Turve halkokattilassa

Gottlund

Pystyykö turvetta polttamaan halkokattilassa esim. palaturpeena? Paljonko maksaa vuoden lämmitysturpeet eli 15 puukuutiometrin(kiinto) vastaava energiamäärä pihaan ajettuna, ajomatka 15 km. Onko turpeen poltossa muita ongelmia esim. syöpyykö piippu tai kattila enemmän kuin halon poltossa?
Kyselin asiaa alempana ja vastaus oli hämmentävä. Onko turve tosiaan noin halpaa? Turve on uusiutuva energialähde.

16

12070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.A

      ....pystyy polttamaan lähes kaikissa klapikattiloissa.
      Jos kattila on esim. yläpaloinen, turvetta poltettaessa savua tulee helposti enemmän kuin klapeilla.
      Alapaloinen kattila palaa paljon puhtaammin.
      Turpeen tuhka saattaa sulaa kökkäreiksi arinalle, joten se on putsattava aina välillä.

    • kjhgjk

      pystyy polttamaan, mutta naapurisopu voi mennä. riittämättömästä ilmansaannista johtuen savuttaa ja haisee tosi kitkerälle.

      • Anonyymi

        Kyllähän savua mahtuu ilmaan


    • sitä...

      minä olen joskus kokeillut niitä turvebrikettejä.
      Lämpöä tulee yhdestä pesällisestä niin, että kattila meinaa kiehua.
      Minä kylläkin luovuin sen käytöstä aika pian, koska se tuhka on niin hienojakoista pölyä joka tunkeutuu joka paikkaan ja sitä tulee melkein yhtä paljon kuin brikettiä. Ts. ämpärillisestä turvetta tulee ämpärillinen tuhkaa! Siitä tulee hirveä siivo.

      Kyllä puun polttaminen on paljon siistimpää.

      • ollut

        huonoo/hiekkasta turvetta!
        mulla tulee viikossa tuhkaa turpeesta n.30-40 litraa ja tuvepalaa menee noin. 1,5 mottii


    • ja kokeile!

      hae vaika auton kärryllä motti joltai yksityiseltä palaturvetta ja testaa.
      kerro sitten miten kävi!
      muista kuitenkin et turpeissakin on eroja, et kantsii kysellä niiltä jotka ovat jo sitä ostaneet

      • Gottlund

        Sanokaapa vielä joku palaturpeen hinta motilta ja paljonko palaturvemotti vastaa puupolttoainetta.


      • kenny
        Gottlund kirjoitti:

        Sanokaapa vielä joku palaturpeen hinta motilta ja paljonko palaturvemotti vastaa puupolttoainetta.

        palaturve 17,50sis alv.

        http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=308
        tuossa on talukoo, joka on suht pätevä. Tietysti nuo on likimääräsiä, puulaji vaikuttaa, kosteus, turpeen laatu, polttolaitteiden rakenne yms.

        Eli jos kiintokuutio kuivia koivuklapei maksaa noin 22€, niin silloin olaan samassa mwh hinnassa kuin palaturve. ja niitä "heittokuutioita" tarvitaan varmaan 3.5 kiintokuutioon.. jos vain jonkinmoisen stokerin saat sopimaan pannuhuoneeseen, ni herraie äkkiä semmonen.

        Meil on vuotuinen lämmönkulutus noin 90mwh. Eli noin 70m3 palaturvetta, eli 1225€. Pelletillä sama lämpö maksaisi 2400€, hinta 128€ tonni biowatin pelletti tehtaalla. vertailun vuoksi sama lämpömäärä öljyllä olisi noin 4550€.


      • että toi on
        kenny kirjoitti:

        palaturve 17,50sis alv.

        http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=308
        tuossa on talukoo, joka on suht pätevä. Tietysti nuo on likimääräsiä, puulaji vaikuttaa, kosteus, turpeen laatu, polttolaitteiden rakenne yms.

        Eli jos kiintokuutio kuivia koivuklapei maksaa noin 22€, niin silloin olaan samassa mwh hinnassa kuin palaturve. ja niitä "heittokuutioita" tarvitaan varmaan 3.5 kiintokuutioon.. jos vain jonkinmoisen stokerin saat sopimaan pannuhuoneeseen, ni herraie äkkiä semmonen.

        Meil on vuotuinen lämmönkulutus noin 90mwh. Eli noin 70m3 palaturvetta, eli 1225€. Pelletillä sama lämpö maksaisi 2400€, hinta 128€ tonni biowatin pelletti tehtaalla. vertailun vuoksi sama lämpömäärä öljyllä olisi noin 4550€.

        hankkijan pellettimainos! ei puolueeton taulukko


      • kenny
        että toi on kirjoitti:

        hankkijan pellettimainos! ei puolueeton taulukko

        Mutta toi on vapon talukko, ja se on pellettimainos, tiedän. Siinä lähinnä mainostetaan että kuinka halpaa se pelletti on sähköön ja öljyyn verrattuna.

        Samasta taulukosta voi pienen räknäämisen jälkeen tulla siihen tulokseen että pelletin MWH hinta on yli kaksinkertainen palaturpeeseen verrattuna. Ja MWH hinta on se ratkaisevin tekiä, jos uutta rakennetaan tai tehdään vanhaan isoja saneerauksia. Saman taulukon läytää jostain vapon sivuilta.


      • pian loppuu :(
        kenny kirjoitti:

        Mutta toi on vapon talukko, ja se on pellettimainos, tiedän. Siinä lähinnä mainostetaan että kuinka halpaa se pelletti on sähköön ja öljyyn verrattuna.

        Samasta taulukosta voi pienen räknäämisen jälkeen tulla siihen tulokseen että pelletin MWH hinta on yli kaksinkertainen palaturpeeseen verrattuna. Ja MWH hinta on se ratkaisevin tekiä, jos uutta rakennetaan tai tehdään vanhaan isoja saneerauksia. Saman taulukon läytää jostain vapon sivuilta.

        sanokaa joku mistä etelä-pohjanmaalta voi ostaa palaturvetta.


      • salloi
        pian loppuu :( kirjoitti:

        sanokaa joku mistä etelä-pohjanmaalta voi ostaa palaturvetta.

        kävin hakemassa,,, sovittuani vapon kanssa ,,,ha.peräkärryllä pienen kokeilu erän Myllymäeltä lähellä rautatieasemaa on tie "riitasuo"
        palaturvetta on Vapolla myös Alavudella.
        siellä on Vapon auma palaturvetta. mutta se on kovin vaikeaa saada lapioon siitä kasasta, joten erä jäi vähäiseksi.
        siellä on kuormausapu aina kuukauden kolmas torstai.


    • Anonyymi

      Kyllähän turvetta kannattaa polttaa puun kanssa

    • Anonyymi

      Eikä turve saastuta yhtään palaa puhtaasti

    • Anonyymi

      Tekniikan maailma lehti 7/1974 juttu "Turve lämpö". Kattila ja lämmitys turpeella asiaa.

    • Anonyymi

      Turvetta kannattaa käyttää tehokkaasti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe