Onko Peltosen sukset hyviä?

Kuntoilija hiihtäjä

olen aloittamassa, tai aloittanut harrastuksen.. noin 400 kilsaa takana 70-luvun sivakoilla. nyt tuntuu siltä että voisi ostaa uudet... Peltosetko vaikka? Acadiat olisi tarjouksessa....

62

46692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

      acadia on iha hyvä suksi..kunnon pohjalla..kannattaa olla tarkka siinä jäykkyydessä,toivottavasti on ammattitaitoinen kauppias!!

    • hiihtelijä77

      Itellä oli alkutalvesta Zenithit. Kesti reilut 600 kilsaa, jonka jälkeen tyyppivika eli rakenne murtu siteen alta. Myyjän mukaan siis peltosen suksissa on ollut paljon vastaavaa vikaa. Osta ihmeessä fisherit...

      • mittää

        Olen samaa mieltä, vaikkakin aprikoin, jos pahoitan jonkun miletä. Ficheriä varmempaa suksea en ole minäkään hiihtelyurallani löytänyt. Hiihtäjä vm.-47/ yli 40 tuhatta km.


      • jts
        mittää kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, vaikkakin aprikoin, jos pahoitan jonkun miletä. Ficheriä varmempaa suksea en ole minäkään hiihtelyurallani löytänyt. Hiihtäjä vm.-47/ yli 40 tuhatta km.

        sitte oman mielipiteen tästä merkistä..yli kakskytvuotta hiihtäny fissereillä..erittäin tasanen hyvä laatu..erinomainen hiihettävyys..harvoin valmistusvirheitä..ym.
        nyt puhun vain kilpasuksesta!!onhan mulla muitakin merkkejä..mut fisserillä on eniten kokemusta!!


      • Valtteri

        Fischerin käsitys kuntoilijan helppohiihtoisesta yleissuksesta pakkaskeleille on lyhyellä voidepesällä oleva suksi. Eli vaikka kuinka hyvä merkki, niin suksen ominaisuuksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Eikä saa luottaa sokeasti kauppiaaseen tai myyjiin.


      • omiaan, ne on

        muka asiantuntijoita. Minä olen 90-kiloinen kilpahiihtäjä ja Peltoset ovat lujimmat sukset, hiihdin eräillä n. 6000 km. Ja niitä saa semmoset kun haluaa. Suomen kauppoihin ei edes tule ulkomaisten valmistajien parhaat "kamppeet".


      • tuossa
        jts kirjoitti:

        sitte oman mielipiteen tästä merkistä..yli kakskytvuotta hiihtäny fissereillä..erittäin tasanen hyvä laatu..erinomainen hiihettävyys..harvoin valmistusvirheitä..ym.
        nyt puhun vain kilpasuksesta!!onhan mulla muitakin merkkejä..mut fisserillä on eniten kokemusta!!

        edellä meinasin. Minun kokemus suksista on sekä kilpa- että kuntopuolelta. Yleensä olen hankkinut parhaat kilpamallit vanhasta muistista ja todellakin Fischer on ainoa, jolle voin antaa kiitettävän arvosanan. Kieltämättä kilpahiihtourani ei jatkunut juurikaan puusuksikaudesta, mutta voin luetteloida sen verran, että Karhu petti liimauksestaan, ei hyvitystä, Peltonen petti liimauksestaan, takuu korvasi, mutta ostin hyvitysrahalla Matshussin (hyvä pari, lahjoitin pojalleni) Rossingnol, liimauspetti ja suksesta tuli propelli. Rossingnolin takuu piti myös, mutta korvausrahalla ostin Fisherin. Kakkosluistelusuksena on kakkosluokan Fisher, ikää ja kiloometrejä runsaasti, eikä ratkeilua tai murtumisia.

        Aionoa merkki Fischerin rinnalla olisi Matshuss.


      • oli peltoset

        Viime talvena ostin Peltoset, lopputalvella katkesivat siteen alta, sain uudet tilalle. Tänävuonna Finlandia hiihdossa taas katkesi samasta paikasta. Joten alan pikkuhiljaa kyllästymään noihin kotimaiosiin suksiin, ostan seuraavaksi vaikka viron VISUT. Ainakin niillä voi hiihtää. Vähän tuntuu kalliilta kun maksaa ylio 200 e suksista eikä ne kestä edes puusuksien vertaa. Peltoset saa olla minun puolestani hyllyllä.


      • sattunut...
        oli peltoset kirjoitti:

        Viime talvena ostin Peltoset, lopputalvella katkesivat siteen alta, sain uudet tilalle. Tänävuonna Finlandia hiihdossa taas katkesi samasta paikasta. Joten alan pikkuhiljaa kyllästymään noihin kotimaiosiin suksiin, ostan seuraavaksi vaikka viron VISUT. Ainakin niillä voi hiihtää. Vähän tuntuu kalliilta kun maksaa ylio 200 e suksista eikä ne kestä edes puusuksien vertaa. Peltoset saa olla minun puolestani hyllyllä.

        Mulla on Peltoset kestäneet parhaiten. Mm Karhuista irtosi pohjat kolmensadan km:n jälkeen. Yleensä ne sukset katkeaa jalan alta, tosiaan kaikkia merkkejä on ollut ja samoja kokemuksia, kait se suksikin väsyy...


    • Xantinisti

      Itsellä pari talvea hiihdetty pertsaa Peltosen Zenith:llä ja ainakin minulle on tällä hetkellä parhaat sukset mitä koskaan on ollut. Hyvin on kestäneet, luistaa ja pitää. Mitä tulee Peltosen laatuun niin Fisherillä on varmaankin tasaisempi laatu ja parempi viimeistely varsinkin aiemmin, mutta jos on sattunut näkemään Peltosen tulevan kauden uudet Zenithit niin ei kyllä häpeä enään viimeistelyssä yhtään Fischerille.

      Viime viikolla hankin ensimmäiset luistelusukset kun poistohyllystä löytyi sopivat Fischer RCR:t alle puoleen hintaan siihen sitten Salomon Pilot EQ. siteet ja Fischerin S5000 kengät. En ole vielä kerinnyt pohjustamaan suksia joten ei vielä ole tuntumaa suksiin.

      • Peltosen paras malli

        Supra ja Infra ovat Peltosen hupuumallit ja kestävät kyllä vertailun mihin merkkiin tahansa.


      • nekin maksaa
        Peltosen paras malli kirjoitti:

        Supra ja Infra ovat Peltosen hupuumallit ja kestävät kyllä vertailun mihin merkkiin tahansa.

        Vaikka sukset eivät olisikaan parasta laatua niin kyllä niillä pitää voida hiihtää ja niiden tulee kestää normaalia hiihtoa, tätä peltosilta ei voi olettaa, Kahdet peltoset katkaissut vuoden aikana.


      • supposipila
        Peltosen paras malli kirjoitti:

        Supra ja Infra ovat Peltosen hupuumallit ja kestävät kyllä vertailun mihin merkkiin tahansa.

        paitsi fischeriin! :D


      • gygoyig
        nekin maksaa kirjoitti:

        Vaikka sukset eivät olisikaan parasta laatua niin kyllä niillä pitää voida hiihtää ja niiden tulee kestää normaalia hiihtoa, tätä peltosilta ei voi olettaa, Kahdet peltoset katkaissut vuoden aikana.

        Kannattaisi varmaan laihduttaa jos sukset ei alla kestä, ei se sen vaikeampaa ole, onhan tietysti mukavempi aina syyttää muita...Ei se peilin vika ole jos naama on vino...


    • jeppp

      Ei sill oo välii onko ne Atomic, Madhus, karhut,Peltoset, Fischerit ... Vaan mikä PARI sulle parhaiten käy...
      Sisko hiihtää kilpaa ja isä ukko voitelee suksia lähes tulkoon "Ammatikseen" (voitelee monien muittenkin kilpahiihtäjien suksia)niin olen päässyt seuraamaan tätä suksi hommaa niin kyll se on tärkeintä löytää se OIKEA pari!!
      Fischeriltä löytyy yleensä se tasalaatusin suksi sitt vähän muuta järjestystä Madshus, Karhu, Peltonen, Atomic (peltosella ja Atomicillä eniten eroja suksissa)=löytyy myös näiltä HUIPPU pareja. Eikä ole muuten oma lehmä ojassa meijjjän porukka nimittäin hiihtää Peltosilla.

    • Jaakkima Suksija

      ... eli EI!

    • atomicci

      parin peltosen cosmic supria ja siteen ruuvista petti kierre, siis ruuvi irtosi. Noh liimalla ja täyteaineella siitä selvisi. Muuten ihan hyvä ja toimiva suksi kovahkolle baanalle. Tiedä tyypivioista mutta vertailuna atromiceissani ja fischereissä ei ole ollut mittään onkelmia paitsi että noihin "kalastajiinn" en ole oikein tyytyväinen luistonsa puolesta. Aivastuksen verrran ehkä liian jäykät normaaliin pakkaskeliin.

      • Pax

        onko ne kovin hyviä, mutta isänmaallisena ihmisenä olen niitä muutaman parin ostanut, kun ajattelin, että olisi hyvä ostaa kotimaista. Ensimmäiset, sellaiset halvat sinivalkoiset - saattoivat olla Virossa valmistetut - rupesivat jonkun vuoden jälkeen hajoamaan reunoista. Toiset, mustat-violetit GTI:t olivat paremmat ja vahvemmat. Lopulta niistä toisesta kannan liimaus petti ja kerrokset irtautuivat erilleen eikä tavallinen liima oikein kestä, mutta on täällä ollut hyviä liimavinkkejä, pitänee kokeilla. Nyt on ollut punaiset Zenith luistelusukset 5 - 6 vuotta ja ovat hyvässä kunnossa. Olen totutellut myös perinteisen harmaisiin Zenitheihin ja hyvän tuntuiset ovat olleet hiihdellä. On pitkähkö voidepesä, notkea ja jäntevä kärkiosa ja ilmeisesti hyvä pohja. Kestävyydestä en mene sanomaan. Olin aikeissa ostaa Acadiat viime talvena, mutta keväällä oli sitten Zenithejä alennusmyynnissä. Tällä palstalla muistelen kerrotun, että Acadioissakin on ollut pulmia liimauksen kanssa, mutta asiallisen oloisilta suksilta ne näyttävät


      • RCS skatecut
        Pax kirjoitti:

        onko ne kovin hyviä, mutta isänmaallisena ihmisenä olen niitä muutaman parin ostanut, kun ajattelin, että olisi hyvä ostaa kotimaista. Ensimmäiset, sellaiset halvat sinivalkoiset - saattoivat olla Virossa valmistetut - rupesivat jonkun vuoden jälkeen hajoamaan reunoista. Toiset, mustat-violetit GTI:t olivat paremmat ja vahvemmat. Lopulta niistä toisesta kannan liimaus petti ja kerrokset irtautuivat erilleen eikä tavallinen liima oikein kestä, mutta on täällä ollut hyviä liimavinkkejä, pitänee kokeilla. Nyt on ollut punaiset Zenith luistelusukset 5 - 6 vuotta ja ovat hyvässä kunnossa. Olen totutellut myös perinteisen harmaisiin Zenitheihin ja hyvän tuntuiset ovat olleet hiihdellä. On pitkähkö voidepesä, notkea ja jäntevä kärkiosa ja ilmeisesti hyvä pohja. Kestävyydestä en mene sanomaan. Olin aikeissa ostaa Acadiat viime talvena, mutta keväällä oli sitten Zenithejä alennusmyynnissä. Tällä palstalla muistelen kerrotun, että Acadioissakin on ollut pulmia liimauksen kanssa, mutta asiallisen oloisilta suksilta ne näyttävät

        plussasta lähti kannasta pinta irti ! Ei kun kauppiaalle reklamoimaan ! Ei ottanut mitään mitään "kantaa" asiaan. Käski ottamaan "maahantuojaan" yhteyttä ja kyselemään asiasta. Olen ostanut tuolta kauppiaalta 3 vuoden aikana 2 visserit 2 peltoset, 2-3 paria pertsa-luistelusauvaa, samoin monoja, luistoa, ym ym.ainakin 2000 € edestä. Taisi kauppias vaihtua toiselle paikkakunnalle !


      • eivät ole

        muita suksia kummempia, niissä ei ole valikoimaa kun parhaat valkataan jo ennen kauppaan tulemista. Joku tuossa puhui Visuista, mulla on erittäin hyvä Visu-pari. Luistelusuksena kokeilin sitä merkkiä myös; eipä tehnyt mitään niillä.


      • kyllä kotimaiset
        RCS skatecut kirjoitti:

        plussasta lähti kannasta pinta irti ! Ei kun kauppiaalle reklamoimaan ! Ei ottanut mitään mitään "kantaa" asiaan. Käski ottamaan "maahantuojaan" yhteyttä ja kyselemään asiasta. Olen ostanut tuolta kauppiaalta 3 vuoden aikana 2 visserit 2 peltoset, 2-3 paria pertsa-luistelusauvaa, samoin monoja, luistoa, ym ym.ainakin 2000 € edestä. Taisi kauppias vaihtua toiselle paikkakunnalle !

        valmistajat tulevat paremmin vastaa. Järviselle riitti ennen kun suksi "haisikin" vain Järviselle.


      • suksittelija
        eivät ole kirjoitti:

        muita suksia kummempia, niissä ei ole valikoimaa kun parhaat valkataan jo ennen kauppaan tulemista. Joku tuossa puhui Visuista, mulla on erittäin hyvä Visu-pari. Luistelusuksena kokeilin sitä merkkiä myös; eipä tehnyt mitään niillä.

        Kyllähän se niin on kun on jo monta kertaa ennenki tullu todettua, että joka merkistä löytyy niitä parempia ja huonompia pareja. Tarttis vain sitte löytää se itselle sopiva. Noista Visuista tuli mieleeni että yks tuttu oli ostanu täs pari talvee sitte Visun luistelusukset ns. huonon kelin suksiksi ja totes etteivät juurikaa taida hävitä fisukoille jotka hän oli ostanu eräältä tunnetulta kilpahiihtäjältä.


      • jts
        RCS skatecut kirjoitti:

        plussasta lähti kannasta pinta irti ! Ei kun kauppiaalle reklamoimaan ! Ei ottanut mitään mitään "kantaa" asiaan. Käski ottamaan "maahantuojaan" yhteyttä ja kyselemään asiasta. Olen ostanut tuolta kauppiaalta 3 vuoden aikana 2 visserit 2 peltoset, 2-3 paria pertsa-luistelusauvaa, samoin monoja, luistoa, ym ym.ainakin 2000 € edestä. Taisi kauppias vaihtua toiselle paikkakunnalle !

        uudestaa käsittelyy..on ihme kauppias jos ei korvaa..ainakii täälläpäin on aina saatu korvaus..ja vielä extraa päälle!!


      • jeppp
        suksittelija kirjoitti:

        Kyllähän se niin on kun on jo monta kertaa ennenki tullu todettua, että joka merkistä löytyy niitä parempia ja huonompia pareja. Tarttis vain sitte löytää se itselle sopiva. Noista Visuista tuli mieleeni että yks tuttu oli ostanu täs pari talvee sitte Visun luistelusukset ns. huonon kelin suksiksi ja totes etteivät juurikaa taida hävitä fisukoille jotka hän oli ostanu eräältä tunnetulta kilpahiihtäjältä.

        Visu teki ainakin muutama vuosi ehkä jopa parhaat vesikelin sukset tai ei ne ainakaan yhtään hävinneet näille merkki suksille...


      • Haiskahti
        kyllä kotimaiset kirjoitti:

        valmistajat tulevat paremmin vastaa. Järviselle riitti ennen kun suksi "haisikin" vain Järviselle.

        Olen koko elmäni mennyt Järviseillä skimpoilla.
        Tosin voitelija kertoi tannoin Järvisen firma konkan menosta kunnunnes tuli sitten Pelotonen ja osti tuon.
        No, kaippa Järvisen pomot ryyppäs, missä ryyppääs mutta jatkan Järvisillä vaikka Tahkon hiihtoon.


      • tk-72
        jeppp kirjoitti:

        Visu teki ainakin muutama vuosi ehkä jopa parhaat vesikelin sukset tai ei ne ainakaan yhtään hävinneet näille merkki suksille...

        Kyllähän Visu suksia osasi tehdä kun samalta linjalta tuli lähes kaikkien muidenkin merkkien (halpa)sukset. Harmi vaan ettei tule enää ja taitaa Visutkin olla jo keräilyharvinaisuuksia, ellei ole tuotantoa viety Venäjälle...


      • KaMy
        RCS skatecut kirjoitti:

        plussasta lähti kannasta pinta irti ! Ei kun kauppiaalle reklamoimaan ! Ei ottanut mitään mitään "kantaa" asiaan. Käski ottamaan "maahantuojaan" yhteyttä ja kyselemään asiasta. Olen ostanut tuolta kauppiaalta 3 vuoden aikana 2 visserit 2 peltoset, 2-3 paria pertsa-luistelusauvaa, samoin monoja, luistoa, ym ym.ainakin 2000 € edestä. Taisi kauppias vaihtua toiselle paikkakunnalle !

        Ihme juttu, mutta niin on meikänkin rcs plussasta pinta irti kannasta.Kummallisesti molempien suksien reunassa noin 10-15 cm pitkä halkeama (toisesta 3 cm pala irti),myyjä "tiesi" että tulee hiihtäessä kun suksen kannat käyvät joskus yhteen,eli vika ei siis suksissa.Pikkusen haiskahtaa kyllä oudolta jott,noin herkästi lähtis pinta irti,luulis niitä lähtevän sit enemmänki.Muuten suksi on kyllä aivan loistava.Milläs korjaan nuo halkeamat jos maahantuoja ei katso aiheelliseks ryhtyä toimenpiteisiin?


    • HiihtoMiäs

      sukset viime talvena ostetut... onkohan jotain ikivanhaa mallia kun ei enää löydy??

      suksissa lukee vain skating. sellaset vaaleansiniset, ja vähä punastakin.

      Huijaus merkkikö?? kun ei mittään tieto löyty??

      toinen side vähä irvistellyt... onko huonosti laitettu, vai mikä.. mut liimalla on hyvin pysynyt kun otin ruuvit irti ja ruuvasin uudestaan fix-itin kanssa.

      muuten kyl hyvin toimineet... yli tuhat kilsaa on luisteltu, naarmuset vaan!

      pitäiskö hiota??

      • jeppp

        Ei muutakun hiontaan!!


    • ILMO I

      QUASARIT ON MULLA JA ON PARHAAT !

    • Mikkoko

      Joo ite kävin ostamassa acadiat ja hyvin on kulkenu, suosittelen. Kyllähän Peltosen suksia ihan urheilukaupoissa arvostetaan, varmaan ihan syystäkin. ;)

      • Karhu29

        Kannattaa harkita myös Karhu suksia. Itselläni ainakin ollut nyt 5 vuotta ja hyvin on luistanut ja kestänyt. Hintakaan ei ollut kuin 100 euroa (monot, siteet ja sauvat mukaan). Saa niitä toki halvemmallakin.


      • cc
        Karhu29 kirjoitti:

        Kannattaa harkita myös Karhu suksia. Itselläni ainakin ollut nyt 5 vuotta ja hyvin on luistanut ja kestänyt. Hintakaan ei ollut kuin 100 euroa (monot, siteet ja sauvat mukaan). Saa niitä toki halvemmallakin.

        itellä peltosen supra lw tosi hyvät ollu


      • keke21

        ...300 km kohdalla eli kevään loput ja seur talvi juuri alkoi. Racing Base, Scating. Myyjä osasi punnita ja mitoittaa varmaan hyvin. Olen ollut myös 300-500 km kuluttaja vuosikymmenten aikana.
        Saiskohan ostaa vain toisen vai menisköhän vielä takuuseen....1,5 v ostosta?


      • voitelija
        keke21 kirjoitti:

        ...300 km kohdalla eli kevään loput ja seur talvi juuri alkoi. Racing Base, Scating. Myyjä osasi punnita ja mitoittaa varmaan hyvin. Olen ollut myös 300-500 km kuluttaja vuosikymmenten aikana.
        Saiskohan ostaa vain toisen vai menisköhän vielä takuuseen....1,5 v ostosta?

        Joka merkistä löytyy hyviä suksia.Kotimaiset ovat helppohiihtoisia varsinkin junnuille aivan erinomaisia.
        Toisesta merkistä saa valita 100 parista muutaman hyvän, toisesta taas 300 paria ja löytyy hyvä.Ficher on hieman yliarvostettu, tosin ihan hyvä merkki, vaan laidastaan niiden pohjat vaativat hionnan heti kättelyssä, puhun kilpahiihdosta. Kotimaisista merkeistä valitsisin Karhut.Ulkomaisista Ficher näin se vaan menee.Atomic on aika syvällä tällä hetkellä Suomessa miksi? En tiedä.Puhumattakaan Rossignolista.
        Madhusin sukset laidastaan etupainealueiltaan tiukat. Luottakaa kotimaisiin merkkeihin Peltonen/Karhu.
        Ja muistakaa, ettei suksen vuosimalli ratkaise, niistä vanhoista pareistanne löytyy varmasti tykkipareja,kunhan keli sattuu kohdalleen ja mono syönnille.


      • Karhuaja
        voitelija kirjoitti:

        Joka merkistä löytyy hyviä suksia.Kotimaiset ovat helppohiihtoisia varsinkin junnuille aivan erinomaisia.
        Toisesta merkistä saa valita 100 parista muutaman hyvän, toisesta taas 300 paria ja löytyy hyvä.Ficher on hieman yliarvostettu, tosin ihan hyvä merkki, vaan laidastaan niiden pohjat vaativat hionnan heti kättelyssä, puhun kilpahiihdosta. Kotimaisista merkeistä valitsisin Karhut.Ulkomaisista Ficher näin se vaan menee.Atomic on aika syvällä tällä hetkellä Suomessa miksi? En tiedä.Puhumattakaan Rossignolista.
        Madhusin sukset laidastaan etupainealueiltaan tiukat. Luottakaa kotimaisiin merkkeihin Peltonen/Karhu.
        Ja muistakaa, ettei suksen vuosimalli ratkaise, niistä vanhoista pareistanne löytyy varmasti tykkipareja,kunhan keli sattuu kohdalleen ja mono syönnille.

        Minulle Peltoset ovat olleet hyvä suksimerkki. Ainoa miinus on se, että Peltosten pohjat palavat melko helposti karrelle, joten lämmön suhteen tulee olla tarkkana. Fischer on ehkä hienokseltaan varmin valinta, mutta kannattaa suosia kotimaisia merkkejä. Kyllä ne mielestäni vetävät hyvin vertoja ulkolaisille.


      • Eugen54
        Karhuaja kirjoitti:

        Minulle Peltoset ovat olleet hyvä suksimerkki. Ainoa miinus on se, että Peltosten pohjat palavat melko helposti karrelle, joten lämmön suhteen tulee olla tarkkana. Fischer on ehkä hienokseltaan varmin valinta, mutta kannattaa suosia kotimaisia merkkejä. Kyllä ne mielestäni vetävät hyvin vertoja ulkolaisille.

        eilen Sarasvuon jaloissa.Jäi fisserit ltoiseksi.


      • Karhu/Peltonen rules
        Eugen54 kirjoitti:

        eilen Sarasvuon jaloissa.Jäi fisserit ltoiseksi.

        akkojen vapaan 16km. (tourilla) Sarasojalla oli aivan ylivoimainen luisto Peltosissa. Ostakaa hyvät immeiset kotmaisia suksia voit tilata kauppiaan kautta sukset suoraan tehtaalta mittatilattuna. TÄÄ ei taida onnistua Fischeriltä, Rossarilta, Atomoicilta, matukalta ja CO.


      • pakuri
        Karhu/Peltonen rules kirjoitti:

        akkojen vapaan 16km. (tourilla) Sarasojalla oli aivan ylivoimainen luisto Peltosissa. Ostakaa hyvät immeiset kotmaisia suksia voit tilata kauppiaan kautta sukset suoraan tehtaalta mittatilattuna. TÄÄ ei taida onnistua Fischeriltä, Rossarilta, Atomoicilta, matukalta ja CO.

        Ikävä kyllä mulla oli aikanaan nuo harmaat Peltoset, ei niillä todellakaan tehnyt mitään.
        Kärki luisti koko ajan alta pois eli hiihdettävyys ja suuntavakaus oli tosi surkea.
        Ne oli vielä tehtaalta tilattu ja "ammattilaisten valitsemia"


      • Karhuaja
        pakuri kirjoitti:

        Ikävä kyllä mulla oli aikanaan nuo harmaat Peltoset, ei niillä todellakaan tehnyt mitään.
        Kärki luisti koko ajan alta pois eli hiihdettävyys ja suuntavakaus oli tosi surkea.
        Ne oli vielä tehtaalta tilattu ja "ammattilaisten valitsemia"

        Kyseinen suksipari oli ilmeisesti sinulle epäsopiva kokeilemallasi kelillä. Itselläni on varsin hyviä kokemuksia kaikenvärisistä Peltosista. Tosin en osaa tehdä vertailua, koska en ole isommin luisteluhiihtoa muilla merkeillä viime vuosina hiihtänyt.


    • Suosii karhua

      kun ostat Suprat tai Infrat. Karhulta löytyy myös hyviä suksia.
      Itse hiihdin pitkään peltosella mutta vaihdoin karhuun, ne on helpot hiihdettävät
      vaikkei ole ihan huippukunnossakaan.

      Yleensäkään ei kannata ostaa mitään ihan halpis malleja. Yleensä ovat aivan liian löysiä.

      • hyvä!

        Onkohan mahtanut jo ostopäätöksen tehdä, kun viestin laittanut 4 ja puoli vuotta sitten. Mutta kanatti ehdottomasti vastata.


      • on ne
        hyvä! kirjoitti:

        Onkohan mahtanut jo ostopäätöksen tehdä, kun viestin laittanut 4 ja puoli vuotta sitten. Mutta kanatti ehdottomasti vastata.

        Hö...kai mä nyt ton tajusin. Ota huomioon että onhan tänne muutkin kirjoitellu tänä vuonna ja sitäpaitsi
        ihmiset lukee näitä vaikka olis satavuotta vanhoja. Luithan sinäkin!

        Pakko ihmisten aina v...tuilla joka asiasta, ärsyttää!!!!!


      • olet!
        on ne kirjoitti:

        Hö...kai mä nyt ton tajusin. Ota huomioon että onhan tänne muutkin kirjoitellu tänä vuonna ja sitäpaitsi
        ihmiset lukee näitä vaikka olis satavuotta vanhoja. Luithan sinäkin!

        Pakko ihmisten aina v...tuilla joka asiasta, ärsyttää!!!!!

        Anteeksi, todellakin olin hölmö.
        Huono systeemi mielestäni, kun nämä vanhat viestit tulee uudestaan ja uudestaan, kun joku vastailee niihin asiallisesti ja jotkut ihan piruuttain, että vain saavat vanhat viestit uudestaan esiin. Ärsyttää tämä systeemi, mutta eihän se sinun vika todellakaan ole.


    • hiihtäjä_vm86_

      Zenith skatet ovat todella hyvät sukset hiihtää. Menee sinne minne potkaisee, ei mulju alla ja muutenkin suuntavakaat. Ennemmin ostan kotimaista kuin monikansallista fischeriä, varsinkin kun harrastaja ei huomaa niissä mitään eroa toisiinsa.

    • Näkökulmia

      Tänään voitettiin maailmancupin osakilpailu Peltosen suksilla.

      Eli niillä pystyy voittamaan ihan huipputasolla.

      • Satoja voidellut

        Jos suksi katkeaa jalan alta, syy on 90 % siteen laittajassa eli ruuveista puuttuu oikea liima. Viime keväänä ostetut Fisherin RCS:t poikki jalan alta, ei takuuta, syy em. Kalleimpienkin Fisujen pohjat on kieroja moniin muihin vastaaviin verrattuna. Ei ole likikään aina suorat vielä 1. hionnan jälkeenkään.


      • hiihtäjä_vm86_
        Satoja voidellut kirjoitti:

        Jos suksi katkeaa jalan alta, syy on 90 % siteen laittajassa eli ruuveista puuttuu oikea liima. Viime keväänä ostetut Fisherin RCS:t poikki jalan alta, ei takuuta, syy em. Kalleimpienkin Fisujen pohjat on kieroja moniin muihin vastaaviin verrattuna. Ei ole likikään aina suorat vielä 1. hionnan jälkeenkään.

        Paitsi ettei nykyisin enää ruuvata siteitä kiinni luistelusuksiin jos kyse on nis siteistä, joka on kaiketi pääasiallinen vapaantyylin suksen side..


      • SNNNSNS
        hiihtäjä_vm86_ kirjoitti:

        Paitsi ettei nykyisin enää ruuvata siteitä kiinni luistelusuksiin jos kyse on nis siteistä, joka on kaiketi pääasiallinen vapaantyylin suksen side..

        Noh, ne Salomonin siteet kiinnitetään ruuveilla ja ainakin meilläpäin ainakin puolet hiihtäjistä näkyy käyttävän SNS-standardia eli ruuvikiinnitteisiä siteitä myös luikkareissa. Ja esim. Karhun suksissa ei ole nis-kiskoa, vaikka useimmat käyttävät Karhuissa NNN-standardia.

        Vähän kyllä ihmetyttää katkeaminen sen takia, että ei ole "oikea" liima.

        Olen laittanut kymmeniä siteitä ruuveilla, eikä yksikään suksi ole vielä napsahtanut poikki. Usein on jäänyt liima kokonaan laittamatta.


    • Hiihtelijä

      Onko kellään ollut Peltosen Grafite GTI-suksia, sellaisia keltaisia punaisilla teksteillä? Minusta tuntuu, että en saa niitä pitämään millään kelillä enkä millään voiteella, ehkä hetken matkaa, mutta sitten on taas pito-ongelmat edessä. Onko hiihtäjässä vika?

      • Peltosilla

        Lipsuminen ei ole suksimerkistä kiinni. Suksi voi olla väärää jäykkyyttä jos se on hankittu jostakin markettasoisesta paikasta. Oikeassa urheiluliikkeessä mitataan jäykkyys ja pitoalue merkitään.

        Raudalla voidellut ja siklatut sukset ne on parhailla kilpahiihtäjilläkin. Vähän harjausta ja rättihiontaa ja menoksi.

        Jos itse sutii purkeista ja korkilla yrittää tasoitella niin koskaan ei tule hyvää. Sitten taas ennemmin kannattaa käyttää niitä pitoteippejä ja pikaluistoja

        Peltonen on hyvä suksi. Ja made in Finland.


      • Eroja löytyy
        Peltosilla kirjoitti:

        Lipsuminen ei ole suksimerkistä kiinni. Suksi voi olla väärää jäykkyyttä jos se on hankittu jostakin markettasoisesta paikasta. Oikeassa urheiluliikkeessä mitataan jäykkyys ja pitoalue merkitään.

        Raudalla voidellut ja siklatut sukset ne on parhailla kilpahiihtäjilläkin. Vähän harjausta ja rättihiontaa ja menoksi.

        Jos itse sutii purkeista ja korkilla yrittää tasoitella niin koskaan ei tule hyvää. Sitten taas ennemmin kannattaa käyttää niitä pitoteippejä ja pikaluistoja

        Peltonen on hyvä suksi. Ja made in Finland.

        Kyllä suksimerkeilläkin on havaittavissa eroja pidon suhteen, koska eri valmistajien suksissa on erilaiset profiilit, joissa on ehkä pyritty mahdollisimman hyvään luistoon pidon kustannuksella.

        Esim. Atomic on viime vuosina ollut lipsuvien suksien maineessa. Varmasti Atomicilla on hyviäkin pareja siinä mielessä, mutta ne voivat olla harvemmassa.

        Noh, Peltonen ja Karhu ovat yleensä osanneet tehdä hiihdettäviä suksia.


    • Sulo Wilen

      Minä voisin myydä 80-luvun Järviset. Saat halvalla.

    • Harmistunut

      Ekat Peltoset olivat aivan hyvät (punaiset), mutta rikkoutuivat siteen alta. Sain takuuna tällaiset keltaiset grafiittipohjaiset ja olen ollut niiden kanssa ongelmissa. Pito-ongelmat alkavat jo lyhyen hiihdon jälkeen. Lisäksi musta pohja on osittain harmaaksi kulunut. Olen ajatellut, että jonkun toisen merkkiset sukset voisivat olla paremmat tai joissa ei olisi graffite-pohjat.

    • kestävät on

      Mulla on Peltosen perinteinen kilpasuksipari vuodelta kaudelta 2001-2002 ja toimii edelleen kuin unelma. Välissä on ollut talvia, jolloin ne ovat "lepäilleet" vintillä, mutta tänä talvena on mennyt jo 500 km ilman ongelmia. Siteen kanta tosin irtosi, mutta liimalla korjasin ja pysyy.

      Käytin sukset kuukausi sitten huollossa, jolloin ne hiottiin. Luisto parani ja nyt ne näyttää mukavan kiiltäviltä pohjasta.

    • peltonen2

      Ovatko Peltonen Graphity Gti -sukset luistelusukset ?

    • Peltoset...

      Eikös Peltosen Gti ole ns. combi-suksi.

      Itselläni oli sellaiset käytössä 20 vuotta sitten. Ensimmäisen kunnon sukset mitä minulla oli.

    • pertsa18

      Olen hiihtänyt kaksilla Peltosilla noin 15 vuotta yhteensä 300km/vuosi ei ole ollut ongelmia. Merkit Peltonen Gti ja Zenith

    • hiihtäjä_.-

      Peltosen Zenith skating suksilla hiihdetty 850km 2012/2013 kaudella ja hyvin ovat kestäneet. Eli ei mitään valittamista.

    • Jalmari112

      Peltonen Acadia classic tuli kakkossukseksi. Marketista 50 euroa siteineen. Jäykkyys ja pituus OK, mutta suksi on silti pehmeän oloinen eikä kovin suuntavakaa. Ilmeisesti joku b-laadun sarja kysymyksessä.

    • Acadianmäki

      Olen itse luistellut Acadia Skatella noin vuoden ja ollut tyytyväinen sukseen. Kovassa vauhdissa itsekin ollut välillä helisemässä, kun sukset meinaa lähteä omille urille, mutta vikaa luultavasti vähintään yhtä paljon hiihtäjän ominaisuuksissa kuin suksissa ;)

    • Anonyymi

      Acadia luistelusuksi hinta /luisto -ominaisuudet todella hyvät. Helppo tehdä luisto matalaf. voiteilla. Nämähän valmistetaan Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe