuksista 15-vuotiaasta saakka, mutta paha parisuhdekriisi kärjisti tilanteen vajaa vuosi sitten. Yritetään rakentaa elämää uudelleen sen jälkeen, mutta mieheen on äärettömän vaikea luottaa uskottomuuden jälkeen. Illalla sänkyyn mennessä tuntuu, että se sama ikuinen filmi pyörähtää aina käyntiin.
Sen jälkeen onkin sitten ollut nukku-matti kateissa. Käytännössä en nukahda lainkaan ilman nukahtamislääkettä, otan sellaisen työpäivää vasten ja sen turvin nukun kyllä aamuun saakka 7-8 tuntia kohtuullisesti. Viikoloppuisin sen sijaan saatan usein valvoa jommankumman yön ihan kokonaan ja sitten nukun pieniä horteisia pätkiä sieltä täältä. Tämä uuvuttaa totalisesti, koska en saa viikonloppuisin ladattua akkujani, vaan kerään lisää ja lisää univelkaa.
Olen kokeillut vaikka mitä luomua, liikuntaa, ruokavaliota, tuulettanut huoneen ennen nukkumaan menoa, lasillista viiniä, kaakaota, tylsää kirjaa, melatoniinitabletteja... Tuntuu kuin aivoistani olisi hävinnyt tyystin nukahtamisen aikaan saava välittäjäaine.
Käymme pariterapiassa ja työterveyslääkäri ottaa vaivan vakavissaan, mutta olen tosi huolissani. Olenko koukussa lääkkeisiin lopun ikääni?
Onko kellään kokemuksia siitä, miten vaikea, stressitilanteen jälkeinen pitkittynyt unottomuus on saatu laukaistua? - Adawass
on niin, että kun mä en haluaisi alata käyttään mitä än reseptiunilääkkeitä. Olen varsin addiktoiva luonne, jään helposti koukkuun kaikenlaisiin asioihin, ja uskon, ettei nukkumisestakaan tulisi hetken päästä enää yhtään mitään ilman lääkkeitä.
Toisaalta olsii ihanaa saada heti uni tällä tavoin-paikassa kuin paikassa. Eikö se unenlaatu kuitenkin huonone nappia vedettäessä? Ei nuku REM-unta jne. vai olenko väärässä? - valvoja
uneton kirjoitti:
hei,
Olen kärsinyt jonkinasteisista univaikeuksista 15-vuotiaasta saakka, mutta paha parisuhdekriisi kärjisti tilanteen vajaa vuosi sitten. Yritetään rakentaa elämää uudelleen sen jälkeen, mutta mieheen on äärettömän vaikea luottaa uskottomuuden jälkeen. Illalla sänkyyn mennessä tuntuu, että se sama ikuinen filmi pyörähtää aina käyntiin.
Sen jälkeen onkin sitten ollut nukku-matti kateissa. Käytännössä en nukahda lainkaan ilman nukahtamislääkettä, otan sellaisen työpäivää vasten ja sen turvin nukun kyllä aamuun saakka 7-8 tuntia kohtuullisesti. Viikoloppuisin sen sijaan saatan usein valvoa jommankumman yön ihan kokonaan ja sitten nukun pieniä horteisia pätkiä sieltä täältä. Tämä uuvuttaa totalisesti, koska en saa viikonloppuisin ladattua akkujani, vaan kerään lisää ja lisää univelkaa.
Olen kokeillut vaikka mitä luomua, liikuntaa, ruokavaliota, tuulettanut huoneen ennen nukkumaan menoa, lasillista viiniä, kaakaota, tylsää kirjaa, melatoniinitabletteja... Tuntuu kuin aivoistani olisi hävinnyt tyystin nukahtamisen aikaan saava välittäjäaine.
Käymme pariterapiassa ja työterveyslääkäri ottaa vaivan vakavissaan, mutta olen tosi huolissani. Olenko koukussa lääkkeisiin lopun ikääni?
Onko kellään kokemuksia siitä, miten vaikea, stressitilanteen jälkeinen pitkittynyt unottomuus on saatu laukaistua?Minulla oli vaikea masennus, ja ennenkuin sain siihen lääkitystä olin kaiket yöt hereillä, niin että lopulta kävelin pitkin seiniä. Se oli kamalaa aikaa. Sain doxepiinia masennukseen, otin sitä aluksi muistaakseni 75 mg, mutta lopulta enää 10 mg joka auttoi uneen.
"Tuntuu kuin aivoistani olisi hävinnyt tyystin nukahtamisen aikaan saava välittäjäaine."
-- juuri tällaiselta minustakin tuntui, ja toisinaan vielä kun joku tilanne ahdistaa, uni ei tule millään.
Tuli vain mieleeni, että mahtaisiko masennuslääke olla parempi vaihtoehto. - Anonyymi
kirja paljon parempi! kirjoitti:
Juo kaakaota tai yrttiteetä, tai nauti lasi maitoa ja juustovoileipä, lueskele vähän, lue iltarukous ja käy nukkumaan.
Just =D
Miks tollaset ihmiset edes pääsee kommentoimaan mihinkään niinkuin sinä!
Mulla ollut vuosia unettomuutta ja saanu kuulla samanlaista paskaa kun toi sun vammanen juustoleipä kommentti. Kuvaa sun aivotoimintaa eli elävä juustovoileipä! Ainoa ero että juustovoileipä osaa kävellä rappusissa ja sinä et!
Mut joo kuole paska!
- nukkumatti
sanoit, että oot jo kokeillu, mut ehdotan silti. itse teen iltaisin puolen tunnin kuntopiiriä ennen nukkumaan menoa ja samalla kuuntelen musiikkia. viimeiseksi otan mahdollisimman mukavan asennon ja kkuuntelen hidas temposta musiikkia pienellä voluumilla. jos ti ei auta, ni ehdottaisin "rasittavaa" lenkkiä iltaisin ja syö lenkin jälkeen jotain kevyttä, vaikka muroja tai hedelmän. älä missään nimessä aterioi kello kuuden jälkeen mitenkään hirveästi. eiköhän se uni ala sieltä tulla
- Nimetön
Tervehdys,
Tuli ihan sattumalta luettua viestisi.
Minulla on melkeinpä täysin vastaavanlaisia kokemuksia unettomuudesta, ja ne ovat häirinneet jo pitkän pitkää aikaa. Ei ole väliä onko kyseessä arki-yöt (työssä käynti/stressi jne), vai viikonloput. Viikonloppuisin ainoa keino on tempoa olutta naamaan sen verran, että uni lopulta tulee.
Liikuntaa harrastan 4-5 kertaa viikossa (lähinnä arkipäivät ja toisinaan sunnuntaisin). Mielestäni ruoka-valioni on erittäinkin monipuolista ja terveellistä. Silti nukkumaan mennessä tapahtuu aivan samat asiat kuin mitä sinullekkin. Tämä on sellainen asia, mikä ei myöskään voi olla vaikuttamatta työntekoon, sillä en voi väittää työskenteleväni täysillä valoilla huonosti nukuttujen öiden jälkeen.
Toivon, että pääset tästä ongelmasta tavalla tai toisella eroon. Tsemppiä!! - Arte
Kaikkein paras lääke on kai se harmittavan yksinkertainen,mutta lähestulkoot mahdoton ajatus olla vain ajattelematta koko uniongelmaa.Kyllä se ajan kanssa alkaa onnistumaan(kokemusta on) ja ennen nukkumaan menoa on ajateltava positiivisiä asioita ja jos vain mahdollista niin koko päivä:)Tee päivittäin asioita ja töitä mitkä todella vaativat tekemistä ja jätä turhemmat sivummalle.Stressaava elämäntapa aiheuttaa ongelmia myös muun kuin unen suhteen,mutta epäilen,että kaikki alkaa uniongelmista.(?)En minä oikeastaan tiedä muista mitään,mutta itsestäni vain sen,että kun käydessäni nukkumaan olen tyytyväinen tähän päivään ja iloisin mielin odottelen jo seuraavaa,huomaan vain olevani keskellä mitä kummalisimpia seikkailuja tavaten tuttuja ja tuntemattomia.Tehden ihmeellisimpiä asioita herään kellon soittoon ja huomaan taas uuden päivän alkaneen.Sellaista sattuu nykyisin mulle melko usein. :)
- ja syö
banaani.Auttaa nukahtamaan. Monilla on ongelmana se, että luulee olevansa iltavirkku. Todellisuudessa ihmisellä alkaa muodostua unihormonia illalla ja iltakymmenen aikaan sitä on jo sen verran,että voi mennä nukkumaan. Jos valvot ylipitkään,uni menee ohi,stressaannut ja elimistö alkaa pitää itseään väkisin hereillä. Rauhoitu seitsemän,kahdeksan aikaan tv:n ääressä. Sen jälkeen elä alkeellisesti;kynttilänvaloa/hämärä valaistus ja lue lehteä tai kirjaa.
Käyttäydy niinkuin joku jo nukkuisi,ja sinun pitäisi olla hiljaa. Valmistele itseäsi nukkumaan. Pue yöpaita tuntia ennen nukkumaan menoa päälle. Käy vaikka rauhallisella iltalenkillä yhdeksän aikaan. Voit kirjoittaa päässäsi olevat ajatukset ylös illalla lyhyesti ja päättää ratkaista/pohtia niitä paremmalla ajalla.Tai anna itsellesi lupa yhteen ajatukseen.Mieti sitä hetki,ja sen jälkeen unohda se.
Ajattele miten nukahdat silloin,kun oikein väsyttää kesken päivää,ja menet hetkeksi vaikka sohvalle nukkumaan.Tee illalla samalla lailla. Lämmin iltasuihku auttaa myös.Ja tuuleta huone viieäksi. - Vallu
Mulla uniongelmat kestänyt koht vuoden. Nukun pätkissä 3-5h/vrk, ja nyt on töissä käyminen ollu tosi vaikeeta. Lääkäri kirjoitti mulle zopinoxia, mut en oo viel käyny hakemas niitä. Tuntuu jotenkin epänormaalilta syödä pilleri et saa nukutuks, ku ennen ei ollut nukkumisen kans mitään ongelmaa. Tuntuu jo vastenmieliseltä toi nukkumaan meno, kait se tätyy niit tabui koittaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418