Dunckerista

avustaja

Tämän vuoden ensimmäisessä Vene-lehden jättinumerossa oli pikku erikoisuus.
Avustajien lista alkoi uudella nimellä Pertti Duncker.
Onko avustajilla tosiaan kolmenkymmenen vuoden koe- tai oppiaika, koska eikö hän ole jo sen verran juttujaan kirjoitellut?
Vai onko Duncker vaan hidas oppinen?
Kaikkea hyvää vain uuden nimikkeen johdosta ja jatka samalla linjalla.

28

4917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hukassa?

      Ymmärrät varmaan, että voidakseen olla hyvä avustaja, on oltava asioista perillä. Avustaja ei ole sama kuin harjoittelija.

      • kielioppinut

        Lehdessä ei ole edes riviä hyville avustajille. Ja avustaja ei ole harjoittelija.
        Koitapa vielä saivarrella sanoilla.


    • Marinero

      Ihan ok että pysyy avustajana, sillä itseriittoisuus ja 'kaikkien alojen asiantuntijuus' paistaa jo tuossa avustajankin hommmissa niin räikeästi läpi. En on Dunkkerin tekstejä lukenut enää aikoihin kun on saman ja vanhan asian toistoa alusta loppuun. Kirjoittaa jo kirjoitetuista asuoista ja luukee, että ihmiset ei tajua sitä. On Dunkkeri kalunnut luunsa jo hyvinkin loppuun, ja muistikin alkaa pettämään....

      Mutta yhtä kaikki, helvetin kova jätkä se kuitenkin on.

      • Taatelin_tallaaja

        Tuossa oli asiaa alusta loppuun!

        Juuri tuota mieltä olen itsekin dunkerista. Pikkusen on kilahtanut ukossa kaljahuurut hattuun :)

        Kova ukkohan se on mutta asenteessa vikaa.

        Miksi siitä vaahdotaan niin paljon kun suomessa on paljon muitakin purjehtijoita joilla on vähintään yhtä upeita saavutuksia ellei parempiakin.

        Tosin tietty jatkuvassa putkessa ja pöhnässä purjehtiminen on vaativaa ja vaarallista joten hatun nosto sille. Harva on siitä suoritunut :)


      • avustaja
        Taatelin_tallaaja kirjoitti:

        Tuossa oli asiaa alusta loppuun!

        Juuri tuota mieltä olen itsekin dunkerista. Pikkusen on kilahtanut ukossa kaljahuurut hattuun :)

        Kova ukkohan se on mutta asenteessa vikaa.

        Miksi siitä vaahdotaan niin paljon kun suomessa on paljon muitakin purjehtijoita joilla on vähintään yhtä upeita saavutuksia ellei parempiakin.

        Tosin tietty jatkuvassa putkessa ja pöhnässä purjehtiminen on vaativaa ja vaarallista joten hatun nosto sille. Harva on siitä suoritunut :)

        Lopeta vihjailut ja luettele muutamia nimiä ja saavutuksia jotka ovat kovempia.


      • purjehdus
        Taatelin_tallaaja kirjoitti:

        Tuossa oli asiaa alusta loppuun!

        Juuri tuota mieltä olen itsekin dunkerista. Pikkusen on kilahtanut ukossa kaljahuurut hattuun :)

        Kova ukkohan se on mutta asenteessa vikaa.

        Miksi siitä vaahdotaan niin paljon kun suomessa on paljon muitakin purjehtijoita joilla on vähintään yhtä upeita saavutuksia ellei parempiakin.

        Tosin tietty jatkuvassa putkessa ja pöhnässä purjehtiminen on vaativaa ja vaarallista joten hatun nosto sille. Harva on siitä suoritunut :)

        Pitää tähän korjata oleellinen seikka, koska on Merivuokon paluu juuri luvussa... ainakin Dunkun kirjoitusten mukaan he purjehtivat aina selvinpäin ja maissa vedetään "lätyt" ja ollaan kännissä vaikka 3 viikkoa. Taas merille lähdön jälkeen ollaan kuivin suin !


      • Viki
        Taatelin_tallaaja kirjoitti:

        Tuossa oli asiaa alusta loppuun!

        Juuri tuota mieltä olen itsekin dunkerista. Pikkusen on kilahtanut ukossa kaljahuurut hattuun :)

        Kova ukkohan se on mutta asenteessa vikaa.

        Miksi siitä vaahdotaan niin paljon kun suomessa on paljon muitakin purjehtijoita joilla on vähintään yhtä upeita saavutuksia ellei parempiakin.

        Tosin tietty jatkuvassa putkessa ja pöhnässä purjehtiminen on vaativaa ja vaarallista joten hatun nosto sille. Harva on siitä suoritunut :)

        Liekö tässä Duncker nihiloinnissa kyse:
        - nuoret (aikuiset?) vs. eläkepapat? (märkäkorville kertoisin, että tekin joskus olette lähellä eläkeikää. Mikäli ette kuole sitä ennen, ja harva sitäkään toivoo...)
        - raittiusintoilijakyyläriämmät vs. rentomeinikihörppääjät? (tätä voisi epäillä edellisestäkin viestistä)
        - eliittiharrastuksen statuksesta nauttivat vs. tee-se-itse-ensin miehet?
        - laituripurjehtijat vs. avomeripurjehtijat (kateus - "kylhä määkii mokomaa paremmi, mutku..."
        - välineurheilijat eli MustoGillsProSailNajadRolexmannekiinit vs. päämäärä ennen kaikkea -ihmiset? (ruosteisella haisevalla purkilla saakelin renttu kiersi maapallon, tana! Hävytön tyyppi, en mää vaan viittis, kännissä varmaan koko ajan kele!)

        Jopajoo... asenteessa vikaa, mutta kenellä ;-)


    • Sir BB

      ihan mielelläni luen ja katselen Pepen pilikuvat ja koepierun tulokset kolmanteen kertaan.

      Eikö Vene lehti tosiaankaan löydä muita juttuja?

      Taidankin julkaista Nakit muusilla 4. kerran lähiaikoina tällä kanavalla.

    • Viki

      Vai on Duncker "hidas oppinen" kuten nimimerkki "avustaja" nopeaoppisena ovelasti ehdottaa.

      Vaikka nimimerkki on avustaja, niin silti tuntuu että sivistys ei riitä edes oman nimimerkkinsä ymmärtämiseen.

      Mutta, mikä on Peran titteli ollut aiemmissa Vene-lehdissä? Oliko toimittaja? Käsittääkseni avustajat ovat freelancereita, esim. Dunckerin tapauksessa eläkeikä alkaa olla niin lähellä (paljon lie ikää?) että on jättäytynyt osa-aikaeläkkeelle tai...? Tai on mahdollista että muutos työsuhteessa (jos sitä on siis tapahtunut) on tullut Vene-lehden aloitteesta, normaalia henkilöstökulujen karsimista kuten joka paikassa nykyisin.

      Hyvä kuitenkin, että on avustajien listalla. Toivottavasti jaksaa vielä pitkään kirjoittaa ja ilahduttaa lukijoita!

      • kirjoitettu

        Kirjoitit väärin: "...muutos työsuhteessa"

        Oikeammin se menee: "Muutos hoitosuhteessa".


    • Lueskelija

      Minun ymmärtääkseni Pertti Duncker on AINA ollut VENE-lehteen nähden nimenomaan avustajan ominaisuudessa – ei koskaan vakinaisen kk-palkkaisen toimittajan toimeen kiinnitettynä.

      Peran jututkin poikkeavat subjektiivisuudessaan toimituksellisista teksteistä ja niiden linjasta. Mikäpäs siinä – lehdessä pitääkin olla tilaa monenmoisille jutuille.

      Itselläni on hyllyssä puolenkymmentä Peran kirjaa ja VENE-lehdestä olen äijän jutut pyrkinyt aina lukemaan. Mies on värikäs toisinveneilijä, joka ei ota itseään niin ryppyotsaisen vakavasti kuin useimmat meistä. Elämäntaiteilija. Aikamme ehdoilla pelaava tutkimusmatkailija, kirjoittaja ja kuvaaja (eikä niin huonokaan). Kyllä hänenlaisellaan on paikkansa joukossamme!

      • Peran saavutuksiin kuuluu myös että hän on pystynyt kaikkiin näihin suorituksiin vakavaa tautia huolimatta! Harva alkoholisti on niin pitkälle potkinut. Minä kunnioitan häntä ja pidän häntä värikkäänä, rehellisenä PURJEHTIANA johon ne jotka häntä kritisoi, eivät yllä!


      • mitä juttua!

        >>> Aikamme ehdoilla pelaava tutkimusmatkailija, kirjoittaja ja kuvaaja (eikä niin huonokaan).

        Tutkimusmatkailija? Voi helvetti, älä nyt pilaa ihan oikeitten tutkimusmatkalijoiden mainetta. Otti mukaan yli-läskin alkuasukkaan ja muija suuttui. Mitäköhän siellä 'tutkimusmatkailitiin'. Ja hölmö vielä kirjoittikin siitä (ja salaa varmaan ihmetteli viinahösyissään että kuka poltti).

        Kirjoittaja ei ole eikä kuvaaja. Katsokaa nyt niitä kuvia hei. Ihan oikeesti! Kyä jokainen kirjaimia jonoon aittaa kun alan lehti oikolukee ja uuskijoittaa.

        Ällö!


      • tarvitaan
        mitä juttua! kirjoitti:

        >>> Aikamme ehdoilla pelaava tutkimusmatkailija, kirjoittaja ja kuvaaja (eikä niin huonokaan).

        Tutkimusmatkailija? Voi helvetti, älä nyt pilaa ihan oikeitten tutkimusmatkalijoiden mainetta. Otti mukaan yli-läskin alkuasukkaan ja muija suuttui. Mitäköhän siellä 'tutkimusmatkailitiin'. Ja hölmö vielä kirjoittikin siitä (ja salaa varmaan ihmetteli viinahösyissään että kuka poltti).

        Kirjoittaja ei ole eikä kuvaaja. Katsokaa nyt niitä kuvia hei. Ihan oikeesti! Kyä jokainen kirjaimia jonoon aittaa kun alan lehti oikolukee ja uuskijoittaa.

        Ällö!

        Asiasta viis, mutta kommentista päätellen tarvitsisit sinäkin molempia viimemainittuja oikolukee ja uuskijoittaa.

        Lauseesi ei puolla ainakaan itseäsi.
        " Kyä jokainen kirjaimia jonoon aittaa." Siinä ei paljon kirjoitushienouksilla mässäillä.
        Mutta ymmärrän, että haluaisit todella oppia kirjoittamaan ja varmaan kuvauksen suhteesi on sama.


      • asian ydintä.
        tarvitaan kirjoitti:

        Asiasta viis, mutta kommentista päätellen tarvitsisit sinäkin molempia viimemainittuja oikolukee ja uuskijoittaa.

        Lauseesi ei puolla ainakaan itseäsi.
        " Kyä jokainen kirjaimia jonoon aittaa." Siinä ei paljon kirjoitushienouksilla mässäillä.
        Mutta ymmärrän, että haluaisit todella oppia kirjoittamaan ja varmaan kuvauksen suhteesi on sama.

        Et sitten huomannut asian ydintä? Et sitten huomannut kirjoituksen terää?

        Mutta löytyihän se oikolukija sieltä viimenkin, eli eipä tarvinnut muuta kuin laittaa kirjaimet jonoon.

        Kevättä sulle juntti. Tuotit suuren ilon kun et ymmärtänyt :)


      • Viki
        asian ydintä. kirjoitti:

        Et sitten huomannut asian ydintä? Et sitten huomannut kirjoituksen terää?

        Mutta löytyihän se oikolukija sieltä viimenkin, eli eipä tarvinnut muuta kuin laittaa kirjaimet jonoon.

        Kevättä sulle juntti. Tuotit suuren ilon kun et ymmärtänyt :)

        No, junttina toteaisin, jotta tuolla sylttytehtaassa josta nämä kolme tarpeetonta keskustelua on laitettu liikkeelle ja yritetään puhaltaa henkeä kituvaan keskusteluun oikeinkirjoitus on todellakin hakusessa. Kirjoitusvirheiden perustella pystyy hoksaamaan katkeroituneen kynäilijän, vaikka joka kerta eri nimimerkillä monistaakin itseään :-(


      • täällä :)
        Viki kirjoitti:

        No, junttina toteaisin, jotta tuolla sylttytehtaassa josta nämä kolme tarpeetonta keskustelua on laitettu liikkeelle ja yritetään puhaltaa henkeä kituvaan keskusteluun oikeinkirjoitus on todellakin hakusessa. Kirjoitusvirheiden perustella pystyy hoksaamaan katkeroituneen kynäilijän, vaikka joka kerta eri nimimerkillä monistaakin itseään :-(

        Onkin varsinainen liittoutuma täällä :) Tai sitten olenkin superkirjoittaja. Miljoona viestiä saman kellonaikaan kolmella keskustelusäikeellä.

        Taitaa Viki olla hinuri ja Pera "laiva yössä", kun noin paljon kiusaa tää juttu. Hah, hah!

        Kaverit oikeen, perkele :)


      • Viki
        täällä :) kirjoitti:

        Onkin varsinainen liittoutuma täällä :) Tai sitten olenkin superkirjoittaja. Miljoona viestiä saman kellonaikaan kolmella keskustelusäikeellä.

        Taitaa Viki olla hinuri ja Pera "laiva yössä", kun noin paljon kiusaa tää juttu. Hah, hah!

        Kaverit oikeen, perkele :)

        Vai että "miljoona viestiä...", ihan saman suuntaisia likiarvoja olen kuulut meidänkin perheen toiselta puoliskolta :-(

        Sorry, että lörpöttelen asiasta, joka todella tuntuu sinua kiusaavan


      • Viki
        täällä :) kirjoitti:

        Onkin varsinainen liittoutuma täällä :) Tai sitten olenkin superkirjoittaja. Miljoona viestiä saman kellonaikaan kolmella keskustelusäikeellä.

        Taitaa Viki olla hinuri ja Pera "laiva yössä", kun noin paljon kiusaa tää juttu. Hah, hah!

        Kaverit oikeen, perkele :)

        Piti vielä sanomani, jotta eipä olla Peran kanssa edes hyvän päivän tuttuja. Harmi sinänsä, mutta ehkä vielä tutustutaan. Mielellään istua turisisin äijän kanssa tuopin äärellä.

        Toisaalta, ihan mielenkiintoista olisi tavata näiden parjausviestien aloittajankin kanssa, elämän ääri-ilmiöitä on kiva tarkkailla ja yrittää nähdä tuollaisenkin pääkopan sisällä mahdollisesti tapahtuvaa liikuntaa. Tämä nyt pelkästään ammatillisesta mielenkiinosta, rentoutumaan lähtisin Peran kanssa!


      • Osku
        Viki kirjoitti:

        No, junttina toteaisin, jotta tuolla sylttytehtaassa josta nämä kolme tarpeetonta keskustelua on laitettu liikkeelle ja yritetään puhaltaa henkeä kituvaan keskusteluun oikeinkirjoitus on todellakin hakusessa. Kirjoitusvirheiden perustella pystyy hoksaamaan katkeroituneen kynäilijän, vaikka joka kerta eri nimimerkillä monistaakin itseään :-(

        kovasti moitit muita oikeinkirjoituksesta, voisi kai odottaa, että itse kirjoitat virheetöntä tekstiä.


      • Viki
        Osku kirjoitti:

        kovasti moitit muita oikeinkirjoituksesta, voisi kai odottaa, että itse kirjoitat virheetöntä tekstiä.

        Minkäs sille voi, jos parin promillen kumarassa sormet lipsahtelevat näppiksellä. Saattaa myös olla, että kirjoitustaidossani on puutteita, heikohkon sivistystason vuoksi joten kaikkea ei voi laittaa kapakki-illan piikkiin. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa.


      • Osku
        Viki kirjoitti:

        Minkäs sille voi, jos parin promillen kumarassa sormet lipsahtelevat näppiksellä. Saattaa myös olla, että kirjoitustaidossani on puutteita, heikohkon sivistystason vuoksi joten kaikkea ei voi laittaa kapakki-illan piikkiin. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa.

        minulle mielipahaa aiheuttanut. Mutta kun olen lukenut, että netiketin mukaan kirjoitus- ja kielioppivirheisiin puuttuminen on sopimatonta, niin odottaisin henkilön, joka näin tekee, käyttävän itse virheetöntä kieltä.


      • Viki
        Osku kirjoitti:

        minulle mielipahaa aiheuttanut. Mutta kun olen lukenut, että netiketin mukaan kirjoitus- ja kielioppivirheisiin puuttuminen on sopimatonta, niin odottaisin henkilön, joka näin tekee, käyttävän itse virheetöntä kieltä.

        Näyttää siltä että kirjoitin: "Kirjoitusvirheiden perustella pystyy hoksaamaan katkeroituneen kynäilijän, vaikka joka kerta eri nimimerkillä monistaakin itseään"

        Ei kait netiketin mukaan ole sopimatonta yrittää tunnistaa monella eri nimimerkillä esiintyvää kirjoittajaa hänen tekstinsä tyylin, virheiden tms perusteella?

        Vai että henkilön, joka käyttäytyy sopimattomasti ja netiketin vastaisesti, pitäisi tehdä se virheettömällä kielellä???


      • että...
        Osku kirjoitti:

        minulle mielipahaa aiheuttanut. Mutta kun olen lukenut, että netiketin mukaan kirjoitus- ja kielioppivirheisiin puuttuminen on sopimatonta, niin odottaisin henkilön, joka näin tekee, käyttävän itse virheetöntä kieltä.

        samaa mieltä, paitsi että Dunkkeri saa rahaa siitä että kirjoittaa.


      • Osku
        Viki kirjoitti:

        Näyttää siltä että kirjoitin: "Kirjoitusvirheiden perustella pystyy hoksaamaan katkeroituneen kynäilijän, vaikka joka kerta eri nimimerkillä monistaakin itseään"

        Ei kait netiketin mukaan ole sopimatonta yrittää tunnistaa monella eri nimimerkillä esiintyvää kirjoittajaa hänen tekstinsä tyylin, virheiden tms perusteella?

        Vai että henkilön, joka käyttäytyy sopimattomasti ja netiketin vastaisesti, pitäisi tehdä se virheettömällä kielellä???

        uudelleen ja kokonaisuudessaan kirjoittamasi jutut

        "Yhdyssanojen oppimisesta" ja "Oikeinkirjoituksesta..."

        Kyllä se tarkoitus niistä selviää. Vittuilu on vittuilua vähän verhoiltunakin.


      • Viki
        Osku kirjoitti:

        uudelleen ja kokonaisuudessaan kirjoittamasi jutut

        "Yhdyssanojen oppimisesta" ja "Oikeinkirjoituksesta..."

        Kyllä se tarkoitus niistä selviää. Vittuilu on vittuilua vähän verhoiltunakin.

        Se vanha periaatehan on jotta vittuilla saa, mutta ilkeä ei saa olla!


      • Rahastaa!
        että... kirjoitti:

        samaa mieltä, paitsi että Dunkkeri saa rahaa siitä että kirjoittaa.

        Luuletteko ettei matti saa rahaa seiska ym. roskalehtien tarinoista?

        Luulisin että matilla on useammankin lenden kanssa vuosisopimus.

        Hän itse ilmoittaa ja järjestää asioita niin että jatkuvasti on kirjoitettavaa.


    • Vertailija

      Naapuripalstalla ("Yleistä veneilystä") on puhetta Ilmari Selänteestä (jääkiekkoilija Teemu Selänteen isästä).

      Ilmari Selänne on esiintynyt silloin tällöin VENE-lehden avustajien joukossa. Muistan lukeneenikin hänen asiantuntevia ja hyvin kirjoitettuja juttujaan useampia.

      Joku asioista perillä oleva tietää kertoa, että Ilmari Selänne on toiminut VENE-lehden päätoimittajanakin joskus 30 vuotta sitten, ennen Matti Murtoa.

      Eivät kirjoittajan taidot siitä riipu, millä nimikkeellä milloinkin kirjoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe