Mistähän löytyisi tietoa Suomessa ennen kristinuskon tuloa vallinneista lapsen nimenantoperinteistä? Siis minkälainen riitti nimenanto oli, miten nimi määräytyi jne. jne.
Kiitos etukäteen :)
Esikristilliset nimenantoperinteet?
3
849
Vastaukset
- Terhen
Käy näillä sivuilla: http://inspyron.net/muinaisusko/
Siellä on asiantuntevia ihmisiä, jotka osaavat vastata kysymykseesi.
Itse tiedän vain sen, että nimeksi saatettiin antaa lapselle toivottu ominaisuus/kyky. Esimerkiksi jos toivottiin pojasta taitavaa jousella ampujaa, nimeksi tuli Joutsia. Lemmittyä tuskin tarvinnee selittää :) Olen itse lukenut tutkimuksia, jotka kertovat nimen siirtyneen aina suvussa eteenpäin.
Näin siksi, että ihmiset uskoivat esi-isien voiman tai hengen, miten asian haluaa ymmärtää, siirtyvän suvun nuorikoille. Ja että suku näin jatkaisi eloaan tulevissa sukupolvissa.
Ihmisellä uskottiin olevan kaksi henkeä, itse- ja sukuhenki. Itsessä oli ihminen itse ja suvussa esi-isien ikiaikainen mahti.
=)
Tietenkään tämä ei Suomen aluella varmaankaan ollut ainoa tapa. Kannattaa etsiä kirjoja, jotka tutkivat aihetta. Aiemmin täällä palstalla on niitä lueteltu.
Ja itse nimistä, Suomessa on selkeästi tapana ollut antaa rauhallisia, lempeitä nimiä, kuten esim. Lemmitty, Lemmikki...
Toisin kuin esim. germaaniset nimet, mitkä usein tarkoittavat jotakin sotaista tai vastaavaa.
Auttoiko?- p-a-k-a-n-a
Kiitoksia teille, auttoi eteenpäin; itsellä kun ei ollut oikein hajuakaan, mistä edes lähteä etsimään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569