turkin kieli?

abi06

hei!
miten vaikeaa suomalaisen on oppia turkin kieli? Ja varsinkin kieliopista kiinnostaa tietää, miten vaikeaa se on teidän mielestä? ajattelin alkaa opiskelemaan, jos vaikka olisi hyötyä sitten vanhempana kun Turkkikin on EU-jäsen:)

4

1169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa, vaikka asiahan on hyvin henkilökohtainen

• tai ei

Turkin kielen oppiminen ihan itse opiskellen vaatii mielestäni sitä, että "piuhat päässä" on erityisen hyvät kielen oppimiseen ylipäätään. Toisekseen sen oman motivaation pitäis olla ihan huippussa.
      Jos voit opetella jonkun ohjauksessa, kursseilla tms., alkeitten oppiminen onnistuu kohtuullisella vaivannäöllä/opiskelun ilolla.
      Kieliopissa on jotain tuttua, mutta myös paljon sellaista mitä suomen kielessä ei ole. Verbien taivutus persoonissa on ihan tuttua ja se tietysti, ettei ole artikkeleja vaan sanat saavat päätteitä. Sanastoa on mielestäni aika helppo kartuttaa koska monet muista kielistä tutut sanat löytyy myös turkin kielen lainasanojen joukosta. Toisaalta niitä sanoja on lainattu paljon arabiasta ja persian kielestäkin ja ne kait on harvemmalle tuttuja.
      Äänteissä on muutamia jotka voivat olla hiukka hankalia, mutta periaatteessa turkkia kirjoitetaan ja puhutaan samalla tapaa. Ei siis mitään kohtuutonta.
      Onnea vaan opiskeluun. Vielä tänä päivänä taitaa aika harva tienata leipänsä turkin kielellä, mutta kenties silläkin tulevaisuudessa onnistuu.

• Zeynep1

Taalla Lontoossa Turkin kielen taidolla lyo rahoiksi ja kovaa: juuri siita syysta etta kielta osaa niin harva, ja paikalliset turkkilaiset eivat oman kielensa ja englannin lisaksi usein osaa muita kielia. Mita vahemman muut opiskelevat turkkia, sita parempi valtti se on tyoasioissa.

Turkin talouskasvu on ollut Venajan jalkeen hyva kakkonen viime vuonna. Osviittaa tasta antanee se, etta Turkin osakkeet tuottivat viime vuonna 51.59 prosenttia (vrt Unkarin 15.59%). Niilla, jotka olivat kv-talousfirmojen turkkioperaatioissa mukana menee erittain hyvin.

Lisaisin muuten etta Turkin kielessa on myos todella paljon kreikkalaisia lainasanoja, ruoka- ja kotitaloussanastossa varmasti enemman kuin mitaan muita ulkomaalaisperaisia sanoja.

• kielipää

Mä pidän itseäni tosi surkeena kaikissa kielissä.
      Enkku menee joten kuten,in ja on menee väärään kohtaan joten kun olin itse lueskellut turkin kieltä ja olevinaan puhuin sitä viime kesänä hotellin pojalle, hän sanoi puhut hyvää turkkia...hmmm..
      Ne loppuun tulevat yorumit ym päätteet on ihan hepreaa mutta mun mielestä sanoja on tosi helppo oppia.
      Jos täällä olisi joku turkin kielen kurssi,niin uskon että oppisin kyll ainakin perusjutut.
      Tarvii vaan olla omaa halua ja tahtoa.
      Minkään kielen opiskelusta ei ole haittaa.
      Olet fiksu kun haluat opetella uusia kieliä.
      Erilaiset kielet ovat suuri rikkaus,olisi ihana osata puhua kunnolla ja oikein edes enkkua.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2785
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1214
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1160
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1034
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      962
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      216
      909
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      110
      856
    Aihe