Mikä on power commander?

pyöräilijä

Niin, mikähän se on?

34

54307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tietenkin

      voima komentaja.

    • Cooleri

      Power commander on ruiskunsäätöyksikkö,joka liitetään oman säätöyksikön rinnalle.Tällöin pystytään moottorin toimintaa(ruiskutusta,sytytystä mm.)ohjaamaan erilailla,kuin vakiona.Vakiosäädöt kun useimmiten on tehty silmälläpitäen "laihat" pakokaasupäästöt.Pc on hyvä asentaa erityisesti silloin,jos virittää pyörää esim.toisella pakoputkistolla,filttereillä tai esim.turbolla.

      • pyöräilijä

        No tämä selvensi asiaa. Mietin mm. miksi power commanderista kuulee vain uudempien pyörien yhteydessä, ja syyksihän paljastui ruiskukoneet! :O


    • vakio riittää

      Vastaus alkuper. kysymykseen onkin jo tullut, mutta mielipide PC:stä:

      Motolehtien testeissä ammattitestaajat joilla on pitkiäkin kisakokemuksia ovat sitä mieltä jo 600cc testeissä että tekniikka on aina kadulla vain pari vuotta kilparatoja perässä.

      Eräässä artikkelissa Rossin tallin miehet olivat sitä mieltä että ajaessaan kilpaa esim. Valentino Rossi ajaa kisoissa n. 14-15% täydellä teholla.

      Heikolle itsetunnolle PC tekee varmaan hyvää...

      • Cooleri

        Mitenkähän paljon sitten kaverit,joilla on lähemmäs pari sataa hevosvoimaa yhtäpaljon painavassa pyörässä ja jotka kulkee kolmeasataa kärsivät tuosta heikosta itsetunnosta?


      • Mekaanikkomikko
        Cooleri kirjoitti:

        Mitenkähän paljon sitten kaverit,joilla on lähemmäs pari sataa hevosvoimaa yhtäpaljon painavassa pyörässä ja jotka kulkee kolmeasataa kärsivät tuosta heikosta itsetunnosta?

        ..Oikein säädettynä.Power Commanderin asentaa joka jamppa,mutta säätö on taidetta,ja harvoin onnistuu korvakuulolla.Paras tulos saadaan jarrupenkissä.Suosittelen!


    • varauvu_pettymykseen

      ei pelkällä Powercommanderilla kovin hääppösesti tehoja irti saa kannattaa myös putkistoon ja Vapaavirtaussuotimeen satsata Jolloin odotettavissa voisi olla jopa 25hp:n tehonlisäys P.s maksaa paikasta riippuen 3500-4000€

      varauvu myös pettymykseen tehonlisäyksen suhteen
      voi olla et jouvut jopa uuvet nokat Hommaamaan
      jotka neki maksaa valmistajasta riippuen 1500-2000 ja jopa yliki

      • silmä käteen

        Kysymy on esitetty 2006 ja kysyjä ei missään viestissään ilmaissut aikovansa hankkia PC:n.


    • weakpoweri;-)

      Voipihan täälä olla muita joita hankkiminen kiinnostaa;-0

      • härpätin

        Niin minäkin olen tuumannut ja nyt on vuosi 2016 että laittaako vai ei vesi gessuun sellaista härpätintä,kun alakierroksille sitä vääntöä, ehkä voisi olla tarpeen kaupugissa,mutta kyllä yläpäässä riittää tehoa/vääntöä matkaajossa


      • MRxTku

        Mikäli kyseessä on Gessu niin silloin itse laittaisin nettiin sellaiset hakusanat kuin john gemi chip josta tulee sitten paljon tietoa lisää. Aikoinaan laitoin omaan vanhempaan Bemariin ton miehen lastun joka oli aika yksinkertainen toimenpide. Tämä uusi lastu toi juuri tätä keskialueen vääntöä reippaasti lisää kuten ehkä vähän tehoakin. Tossa ei tartte tehdä mitään ulkopuoleisia virityksiä ja maksaakin paljon vähemmän!


    • TimoEv

      PC on moottoripyörän ruiskun säädin. Se "ydin" on ns. kartta, jossa on tarkkaan määritetty kaasun asennon ja kierrosluvun mukaan ruiskutettava bensiinimäärä. Näitä karttoja saa sekä netistä, että PC:n myyjältä. Karttoja voi itse säätää vaikkapa kannettavalla pc:llä. Säätäminen on sitten kokonaan oma lukunsa.
      Parhaimmillaan PC:n kanssa saadaan hyvinkin lineaarinen kierroslukukäyrä. Suurin saatava hyöty lienee kuitenkin ruiskun tarkka toiminta tehdasasetusten sijaan. Tehdashan pyrkii aina saamaan pyörän läpi hyväksymisistä. Monissa pyörissä on selvä tehomonttu tyyppihyväksymisessä käytetynkierroluvun kohdalla. Tämä syystä, että näin laihalla käyvä kone "saastuttaa" hyvin vähän.

      Jos haluaa täyden hyödyn PC:sta, on sen asennuksen lisäksi puututtava ns. koneen hengitykseen. Siis imupuoli on otimoitava ja pakopuoli myös. Tämä tarkoittaa käytännössä ilmafiltterin vaihtoa ja pakoputkiston modia / vaihtoa. Sen lisäksi optimi tulos vaatii sisukasta penkitystä tyyliin - muutin tätä-mitä vaikuttaa. Tai sitten säätö-koeajo-säätö-koeajo -pyöritystä enemmän tai vähemmän....Työ on tavallaan perinteistä viritystä, nyt vain läppäriä apuna käyttäen.
      Tehohan tulee kuitenkin bensiinistä, eli sen määrästä ja tehokkaasta palamisesta. Tunnen muutaman mekaanikon, jotka ovat tätä säätämistä tehneet vuosia / useita pyöriä.
      Kokonaan toinen asia on kannattaako. Tehonlisäys nostaa kulutusta ja toisaalta, missäpä sitä suurta tehoa liikenteessä tarvitaan. Mitä sitten kukin halua...

      Toinen asia on merkityksellisempi; Tupenvääntö säätyy pehmeäksi, eli kaikenlaiset nypyt ja montut jää kierroskäyrässä pois. Minun pyörässä esim. on kaksi selkeää "kulmaa" kaasukahvassa. Ne saa pois PC:llä, kuulemma hyvinkin helposti ja edellisesti. En ole asiaan ryhtynyt.

      Homma maksaa. PC:n saa kaikeit 4-500€, muut palikat sen lisäksi ja - jos penkittää - penkin kustannukset.

    • nim.

      Saako commanderilla alakierroksille säädettyä lisää vääntöä,1 ja 2s vaihteille esim. liikkeellelähdössä pienemmin kierroksin, vai onko välitysten vaihto parempi.

      • Vaihda välityksiä

        tee niin


    • HD_man

      Autotune kehiin eikä tarvitse pelleillä PC:n kanssa

      • ECU diag.

        PC tai Autotune on ihan turhia. ECU:ssa olevia syöttökarttoja modaamalla saadaan jopa parempi tulos kuin PC:llä. Ja käytännössä ilmaiseksi; Ilmeinen ohjelma, läppärin ja halpa piuha.
        Ja sitten OSAAMINEN on myös oltava.

        Kaikenlainen ruiskun ja sen ohjelman muutos on laiton, joten siihen ryhtyvä rikkoo lakia. En kehoita tekemään. Vaikka sitä rikkomusta ei kukaan mitenkään pysty todentamaan eikä valvomaan.


      • Cower Pommander
        ECU diag. kirjoitti:

        PC tai Autotune on ihan turhia. ECU:ssa olevia syöttökarttoja modaamalla saadaan jopa parempi tulos kuin PC:llä. Ja käytännössä ilmaiseksi; Ilmeinen ohjelma, läppärin ja halpa piuha.
        Ja sitten OSAAMINEN on myös oltava.

        Kaikenlainen ruiskun ja sen ohjelman muutos on laiton, joten siihen ryhtyvä rikkoo lakia. En kehoita tekemään. Vaikka sitä rikkomusta ei kukaan mitenkään pysty todentamaan eikä valvomaan.

        Mikään lakihan ei kiellä ruiskun säätämistä. SItä ei lasketa rakenteelliseksi muutokseksi. Jos säätö taas aiheuttaa päästöjen muutoksen laittomaksi niin silloin auto ei ole tieliikennekelpoinen periaatteessa mutta päästöthän mitataan vain katsastuksessa. Kautta aikojen on autojen polttoaineensyöttöä pyritty parantamaan. Ennen se tehtii isommlla kaasareilla nykyään muutellaan ruiskua.


      • Cower Pommander
        ECU diag. kirjoitti:

        PC tai Autotune on ihan turhia. ECU:ssa olevia syöttökarttoja modaamalla saadaan jopa parempi tulos kuin PC:llä. Ja käytännössä ilmaiseksi; Ilmeinen ohjelma, läppärin ja halpa piuha.
        Ja sitten OSAAMINEN on myös oltava.

        Kaikenlainen ruiskun ja sen ohjelman muutos on laiton, joten siihen ryhtyvä rikkoo lakia. En kehoita tekemään. Vaikka sitä rikkomusta ei kukaan mitenkään pysty todentamaan eikä valvomaan.

        Mikään lakihan ei kiellä ruiskun säätämistä. SItä ei lasketa rakenteelliseksi muutokseksi. Jos säätö taas aiheuttaa päästöjen muutoksen laittomaksi niin silloin auto ei ole tieliikennekelpoinen periaatteessa mutta päästöthän mitataan vain katsastuksessa. Kautta aikojen on autojen polttoaineensyöttöä pyritty parantamaan. Ennen se tehtii isommlla kaasareilla nykyään muutellaan ruiskua.


      • ECU diag
        Cower Pommander kirjoitti:

        Mikään lakihan ei kiellä ruiskun säätämistä. SItä ei lasketa rakenteelliseksi muutokseksi. Jos säätö taas aiheuttaa päästöjen muutoksen laittomaksi niin silloin auto ei ole tieliikennekelpoinen periaatteessa mutta päästöthän mitataan vain katsastuksessa. Kautta aikojen on autojen polttoaineensyöttöä pyritty parantamaan. Ennen se tehtii isommlla kaasareilla nykyään muutellaan ruiskua.

        EU:n alueella ei tieliikennekäytössä olevan moottoriajoneuvon polttoaineensyöttöä ei saa muuttaa ilman, että se on viranomaisten toimesta hyväksytty.
        Syy: Kaikki sellaiset säädöt ja työt, jotka liittyvät ajoneuvon emissioiden muutoksiin, on ihan yksiselitteisesti kielletty. Ja ruiskun säätäminen on yksi näistä.
        Ts. ruiskun säätäminen ja siihen liittyvät muutokset vaikuttavat pakokaasujen päästöihin ja muutoksen jälkeen on päästöt mitattava ja katsastettava.

        Kokonaan toinen asia on, että kukaanhan ei noista tiedä, eikä yhdelläkään viranomaisella ole mahdollisuutta asiaa edes tutkia. Mutta siitähän ei tässä olekaan kysymys. Minullakin on säädetty pruutta pyörässä, joten en tässä asiassa ole mikään apostoli. Vaikka paragraafeista tiedänkin.

        Joten - hanaa vaan! ;-)


      • Anonyymi
        ECU diag. kirjoitti:

        PC tai Autotune on ihan turhia. ECU:ssa olevia syöttökarttoja modaamalla saadaan jopa parempi tulos kuin PC:llä. Ja käytännössä ilmaiseksi; Ilmeinen ohjelma, läppärin ja halpa piuha.
        Ja sitten OSAAMINEN on myös oltava.

        Kaikenlainen ruiskun ja sen ohjelman muutos on laiton, joten siihen ryhtyvä rikkoo lakia. En kehoita tekemään. Vaikka sitä rikkomusta ei kukaan mitenkään pysty todentamaan eikä valvomaan.

        Meneekö laki rikki? Aits….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö laki rikki? Aits….

        Ja siinä tapauksessa mikä laki?


    • mp-harrastaja

      Commanderin saa halvimmalla Haltechina Stormilta ja siinä on vaihdenäyttökin mukana. Vain 130€ yleisimpiin pyöriin.

      • Yamaha 2014

        Eipä täällä kovin ammattitaitoista porukkaa asiasta keskustle. Kannattaa ensin perehtyä asiaan ennen kun alkaa niistä kauheesti kertoilee. Voihan nsitä toisaaltaan jutustella jos ei oo muuta tekemistä. Niin Ecun tai Commanderin haitoista/hyödyistä kannattaa ottaa oikeesti selvää ennen kuin toimenpiteeseen ryhtyy. Se vain tiedoksi että kaikkiin moottoripyöriin ei pääse Ecuun käsiksi tämä vain tiedoksi. Ja se mitä rahalla saa ja minkä verran vastinetta rahoilleen on toinen juttu. Ei Povercommanderikaan edes uusimma versiott kovin paljon kustanna, eikä sen säätäminen tänäpäivänä. Moottoripyöräily ja sen parissa askartelu on ihan mukavaa harrastusta monellekkin. Voi sitä euroja laittaa paljon huonompaankin ilman mitään että jossain näkyisi.


      • VaajaToukka
        Yamaha 2014 kirjoitti:

        Eipä täällä kovin ammattitaitoista porukkaa asiasta keskustle. Kannattaa ensin perehtyä asiaan ennen kun alkaa niistä kauheesti kertoilee. Voihan nsitä toisaaltaan jutustella jos ei oo muuta tekemistä. Niin Ecun tai Commanderin haitoista/hyödyistä kannattaa ottaa oikeesti selvää ennen kuin toimenpiteeseen ryhtyy. Se vain tiedoksi että kaikkiin moottoripyöriin ei pääse Ecuun käsiksi tämä vain tiedoksi. Ja se mitä rahalla saa ja minkä verran vastinetta rahoilleen on toinen juttu. Ei Povercommanderikaan edes uusimma versiott kovin paljon kustanna, eikä sen säätäminen tänäpäivänä. Moottoripyöräily ja sen parissa askartelu on ihan mukavaa harrastusta monellekkin. Voi sitä euroja laittaa paljon huonompaankin ilman mitään että jossain näkyisi.

        Minä en asiasta tiedä, mutta asia kiinnostaa kyllä. Voisitko kertoa meille mikä aiemmin kirjoitetussa on mennyt väärin.


    • Äänirauta

      Ei muuta kun Power Commanderia kehiin,ja Auto Tune jatkoksi,lisäksi paiskasin nuo sikakalliit Akrapovicit paikalleen,eikä muuta kun pyörä erittäin pätevän tutun mp-asentajan pajalle,ja kas,lopputulema oli penkissä 153hv/143Nm,ja pyörä muuttui todella kivaksi ajaa,esim semmonen tyhjäkäynnillä "kuoleminen"loppui välittömästi.(sen kyllä Yamaha pajallakin saa pois,tai suurentamalla tyhjäkäyntikierroksia) ja lisäksi alavääntöä tuli kivasti lisää.

      Viimekesän "lomareisulla",akka takana täydet laukut,niin kulutus oli 1550Km:n matkalla 4,6L....eikä jumalauta ajettu mitään pihistellen vaan iha sillain reippaasti edeten,että taatusti ei oltu kenekään tientukkona.
      Niin,mulla on tuo Yamahan FJR vm.2011 ja ajettu n.22000Km.

      Ennen näitä palikoiden asennusta alin kulutus oli 4,7L/100Km joka oli ajettu sillain asiallisesti,ettei ollut paljon ohituksia eikä muutakaan revittelyä.

      Ainoa tyyris juttu FJR:ään on nuo Titanium Akrapovicit joiden ovh.pyöri Yamahacenterissä muistaakseni 2000 € paikkeilla.Niistä kun heittää noisekillerit/verkot pois niin puhaltaa ainakin ulospäin ihan kivasti eikä äänetkään tule häiritsevän koviksi.Imupuolelle ei tehty mitään muutoksia kuin uusi orkkis ilmansuodatin.

    • komentajaa

      kannattaako säädättää kn- vaparilla kun semmonen on vai vakio putsarilla ? v2 koneeseen on tietty sliparit vaihdettu paremmin hengittäviin , öljytäänkö putsari ennen käyttöä uutena vai onko "tehdasöljyt" ?

      • uskovaan

        Älä haaskaa rahojasi, et noilla muutoksilla saa juurikaan mitään tehonnousua.


      • Anonyymi

        Kellään tietoa mikä power commander menis yamaha yzf r125 2017 malliin


    • MonkeySika

      Power Commander on takavalon virityssarja. Kun pääsee peräilmaa, LED-valo syttyy.

    • viriviripiri

      No,tehojen takia en tuota laitakkaan vaan varmistamaan oikeat seokset muutosten jälkeen , kunnon mökät , polttoaineen kulutuksen lasku ja ajettavuus lähinnä hakusessa, tehoja on ihan tarpeeksi jo vakionakin .

    • Anonyymi

      Kellään tietoa mikä power commander menis yamaha yzf r125 2017 vuosimalliin?

      • Anonyymi

        Kysy kevaripalstalta. Siellä tiedetään kaikki...


    • Anonyymi

      Moro

      Miks aina aletaan nälviin ettei nyt tässä tapauksessa kannata PCtä asentaa,onhan se jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa ja usein nykypyöriin ko. laite asennetaan juuri sen laihalla käymisen takia pienemmillä kierroksilla jolloin on sitä nykimistä ja jos se saadaan pois PCllä niin hyvä näin,niitä lisä hevosia harvempi tarttee mutta jos niin kaippa näillä vehkeillä niitäkin muutama tulee ja ego kasvaa.

    • Anonyymi

      Itse jos ostaisin käytettyä pyörää ohittaisin kaikki muut kuin vakiot. Kotivirittelijät pilaavat useimmiten tehtaan insinöörien suunnittelutyön tulokset. Tehon sijasta parantelisin enemminkin ajo-ominaisuuksia jousitusta ,renkaita jne.. Vakiopyörälläkin pääsee kyllä kortistaan ja hengestäänkin jos huonosti käy. Kilvanajo onkin eri juttu,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1453
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1269
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      25
      1248
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1134
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1076
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      999
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe