Vasikoiden nimet...

Marips_78

Tänävuonna siis on V-kirjain, mutta entäs ensivuosi?

onko Y, ä ja ö yhtäaikaa?

17

18123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikä

Kysellä tuota mikä kirjain on menossa!Oli ihana keksiä nimiä.Nyt on karjat suurentuneet laitan nimi ehdotuksia jos olisi jollekin hyötyä.Minkä nimisiin on esim.lomittajat törmänneet?Ne kauheimmat ja kauneimmat?
      Tässä vanhoista uudenpiin:Varpu,Vuokko,Viikus,Varjo,Vaula,Viljakka,Vipsukka,Vilmuska,Veskuna,Viikuna,Valma, Virmakka,Valakia.Vanessa,Vivien,Valeria,Veeru,Vanilla,Valentine,Venta,Vipsu,Virina,Veipi ja Vienna.

• Rähvelö

Ehdottomasti ne kaikkein parhaat lehmännimet, joihin olen törmännyt, ovat Lystikki ja Harmikki. :) V-alkuisista parhaat ovat mielestäni Virma, Vesta ja Vilske, Y-alkuisista Ylva.

• meillä on tullut

vasikan nimestä Ruskoärviä. Tarkkailijakin huvittui aikoinaan suuresti nimivalinnasta. Monen lehmän nimen olen hakenut kukkakirjasta. Sieltä saa kivoja ja erikoisiakin nimiä.

• Meikä
        Rähvelö kirjoitti:

Ehdottomasti ne kaikkein parhaat lehmännimet, joihin olen törmännyt, ovat Lystikki ja Harmikki. :) V-alkuisista parhaat ovat mielestäni Virma, Vesta ja Vilske, Y-alkuisista Ylva.

Nuo -kki loppuiset ovatkin kivoja ja vanhoja nimiä.Piirikki,Kaunokki,Mielikki,Tähtikki,Ynnikki,Lypsikki.Meillä syntyi yksi metsään etsittiin,kuusikosta,koivikosta,löytyi lehtomaisesta metsästä.Nimeksi tuli Lehdokki se kirjain oli menossakin.Lehdokki oli erikoisen värinen ruskealla pohjalla paljon pieniä valkeita pilkkuja.Laajalla alalla osa koko ruskeaa.En ole nähnyt sen väristä,kuin sonniluettelossa Peippolan Ensi vähän samanlainen.

• Meikä
        meillä on tullut kirjoitti:

vasikan nimestä Ruskoärviä. Tarkkailijakin huvittui aikoinaan suuresti nimivalinnasta. Monen lehmän nimen olen hakenut kukkakirjasta. Sieltä saa kivoja ja erikoisiakin nimiä.

Tarkoittaako tuo Ärviä jotain?Luonnon kukista ja kasveista saa myös hyviä.Meillä oli loppuaikoina lihakarjaa.Erikoisemmat sai nimenkin.Yksi oli Yöttö,kun oli niin pienikasvuinen.Nute muuntui Nukesta oli soman näköinen.Aijottiin poijittaa,kun oli hf rotua seassa.Kysyttiin sukua,emä oli Ote.Tutuilla laittoivat nimet muistuttamaan emän nimeä.Meidän kaikkien lehmien kantaemä ensimmäinen ay.Oli Anti joka oli antanutkin hyvin maitoa.Silloin suosittiin rasvaa,isän nimi olikin Ruhtinas Voipallo.Suosittu sonni vähän myömemmin oli Anttilan Reimari.

• Ay-vasikka

Munki perheen maatilalla on tänä vuonna keksittävä lehmille nimet v:llä! :D
      : Ens vuonna tulee sit keksiä Y:llä nimet! :)

• pesisakka

kuten kaikissa muissakin navetoissa.
        eiköhän se oo koko suomen navetoissa v-vuosi.
        meille on syntynyt jo vipaus ja viljami:)

• Marips_78
        pesisakka kirjoitti:

kuten kaikissa muissakin navetoissa.
        eiköhän se oo koko suomen navetoissa v-vuosi.
        meille on syntynyt jo vipaus ja viljami:)

...tietää, onko ensivuonna yhtäaikaa Y, Ä ja Ö.

Tiedän kyllä, että tänävuonna on kirjain V, ja siis itsekkin olen sulhaseni kotitilalla töissä :)

• Marips_78
        Marips_78 kirjoitti:

...tietää, onko ensivuonna yhtäaikaa Y, Ä ja Ö.

Tiedän kyllä, että tänävuonna on kirjain V, ja siis itsekkin olen sulhaseni kotitilalla töissä :)

En ole mikään kaupunkilaishempukka maatilan hommissa, vaan olen opiskellut maataloutta 2v 1v aikanaan... 10v sitten ;) Ja kokemustakin alalta löytyy, joten ei mulle tarvi kirjoitella kun jollekkin joka ei tiä mistään mitään...

Mutta edelleen kysyn kun on epäselvää, onko ensivuonna Y, Ä ja Ö yhtäaikaa?

• Agrologi AMK
        Marips_78 kirjoitti:

En ole mikään kaupunkilaishempukka maatilan hommissa, vaan olen opiskellut maataloutta 2v 1v aikanaan... 10v sitten ;) Ja kokemustakin alalta löytyy, joten ei mulle tarvi kirjoitella kun jollekkin joka ei tiä mistään mitään...

Vasikaoiden nimeäminen vuosittain vaihtuvan kirjaimen mukaan ei ole lailla tai asetuksella säädelty käytäntö vaan ajan saatossa syntynyt tapa. Tavan leviämistä on edesauttanut karjantarkkailijat ja neuvontajärjestöt. Joten voit nimetä periaatteessa minä vuonna vain syntyneet vasikat millä kirjaimella haluat.

Tavassa on kolme erilaista käytäntöä vähän tilasta riippuen:
        1.Vasikat nimetään vain sillä kirjaimella mikä on vuoden kirjain (eli ensivuonna vain Y ja seuraavana A)
        2. Vasikat nimetään vuoden kirjaimella ja seuraavilla aakkosilla joille ei ole omaa vuotta (eli ensivuonna Y, Ä, Ö ja seuraavana A, B, C, D)
        3. Vasikat nimetään vuoden kirjaimella ja muilla "saman sukuisilla kirjaimilla (eli ensi vuonna Y ja seuraavana A ja Ä)

käytä sitä systeemiä mitä eillä on tähänkin asti käytetty niin ei mene sekaisin.

• Meikä
        Marips_78 kirjoitti:

Minä sitä epäillytkään.En tiennyt vastausta kysymykseesi alla nyt on.Meillä lapsena ollessani oli tarkkailukarja.Tosin silloin oli kirjaimet menossa jotain K.ssa.Keräsin nimiä vanhemmat ovat äitini lapsuuden aikaisia.Olen säilyttänyt sen vihkosen ja kerännyt lisää.Vaikka nyt asunkin kerrostalossa.Y onkin vaikeampi nimi.Varmaan oli siihen aikaan,kun meillä karja niin pieni.Saattoi syntyä vain 2 lehmisvasikkaa.Tietysti Ystävä ja Ynnä.Älykkäästä muistan äitini puhuneen.Sonni vasikoille ei vanhenpani antaneet nimiä.Paitsi minä vaikkei ne kauvaa olleet,meni välitykseen tai omaan pakastimeen,yäk!Minä olin surullinen,kun joku Jonne tapettiin.Olen muuten vm.-70 Hyvää kevättä Marips !

• pesisakka
        Meikä kirjoitti:

Minä sitä epäillytkään.En tiennyt vastausta kysymykseesi alla nyt on.Meillä lapsena ollessani oli tarkkailukarja.Tosin silloin oli kirjaimet menossa jotain K.ssa.Keräsin nimiä vanhemmat ovat äitini lapsuuden aikaisia.Olen säilyttänyt sen vihkosen ja kerännyt lisää.Vaikka nyt asunkin kerrostalossa.Y onkin vaikeampi nimi.Varmaan oli siihen aikaan,kun meillä karja niin pieni.Saattoi syntyä vain 2 lehmisvasikkaa.Tietysti Ystävä ja Ynnä.Älykkäästä muistan äitini puhuneen.Sonni vasikoille ei vanhenpani antaneet nimiä.Paitsi minä vaikkei ne kauvaa olleet,meni välitykseen tai omaan pakastimeen,yäk!Minä olin surullinen,kun joku Jonne tapettiin.Olen muuten vm.-70 Hyvää kevättä Marips !

tänä vuonna ovat menossa myös kirjaimet w ja f

• lilah
        pesisakka kirjoitti:

tänä vuonna ovat menossa myös kirjaimet w ja f

tänä vuonna jo syntyneitä.. vestiina, velho, viola, villa, eipä tuo itse asiassa mene aivan tasaisesti tuo nimijuttu, tiedän pari tilaa jotka on nyt vasta U kirjaimessa, yhden joka on T:ssä

• kolffi
        lilah kirjoitti:

tänä vuonna jo syntyneitä.. vestiina, velho, viola, villa, eipä tuo itse asiassa mene aivan tasaisesti tuo nimijuttu, tiedän pari tilaa jotka on nyt vasta U kirjaimessa, yhden joka on T:ssä

minusta VALIO on aika kiva nimi vasikalle :)
        viski,viini,vinetto,vodka,viivi ja wagner(kaksosille),välly,virta,visio....ja ainahan saa kivan nimen kun laittaa v-kirjamen emän nimen eteen(ei tietenkään aina sovi)muistaa helposti kenenkä jälkeläinen on
        terv.lomittaja

• Pirpana:)

Ens vuonna on y, ä ja ö yhtäaikaa. Ei muutakun nimi ehdotuksia!

• olkiuhn

siis siinähän oli Y.Z.Ä. JA Ö niin joku noista pitää olla eka kirjain jos tarkotat maito tölkissä olevaa tekstiä käy tsekkaa sivu www.arlaingman.fi ......

• Anonyymi

Nyt on 2025 ja se hypätään yli joten aloitetaan A kirjaimesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      27
      3391
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      28
      2141
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1670
    4. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1418
    5. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1359
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1236
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1056
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      974
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      931
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      912
    Aihe