Tuhraavat murtoa tarkistaessaan aikaa n.10-90 min. ja asiakkaan tulisi maksaa koko turha-aika kun rosvot ovat jo paenneet. Piirivartioinnin tarkoitus on ilmeisesti vain ja ainoastaan alentaa kohteen vakuutusmaksuja . Suuriosa piirivartijoista ei edes ilmeisesti halua kohdata konnia kun kohteeseen saapuminen venyy ja venyy kun on kaikkea muuta matkanvarrella.Mutta pelko on pelkoa ja rosvot vahvoja ja viekkaita. Sen vuoksi ilmeisesti murron tullessa soitetaan poliisille ja odotellaan apua. Minne ovat kadonneet vanhat kunnon vartijat jotka toimivat ja ottivat konnat kiinni ja luovuttivat sitten poliisille.Terv. entinen ja nykyinen kioskikauppias.
Miksi maksaa vartiointiliikkeelle???
15
3708
Vastaukset
- pusines
joo-o
- sinä
VItun hodarikauppias imemään nakkiasi. Vartioinnin päätarkoitushan ei ole ottaa rosvoja kiinni, sitä varten miellä on sinivuokot. Vartioinnin päätarkoitus on estää jälkivahinkojen seuraukset- Luulisi saatana menevän kaaliin.
- vartija nainen
Siinä oli asiaa se oli kerrottu lyhyesti ja ytimekkäästi,toivottavasti hodarikauppias ymmärsi mitä tekee nakeilleen,minulta pääsi makoisat naurut,lisää tällaisia letkautuksia.
- yömyyrä
"Minne ovat kadonneet vanhat kunnon vartijat jotka toimivat ja ottivat konnat kiinni ja luovuttivat sitten poliisille"
Kyllä olen minäkin kuullut tuollaisista tarinoita. Osa noista lienee puukotettu tai ammuttu hengiltä, tai ainakin pahoinpidelty henkihieveriin kiinniottotilanteissa, osa on jättänyt hommat saatuaan ankarat tuomiot hätävarjelun liioittelusta tai peräti pahoinpitelystä suorittaessaan kiinniottoja. Osa lienee jättänyt hommat ihan oma-aloitteisesti, tai ainakin muuttanut työtapojaan, saatuaan perheenlisäystä ja tultuaan siihen tulokseen, että on lapsen kannalta kaikkein parasta, että isi tai äiti tulee huomennakin elävänä kotiin.- Anonyymi
Ne joista on siihen lähtevät usein parempipalkkaisiin töihin, kouluihin tai perustavat oman yrityksen.
- nakkikauppias
Itse ottamaan x kappaletta murtomiehiä kiinni kaasusumuttimella ja patukalla varustettuna. Sinähän voit sopia sen vartioimisliikkeen kanssa, että jos murtomiehet ovat ehtineet paeta paikalta niin vartija välittömästi poistuu paikalta vähin äänin. Siinä ei kauaa mene.
Tuossa aiemmin tuli aika lyhyesti ja ytimekkäästi kerrottua mikä se vartioinnin tarkoitus on ja mikä taas on poliisin toimenkuva. Jos pidät itseäsi pätevämpänä niin siirrä hälytykset siitä nakkiputkasta omaan kännykkään ja käy ottamassa murtomiehet itse kiinni.- tosiasia
Tiedän paljon niitä vanhoja kunnon vartijoita, mutta matkan varrella tosiaan on vaikka mitä esim. ko. kohteen avaimet ja saattaa olla edellinen hälytyskin. Vaikka nämä hyvät vartijat ajaisivat reilua ylinopeutta lain vastaisesti ja haluaisivat olla kärppänä paikalla niin harvemmin sitä kahden minuttin sisään ehtii, jonka jälkeen rosvot ovatkin jo poistuneet.
Voit tietysti palkata vaikka satunnaisesti yöksi vartijan kyttäämään rosvoja ja jos silloin iskevät niin kyllä jäävät kiinni jos sovit vartiointiliikkeen kanssa etteivät mitään pelokasta pojua sinne laita. - Kioskikauppias
tosiasia kirjoitti:
Tiedän paljon niitä vanhoja kunnon vartijoita, mutta matkan varrella tosiaan on vaikka mitä esim. ko. kohteen avaimet ja saattaa olla edellinen hälytyskin. Vaikka nämä hyvät vartijat ajaisivat reilua ylinopeutta lain vastaisesti ja haluaisivat olla kärppänä paikalla niin harvemmin sitä kahden minuttin sisään ehtii, jonka jälkeen rosvot ovatkin jo poistuneet.
Voit tietysti palkata vaikka satunnaisesti yöksi vartijan kyttäämään rosvoja ja jos silloin iskevät niin kyllä jäävät kiinni jos sovit vartiointiliikkeen kanssa etteivät mitään pelokasta pojua sinne laita.Ainut asiallinen vastaus ja ilmeisesti OIKEALTA AMMATTI VARTIJALTA JOKA EI VETOA POLIISIIN JNE. Aiemmin vartijat tosiaan ottivat murtomiehet itse kiinni ja luovuttivat poliisille ja firmasta soitettiin ja sanottiin et on otettu kiinni pari rosvoa vaaditko rangaistusta jne. MUTTA NYKYVARTIJAT SANOO JOKA KIRJOITUKSESSA ET ON ILMOITETTAVA POLIISILLE JA ITSE EI TARVITSE/SAA OTTAA KIINNI KONNIA. Vitun omituista maksavan asiakkaan kannalta !. Taitaa olla parasta hoitaa hommat itse ilman poliisia apuun huutavia pikkupoikia. MUTTA IHMETTELEN JA MONI MUU MIKSI VARTIJAT OVAT NYKYISIN PELKUREITA JA LUUSEREITA. JA KO. LAUSUNTO EI KOSKENUT EM.KIRJOITTANUTTA OIKEAA AMMATTI VARTIJAA !.
- älykäs
Kioskikauppias kirjoitti:
Ainut asiallinen vastaus ja ilmeisesti OIKEALTA AMMATTI VARTIJALTA JOKA EI VETOA POLIISIIN JNE. Aiemmin vartijat tosiaan ottivat murtomiehet itse kiinni ja luovuttivat poliisille ja firmasta soitettiin ja sanottiin et on otettu kiinni pari rosvoa vaaditko rangaistusta jne. MUTTA NYKYVARTIJAT SANOO JOKA KIRJOITUKSESSA ET ON ILMOITETTAVA POLIISILLE JA ITSE EI TARVITSE/SAA OTTAA KIINNI KONNIA. Vitun omituista maksavan asiakkaan kannalta !. Taitaa olla parasta hoitaa hommat itse ilman poliisia apuun huutavia pikkupoikia. MUTTA IHMETTELEN JA MONI MUU MIKSI VARTIJAT OVAT NYKYISIN PELKUREITA JA LUUSEREITA. JA KO. LAUSUNTO EI KOSKENUT EM.KIRJOITTANUTTA OIKEAA AMMATTI VARTIJAA !.
et varmaan olisi kioskikauppias. Se on selvästi havaittavissa kirjoituksista. Jos olet itse niin kova jätkä niin hoida vartiointisi itse. Vartioimisliikkeen vartijat koittavat hoitaa asiat lakien ja asetusten mukaan sekä työturvallisuusohjeita noudattaen. Nehän ei sinun laisia idiootteja koske koska et niistä mitään tiedä. Löytyy sitä kuule sellaisiakin vartioimisliikkeitä jonka vartijat kantaa laittomasti luotiasetta mukanaan ja varmasti ottavat varkaat kiinni. Laista viis, vittu ammutaan kaikki murtomiehet.
Sitten kun olet suorittanut sen peruskoulun loppuun niin ota vähän selvää esim. suomen yhteiskuntajärjestyksestä, mitkä tehtävät ensisijaisesti kuuluu poliisin vastuulle ja mitkä vartijan. Sen jälkeen voit miettiä kuinka mielekästä on 8€ tuntipalkalla mennä ottamaan kiinni x kappaletta murtomiehiä joita ei suinkaan velvoita lain määräykset mm. voimankäyttövälineistä. Siinä ei ole kyse siitä kuka on pelkuri tai luuseri vaan siitä kenellä on järkeä päässä. Voit olla kuule ihan varma, että yksinäinen poliisikaan (joilla on sentään jotain voimankäyttövälineitä ja hieman myös niiden käyttöön koulutusta) ei mene ottamaan useaa rikollista kiinni YKSINÄÄN. Aivan varmasti pyydetään apujoukkoja ennenkuin ryhdytään toimimaan. Vai minkähän muun takia poliisit liikkuu aina pareittain ja jos yhtään kovempi keikka tulee niin partioita on paikalla useita. Ne on ilmeisesti pelkureita ja luusereita.
Tottakai vartijat ottavat kiinni paljon esim. myymälävarkaita yms. Ne on työturvallisuuden kannalta kuitenkin vähän eri asia kuin keskellä yötä tuntemattoman murtomiesmäärän kiinniottaminen. Sovitaanko, että niin kauan kun sinä et tiedä oikeasti mitään vartijan työstä, työturvallisuudesta ja toimintaoikeuksista niin et tule asiassa neuvomaan. Ei sitten vartijatkaan tule sulle neuvomaan miten sinappia laitetaan käristeen päälle oikein. - Se edellinen
Ainut asiallinen vastaus ja ilmeisesti OIKEALTA AMMATTI VARTIJALTA JOKA EI VETOA POLIISIIN JNE. Aiemmin vartijat tosiaan ottivat murtomiehet itse kiinni ja luovuttivat poliisille ja firmasta soitettiin ja sanottiin et on otettu kiinni pari rosvoa vaaditko rangaistusta jne. MUTTA NYKYVARTIJAT SANOO JOKA KIRJOITUKSESSA ET ON ILMOITETTAVA POLIISILLE JA ITSE EI TARVITSE/SAA OTTAA KIINNI KONNIA. Vitun omituista maksavan asiakkaan kannalta !. Taitaa olla parasta hoitaa hommat itse ilman poliisia apuun huutavia pikkupoikia. MUTTA IHMETTELEN JA MONI MUU MIKSI VARTIJAT OVAT NYKYISIN PELKUREITA JA LUUSEREITA. JA KO. LAUSUNTO EI KOSKENUT EM.KIRJOITTANUTTA OIKEAA AMMATTI VARTIJAA !.
Ihmeen agressiivisia vastauksia täällä. Mitä te ihmiset riehutte?
Mitä vikaa on olla kioskikauppias?
Kyllä me vartijat saatetaan vapaailtana mielellään käydä hakemassa kioskilta kaljaa ja makkaraa (ja ties vaikka siinä sivussa neuvottais sinapin kanssa :) ).
Kioskiyrittäjät eivät varmaankaan tienaa liikaa eikä kaikkien pakollisten menojen jälkeen varmaan huvita maksaa turhasta(?)!
Suosittelen käyttämään sellaista vartiointiliikettä, jolla on mahdollisimman monta autoa liikkeellä samaan aikaan niin joku niistä (lähin) ehtii ilman avaimiakin paikalle ensihätään. Tämä tietysti edellyttää sitä, että paikkakunnallasi on varaa valita.
Vartiointiliikkeen tarrat saattavat toimia pelotteena ja näin ennaltaehkäistä murtoyrityksiä.
On kuitenkin mahdollista tilata hälytyksen tullessa soitto omaan puhelimeen, jolloin voi päättää lähteekö itse vai vartija (siinä samallahan voisi kysäistä kauanko vartijalla kestäisi). Jos vartijan paikalle meno kestää kohtuuttoman ajan (esim. 1 h) ei laskua edes pitäisi lähettää.
Valitettavasti tälläkin työllä kerätään ihmisiltä rahat firmoille (työntekijöiden palkat pienet) ja vartijoiden työ-öihin tulee aina vaan lisää töitä eikä joka yö kerkiä edes tehdä kaikkea jos tulee paljon hälytyksiä. Vuorot ovat pitkiä ja taukoja vähän.
Uskoisin kuitenkin, että kioskimurroille lähdetään tosissaan ja nopeasti. (Ellei sitten tosiaan ole eksynyt väärälle alalle ja jänskättää niin ettei uskalla kovin äkkiä mennä -näihin hommiin kun on suhteellisen helppo päästä kunhan ei rikosrekisteriä ole.)
Jos olisin älykäs -en olisi vartija. - Kioskikauppias
älykäs kirjoitti:
et varmaan olisi kioskikauppias. Se on selvästi havaittavissa kirjoituksista. Jos olet itse niin kova jätkä niin hoida vartiointisi itse. Vartioimisliikkeen vartijat koittavat hoitaa asiat lakien ja asetusten mukaan sekä työturvallisuusohjeita noudattaen. Nehän ei sinun laisia idiootteja koske koska et niistä mitään tiedä. Löytyy sitä kuule sellaisiakin vartioimisliikkeitä jonka vartijat kantaa laittomasti luotiasetta mukanaan ja varmasti ottavat varkaat kiinni. Laista viis, vittu ammutaan kaikki murtomiehet.
Sitten kun olet suorittanut sen peruskoulun loppuun niin ota vähän selvää esim. suomen yhteiskuntajärjestyksestä, mitkä tehtävät ensisijaisesti kuuluu poliisin vastuulle ja mitkä vartijan. Sen jälkeen voit miettiä kuinka mielekästä on 8€ tuntipalkalla mennä ottamaan kiinni x kappaletta murtomiehiä joita ei suinkaan velvoita lain määräykset mm. voimankäyttövälineistä. Siinä ei ole kyse siitä kuka on pelkuri tai luuseri vaan siitä kenellä on järkeä päässä. Voit olla kuule ihan varma, että yksinäinen poliisikaan (joilla on sentään jotain voimankäyttövälineitä ja hieman myös niiden käyttöön koulutusta) ei mene ottamaan useaa rikollista kiinni YKSINÄÄN. Aivan varmasti pyydetään apujoukkoja ennenkuin ryhdytään toimimaan. Vai minkähän muun takia poliisit liikkuu aina pareittain ja jos yhtään kovempi keikka tulee niin partioita on paikalla useita. Ne on ilmeisesti pelkureita ja luusereita.
Tottakai vartijat ottavat kiinni paljon esim. myymälävarkaita yms. Ne on työturvallisuuden kannalta kuitenkin vähän eri asia kuin keskellä yötä tuntemattoman murtomiesmäärän kiinniottaminen. Sovitaanko, että niin kauan kun sinä et tiedä oikeasti mitään vartijan työstä, työturvallisuudesta ja toimintaoikeuksista niin et tule asiassa neuvomaan. Ei sitten vartijatkaan tule sulle neuvomaan miten sinappia laitetaan käristeen päälle oikein.Jopa otti pultit tosiasioista moinen lapsonen joka toivottavasti ei ole vartijana ainakaan turvaamassa omaa ja yritykseni omaisuutta ja turvallisuutta. Toivoisin aikuisten ja ammattivartijoiden kommentteja ko. ongelmaan eli kannattaako maksaa vartiointiliikkeelle jos osa vartijoista on valmis vain odottamaan poliisin saapumista ja rosvot mellastavat kohteessa. EN USKO SEN OLEVAN VARTIJOIDEN ENEMMISTON KANTA ASIAAN ???? !!!!!!!.
- Kioskikauppias
Se edellinen kirjoitti:
Ihmeen agressiivisia vastauksia täällä. Mitä te ihmiset riehutte?
Mitä vikaa on olla kioskikauppias?
Kyllä me vartijat saatetaan vapaailtana mielellään käydä hakemassa kioskilta kaljaa ja makkaraa (ja ties vaikka siinä sivussa neuvottais sinapin kanssa :) ).
Kioskiyrittäjät eivät varmaankaan tienaa liikaa eikä kaikkien pakollisten menojen jälkeen varmaan huvita maksaa turhasta(?)!
Suosittelen käyttämään sellaista vartiointiliikettä, jolla on mahdollisimman monta autoa liikkeellä samaan aikaan niin joku niistä (lähin) ehtii ilman avaimiakin paikalle ensihätään. Tämä tietysti edellyttää sitä, että paikkakunnallasi on varaa valita.
Vartiointiliikkeen tarrat saattavat toimia pelotteena ja näin ennaltaehkäistä murtoyrityksiä.
On kuitenkin mahdollista tilata hälytyksen tullessa soitto omaan puhelimeen, jolloin voi päättää lähteekö itse vai vartija (siinä samallahan voisi kysäistä kauanko vartijalla kestäisi). Jos vartijan paikalle meno kestää kohtuuttoman ajan (esim. 1 h) ei laskua edes pitäisi lähettää.
Valitettavasti tälläkin työllä kerätään ihmisiltä rahat firmoille (työntekijöiden palkat pienet) ja vartijoiden työ-öihin tulee aina vaan lisää töitä eikä joka yö kerkiä edes tehdä kaikkea jos tulee paljon hälytyksiä. Vuorot ovat pitkiä ja taukoja vähän.
Uskoisin kuitenkin, että kioskimurroille lähdetään tosissaan ja nopeasti. (Ellei sitten tosiaan ole eksynyt väärälle alalle ja jänskättää niin ettei uskalla kovin äkkiä mennä -näihin hommiin kun on suhteellisen helppo päästä kunhan ei rikosrekisteriä ole.)
Jos olisin älykäs -en olisi vartija.Kunnon vartijat saavat ilmaiset safkat ja muut edut kun homma hoituu ja on varma avun saannista nopeasti. MUTTA RIIPPUU KUMMANPALJON VARTIJOISTA, TOISET TULEE NOPEASTI JA TOIMINTA ON 10 ja toisia saa odottaa ja odottaa. Tosin safka ei nyt niin kummoinen ole mutta porsaan kyljys ja salaatit on aivan asiallinen juomineen kun hoitaa duuninsa hyvin. Ei voi kun ihailla vartijoita jotka saapuvat nopeasti ja hoitavat hommansa hyvin. Se safka ei ole lahjus vaan pikemminkin kiitos hyvin suoritetusta duunista. KIITOS !
- kohta 10v harrastanut
Kunnon vartijat saavat ilmaiset safkat ja muut edut kun homma hoituu ja on varma avun saannista nopeasti. MUTTA RIIPPUU KUMMANPALJON VARTIJOISTA, TOISET TULEE NOPEASTI JA TOIMINTA ON 10 ja toisia saa odottaa ja odottaa. Tosin safka ei nyt niin kummoinen ole mutta porsaan kyljys ja salaatit on aivan asiallinen juomineen kun hoitaa duuninsa hyvin. Ei voi kun ihailla vartijoita jotka saapuvat nopeasti ja hoitavat hommansa hyvin. Se safka ei ole lahjus vaan pikemminkin kiitos hyvin suoritetusta duunista. KIITOS !
... että harmittaa. Harmittaa se vartijaakin. Itse olen ottanut murtomiehiä kiinni, mutta useimmiten on jäänyt ottamatta. Niillä harvoilla keikoilla joissa on jäppisiä näkynyt, olen onnella ollut lähistöllä (alle 2km).
Useimmitenhan lähin vartija saattaa olla jopa yli kymmenen kilometrin päässä. Hälytyksen saapuminen vartijalle kestää usein jo yli minuutin, kun hälytyslaitteet "soittaa" valvomoon ja valvomo ilmoittaa vartijalle. Hälyttävässä silmukassa voi olla asiakkaan toivomuksesta jopa minuuttien saapumisviive. Tällöin hälyviive kasvaa järjettömäksi. Vaikka kuinka survoo tieliikennelakia venyttäen, niin harvoin paikalle ehtii alle viiden minuutin todellisesta murtohetkestä, varsinkaan talvella.
Suurissa kaupungeissa vartija on lähempänä, mutta siellä vartijat ovat järkyttävän ylityöllistettyjä.
Palkkaus on huono peruste, jätkät ketkä väittää ettei 8 eurolla ota rosvoja kiinni ei ota niitä 16 eurollakaan. Kyllähän toiset myymälät on tarjonneet palkkion suoritetusta kiinniotosta, mutta itse en kyllä sen takia ole yhtään kiinniottoa suorittanut.
Ja niinkuin aiemmissakin jutuissa on tullut ilmi, fyysisten vahinkojen välttäminen on tärkeintä, materiaali jää aina kakkoseksi. Vakuutuksesta voi saada varastetun tai hajonneen materiaalin arvon takaisin, mutta vaikea on arvottaa esim. omaa näköään tai henkeään.
Useimmat vartijat tekevät kuitenkin työnsä hyvin, koska hälytystilanteissa on niin paljon muuttujia, joihin vartija ei voi vaikuttaa, sattuma sanelee suuren osan lopputuloksesta. - vastaa nakkisedälle
Jopa otti pultit tosiasioista moinen lapsonen joka toivottavasti ei ole vartijana ainakaan turvaamassa omaa ja yritykseni omaisuutta ja turvallisuutta. Toivoisin aikuisten ja ammattivartijoiden kommentteja ko. ongelmaan eli kannattaako maksaa vartiointiliikkeelle jos osa vartijoista on valmis vain odottamaan poliisin saapumista ja rosvot mellastavat kohteessa. EN USKO SEN OLEVAN VARTIJOIDEN ENEMMISTON KANTA ASIAAN ???? !!!!!!!.
Kerropas minulle lapsoselle minkä kohdan kanssa olit erimieltä kirjoituksessani koskien vartijan työturvallisuutta tuollaisissa tilanteissa?
Oletan, että kun puhut muista lapsina niin ilmeisesti itse katsot olevasi aikuinen ja tästä voidaan vetää johtopäätös, että osaat lukea ja ymmärrät lukemasi.
Jos olen kirjoittamaasi ymmärtänyt oikein niin olet siis sitä mieltä, että yhden (vartijat liikkuvat normaalisti yksin yöaikaan) vartijan tulisi henkensä kaupalla ottaa kiinni murtomiehet tilanteessa jossa ei voi olla varma
a) murtomiesten lukumäärästä
b) heidän aseistuksestaan
Se, että joku on työturvallisuutensa vaarantanut ja näin toiminut ei tee siitä oikeaa toimintatapaa. Edelleen vedän tähän mukaan poliisin koulutuksen jossa näitä työturvallisuusasioita myös paljon pohditaan. Siitä syystä poliiseille harvoin tapahtuu vakavia väkivallasta aiheutuvia työtapaturmia virantoimituksessa. Väitätkö sinä, että yksinäinen poliisi menisi ottamaan murtomiehiä kiinni hälyttämättä lisäapua paikalle? Satun tuntemaan useita ko. ammattikunnan edustajia ja voin sanoa, että yksikään ei varmasti menisi. Millä ihmeen logiikalla nakkisetä sitten väittää, että vartijan kuitenkin tulisi näin toimia?
Itsellä on alalta vain vähän toistakymmentä vuotta kokemusta, olen ollut tekemisissä useiden satojen myymälävarkaiden kanssa, muutamien murtomiestenkin ja välillä on painittukin enkä turpiini ole vielä saanut. Koulutustakin on alalle tullut hankittua varmasti riittävästi myös viranomaisten taholta.
Tottakai on tilanteita joissa kiinniottaminen voi olla mahdollista ja ehkä jopa perusteltuakin mutta se ei missään nimessä ole vartijan velvollisuus. Rikollisten kiinniottaminen kuuluu ensisijaisesti poliisille ja vartijan ensisijainen toimenkuva on rikosten, vahinkojen ja onnettomuuksien ennaltaehkäisy. Tästä syystä vartijan toimintaoikeudet, voimankäyttövälineet, voimankäyttöoikeudet yms. ovat paljon rajallisemmat kuin poliisilla. Myös koulutus sellaisten tilanteiden varalla on huomattavasti huonompi.
Ikävää, että sinulla on virheellinen kuva vartijan toimintamahdollisuuksista tosielmässä mutta et ole ongelmasi kanssa yksin. Monet ihmiset pitävät vartijan toimintamahdollisuuksia ja oikeuksia lähes poliisin toimivaltuuksina mutta näinhän ei missään nimessä ole. En jaksa tästä asiasta enempää kinastella koska tiedän olevani tässä asiassa oikeassa. Uskon, että substanssia nykyisen ammattini (joka ei ole vartija) kautta löytyy varmasti aika paljon enemmän kuin kioskimyyjältä.
- rthtrh
Kuka pakottaa maksamaan? Ei ketään kiinnosta sun haiseva koppis. Älä maksa.
Yhtä lailla vakseja *tuttaa lähtee kattelee jotain kioskinrämää.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503904
- 1053435
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342851Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262498- 201899
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51859- 1861777
- 331735
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3871478Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91258