pitoteippi

Kokemuksia...

Minkälaisia kokemuksia on pitoteipistä? Aloittelin hiihdon (perinteisen) Enkä meenaa saada pitoa kirveelläkään(voiteilla). Kanattaako kokeilla pitoteippiä? Ja rex:llä on ainakin pitoteippiä onko muilla? Jos on niin minkä pitoteippiä suosittelette? Mille alueelle teippiä laitetaan(samalle kuin voide vai...)? Miten usein vaihdetaan teippi? Millä vanhateippi lähtee pois?
Nim: Meenaa tympiä toi hiihto kun ei suksi pidä.

ps.Sukset on mitoitettu oikein pituus/paino katsottu myyjän kanssa. seisoskeltu ostotilaanteessa eri suksien päällä ja paperilla kokeeltu pohjan alta.

14

12878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toppo tulppo

      elä laita pitoteippiä. ei oikein pelaa jos on uutta lunta ja muutenkin sottaa. laita mieluummin esim. startin tervaviitosta jos on 10 astetta pakkasta niin kuin nyt ja uutta lunta. voide laitetaan kantapäästä eteenpäin n.60 senttiä riippuen suksesi jäykkyydestä. pitoalue olisi hyvä olla merkattu esim. tussilla. jos on löysä suksi pitovoidealue on lyhyempi ja jäykällä vastaavasti pidempi. pitovoide kannattaa laittaa keliä lämpimämpää aina niin toimii normaalisti. huom. nousuissa jalan voimaa tulee käyttää rohkeasti jota suksi ottaa pitoalueelta kiinni ladun pintaan...

      • teuvo tulppio

        Lisäksi pitoalue on hyvä karhentaa (100-150 hiekkapaperilla). Sitten alusvoide ja päälle kelin mukaan 3-4 ohutta kerrosta ja tosiaankin lämpimämpi voide kuin keli.

        Itsekin taistelin alkutalvesta pito-ongelmien takia. Vaihdoin Vauhdin Pohjavoide AT:n Pohjavoide Superiin ja tuuppasin Startin synteettistä kelivoiteeksi, niin johan alkoi pitää. Nyt on sitten tervakelit.

        Ite en pitoteippeihin koske, vaan mieluummin opettelen pitovoitelun saloja.


    • pitoteippi

      En käytä enää ollenkaan pitovoiteta koska voiteluni epäonnistuu lähes aina. Olen käyttänyt vain Startin pitoteippiä. Uudella lumella ehkä huono, mutta ainakin kaupungeissa ladut ovat yleensä kovia kun hiihtäjiä on paljon, joten pitoteippi on ok. Teippiä laitetaan vähän lyhemmälle matkalle kuin pitovoidetta.

      • hiihtelijä.

        startin liisteriä putkilosta vaan...kuin sinappia makkaran päälle, ja sormella tasotus:)


      • S.V.
        hiihtelijä. kirjoitti:

        startin liisteriä putkilosta vaan...kuin sinappia makkaran päälle, ja sormella tasotus:)

        mielestäni pelkästään jäiselle ja karkealle kelille.Pitoteippi toimii muilla keleillä, paitsi lumisateella ja pehmeällä lumella.Itse olen tyytyväinen pitoteippiin.Tänä talvena hiihdin samalla teipillä yli 300 km.


    • Lipsuu

      Kyy se star pipoteippi muuten mutta kun LADUT,,,jos vähän oskii tai muuta niin avott kyllä se raapii niin perusteelliseti että pännii kauheesti.
      Siis siistit ladut, muuten pipoteipit päinperssss tiedät kiitos ja taase pahnalla ladulle toki,,,

      • saviaivot

        nii juu pipoteippii littaa sittenkun ladut o,k
        kyrsiii yrsii kun saa jo poistaa ne muutaman kilsanjälkeen,,,no eikös lähetä Sullvallaan,,,ja pasmat,,,silläkinESpoo mutapäät ei saa kunno latuja pirkatti, tai osittain,,,kymmaa savipääätä silläkin vai mitä mutiset!


    • Pax

      mukaan sitä on näillä kahdella kotimaisella valmistajalla. Rexin teippi on ohuempaa ja sitä saa laittaa suunnilleen samalle matkalle pito-aluetta kuin laittaisist voidettakin. Startin on paksumpaa ja laitetaan lyhyemmälle pätkälle.
      Kelialue on melko laaja ja teippi on hyvä ratkaisu monelle voidepulmien kanssa pähkäilleelle. Noista muista viesteitä tiedät, että uudelle lumelle tarvittaisiin hiukan tervavoidetta teipin päälle ja että karkella jääkelillä liisteri voi olla parempi ratkaisu.
      Poisottamiseksi laita WC-paperia teipin päälle ja kuumenna raudalla, jolloin teippi imeytyy paperiin.Voit sitten halutessasi laittaa vielä voiteenpoistoainetta paperille ja anna hautua vähän aikaa. Sitten siklaat akryyli tai varovasti metallisiksillä pois. Aloite siklaaminen pikkuisen paperin reunuksen päältä - ei siis alta paljaalta suksen pohjalta. Loppuja voi pyyhkiä voiteenpoistoaineella rätin tai sukkahousujen avulla. Siinäpä se, mitä asiasta tiedän.

      • Amatöörihiihtäjä

        Jos pitoteippiä joutuu lisäämään, täytyykö entinen pitoteippi ottaa aina voiteenpoistoaineella pois? Ja jos joutuu esim. laittamaan teippiä pidemmästi sukseen?


      • YuBi

        Starin pitoteippi pitää hyvin pakkasella mutta plussakelillä ainakin mulla lipsui, Rexin käyttäjä kyllä kehui sen pitävän vesikelilläkin . . . onko jollakin vertailevaa tietoa?


      • Teippiä
        YuBi kirjoitti:

        Starin pitoteippi pitää hyvin pakkasella mutta plussakelillä ainakin mulla lipsui, Rexin käyttäjä kyllä kehui sen pitävän vesikelilläkin . . . onko jollakin vertailevaa tietoa?

        Minulla oli eilen käytössäni suksipari, jossa oli Rexin pitoteipit. Oli karkea ja paikoin kostea keli. Pito oli terävä ja varma. Sen jälkeen vaihdoin liisterisukset violetilla liisterillä, mutta pito ei ollut yhtä hyvää luokkaa kuin teipillä. Tänä talvena ei ole kunnon vesikeliä meilläpäin ollut, mutta muistaakseni teipin pito menettää hieman terävyyttään lämpimässä kelissä. Silti Rexin teippi on mielestäni yksinkertaisin pitoratkaisu myös vesikelille ainakin, jos ei ole kovasti roskaa ladulla.


      • hiihtäjäkin
        YuBi kirjoitti:

        Starin pitoteippi pitää hyvin pakkasella mutta plussakelillä ainakin mulla lipsui, Rexin käyttäjä kyllä kehui sen pitävän vesikelilläkin . . . onko jollakin vertailevaa tietoa?

        Rex pitoteipit ainoita ,joita sarjassa "pitoteipit"kannattaa käyttää.Rexillä on useille keleille näitä teippejä ja
        itse olen ihastunut siniseen, se on purkkikeleillä yllättävän hyvä,pito erinomainen.Violetti pitoteippi taas tuossa nollan tietämillä ja kun on ns,hankikeli.Mitkään pitoteipit eivät toimi kunnolla vesikeleissä,silloin pitää olla liisteri.


      • Teippiä
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Rex pitoteipit ainoita ,joita sarjassa "pitoteipit"kannattaa käyttää.Rexillä on useille keleille näitä teippejä ja
        itse olen ihastunut siniseen, se on purkkikeleillä yllättävän hyvä,pito erinomainen.Violetti pitoteippi taas tuossa nollan tietämillä ja kun on ns,hankikeli.Mitkään pitoteipit eivät toimi kunnolla vesikeleissä,silloin pitää olla liisteri.

        Kysyjä taisi kuitenkin tarkoittaa sitä peruspitoteippiä, 5--20... Hiihtäjäkin puhuu varmaankin niistä Easy Grip -teipeistä, jotka kiinnitetään lämmittämällä. Olen samaa mieltä, että nämä sininen, vihreä ja violetti ovat oivallisia varsinkin kovalla ladulla ja toimivat isolla lämpötila-alueella.

        Tämä "sunnuntaihiihtäjän" 5--20 kiinnitetään ilman lämmitystä ja toimii kyllä mielestäni mainiosti tuolla luvatulla lämpötila-alueella. Vesikelissä tosiaan toiminta ei ole ihan varma asia, mutta liisterin tai pitopohjasuksen puuttuessa kannattaa testata, ja onhan se liisteriä helpompi laittaa pohjaan.


    • Anonyymi

      Eiku teippaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe