Hei!
Olisin tiedustellut, kun ensihoitajan(amk) tutkintoon sisältyy sairaanhoitajan pätevyys, niin voiko myös tässä sairaanhoitajan tutkinnossa suuntaua johonkin? Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitan:) eli siis onko ensihoitajan koulutuksen yhteydessä suoritettava sairaanhoitajan tutkinto samanlainen kuin tavallinen sairaanhoitajan tutkinto?
~kiitos~
ensihoitaja
14
2627
Vastaukset
- lähäri
Tutkintohan on sairaanhoitaja...
Ensihoitajaahan ei ole valitettavasti
vielä ole virallisesti olemassa...
Saat sairaanhoitana ihan samat tiedot,
ilman pelleilyä...- ville
Onhan toki olemassa. Ensihoidon koulutusohjelma 240/75 op, Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Ensihoitaja (AMK)
- EH !
EI TODELLAKAAN ole sairaanhoitajan tutkinto !! Mä en jaksa tajuta, misyt' tämä sekaannus johtuu ? Ensihoitaja AMMATTINIMIKETTÄ ei ole virallisesti rekisteröity TEO:n rekisteriin mutta ensihoitajaTUTKINTO todellakin on olemassa ja sen saa VAIN JA AINOASTAAN ammattikorkeakoulusta !!!
- Sairaanhoitajaopisk.
Joo, siis sairaanhoitaja koulussa suuntaudutaan nykyään eri sairaanhoidon osa-alueisiin. Itse olen sairaanhoitajaopiskelija, ja olen myös itse miettinyt tätä ensihoitaja/siaraanhoitaja asiaa.
Eli siis sairaanhoitaja koulussa voit suuntautua esim. akuuttiin tehohoitotyöhön, joka ajaa samaa asiaa kuin ensihoito. Suuntautumisvaihtoehdot riippuvat koulusta, joten ennen hakemista kannattaa ottaa selvää onko koulussa, johon haet mitkä kaikki suuntautumisvaihtoehdot. Mutta jos tosiaan tuo ensihoidon puoli kiinnostaa, niin akutti tehohoitotyö on juuri passeli. Minä itse aion suuntautua siihen myös. Sitten pääsee halutessaan ambulanssiin, ensiapuun tai vaikkapa leikkaussaliin töihin. :)
Onnea tuleviin opintoihin. :)- Hyvää päivää
Jos sairalan ulkopuolinen hoitotyö tai akuuttihoito ylipäänsä kiinnostaa, paras reitti työelämään on ehdottomasti ensihoidon ko!
- ENSIHOITAJA-AMK
miksi asioita on niin vaikea ymmärtää! itse opiskelen ensihoitajaksi, EN SAIRAANHOITAJAKSI TAI LÄHIHOITAJAKSI jotka "suuntautuvat" tai "erikoistuvat" ensihoitoon! ei lähihoitaja tai sairaanhoitaja voi sanoa että "olen ensihoitaja" jos ovat yhden/pari harjoittelua tehneet siihen liittyen. on siis pikkusen eri asia erikoistua johonkin kun opiskella OIKEASTI ensihoitaja amk:ksi. se sairaanhoitajan pätevyys tulee vaan "siinä sivussa" meillä, en todellakaan aio sanoa itseäni isona että olen sairaanhoitaja, koska olen ensihoitaja amk! onko vaikea käsittää, että me olemme ENSIHOITAJIA, meille on se ns. epävirallinen nimike olemassa! ja ei tässä ensihoidon amk:ssa ihan samalla tavalla kyllä opiskella sairaanhoitajaksi. jos ette ole huomanneet, että sairaanhoitajan tutkinto on erikseen ja ensihoitajan tutkinto erikseen! on aivan eri asia tehdä jokin viimeinen harjoittelu s-hoitajan tutkinnossa jossakin mikä on erikoistunut ensihoitoon, kuin tehdä harjottelut 2 viimeistä VUOTTA ensihoidon parissa? miettikääpä sitä, te siis jotka ette ymmärrä tätä asiaa millään. miksi olisi ensihoidon koulutusohjelma, jos sairaanhoitaja voisi olla "ensihoitaja"? Ja kysyjälle vielä: 2 ensimmäistä vuotta ensihoitajilla on siis lähinnä s-hoitajan koulutusta eli kaikki perushommat (missä kyllä "yritetään" hieman liittää asioita ensihoitoon) mutta 2 vikaa vuotta ovat sitten sitä kunnon ensihoidon koulutusta. eli jos todella sinne ensihoitoon haluat niin eh-amk kouluun vaan hakemaan! ja olen myös käsittänyt, että ei enää sairaanhoitajankaan tutkinnossa "erikoistuta", sairaanhoitaja toimii sitten monipuolisesti eri yksiköissä, tosin jotakin lisäkoulutusta saattaa tarvita johonkin jos erikoisempaan haluaa. Esim. sairaanhoitajalla sitten ne syventävät harjoittelut kannattaa tehdä siellä mihin haluaa tulevaisuudessa. jos haluat erikoistua esim. vaikka lasten sairaanhoitoon, niin suosittelen hakemaan sitten sairaanhoitajaksi, koska meistä kuitenkin tulee niitä ensihoitajia, me todella keskitymme lähinnä siihen ensihoitoon. :) tsemppiä sinulle pääsykokeisiin jos alalle haluat!
- näinii
Ensihoidon amk-tutkintoon sisältyy sairaanhoitajan opinnot. Joten sairaanhoitaja voi jatkaa opiskeluja vuodella saadakseen ensihoitajan pätevyyden
- kuitenkaan
näinii kirjoitti:
Ensihoidon amk-tutkintoon sisältyy sairaanhoitajan opinnot. Joten sairaanhoitaja voi jatkaa opiskeluja vuodella saadakseen ensihoitajan pätevyyden
eikai sairaanhoitaja opiskelija nyt voi yhtäkkiä pompata ensihoidon koulutusohjelmaan sairaanhoitajaksi valmistuttuaan 3.5 vuodessa , "hypätä sitten omalta luokaltaan ensihoitajien luokkaan jatkamaan opintojaan vuodella"? eiköhän se ole haettava suoraan ensihoidon koulutusohjelmaan jos haluaa saada sen ensihoitaja amk tutkinnon, tuskinpa eri koulutusohjelmasta voi vaihtaa yhtäkkiä eri koulutusohjelmaan "aloittamatta alusta". kyllä nuo tehtävätkin kuitenkin jonkun verran ensihoitaja amk:lla poikkeaa alusta asti sairaanhoitajatutkintoa suorittavien tehtävistä.
- ainakin täälläpäin
kuitenkaan kirjoitti:
eikai sairaanhoitaja opiskelija nyt voi yhtäkkiä pompata ensihoidon koulutusohjelmaan sairaanhoitajaksi valmistuttuaan 3.5 vuodessa , "hypätä sitten omalta luokaltaan ensihoitajien luokkaan jatkamaan opintojaan vuodella"? eiköhän se ole haettava suoraan ensihoidon koulutusohjelmaan jos haluaa saada sen ensihoitaja amk tutkinnon, tuskinpa eri koulutusohjelmasta voi vaihtaa yhtäkkiä eri koulutusohjelmaan "aloittamatta alusta". kyllä nuo tehtävätkin kuitenkin jonkun verran ensihoitaja amk:lla poikkeaa alusta asti sairaanhoitajatutkintoa suorittavien tehtävistä.
Ainakin pääkaupunkiseudulla on välillä ihan omia hakuja sairaanhoitajille ensihoidon/kätilön/terkkarin koulutusohjelmiin. Jos ei ole näitä, niin voi hakea yhteishaussa ja saada sh:n osat hyväksiluettua (opiskelusuunnitelma). Ja mitä on seurannut, kun ihmiset on näin tehneet, niin vuodesta kahteen on ihmisillä kestänyt. Mutta siis mitään alun opintoja ei tarvitse tosiaan käydä! (Toki ei varmasti voi seurata täysin ensihoitajaluokkaa, vaan pitää poimia opinnoista ne opinnot mitä ei ole aiemmassa tutkinnossa suorittanut.)
- näin tai noin
ainakin täälläpäin kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla on välillä ihan omia hakuja sairaanhoitajille ensihoidon/kätilön/terkkarin koulutusohjelmiin. Jos ei ole näitä, niin voi hakea yhteishaussa ja saada sh:n osat hyväksiluettua (opiskelusuunnitelma). Ja mitä on seurannut, kun ihmiset on näin tehneet, niin vuodesta kahteen on ihmisillä kestänyt. Mutta siis mitään alun opintoja ei tarvitse tosiaan käydä! (Toki ei varmasti voi seurata täysin ensihoitajaluokkaa, vaan pitää poimia opinnoista ne opinnot mitä ei ole aiemmassa tutkinnossa suorittanut.)
niin no tuo siis onnistuu, että yhteishaussa hakee sitten ja saa hyväksiluetuksi ne sh-opinnot, jos pääsee ensihoidon koulutusohjelmaan tuota jatkamaan. En ole aikaisemmin kuullutkaan että enää olisi noita omia hakuja sairaanhoitajille, onhan se tietysti hyvä johonkin alaan suuntautua eikä jäädä "jokapaikan höyläksi". :) mutta tuskin ihan kaikille on mahdollista pompata yhtäkkiä toiseen koulutusohjelmaan, luulisi että sh- hakija on tavallaan samalla lähtötasolla niiden kanssa jotka yhteishaussa hakevat esim. lähihoitajakoulutuksella? ainakin pitäisi olla, koska jos ei ole ensihoidon koulutusohjelmaan päässyt aikaisemmin niin uudestaanhan se on haettava eikä pompittava sitten koulutusohjelmasta toiseen.. muutenhan kannattaisi hakea tietysti sh-koulutukseen johon on helpompi päästä ja pompata sitten siitä ensihoidon koulutusohjelmaan, kun on sh-opinnot käyty? :)
- kbk
siinä on ensihoidon koulutus ohjelma eli sinä valmistut sairaanhoitajaksi joka opiskelu vaiheessa suuntautunut ensihoitoon
- ensihoitaja+sh AMK
Ensihoitaja AMK tutkinnon suoritettuaan saa kaksi erillistä tutkintotodistusta. Toisessa lukee ensihoitaja AMK 240 op ja toisessa Sairaanhoitaja AMK 210 op. Ensihoidon koulutusohjelmassa ei suuntauduta yhtään mihinkään. Opinnot toki muistuttavat hieman akuuttihoitotyön suuntautumista, mutta missään vaiheessa opiskelija ei valitse suuntautumistaan. Et siis voi olla ensihoitaja AMK ja Psykiatrinen sairaanhoitaja AMK (Tai toki voit olla, mutta ensihoidon koulutusohjelman mukana tämä käsittääkseni ei onnistu).
Jos asiakas kysyy koulutuksestani, kerron olevani ensihoitaja AMK jolla on sairaanhoitajan pätevyys. Kerron suorittaneeni kaksoistutkinnon, ja yleensä asiakkaat ymmärtävät tällöin mistä on kyse. En ymmärrä miksen voisi sanoa olevani sairaanhoitaja, koska minähän olen, ja jopa ylpeä siitä :) Ensihoitajan koulutus on vielä huonosti tunnettua, mutta uskon sen arvostuksen nousevan kun ihmiset osaavat rinnastaa sen sairaanhoitajakoulutukseen. Enkä siis ymmärräkään miksi meidän pitäisi tehdä jotain pesäeroa "tavallisiin" sairaanhoitajiin. Yhtä hyvin sairaanhoitajat voivat sanoa etteivät ensihoitajat ole sairaanhoitajia koska he eivät käy kaikkia sairaanhoitajille pakollisia opintoja. - nautinyt
ensihoitaja+sh AMK kirjoitti:
Ensihoitaja AMK tutkinnon suoritettuaan saa kaksi erillistä tutkintotodistusta. Toisessa lukee ensihoitaja AMK 240 op ja toisessa Sairaanhoitaja AMK 210 op. Ensihoidon koulutusohjelmassa ei suuntauduta yhtään mihinkään. Opinnot toki muistuttavat hieman akuuttihoitotyön suuntautumista, mutta missään vaiheessa opiskelija ei valitse suuntautumistaan. Et siis voi olla ensihoitaja AMK ja Psykiatrinen sairaanhoitaja AMK (Tai toki voit olla, mutta ensihoidon koulutusohjelman mukana tämä käsittääkseni ei onnistu).
Jos asiakas kysyy koulutuksestani, kerron olevani ensihoitaja AMK jolla on sairaanhoitajan pätevyys. Kerron suorittaneeni kaksoistutkinnon, ja yleensä asiakkaat ymmärtävät tällöin mistä on kyse. En ymmärrä miksen voisi sanoa olevani sairaanhoitaja, koska minähän olen, ja jopa ylpeä siitä :) Ensihoitajan koulutus on vielä huonosti tunnettua, mutta uskon sen arvostuksen nousevan kun ihmiset osaavat rinnastaa sen sairaanhoitajakoulutukseen. Enkä siis ymmärräkään miksi meidän pitäisi tehdä jotain pesäeroa "tavallisiin" sairaanhoitajiin. Yhtä hyvin sairaanhoitajat voivat sanoa etteivät ensihoitajat ole sairaanhoitajia koska he eivät käy kaikkia sairaanhoitajille pakollisia opintoja.Miten voit saada 2 tutkintotodistusta? Olet muka suorittanut 450op neljässä vuodessa? Yeah right
- ensihoitaja+sh AMK
nautinyt kirjoitti:
Miten voit saada 2 tutkintotodistusta? Olet muka suorittanut 450op neljässä vuodessa? Yeah right
Ensihoidon koulutusohjelmasta nimenomaan saadaan kaksi tutkintoa niillä 240 opintopisteellä. Minulla on oikeus käyttää sekä sairaanhoitajan AMK että ensihoitajan AMK tutkintonimikettä. Valmistumispäivänä minulle annettiin kaksi erillistä todistusta, mutta sosiaali -ja terveysalan lupa -ja valvontavirasto (VALVIRA) myönsi minulle oikeuden harjoittaa vain sairaanhoitajan ammattia laillistettuna ammattihenkilönä, koska ensihoitaja AMK ei ole virallisesti tunnustettu laillistettu ammattinimike. Eli ensihoitajan AMK tutkinnon suorittanut harjoittaa ammattiaan laillistettuna ammattihenkilönä juuri sairaanhoitajana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1794757Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402536- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451180Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887