Paperin

pingotus

Miten (ison) akvarellipaperin saa pingotettua niin ettei se kupruile ja irtoa? Vähintään alusta alkaa kaareutua jos ei paperi..

Entä saako ryttyistä työtä jotenkin suoristettua jälkikäteen?

9

4617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks

Olen aina käyttänyt maalarinteippiä pingottamiseen, alustana ihan tavallinen, kova pahvi esim. Vaikka työ kupruilee maalauksen aikana vedestä johtuen, niin kuivaessaan ja ollessaan koko ajan pingotettu se kuivaa suoraksi.

• kun..

jos paperi kupruilee, laveerauksista tulee helposti epätasaisia. Ja maalarinteippi ei pidä. Argh.

• -nainen-
        kun.. kirjoitti:

jos paperi kupruilee, laveerauksista tulee helposti epätasaisia. Ja maalarinteippi ei pidä. Argh.

Mä teen akvarellien kanssa näin:
        1.Luonnostelen
        2.Maskaan, jos on tarvetta.
        3.Kastelen työn lämpimällä runsaalla vedellä molemmin puolin (suihkulla).
        4.Levitän märän työn fanerille n.(5mm paksu)
        5.Tasoitan käsillä ilmakuplat alta pois.
        6.Kiinitän/pingoitan niittipyssyllä työn alustaan.
        7.Käsittelen työn reunat tavallisella vanhan ajan liimapaperilla, jotta jää valkea reuna.
        8.Laveeraan kosteaan pohjaan tarvittavan pohjavärin.
        9.Annan kuivua, jolloin työ pingottuu.
        10.Jatkan maalaamista, kupruilee jonkin verran, mutta kuivaessa oikeaa.

Kuhmuraista, pingoittamatonta työtä on melkeinpä mahdottomuus saada enää oikeamaan. Tai minä en ainakaan ole onnistunut.

Käytä aina hyvää akvarellipaperia 250-300g/m2

• Kotikonstein
        -nainen- kirjoitti:

Mä teen akvarellien kanssa näin:
        1.Luonnostelen
        2.Maskaan, jos on tarvetta.
        3.Kastelen työn lämpimällä runsaalla vedellä molemmin puolin (suihkulla).
        4.Levitän märän työn fanerille n.(5mm paksu)
        5.Tasoitan käsillä ilmakuplat alta pois.
        6.Kiinitän/pingoitan niittipyssyllä työn alustaan.
        7.Käsittelen työn reunat tavallisella vanhan ajan liimapaperilla, jotta jää valkea reuna.
        8.Laveeraan kosteaan pohjaan tarvittavan pohjavärin.
        9.Annan kuivua, jolloin työ pingottuu.
        10.Jatkan maalaamista, kupruilee jonkin verran, mutta kuivaessa oikeaa.

Kuhmuraista, pingoittamatonta työtä on melkeinpä mahdottomuus saada enää oikeamaan. Tai minä en ainakaan ole onnistunut.

Käytä aina hyvää akvarellipaperia 250-300g/m2

Nitominen pitää työn kasassa paremmin kuin teipit. Myös faneripohjan voi kostuttaa ja silloin kosteus säilyy pitempään.
        Oletko koettanut silittää lämpimällä silitysraudalla työn kääntöpuolelta?
        Toisaalta tämä lopputuloksen yllätyksellisyys on akvarellimaalauksen suola. Paperia kuluu ja se kuuluu asiaan.

• -nainen-
        Kotikonstein kirjoitti:

Nitominen pitää työn kasassa paremmin kuin teipit. Myös faneripohjan voi kostuttaa ja silloin kosteus säilyy pitempään.
        Oletko koettanut silittää lämpimällä silitysraudalla työn kääntöpuolelta?
        Toisaalta tämä lopputuloksen yllätyksellisyys on akvarellimaalauksen suola. Paperia kuluu ja se kuuluu asiaan.

No tuohon 300g paperiin ei ainakaan silitysrauta tehonnut, lämmintä "kotimankelia" en vielä ole kokeillut :)) Mutta hyvä pohjatyö takaa hyvän lopputuloksen, joten "muhkuroita" enää harvemmin pääsee tulemaan.

Hyvää kevättä maalareille!!

• Alkup.
        -nainen- kirjoitti:

No tuohon 300g paperiin ei ainakaan silitysrauta tehonnut, lämmintä "kotimankelia" en vielä ole kokeillut :)) Mutta hyvä pohjatyö takaa hyvän lopputuloksen, joten "muhkuroita" enää harvemmin pääsee tulemaan.

Hyvää kevättä maalareille!!

Talon pesutuvassa on ihan himmeännäköinen mankeli, pitäisiköhän varata sinne aika.. :)

Mutta kiitos vastanneille, kokeilen ainakin niittejä.

• -nainen-
        Alkup. kirjoitti:

Talon pesutuvassa on ihan himmeännäköinen mankeli, pitäisiköhän varata sinne aika.. :)

Mutta kiitos vastanneille, kokeilen ainakin niittejä.

Heh..heh...vai on "himmee mankeli", kun varaat ajan, niin haluan nähdä tuon urotyön :))

Kyselit tuossa avauksessa tuota akvarellin suurinta mahdollista kokoa, itselläni kokemusta 700x900 mm oli vielä helposti käsiteltävissä.

• Alkup.
        -nainen- kirjoitti:

Heh..heh...vai on "himmee mankeli", kun varaat ajan, niin haluan nähdä tuon urotyön :))

Kyselit tuossa avauksessa tuota akvarellin suurinta mahdollista kokoa, itselläni kokemusta 700x900 mm oli vielä helposti käsiteltävissä.

Se mankeli muistuttaa jonkinlaista kidutuskojetta.

Olen itse jotain metristäkin paperia kokeillut, mutta ne ovat menneet pilalle. Kiinnitin lattiaan, koska ei ollut tarpeeksi isoa alustaa. Mistä ihmiset hankkivat vanerinsa?

• -nainen-
        Alkup. kirjoitti:

Se mankeli muistuttaa jonkinlaista kidutuskojetta.

Olen itse jotain metristäkin paperia kokeillut, mutta ne ovat menneet pilalle. Kiinnitin lattiaan, koska ei ollut tarpeeksi isoa alustaa. Mistä ihmiset hankkivat vanerinsa?

Käy rautakaupassa tai puutarvikeliikkeessä. Itse sain omat alustat eräältä rakennusfirmalta aikoinaan (jämäpalat). Liimattu koivufaneri, noin 5-8 mm paksuinen, on riittävän hyvä, kun se ei taivu ja Rabid 13/8 nasta ei vielä mene siitä ihan läpi.

300g/m2 karhea akvarellipaperi on jo niin paksua/sitkeää, että se kestää märkänäkin käsittelyä repeämättä. Mutta isojen töitten käsittely/pohjatyöt on tietty hankalampia tehdä.

Lapsena olen nähnyt tälläisen puutelojen päällä ajelevan "hirvityksen" mankelin ominaisuudessa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe