Ristiäiset ja häät

samassa...

Onko kukaan pitänyt häitä ja ristiäisiä samassa?

Pidittekö isot juhlat? Paljonko vieraita? Millaiset juhlat? Oliko vauvalla oma hoitaja mukana?

Olisi kiva kuulla kokemuksia sellaisilta joilla on ollut nämä kaksi juhlaa samassa.

Ja myös jos joku suunnittelee pitävänsä nämä juhlat samassa, olisi kiva kuulla millaisia juhlia suunnittelette jne...

16

20707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti

      Muutama tuttu on viettänyt molemmat yhtäaikaa. Mun mielestä se vie molemmista juhlista jotain pois. Niin ristiäiset kuin häätkin ovat ainutkertainen tapahtuma ja silloin koko huomio pitäisi kiinnittää juuri siihen yhteen tapahtumaan. Päätöshän on jokaisen oma mutta yhdistetyissä juhlissa tulee semmonen olo että hoidetaan nyt noi häätkin tosta alta pois samalla niin säästy aikaa, rahaa ja vaivaa.

      • ma-rina

        "hoidetaan nyt noi häätkin tosta alta pois samalla niin säästy aikaa, rahaa ja vaivaa."

        siis juuri tällä periaatteella meidät vihittiin esikoisen ristiäisissä. olen mieheni kolmas vaimo ja hän sanoi, ettei missään tapauksessa halua kolmatta kertaa pomppia pingviininä sukunsa edessa. enkä minäkään erikoisesti halunnut mitään bilejuhlia.

        kutsuimme siis vieraat ristiäisiin (yhteensä 30 henkeä = molempien sisarukset, sisarusten lapset, mun vanhemmat ja mun isovanhemmat, sekä muutama läheinen ystävä) ja ilman mitään ennakko ilmoitusta meidät vihittiin ennen esikoisen kastetta. olimme asuneet jo pitkään yhdessä, emmekä siis tarvinneet häälahjoja, mieheni halusi olla rennosti pukeutunut, emmekä kumpikaan halunneet olla isojen juhlien keskipisteenä, joten tämä sopi meille.

        vihkiminen ja kaste oli kesäkuun alussa lapsuudenkotini pihamaalla pilvettömän sinisen taivaan alla. alttari olisi kirkossa ollut vaikeampi koristella yhtä kauniiksi, kuin meidän luonnon alttarimme oli linnunlauluineen ja lempeine tuulineen. kahvipöytä oli helppo järjestää sisälle ja vieraat sijottuivat ulos kahvinsa nauttimaan. ei tarvinnut erikseen miettiä ohjelmia, kaasoja eikä seremoniamestareita, ei hääkarkkeja eikä hääpuheita. kaikki sujui rauhallisesti ja kauniisti, ilman sen kummempaa häästressiä ja häidenjälkeistä masennusta.

        kuten olen aiemminkin tällä palsatalla sanonut, niin yksi asia jäi harmittamaan: se ettei rakas isäni voinut luovuttaa minua tulevalle miehelleni, koska vihkiminen oli yllätys, mutta ehkä senkin asian kanssa pystyn elämään :-)


      • herkkää
        ma-rina kirjoitti:

        "hoidetaan nyt noi häätkin tosta alta pois samalla niin säästy aikaa, rahaa ja vaivaa."

        siis juuri tällä periaatteella meidät vihittiin esikoisen ristiäisissä. olen mieheni kolmas vaimo ja hän sanoi, ettei missään tapauksessa halua kolmatta kertaa pomppia pingviininä sukunsa edessa. enkä minäkään erikoisesti halunnut mitään bilejuhlia.

        kutsuimme siis vieraat ristiäisiin (yhteensä 30 henkeä = molempien sisarukset, sisarusten lapset, mun vanhemmat ja mun isovanhemmat, sekä muutama läheinen ystävä) ja ilman mitään ennakko ilmoitusta meidät vihittiin ennen esikoisen kastetta. olimme asuneet jo pitkään yhdessä, emmekä siis tarvinneet häälahjoja, mieheni halusi olla rennosti pukeutunut, emmekä kumpikaan halunneet olla isojen juhlien keskipisteenä, joten tämä sopi meille.

        vihkiminen ja kaste oli kesäkuun alussa lapsuudenkotini pihamaalla pilvettömän sinisen taivaan alla. alttari olisi kirkossa ollut vaikeampi koristella yhtä kauniiksi, kuin meidän luonnon alttarimme oli linnunlauluineen ja lempeine tuulineen. kahvipöytä oli helppo järjestää sisälle ja vieraat sijottuivat ulos kahvinsa nauttimaan. ei tarvinnut erikseen miettiä ohjelmia, kaasoja eikä seremoniamestareita, ei hääkarkkeja eikä hääpuheita. kaikki sujui rauhallisesti ja kauniisti, ilman sen kummempaa häästressiä ja häidenjälkeistä masennusta.

        kuten olen aiemminkin tällä palsatalla sanonut, niin yksi asia jäi harmittamaan: se ettei rakas isäni voinut luovuttaa minua tulevalle miehelleni, koska vihkiminen oli yllätys, mutta ehkä senkin asian kanssa pystyn elämään :-)

        pilvetön taivas ja luonnon alttari.


    • sissi

      kaksissa "yhdistelmä" juhlissa. Toinen oli iso n. sadan vieraan tilaisuus kirkossa ja toinen tunnelmallinen kotona vietetty intiimi juhla.

      Mielestäni molemmat juhlat olivat hienosti onnistuneet. Ehkä noissa isommissa juhlissa jäi tämä nuorin juhlittava hieman taka-alalle, hänellä kun oli palkattu hoitaja joka ei mitenkään kuljeskellut vieraiden parissa (ehkä ymmärrettävistä syistä, vauva todennäköisesti halusi syödä rauhassa yms.)

      Joten näin vieraan näkökulmasta en suosittelisi mitään kovin suuria juhlia, että kaikkien juhlittavien huomioiminen onnistuisi. Voihan toki juhlia jatkaa illemmalla hieman riehakkaammin, jos vauvan voi jättää hoitoon.

    • emma

      Täällä myös tämä asia suunnittelu asteella. Laskettu aika on syyskuussa joten aikaa ainakin vielä on meittiä. Minusta se saattaisi olla monelle sukulaiselle ja ystävälle iloinen yllätys kun ja jos vihkimisestä ei mitään ennakkoon ilmoitettaisi. Haluamme myös suht pienimuotoiset häät ja siinä mielessä nämä kaksi juhlaa sopisi yhteen. yhdellä ja samalla stressillä menisi molemmat.. Toisaalta kaipaisin kuitenkin sitä jotain, jos häät järjestettäisiin erikseen, ehkä sitä päivä prinsessana kokemusta... Mutta me vielä mietimme!

      • yuffi

        Meilläkin on suunnitelmissa pitää ristiäiset ja häät yhdessä. Esikoisemme laskettu aika on elokuun 13 pv ja ajattelimme ajankohdaksi syyskuun loppupuolella tai lokakuussa. Alustavia suunnitelmia ollaan jo tehty mutta kirkko pitäisi vielä saada varattua, kutsut lähettää ja sen sellaista kivaa.

        Se vielä mietityttää että miten vihkiminen tapahtuu. Täytyykö sitä astella alttarille vai vihkiikö pappi kastemaljan edessä. Olisi kiva kuulla kokeneilta miten heillä kaikki meni :)


      • Miina
        yuffi kirjoitti:

        Meilläkin on suunnitelmissa pitää ristiäiset ja häät yhdessä. Esikoisemme laskettu aika on elokuun 13 pv ja ajattelimme ajankohdaksi syyskuun loppupuolella tai lokakuussa. Alustavia suunnitelmia ollaan jo tehty mutta kirkko pitäisi vielä saada varattua, kutsut lähettää ja sen sellaista kivaa.

        Se vielä mietityttää että miten vihkiminen tapahtuu. Täytyykö sitä astella alttarille vai vihkiikö pappi kastemaljan edessä. Olisi kiva kuulla kokeneilta miten heillä kaikki meni :)

        Se on tällaisten juhlien järjestys. Näin lapsesta tulee aviolapsi ennen rekisteröimistä ja vältytte paljolta byrokratialta. Pariskunta voi yhdessä astella alttarille ja kummi tai mummi pitää lasta sen ajan sylissään ja vihkimisen jälkeen, kun vihkitodistuskin on jo annattu siirrytään sitten kastetoimitukseen. Kannattaa varmaan valita lyhyet kaavat molempiin toimituksiin. Pappi neuvoo tällaisissa asioissa, kääntykää hänen puoleensa.


      • trust meee
        Miina kirjoitti:

        Se on tällaisten juhlien järjestys. Näin lapsesta tulee aviolapsi ennen rekisteröimistä ja vältytte paljolta byrokratialta. Pariskunta voi yhdessä astella alttarille ja kummi tai mummi pitää lasta sen ajan sylissään ja vihkimisen jälkeen, kun vihkitodistuskin on jo annattu siirrytään sitten kastetoimitukseen. Kannattaa varmaan valita lyhyet kaavat molempiin toimituksiin. Pappi neuvoo tällaisissa asioissa, kääntykää hänen puoleensa.

        siis jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella täytyy isyys tunnustaa, myöhemmin solmittu avioliitto ei tilannetta muuta. Tärkeitä on siis se hetki kun lapsi syntyy, hänellä on avoliitossa silloin vain yksi huoltaja ja vain oikeus äidin omaisuuteen ja nimeen.


    • kertoo

      No minäpäs nyt tämän aiheen aloittajana kerron mitä me ollaan suunniteltu.

      Vieraita kutsutaan noin 50 henkeä, kutsut menee postiin, kun pikkuinen on syntynyt ja tiedämme onko kaikki vauvalla hyvin.

      Ohjelmassa syömistä, juomista ja sitä tavallista mitä häissä yleensä on.

      Puku minulla on jo jemmassa odottamassa, ihan oikea hääpuku, jota on vara muokata jos tarve vaatii(jos siis liikakiloja jää tmv)...

      Me ei tietenkään häämatkalle lähdetä, mutta sitten seuraavana kesänä ehkä, kun lapsukaisen voi jättää hoitoon siksi aikaa, mutta katsellaanhan sitä sitten :)

      Ei tehdä mitään turhan tarkkaa aikataulua, koska pienen lapsen kanssa ne ei välttämättä pitä aina paikkaansa.

      Kirkossa toimimme niin, että ensin meidät vihitään ihan oikeasti ja sitten lapsemme kastetaan.

      Meille tämä järjestely sopii parhaiten.

      Aluksi meinasimme maitraattihäitä, mutta se ajatus ei kumpaakaan kiehtonut eikä myöskään häiden siirtäminen seuraavaan kesään joten näin paras. Toivottavasti kaikki menee hyvin sinä päivänä...

    • sunrise81

      meillä on tulossa vauva (laskettu aika ensi kuun alussa). Tarkoituksena on pitää ristiäiset ja häät samaan aikaan. Teen itse kutsut eli yhdellä kutsulla kaksi asiaa. Itselle ompelen "hääpuvun". Vieraita tulee noin 25-30. Kotona on tarkoitus pitää juhlat. On vain vaikea löytää kutsu malleja ristiäisiin. jos tietoa ilmoittakaan ihmeessä. =)
      Kaverini meni samallalailla naimisiin. Vaivatonta ja helppoa. Eikä tule kalliiksi. =)

      • emma

        Ite mietin sellasta että kummin tekis, eli ilmotetaanko etukäteen kutsussa vihkimisestä vai tulisiko se yllätyksenä vieraille.. Kommenteja, vinkkejä, kokemuksia?


      • sunrise81
        emma kirjoitti:

        Ite mietin sellasta että kummin tekis, eli ilmotetaanko etukäteen kutsussa vihkimisestä vai tulisiko se yllätyksenä vieraille.. Kommenteja, vinkkejä, kokemuksia?

        Tuttumme teki yllätyksen ja kaikki ei siitä pitäneet. Toiset pitävät häitä tärkeänä tapahtumana. Itse haluan ilmoittaa asiasta samalla kutsulla. Minulle häät ovat ihana asia ja haluan sen kertoa muillekkin etukäteen. Ei tule yllätyksiä. Toisilla asioiden sulattelu voi viedä aikaa. =)


      • Ap.
        emma kirjoitti:

        Ite mietin sellasta että kummin tekis, eli ilmotetaanko etukäteen kutsussa vihkimisestä vai tulisiko se yllätyksenä vieraille.. Kommenteja, vinkkejä, kokemuksia?

        Me kyllä ilmoitamme kutsussa asiasta, koska on ihan oikeat kunnon juhlat niin kiva osata varautua vieraidenkin, että aikaa menee :)


    • in same time

      meille on tulossa ristiäiset ja häät samaan aikaan, tarkoituksena ensin vihkiminen suorittaa ja sitten kaste. vieraita on kutsuttu 75 ja ainakin 60 tulee varmasti. budjetti on 2000 euroa sillä jatkot on seurakunnalta vuokratussa salissa. ohjelma on häiden ohjelma vauvaa unohtamatta. vauvaa varten ajattelin mukaan ottaa vaunut että saa vauvan nukkumaan. imetystä ajatellen kannattaa varmistaa että juhlapaikassa on rauhallinen paikka siihen hommaan. myös muut vauvanhoito paikat kannattaa ennalta katsoa. meille ei ole tulossa hoitajaa lapselle vaan hoitajana olen minä tai tuoreet mummut. kyllä sylejä riittää. :)
      kannattaa muistaa että juhla on myös lapsen juhla. meillä tämä on huomioitu mm. koristelussa. pääasia ettei tuoretta suvun jäsentä vaan lykätä jollekin hoitajalle pois jaloista pyörimästä.

    • tuleva äiskä.

      Mistähän saisi ohjeita kutsukortin laatimiseen? Eli miten kutsua vieraat tälläiseen yhdistettyyn hää ja kastejuhlaan....

    • Itse keksitty...

      Sanomme toisillemme tahdon
      la 21.5
      Tänä rakkauden päivänä
      lapsemme kastetaan

      Muodollisuuksien jälkeen
      tarjoamme kahvit/ruuat/juomat
      jossain

      Tai jotain........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe