Miten aloittaa entisöinti

Vihreä

Voisko joku kertoa miten auton entisöiti kannattais aloittaa.Olen aloittamassa 50-luvun auton entisöintiä.Olen ottanut jonkin verran selvää auton alkuperäiskunnosta,joten tiedän mikälainen se on alkuperäiskunnossa.Yleensä näkemäni projektit on riisuttu täysin ja hiekkapuhallettu.Kertokaa asiaan liittyvää tietoa,jos löytyy,kaikki kiinnostaa.

10

3664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saab 95 V4

      purkamaan vain, jos et ole varma "sisällöstä"

      • M123

        Mutta jos ei auton purkamisesta ja kokoamisesta ole aiempaa kokemusta, niin erityistä huomiota on syytä kiinnittää siihen, mikä menee minnekin...

        Jos vaikka sitä autoa olisi joskus tulevaisuudessa myös laittamassa takaisin yhteen kasaan (muuallekin kuin roskalavalle).

        Maltti on valttia, eli asenne jo alussa siihen että homma kestää vuosia ja alussa tehdyt virheet kostautuvat korkojen kanssa myöhemmin.

        Homman voi aloittaa esim jostain selkeistä osakokonaisuuksista, joista saa kokemusta homman viemiseksi pidemmälle.

        Purkamisessakin kannattaa pitää nuo kokonaisuudet isompina palasina kunnes niiden kunnostuksen aika tulee, muuten niiden osat ja kokoamisjärjestykset kerkeävät unohtumaan ja häviämään moneen kertaan ennen tuota ajankohtaa.

        Missään tapauksessa ei kannata lähteä liikkeelle purkamalla kaikkea, mikä vain irti jostain lähtee.


      • saab 95 V4
        M123 kirjoitti:

        Mutta jos ei auton purkamisesta ja kokoamisesta ole aiempaa kokemusta, niin erityistä huomiota on syytä kiinnittää siihen, mikä menee minnekin...

        Jos vaikka sitä autoa olisi joskus tulevaisuudessa myös laittamassa takaisin yhteen kasaan (muuallekin kuin roskalavalle).

        Maltti on valttia, eli asenne jo alussa siihen että homma kestää vuosia ja alussa tehdyt virheet kostautuvat korkojen kanssa myöhemmin.

        Homman voi aloittaa esim jostain selkeistä osakokonaisuuksista, joista saa kokemusta homman viemiseksi pidemmälle.

        Purkamisessakin kannattaa pitää nuo kokonaisuudet isompina palasina kunnes niiden kunnostuksen aika tulee, muuten niiden osat ja kokoamisjärjestykset kerkeävät unohtumaan ja häviämään moneen kertaan ennen tuota ajankohtaa.

        Missään tapauksessa ei kannata lähteä liikkeelle purkamalla kaikkea, mikä vain irti jostain lähtee.

        Auton entisöintiä sanan varsinaisessa merkityksessä ei kannata lähtewä harrastamaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Toinen tapa aloittaa entisöinti on tietenkin käydä jollain rakentelijalla katsomassa, miten hän on homman tehnyt ja kysyä asioita yksi kerrallaan.


      • M123
        saab 95 V4 kirjoitti:

        Auton entisöintiä sanan varsinaisessa merkityksessä ei kannata lähtewä harrastamaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Toinen tapa aloittaa entisöinti on tietenkin käydä jollain rakentelijalla katsomassa, miten hän on homman tehnyt ja kysyä asioita yksi kerrallaan.

        Tuosta syystä yleensäkin lähdin kommentoimaan ohjettasi, jonka olit antanut nimimerkille "Vihreä", kysymykseen "Miten aloittaa entisöinti"...

        Tässä maassa on ihan riittävästi projekteja, jotka on aloitettu tyyliin "Kaikki irti vaan"...

        ...ja lopetettu romulavalle tai pihan perälle hyljättyyn romukasaan.


      • SAAB 95 V4
        M123 kirjoitti:

        Tuosta syystä yleensäkin lähdin kommentoimaan ohjettasi, jonka olit antanut nimimerkille "Vihreä", kysymykseen "Miten aloittaa entisöinti"...

        Tässä maassa on ihan riittävästi projekteja, jotka on aloitettu tyyliin "Kaikki irti vaan"...

        ...ja lopetettu romulavalle tai pihan perälle hyljättyyn romukasaan.

        Yleensä projektit (sanan varsinaisessa merkityksessä) käydään pala palalta läpi...
        No joo, antaa olla...


    • HOTAKAINEN

      Kun alat purkamaan niin varaappa isokasa pahvilaatikoita mihin keräät osat.
      Merkaat huolella lootan kylkeen mistä osat ovat.

      Meinaan jos projekti venyy niin on satakertaa helpompi niputtaa kun on kunnolla arkistoitu.

      Aouna kannattaa käyttää myös kameraa, kuva kertoo enenmmän kuin tuhat sanaa.

    • HiOct

      Osta semmoinen kirja kuin Auton entisöinti. Saa ainakin Alfameristä. Niin ja digi-kamera on ehdoton.

      • bå-göran

        on niitä autoja aikaisemminkin kunnostettu ilman digitaali-kameroita. Ite en olis tarvinnut kertaakaan yhdessäkään pojektissa kameraa.


      • Anonyymi
        bå-göran kirjoitti:

        on niitä autoja aikaisemminkin kunnostettu ilman digitaali-kameroita. Ite en olis tarvinnut kertaakaan yhdessäkään pojektissa kameraa.

        Ihan totta. Turha ottaa kuvia tai laittaa osia talteen huolella. Kyllä ne asiat muistaa ja osat löytyy hakemalla sitten vuosien kuluttua. Toisilta ei kannata kysyä mitään neuvoja vaan tehdä itse vaikka tuleekin virheitä.


    • Kartsa

      Jos projektisi on ns. "raato", ja käytössäsi on hyvät työtilat, kannattanee auto purkaa osiksi, ja kunnostaa kaikki kerralla.

      Jos taas kyseessä on ajokuntoinen tai jopa hiljattain katsastettu löytö, kannattaa käyttää malttia ja korjata esim. pellit ensin, sitten jarrut, ripustukset, moottori ja vaihteisto tarpeen mukaan. Näin saattaa päästä ajelemaan jo melko aikaisessa vaiheessa, mikä ylläpitää motivaatiota, ja helpottaa jakamaan kustannuksia pitemmälle aikavälille. Sitten kun nuo yllämainitut jutut ovat kunnossa, ajelee vaikka kesän ja katsoo että pysyykö läjässä. Ja sitten vaan kosmeettisten juttujen kimppuun.

      Tämä siis on yksi tapa hoitaa homma, jos lähtökohta on kohtuukunnossa, ja valmiiksi "auton näköinen".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      89
      8216
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      91
      6312
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6223
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4791
    5. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      44
      3274
    6. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3265
    7. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      2852
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2809
    9. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      48
      2760
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      49
      2740
    Aihe