virtsakiteet

...

meidän 10-vuotias poika kävi n.1,5kk sitten lääkärillä verisen pissan vuoks. sillä ei ollu varsinaisia virtsakiviä vaan virstakiteitä/sellasta hiekan tapasta. se sai antibiootin ja lääkäri suositteli alotettavaks erityisruokavalion. me ei sitä sillon vie alotettu kun aateltiin kattoa jos antibiootti auttais. mutta vieläkin pari viimestä pissaa on punasta.. eli tietääkö joku pystyykö noita kiteitä poistaan leikkauksella vai onks toi ruokavalio ainoo vaihtoehto?

7

1814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiteinen?

Siis voitko selittää miten koiran pissasta huomaa ne kiteet, vai huomaako ollenkaan ja onko se vaarallista? Kun mulla on pieni pentu ja kun se pissaa paperille ja jos se ehtii vähänkin kuivua, niin pissanjäljen pinnalle tulee semmosia kimaltelevia "kiteitä"... Olen miettinyt, etä onkohan se ihan normaalia. Pitää tarkkailla onko sitä enää, koska pentu söi kurkunpääntulehdukseen antibioottikuurin tässä taannoin. Any comments`?

• ...

huomaa vaan jos koira ultrataan. tai siis näin ainakin meillä. otin pojalta pissanäytteen ja vein lääkärille. sit ne ultras sen masun ja sano et siel on sellasta sakkaa/kiteitä..

• koiruus
        ... kirjoitti:

huomaa vaan jos koira ultrataan. tai siis näin ainakin meillä. otin pojalta pissanäytteen ja vein lääkärille. sit ne ultras sen masun ja sano et siel on sellasta sakkaa/kiteitä..

...niitä erinlaisia. Meillä oli struviitti kiteitä, pissanäytteen ell katsoin mikroskoopilla ja siellähän näkyi. Jotkut kiteet eivät näy kuin ultralla tai rtg:llä.

Suosittelen erikoisruokavalion aloittamista, jos kiteitä pissassa, ehdottomasti! Tosi kivuliaita olemassa. Meille ei edes ehdotettu, että seurataan enkä minä kyllä edes sitä miettinyt. Varsinkin vanhemmalla koiralla menee äkkiä yleiskunto.

Meidän koira on nyt 11v ja syö erikoisruokavalio ruokaa. Syönyt jo monta vuotta, koska kiteillä taipumus uusia. Kiteet eivät lähde antibioottikuurilla pois, vaan yleensä ruokavaliohoidolla (kiteitä sulattavalla ruoalla) tai leikkauksella jotkin kide lajit.

• ...
        koiruus kirjoitti:

...niitä erinlaisia. Meillä oli struviitti kiteitä, pissanäytteen ell katsoin mikroskoopilla ja siellähän näkyi. Jotkut kiteet eivät näy kuin ultralla tai rtg:llä.

Suosittelen erikoisruokavalion aloittamista, jos kiteitä pissassa, ehdottomasti! Tosi kivuliaita olemassa. Meille ei edes ehdotettu, että seurataan enkä minä kyllä edes sitä miettinyt. Varsinkin vanhemmalla koiralla menee äkkiä yleiskunto.

Meidän koira on nyt 11v ja syö erikoisruokavalio ruokaa. Syönyt jo monta vuotta, koska kiteillä taipumus uusia. Kiteet eivät lähde antibioottikuurilla pois, vaan yleensä ruokavaliohoidolla (kiteitä sulattavalla ruoalla) tai leikkauksella jotkin kide lajit.

kiitti paljon! meidän koira ei kyl ole yhtään kipee,ei ainaskaan valita mitenkään. se pissaa ihan normaalisti ja antaa koskea masuunsa kyllä. eläinlääkäri ei kyl osannu sanoa,et mitä kiteitä ne on.. se oli ehkä muutenkin aika huono lääkäri.. mut se on kyl jännä kun vaan talvisin se pissa sit on punasta,ei kesällä.. ehkä koira juo enemmän kesäsin,ni nehän jotenki liukenee ne kiteet sieltä.

• koiruus
        ... kirjoitti:

kiitti paljon! meidän koira ei kyl ole yhtään kipee,ei ainaskaan valita mitenkään. se pissaa ihan normaalisti ja antaa koskea masuunsa kyllä. eläinlääkäri ei kyl osannu sanoa,et mitä kiteitä ne on.. se oli ehkä muutenkin aika huono lääkäri.. mut se on kyl jännä kun vaan talvisin se pissa sit on punasta,ei kesällä.. ehkä koira juo enemmän kesäsin,ni nehän jotenki liukenee ne kiteet sieltä.

...vaihtamaan eläinlääkäriä! Kyllä ne kivuliaaksi tulee, ei meilläkään ihan päälle päin näkynyt, mutta tiedän kun olen ihmisten sairaanhoitaja, että ihmisilläkin tosi kivuliaat, miksei siis koirallakin. Niiden kiteiden vuoksi helposti tulee esim. pissatulehduksia...

Suosittelen todella sitä ruokavaliohoitoa jos kiteitä on, mutta mikäli eläinlääkäri ei edes osannut sanoa mitä kiteitä ne ovat, käytä toisella ell! Jos vika onkin jotain muuta, ei normaalisti koira pissaa punaista pissaa, kertoo että jotain on häikkää (kiteitä, virtsakiviä, uroksilla eturauhastulehdus/syöpä tms, pissatulehdus...). Ja kun vanhemmasta koirasta kyse, ei kannata kauaa katsella.

• ...
        koiruus kirjoitti:

...vaihtamaan eläinlääkäriä! Kyllä ne kivuliaaksi tulee, ei meilläkään ihan päälle päin näkynyt, mutta tiedän kun olen ihmisten sairaanhoitaja, että ihmisilläkin tosi kivuliaat, miksei siis koirallakin. Niiden kiteiden vuoksi helposti tulee esim. pissatulehduksia...

Suosittelen todella sitä ruokavaliohoitoa jos kiteitä on, mutta mikäli eläinlääkäri ei edes osannut sanoa mitä kiteitä ne ovat, käytä toisella ell! Jos vika onkin jotain muuta, ei normaalisti koira pissaa punaista pissaa, kertoo että jotain on häikkää (kiteitä, virtsakiviä, uroksilla eturauhastulehdus/syöpä tms, pissatulehdus...). Ja kun vanhemmasta koirasta kyse, ei kannata kauaa katsella.

kyl se lääkäri pissan tutki ym. ja sano,ettei mitään syöpää tai sellasta oo. ultrassakin näky niitä kiteitä. mut sillä ei kait ollu riittäviä laitteita tutkiin sit et minkä tyyppisiä ne kiteet on. mut taidan viiä pojan toiselle lääkärille. kiitti avusta ja neuvoista!

• tytteli
        ... kirjoitti:

Siis jos koiralla tai kissalla on virtsateissä kiteitä niin ne lähtee yleensä liotusruualla pois eivätkä tule takaisin jos ruokintaa jatketaan koko loppuelämän. Jos taas on kyse kivistä niin ne hoidetaan pois virtsteiden huuhtelulla eli katetroinnilla tai isommat leikkauksella.
        Ja kyllä sen eläinlääkärin PITÄÄ osata katsoa mikroskoopilla mitä kiteitä/kiviä ovat. Ovatko struviitteja vai klsiumoksalaatteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe