Mikähän noista magnesium-valmisteista sitten olisi sitä "parhaiten" imeytyvää, kun sitä on montaa sorttia: magnesiumsitraatti, magnesiumoksidi ja sitten oli vielä joku kolmas.
Jokaisen purkin kyljessä kyllä mainostetaan että on hyvin imeytyvää, mutta ota siittä sitten selkoa, kun eihän niitä ole varmaankaan "lääketieteellisesti" tutkittu.
Magnesium
25
18130
Vastaukset
- Kalle.
Niin tässäkin asiassa. Ihmiselle syötetään joka suunnasta informaatiota faktatietona, ja erittele siinä sitten, mikä on todellista tietoa, ja mikä paisuteltua mainospotaskaa.
Ajamatta kenenkään etua, sen tiedän, että apteekkeissa myytävät tuotteet ovat läpäisseet viralliset tutkimukset, mutta luontaistuotteilla ei sellaista nimenomaan virallista tutkimuspakkoa ole. Niistäkin esitetään "tutkimustuloksia" joka lähtöön, mutta niiden pätevyydestä ei tavallinen ihminen voi sanoa muuta, kuin että monesti epäilyttää.
Itsekin olen monia luontaistuotteita käyttänyt, mutta muutaman ikävän kokemuksen jälkeen olen siirtynyt aivan apteekkilinjalle.
Toivotaan, että joku viisaampi esittää vakavasti otettavien tutkimuksien lähteitä imeytyvyydestä, mutta se ei mielestäni magnesiumin kohdalla ole kynnyskysymys. Magnesium yliannostettuna luustoon varastoituvana voi johtaa totaaliseen väsymykseen, kun pyrkimys on päinvastainen.
Meikäläisellä magnesium auttoi lihaskuntoon, ja mielestäni korjasi pumppuni rytmihäiriöt. - Kokeillut olen
Minusta magnesiumista paras on Kelasin -magnesium. Siitä ei vatsa mene kuralle. Sanotaan, että magnesium on imeytynyt silloin parhaiten, kun vatsa pysyy normaalina. Emgesanista (apteekin valmisteesta) saan kamalan sydämen tykytyksen ja se häiritsee unta. Otan magnesiumin yöksi. Jos syö magnesiumia, niin kalsiumin saannista kannattaa huolehtia. Magnesium ja kalsium pitäisi olla tasapainossa elimistössä, muuten voi tulla ongelmia, kuten liikaa väsyneisyyttä tai muuta sellaista. Minusta Diasporal -magnesium pusseissa on liian vahvaa, koska se väsyttää aamuisin kamalasti. Varmaankin heittää kalsium-magnesium tasapainon pyllylleen. Aina ei kannatta noudattaa purkkien annostusta, koska pinemmätkin määrät voivat riittää. Minä otan esim. Kelasinia vain 1-2tbl iltaisin.
- :DD
Määrästä en osaa sanoa, mutta minulla hävisi makeanhimo lähes kokonaan kun aloin syömään magnesiumia sisältävää kalkkivalmistetta :).
- on tätä...
"Calcia 800"-valmiste. Ei mene vatsa kuralle eikä väsytä aamuisin, vaan väsyttää iltaisin.
Siinä on magnesiumia 350 mg ja kalsiumia 800 mg. Annostelu: 2 kpl iltaisin ja joskus riittää yksikin.- Magnus
Eri firmat koettavat markkinoida tuotteitaan väittämällä että juuri heidän tuotteensa imeytyy parhaiten. Muistan lukeneeni professori Heikki Karppasen sanoneen, ettei valmisteilla ole todellisuudessa mitään merkittäviä eroja, kaikki magnesiumin suolat imeytyvät hyvin. Imeytymistä säätää enemmän elimistön tarve: Mitä suurempi puute, sitä enemmän imeytyy ja päinvastoin.
Psykiatri Mauno Rauramo kuuluu suosittavan potilailleen magnesiumoksidia, jossa on mukana B-vitamiineja. Oksidi on ainakin halpaa ja ilmeisesti myös tehokasta yhdessä B-vitamiinien kanssa - Fysiologi
Magnus kirjoitti:
Eri firmat koettavat markkinoida tuotteitaan väittämällä että juuri heidän tuotteensa imeytyy parhaiten. Muistan lukeneeni professori Heikki Karppasen sanoneen, ettei valmisteilla ole todellisuudessa mitään merkittäviä eroja, kaikki magnesiumin suolat imeytyvät hyvin. Imeytymistä säätää enemmän elimistön tarve: Mitä suurempi puute, sitä enemmän imeytyy ja päinvastoin.
Psykiatri Mauno Rauramo kuuluu suosittavan potilailleen magnesiumoksidia, jossa on mukana B-vitamiineja. Oksidi on ainakin halpaa ja ilmeisesti myös tehokasta yhdessä B-vitamiinien kanssaOli pakko korjata tämä osittain virheellinen viesti. Magnesiumin pitää olla liuenneessa muodossa imeytyäkseen. Liukoisuus siis ratkaisee magnesiumin imeytymisen ohutsuolesta. Jos tutkitaan eri mg-suolamuotojen liukoisuuksia huomataan pian että orgaaniset magnesiumsuolat liukenevat huomattavasti paremmin kuin epäorgaaniset suolamuodot. Magnesiumsitraatti on yksi maailmalla eniten käytetyistä ja myös parhaiten imeytyvistä orgaanisista magnesiumsuoloista. Yleisesti käytetty magnesiumoksidi on hygroskooppinen ja muuttuu veden läsnäollessa magnesiumhydroksidiksi, joka on veteen hyvin niukkaliukoinen. Magnesiumoksidi ja magnesiumhydroksidi eivät siis ole kovin hyviä magnesiumlisiä. B6-vitamiinin puutostilassa magnesiumin erittyminen munuaisten kautta voi lisääntyä.
- sitraatti
Kyllä monet pitävät sitraattimuotoista parhaiten imeytyvänä. Esim. Hankintatukulla on sellainen valmiste. Hinta on kallimmpi mutta käytössä tulee jopa edullisemmaksi koska imeytyminen on arvioiden mukaan 7-27 kertaa tehokkaampaa.
- farmaseutti
Hieman oikaisisin tuota "kallen" kirjoitusta siitä, että kaikki apteekissa myytävät vitamiinit olisi jotenkin erikoisesti tutkittu. Näinhän ei ole, ellei kyseessä ole vaikuttavalta aineeltaan niin voimakas valmiste joka luokitellaan lääkkeeksi.
Apteekissa myytävät luontaistuotteet ovat ihan samoja kuin muidenkin myymät. Kaikkia ei siis tutkita sen kummemmin. Sitten on olemassa sellaisia valmisteita joita saa vain apteekista, mutta eivät ne sen parempia ole kuin muutkaan. Lisäksi ne ovat usein synteettisesti tuotettuja, joten uskon että tunnetun valmistajan valikoimasta löydät luontaistuotekaupastakin oikein laadukkaan tuotteen. - farmaseutti
farmaseutti kirjoitti:
Hieman oikaisisin tuota "kallen" kirjoitusta siitä, että kaikki apteekissa myytävät vitamiinit olisi jotenkin erikoisesti tutkittu. Näinhän ei ole, ellei kyseessä ole vaikuttavalta aineeltaan niin voimakas valmiste joka luokitellaan lääkkeeksi.
Apteekissa myytävät luontaistuotteet ovat ihan samoja kuin muidenkin myymät. Kaikkia ei siis tutkita sen kummemmin. Sitten on olemassa sellaisia valmisteita joita saa vain apteekista, mutta eivät ne sen parempia ole kuin muutkaan. Lisäksi ne ovat usein synteettisesti tuotettuja, joten uskon että tunnetun valmistajan valikoimasta löydät luontaistuotekaupastakin oikein laadukkaan tuotteen.Vielä sen verran, että magnesiumhan ei ole luontaistuote. On kyettävä erottamaan mikä on vitamiini, hivenaine, ravintolisä vai luontaistuote.
Nämä ovat kaikki eri asioita.
- RoseBud
on ruusunmarja 100mg/100g ja kaikki imeytyy.
- keihasmies
söi kaden viikon ajan 1400g magnesiumia kun jalat kramppas koko ajan ...nyt on kaikki vaivat parantunu ja muutenkin on paremoi olo ku ennen ja meni vatsa kuralle vaan ekoina päivinä söin myös kalsiumia ja d-vitamiinia
- 2:1
Sitraatti ja aminohappoihin kelatoitu magnesium imeytyvat parhaiten. Parasta olisi ottaa tyhjaan mahaan.
Taalla hyvaa infoa magnesiumista:
http://www.healthy.net/scr/article.asp?ID=2060 - Viidakosta
Teki mieli vastata tähän vanhaan viestiketjuun, koska tuntuu että kukaan ei ole vastannut vieläkään kunnolla alkuperäiseen kysymykseen. Eli hyvin imeytyvästä magnesiumista voidaan puhua vain silloin, kun kyseessä on orgaaninen magnesiumyhdiste. Jos tuote sisältää magnesiumoksidia tai magnesiumhydroksidia, niin silloin ei voida puhua hyvin imeytyvästä magnesiumvalmisteesta. Silläkään ei ole kovin suurta merkitystä, onko kyse pore, annosjauhe tai tablettimuodosta.
Ionimuodossa magnesiumista imeytyy nykytiedon mukaan pääasiassa passiivisella diffuusiolla fysiologisesta tilasta riippuen noin 20—40 % (Pharmacassa erään tuotteen osalta puhutaan magnesiumista imeytyvän 30—50 %). Magnesiumin pitää kuitenkin liueta ensin, jotta se olisi ionimuodossa.
Suomessa on nykyään myös hyviä magnesiumvalmisteita tarjolla. Enää ei tarvitse hankkia niitä USA:sta saadakseen rahoilleen vastinetta. Pikkuisen tutkimalla asioita voi huomata, että mm. magnesiumsitraateista on olemassa edullisiakin versioita- Viidakosta
Piti vielä lisätä, että tuo Pharmacan (lääketietokanta) tieto siis johtaa harhaan, koska 30—50 % tarkoittaa magnesiumin ionimuodon imeytymistä, mutta ei siis ko valmisteesta imeytyvää magnesiumin määrää.
Parhaiten liukenevat muodot ovat orgaanisia, kuten magnesiumlaktaatti, magnesiumasetaatti tai magnesiumsitraatti. Magnesiumkloridi liukenisi epäorgaanisista myös hyvin, mutta sitä ei voida kloorin takia suositella magnesiumlisänä. - ETM
Viidakosta kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että tuo Pharmacan (lääketietokanta) tieto siis johtaa harhaan, koska 30—50 % tarkoittaa magnesiumin ionimuodon imeytymistä, mutta ei siis ko valmisteesta imeytyvää magnesiumin määrää.
Parhaiten liukenevat muodot ovat orgaanisia, kuten magnesiumlaktaatti, magnesiumasetaatti tai magnesiumsitraatti. Magnesiumkloridi liukenisi epäorgaanisista myös hyvin, mutta sitä ei voida kloorin takia suositella magnesiumlisänä.Tässä on todettu magnesiumsitraatin olevan 12 kertaa paremmin imeytyvän kuin magnesiumoksidin:
http://www.ehow.com/facts_5911101_difference-magnesium-oxide-magnesium-citrate.html
Magnesiumsitraatin liukoisuus veteen on 200 g/L
Magnesiumoksidin 0,086 g/L
Magnesiumhydroksidin 0,012 g/L
Ja imeytyäkseen magnesiumin pitää ensin liueta, jotta se voi imeytyä ionimuodossa. Eli hyvin imeytyvästä voidaan puhua vain näiden kohdalla magnesiumsitraatista. Valmisteessa ei siis saa olla magnesiumoksidia tai hydroksidia, jos haluaa sen imeytyvän. Purkista pitäisi kyllä löytyä mitä tuote sisältää!
- hankintatukku.
Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri yhdisteinä. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi.
Itse ostan hankintatukun magneisum sitraattia. Tabut liukenee myös nesteeseen, joten laitan smoothien joukkoon. - Dr. Feelgood
Kokeile uutta magnecittia, kidevedettömänä sitraattina se liukenee vielä helpommin. Tosin siitä liuottamisesta ei ole enää juurikaan lisähyötyä, koska tabu hajoaa jokatapauksessa tosi hyvin. On halvempi vielä kuin hankkarin kama.
- mg-asiantuntija
Vastaava valmiste EBN magnesiumsitraatti B6 100 tabl. on 2 1 tarjouksessa EBN.fi verkkokaupassa eli 19,80 eur 300 tablettia!!
- toimii ja hyvin
3-TehoMagnesium toiminut itselläni ylivoimaisesti parhaiten. Sisältää nimensä mukaisesti kolme eri magnesiummuotoa (sitraatti, sulfaatti ja aspartaatti). Yleisesti parhaana magnesiummuotona pidetty sitraatti yksinään ei itselläni tuntunut toimivan ollenkaan, enkä ollut kovin tyytyväinen yhteenkään muuhunkaan valmisteeseen.
Ensimmäinen valmiste, jolla itse voin sanoa olevan kunnollisen vaikutuksen, jonka todella huomaa, on tuo FinnMaxin 3-TehoMagnesium. Kaiken muun lisäksi tuote on jauhemainen, mikä nyt jo lähtökohtana on ehdoton edellytys tehokkaalle imeytymiselle. Eli kaikenlaiset tabletit kannattaa unohtaa suoraan, jos tavoitteena on tuotteen hyvä imeytyminen.- tgsdxc
totta muuten turiset. esmes tuolla tuotteeseen voi tutustua valmistajan sivuilla:
http://www.sf-protein.com/?lang=fi&sivu=tuotteet/vitamiini_ja_kivennaisainevalmisteet/3-tehomagnesium - ksoka
tgsdxc kirjoitti:
totta muuten turiset. esmes tuolla tuotteeseen voi tutustua valmistajan sivuilla:
http://www.sf-protein.com/?lang=fi&sivu=tuotteet/vitamiini_ja_kivennaisainevalmisteet/3-tehomagnesiumJa tuolta löytyy ko. tuotetta edulliseen hintaan:
http://www.ravinnetukku.fi/verkkokauppa/vitamiinit-hivenaineet-yms/
- rööbbö
Tämä, kuulema, imeytyy hyvin. Itse olen popsinut ja ainakin jalkakramppailut ovat vähentyneet.
http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-High-Absorption-Magnesium-100-mg-120-Tablets/15?at=0
5 dollarin alennus ensitilaajille koodilla IJA031 (Referral email / coupon code) - jebou9
Ohjeita ja vinkkejä iherbistä tilaamiseen!
http://jebou9.nettisivu.org/ - ........
Oman kokemuksen mukaan magnesiumoksidia sisältävien lisien käyttö on yhtä tyhjän kanssa, ei vaikuta mihinkään. Sitraatti toimii paremmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279