Miten aloittaa entisöinti

Vihreä

Voisko joku kertoa miten auton entisöiti kannattais aloittaa.Olen aloittamassa 50-luvun auton entisöintiä.Olen ottanut jonkin verran selvää auton alkuperäiskunnosta,joten tiedän mikälainen se on alkuperäiskunnossa.Yleensä näkemäni projektit on riisuttu täysin ja hiekkapuhallettu.Kertokaa asiaan liittyvää tietoa,jos löytyy,kaikki kiinnostaa.

10

3940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saab 95 V4

      purkamaan vain, jos et ole varma "sisällöstä"

      • M123

        Mutta jos ei auton purkamisesta ja kokoamisesta ole aiempaa kokemusta, niin erityistä huomiota on syytä kiinnittää siihen, mikä menee minnekin...

        Jos vaikka sitä autoa olisi joskus tulevaisuudessa myös laittamassa takaisin yhteen kasaan (muuallekin kuin roskalavalle).

        Maltti on valttia, eli asenne jo alussa siihen että homma kestää vuosia ja alussa tehdyt virheet kostautuvat korkojen kanssa myöhemmin.

        Homman voi aloittaa esim jostain selkeistä osakokonaisuuksista, joista saa kokemusta homman viemiseksi pidemmälle.

        Purkamisessakin kannattaa pitää nuo kokonaisuudet isompina palasina kunnes niiden kunnostuksen aika tulee, muuten niiden osat ja kokoamisjärjestykset kerkeävät unohtumaan ja häviämään moneen kertaan ennen tuota ajankohtaa.

        Missään tapauksessa ei kannata lähteä liikkeelle purkamalla kaikkea, mikä vain irti jostain lähtee.


      • saab 95 V4
        M123 kirjoitti:

        Mutta jos ei auton purkamisesta ja kokoamisesta ole aiempaa kokemusta, niin erityistä huomiota on syytä kiinnittää siihen, mikä menee minnekin...

        Jos vaikka sitä autoa olisi joskus tulevaisuudessa myös laittamassa takaisin yhteen kasaan (muuallekin kuin roskalavalle).

        Maltti on valttia, eli asenne jo alussa siihen että homma kestää vuosia ja alussa tehdyt virheet kostautuvat korkojen kanssa myöhemmin.

        Homman voi aloittaa esim jostain selkeistä osakokonaisuuksista, joista saa kokemusta homman viemiseksi pidemmälle.

        Purkamisessakin kannattaa pitää nuo kokonaisuudet isompina palasina kunnes niiden kunnostuksen aika tulee, muuten niiden osat ja kokoamisjärjestykset kerkeävät unohtumaan ja häviämään moneen kertaan ennen tuota ajankohtaa.

        Missään tapauksessa ei kannata lähteä liikkeelle purkamalla kaikkea, mikä vain irti jostain lähtee.

        Auton entisöintiä sanan varsinaisessa merkityksessä ei kannata lähtewä harrastamaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Toinen tapa aloittaa entisöinti on tietenkin käydä jollain rakentelijalla katsomassa, miten hän on homman tehnyt ja kysyä asioita yksi kerrallaan.


      • M123
        saab 95 V4 kirjoitti:

        Auton entisöintiä sanan varsinaisessa merkityksessä ei kannata lähtewä harrastamaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Toinen tapa aloittaa entisöinti on tietenkin käydä jollain rakentelijalla katsomassa, miten hän on homman tehnyt ja kysyä asioita yksi kerrallaan.

        Tuosta syystä yleensäkin lähdin kommentoimaan ohjettasi, jonka olit antanut nimimerkille "Vihreä", kysymykseen "Miten aloittaa entisöinti"...

        Tässä maassa on ihan riittävästi projekteja, jotka on aloitettu tyyliin "Kaikki irti vaan"...

        ...ja lopetettu romulavalle tai pihan perälle hyljättyyn romukasaan.


      • SAAB 95 V4
        M123 kirjoitti:

        Tuosta syystä yleensäkin lähdin kommentoimaan ohjettasi, jonka olit antanut nimimerkille "Vihreä", kysymykseen "Miten aloittaa entisöinti"...

        Tässä maassa on ihan riittävästi projekteja, jotka on aloitettu tyyliin "Kaikki irti vaan"...

        ...ja lopetettu romulavalle tai pihan perälle hyljättyyn romukasaan.

        Yleensä projektit (sanan varsinaisessa merkityksessä) käydään pala palalta läpi...
        No joo, antaa olla...


    • HOTAKAINEN

      Kun alat purkamaan niin varaappa isokasa pahvilaatikoita mihin keräät osat.
      Merkaat huolella lootan kylkeen mistä osat ovat.

      Meinaan jos projekti venyy niin on satakertaa helpompi niputtaa kun on kunnolla arkistoitu.

      Aouna kannattaa käyttää myös kameraa, kuva kertoo enenmmän kuin tuhat sanaa.

    • HiOct

      Osta semmoinen kirja kuin Auton entisöinti. Saa ainakin Alfameristä. Niin ja digi-kamera on ehdoton.

      • bå-göran

        on niitä autoja aikaisemminkin kunnostettu ilman digitaali-kameroita. Ite en olis tarvinnut kertaakaan yhdessäkään pojektissa kameraa.


      • Anonyymi
        bå-göran kirjoitti:

        on niitä autoja aikaisemminkin kunnostettu ilman digitaali-kameroita. Ite en olis tarvinnut kertaakaan yhdessäkään pojektissa kameraa.

        Ihan totta. Turha ottaa kuvia tai laittaa osia talteen huolella. Kyllä ne asiat muistaa ja osat löytyy hakemalla sitten vuosien kuluttua. Toisilta ei kannata kysyä mitään neuvoja vaan tehdä itse vaikka tuleekin virheitä.


    • Kartsa

      Jos projektisi on ns. "raato", ja käytössäsi on hyvät työtilat, kannattanee auto purkaa osiksi, ja kunnostaa kaikki kerralla.

      Jos taas kyseessä on ajokuntoinen tai jopa hiljattain katsastettu löytö, kannattaa käyttää malttia ja korjata esim. pellit ensin, sitten jarrut, ripustukset, moottori ja vaihteisto tarpeen mukaan. Näin saattaa päästä ajelemaan jo melko aikaisessa vaiheessa, mikä ylläpitää motivaatiota, ja helpottaa jakamaan kustannuksia pitemmälle aikavälille. Sitten kun nuo yllämainitut jutut ovat kunnossa, ajelee vaikka kesän ja katsoo että pysyykö läjässä. Ja sitten vaan kosmeettisten juttujen kimppuun.

      Tämä siis on yksi tapa hoitaa homma, jos lähtökohta on kohtuukunnossa, ja valmiiksi "auton näköinen".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      118
      4359
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      151
      3704
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      101
      3478
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      132
      1758
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1575
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      15
      1217
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1194
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe