Ympäristötuki 2007 ->

Mika 79

Onko arvon viljelijä kollegat miten valmistautunut seuraavaan ymp.tuki kauteen.

Meinaan tällä sitä että moniko pistää nimen alle ja nostaa ympärisötukia. Eli todennäköisesti 96 €/ha ja mahdolliset lisätoimenpiteet ? €/ha.

Olen kuullut jo niin paljon huolestuttavia uutisia(ei vielä julkistettu) näistä uusista perustoimenpiteistä, että ehkä jätän hakematta tämän rahanarvoisen edun ja siirryn euroopanmallin viljelijäksi. Minua risoo eniten nämä tulevat lannoitustasot jotka laskevat paikon todella rajustikkin ja pakollinen kalkitus välttävillä alueilla. Jos meinaan viljellä tosi tehokkaasti niin on se tapahduttava minun omilla ehdoilla. Eli sitten on enää ympäristöpuolella vain nitraatti direktiivi vastassa.

15

1736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Mika 79

se on mahdollista olla koskematta jos se kerta alkaa 2007 suomessa ja viljelijöitä tiedotetaan vasta syksyllä tästä.

• Mika 79 kirjoitti:

se on mahdollista olla koskematta jos se kerta alkaa 2007 suomessa ja viljelijöitä tiedotetaan vasta syksyllä tästä.

'

En tarkoittanut vuotta 2007, vaan EY-/EU-maatalousneuvottelujen aikaista (Härmälä 1992-1994) huijauskokonaisuutta.

Lue ensin linkistä alustukseni ja sitten ne kirjoitukset, joita löytyy promerit.net linkkieni takaa.

• maajussi40 ja virkamies

Itse olen tutustunut uuteen ympäristötukiluonnokseen ja itselleni on muodostunut samanlainen kuva etten voi tähän sitoutua, mikäli ehdot menevät noin tiukoiksi. Edelleen kurjistettaisiin lannoitusta, vaikka monin paikoin nimenomaan fosfori on ns. minimitekijä eli satoa rajoittava tekijä. Siten jos kasvi ei saa fosforia tarpeeksi niin kaikki muukin panostus on turhaa.

Samoin kaikki muutkin lisätoimenpiteet on aika erikoisia tuossa ehdotuksessa. Ainoa hyvä asia minkä löysin oli se, että olisi mahdollista taas saada ympäristötuki nurmipeitteiselle kesanto- oikeus kesannolle.

Onneksi olen aukonut suutani oikeissa paikoissa ja ilmeisesti osa noista hölmöyksistä on jo muutettu. Viherpiipertäjät kuitenkin painavat päälle ja samoin koko muun EU tukien yhteensovittaminen joten oletettavaa on että ehdot kovenee ja rahamäärä putoaa entisestä.

• linkkiä

missä vois uuteen ymp tukiohjelmaan tutustua?
        Putookohan karjalta lisätoimenpiteet pois?

• Mika 79
        linkkiä kirjoitti:

missä vois uuteen ymp tukiohjelmaan tutustua?
        Putookohan karjalta lisätoimenpiteet pois?

Mutta tulee syksyllä julki. Perustoimenpieteistä vielä vähän: karjanlannan levityspinta-alaa tarvitsee näillä näkymin 40% enemmän, eli monella tilalla mahdotonta. Lisätoimenpiteistä: esim. pidennetty lannan levitys kielto ajalle 15.9 - 15.4, taas melko monelle karjatilalle tai vastaanottavalle viljatilalle mahdotonta. Kasvinsuojeluaineiden kirjanpito 5 vuotiseksi, suojavyöhykkeisiinkin voi tulla muutoksia. Muummoassa lisätoimenpiteenä on luonnonmonimuotoisuus kohteiden valinta lohkoilta. Ei todellakaan kovin järkeviä ehdotuksia.

Minulle tuo tekisi noin 24000 € vuodessa. Mutta kustannukset ja satotappiot on noin 40000 € luokkaa.

Karjatilalla voi tarkoittaa suuria tappioita, koska nurmea ei voi lannoittaa nurmen tarvitsemaa määrää ja nostaa huomattavasti ostorehukustannuksia ja tappioita maidon osalta, niin määrässä ja valk% ja rasv%.

• kominkertaiseksi

ja tuet pois. Nähdään ketkä oikeesti ovat viljelijöitä.

• te aiotte

sietää tätä pelleilyä, eikö olisi jo aika tehdä loppu tästä järjettömyydestä.

Miksi me siedämme tälläistä kyykytystä???

• että kaikki

..maataloustuottajat on kateellisia typeryksiä!
        mä oon jo monta vuotta puhunut et juottakaa ne maidot vasikoille ja polttakaa viljat. älkää ostako yhtään konetta tai laitetta pariin vuoteen niin eiköhän jotain ala tapahtuun!
        sanokaa sen paskan mtk:n jäsenyys irti eipä siitä liitosta oo muuta kun selittään

• LÖYTYY TÄÄLTÄ
      • Paalinpyörittäjä

Kiitos linkistä.
        Mielenkiintoista luettavaa!

• Tukijärjestelmän ammattilainen

Joo, ei näytä tukitasot kovin hyviltä...

Perustuki: (euroa/ha)
      -norm.kasvit 94
      -moniv.viherkes. 35 (velvoite)
      -puutarha 1. 265
      -puutarha 2. 438

Lisätoimenpiteet:
      -vähennetty lannoitus 12
      -talviaik.kasvip. 30
      -lannan lev.kasvukaudella 22
      -ravinnetasetoimenpide 11
      -kasvukunnon kartoitus 8

Puutarhatilan lisätoimenpiteet:
      -N:lann.tarkentaminen 77
      -katteen käyttö (moniv.) 246
      -kasv.suojeluain.käytön väh. 125

Erityistukisopimukset:
      -suojavyöhyke, max. 450
      -säätösalaojitus 238
      -luomu (kasvi) 141
      -luomu (kasvi kotiel.) 245
      -perinnebiotooppi, max. 450
      -alkup.kasvit, max. 450
      -alkuperäisrodut (S-lammas) 248 euroa/ey
      -alkup-rodut (i-/p-suomen karja) 511 euroa/ey

Listassa EI OLE kaikkia toimenpiteitä!!

KALKITUS:
      "Koko sitoumuskauden kalkitus voidaan toteuttaa yhdellä levityksellä. Kalkitusta ei vaadita, mikäli lohkon pH-luokka on viljavuustutkimuksen perustteella tyydyttävä tai parempi..."

• Paalinpyörittäjä

Kiitos informaatiosta.
        Onko tietoo "eläintiheyden pienentämisen" tukitasosta ja montako lisätoimenpidettä voi kotieläintila valita ja lisäksi ymmärsinkö oikein, että uudella ohjelmakaudella kotieläintila voisi valita "talviaikaisen kasvipeitteisyyden" lisätoimenpiteekseen?

• Tietoa

Onkos tukijärjestelmän ammattilaisella tietoa lisätoimenpiteiden alueriippuvaisuudesta. Joissain ehdotuksissa oli talviaikainen kasvipeitteisyys lisätoimenpiteenä mahdollinen vai A-B -alueilla. Tukitasojen perusteella tulee melkoinen lovi lompsaan, jos kasvipeitteisyyttä ei voi C2:lla valita. Eikä noista muista lisätoimenpiteistä muut ole oikeastaan edes mielekkäitä.

Jos homma menee niin, että kasvipeitteisyys ei ole mahdollinen lisätoimenpiteenä muut ehdot huomioonottaen taitaa jäädä ymp.tuki sitoumus omalla kohdalla tekemättä.

• are
        Tietoa kirjoitti:

Onkos tukijärjestelmän ammattilaisella tietoa lisätoimenpiteiden alueriippuvaisuudesta. Joissain ehdotuksissa oli talviaikainen kasvipeitteisyys lisätoimenpiteenä mahdollinen vai A-B -alueilla. Tukitasojen perusteella tulee melkoinen lovi lompsaan, jos kasvipeitteisyyttä ei voi C2:lla valita. Eikä noista muista lisätoimenpiteistä muut ole oikeastaan edes mielekkäitä.

Jos homma menee niin, että kasvipeitteisyys ei ole mahdollinen lisätoimenpiteenä muut ehdot huomioonottaen taitaa jäädä ymp.tuki sitoumus omalla kohdalla tekemättä.

Ei niitä lisätoimenpiteitä uskalla ottaa mitään koska sitten vasta on seurannassa ja mittalapio kädessä joutuu hyörimään yöt ja päivat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      58
      10367
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4331
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      32
      3616
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      106
      2996
    5. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      435
      2162
    6. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2160
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      1587
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1381
    9. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      76
      1213
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1145
    Aihe