Miten aloittaa entisöinti

Vihreä

Voisko joku kertoa miten auton entisöiti kannattais aloittaa.Olen aloittamassa 50-luvun auton entisöintiä.Olen ottanut jonkin verran selvää auton alkuperäiskunnosta,joten tiedän mikälainen se on alkuperäiskunnossa.Yleensä näkemäni projektit on riisuttu täysin ja hiekkapuhallettu.Kertokaa asiaan liittyvää tietoa,jos löytyy,kaikki kiinnostaa.

10

3850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saab 95 V4

      purkamaan vain, jos et ole varma "sisällöstä"

      • M123

        Mutta jos ei auton purkamisesta ja kokoamisesta ole aiempaa kokemusta, niin erityistä huomiota on syytä kiinnittää siihen, mikä menee minnekin...

        Jos vaikka sitä autoa olisi joskus tulevaisuudessa myös laittamassa takaisin yhteen kasaan (muuallekin kuin roskalavalle).

        Maltti on valttia, eli asenne jo alussa siihen että homma kestää vuosia ja alussa tehdyt virheet kostautuvat korkojen kanssa myöhemmin.

        Homman voi aloittaa esim jostain selkeistä osakokonaisuuksista, joista saa kokemusta homman viemiseksi pidemmälle.

        Purkamisessakin kannattaa pitää nuo kokonaisuudet isompina palasina kunnes niiden kunnostuksen aika tulee, muuten niiden osat ja kokoamisjärjestykset kerkeävät unohtumaan ja häviämään moneen kertaan ennen tuota ajankohtaa.

        Missään tapauksessa ei kannata lähteä liikkeelle purkamalla kaikkea, mikä vain irti jostain lähtee.


      • saab 95 V4
        M123 kirjoitti:

        Mutta jos ei auton purkamisesta ja kokoamisesta ole aiempaa kokemusta, niin erityistä huomiota on syytä kiinnittää siihen, mikä menee minnekin...

        Jos vaikka sitä autoa olisi joskus tulevaisuudessa myös laittamassa takaisin yhteen kasaan (muuallekin kuin roskalavalle).

        Maltti on valttia, eli asenne jo alussa siihen että homma kestää vuosia ja alussa tehdyt virheet kostautuvat korkojen kanssa myöhemmin.

        Homman voi aloittaa esim jostain selkeistä osakokonaisuuksista, joista saa kokemusta homman viemiseksi pidemmälle.

        Purkamisessakin kannattaa pitää nuo kokonaisuudet isompina palasina kunnes niiden kunnostuksen aika tulee, muuten niiden osat ja kokoamisjärjestykset kerkeävät unohtumaan ja häviämään moneen kertaan ennen tuota ajankohtaa.

        Missään tapauksessa ei kannata lähteä liikkeelle purkamalla kaikkea, mikä vain irti jostain lähtee.

        Auton entisöintiä sanan varsinaisessa merkityksessä ei kannata lähtewä harrastamaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Toinen tapa aloittaa entisöinti on tietenkin käydä jollain rakentelijalla katsomassa, miten hän on homman tehnyt ja kysyä asioita yksi kerrallaan.


      • M123
        saab 95 V4 kirjoitti:

        Auton entisöintiä sanan varsinaisessa merkityksessä ei kannata lähtewä harrastamaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Toinen tapa aloittaa entisöinti on tietenkin käydä jollain rakentelijalla katsomassa, miten hän on homman tehnyt ja kysyä asioita yksi kerrallaan.

        Tuosta syystä yleensäkin lähdin kommentoimaan ohjettasi, jonka olit antanut nimimerkille "Vihreä", kysymykseen "Miten aloittaa entisöinti"...

        Tässä maassa on ihan riittävästi projekteja, jotka on aloitettu tyyliin "Kaikki irti vaan"...

        ...ja lopetettu romulavalle tai pihan perälle hyljättyyn romukasaan.


      • SAAB 95 V4
        M123 kirjoitti:

        Tuosta syystä yleensäkin lähdin kommentoimaan ohjettasi, jonka olit antanut nimimerkille "Vihreä", kysymykseen "Miten aloittaa entisöinti"...

        Tässä maassa on ihan riittävästi projekteja, jotka on aloitettu tyyliin "Kaikki irti vaan"...

        ...ja lopetettu romulavalle tai pihan perälle hyljättyyn romukasaan.

        Yleensä projektit (sanan varsinaisessa merkityksessä) käydään pala palalta läpi...
        No joo, antaa olla...


    • HOTAKAINEN

      Kun alat purkamaan niin varaappa isokasa pahvilaatikoita mihin keräät osat.
      Merkaat huolella lootan kylkeen mistä osat ovat.

      Meinaan jos projekti venyy niin on satakertaa helpompi niputtaa kun on kunnolla arkistoitu.

      Aouna kannattaa käyttää myös kameraa, kuva kertoo enenmmän kuin tuhat sanaa.

    • HiOct

      Osta semmoinen kirja kuin Auton entisöinti. Saa ainakin Alfameristä. Niin ja digi-kamera on ehdoton.

      • bå-göran

        on niitä autoja aikaisemminkin kunnostettu ilman digitaali-kameroita. Ite en olis tarvinnut kertaakaan yhdessäkään pojektissa kameraa.


      • Anonyymi
        bå-göran kirjoitti:

        on niitä autoja aikaisemminkin kunnostettu ilman digitaali-kameroita. Ite en olis tarvinnut kertaakaan yhdessäkään pojektissa kameraa.

        Ihan totta. Turha ottaa kuvia tai laittaa osia talteen huolella. Kyllä ne asiat muistaa ja osat löytyy hakemalla sitten vuosien kuluttua. Toisilta ei kannata kysyä mitään neuvoja vaan tehdä itse vaikka tuleekin virheitä.


    • Kartsa

      Jos projektisi on ns. "raato", ja käytössäsi on hyvät työtilat, kannattanee auto purkaa osiksi, ja kunnostaa kaikki kerralla.

      Jos taas kyseessä on ajokuntoinen tai jopa hiljattain katsastettu löytö, kannattaa käyttää malttia ja korjata esim. pellit ensin, sitten jarrut, ripustukset, moottori ja vaihteisto tarpeen mukaan. Näin saattaa päästä ajelemaan jo melko aikaisessa vaiheessa, mikä ylläpitää motivaatiota, ja helpottaa jakamaan kustannuksia pitemmälle aikavälille. Sitten kun nuo yllämainitut jutut ovat kunnossa, ajelee vaikka kesän ja katsoo että pysyykö läjässä. Ja sitten vaan kosmeettisten juttujen kimppuun.

      Tämä siis on yksi tapa hoitaa homma, jos lähtökohta on kohtuukunnossa, ja valmiiksi "auton näköinen".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      129
      7892
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      41
      4491
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      44
      4066
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      417
      2120
    5. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      79
      1804
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1498
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1497
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      200
      1323
    9. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1168
    10. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      33
      1157
    Aihe