Vesijohdot ulkoseinissä

pirkkokii

Olen katsellut jo joitakin aikoja talomallistoja ja niissä pistää silmään, että monissa on sekä suihkut, vessat, lavuaarit ja tiskipöydät aina ulkoseinällä. Minusta se ei ole ainakaan silloin järkevää, jos haluaa pitää talon peruslämmöllä, koska ulkoseinät ovat tietysti aina kylmempiä kuin sisäseinät. Ja silloin vedet helpommin jäätyvät kovilla pakkasilla. Tietysti niissä silloin pitäisi olla joku lämmitin, että pysyvät sulina.
Onko tähän mielestäni tyhmään käytäntöön joku järkevä syy?

10

5896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aatami

käytäntö, mutta nykyään ei putkia sentään vedetä seinän sisään, vaan ne tuodaan etenkin puutaloissa useimmiten keskitetysti jonnekin, mistä jako sitten pintaputkina. Silloin jäätymisvaara on pienempi. Tosin joku alakaappi ulkoseinän vieressä on kylmälle altis mikäli talo pääsen pahasti kylmimään.
      Lisälämmittimet putkissa on aina vippaskonsti hyvään suunnitteluun verraten ja mielestäni hyviä käytössä vain vanhojen virheiden korjauksessa ja jos ei muuta vaihtoehtoa ole.

• mietit..

Ei mitään merkitystä, et kai sentään taloasi 0-asteen peruslämmöllä pidä.
      Ihan esimerkkinä: Meillä autotallissa peruslämpö

• fsdfsdfsf

No joo...Meilläkin mökillä peruslämpö 8 poissaollessamme. Mutta niinpä vain oli nyt pahimpien pakkasten aikaan mökille mennessämme sisälämpötila painunut 4:ään ja yllätys yllätys... keittiön vesiputket jäässä. Ei siellä ulkoseinän rajassa ole sama lämpötila mitä muualla mökissä. Siksi jäätymisvaara.

• mikä olikaan
        fsdfsdfsf kirjoitti:

No joo...Meilläkin mökillä peruslämpö 8 poissaollessamme. Mutta niinpä vain oli nyt pahimpien pakkasten aikaan mökille mennessämme sisälämpötila painunut 4:ään ja yllätys yllätys... keittiön vesiputket jäässä. Ei siellä ulkoseinän rajassa ole sama lämpötila mitä muualla mökissä. Siksi jäätymisvaara.

veden jäätymispiste?

• Urponpallo
        mikä olikaan kirjoitti:

veden jäätymispiste?

Taidat olla joko luki- tai sitten ymmärtämishäiriöinen. Kaveri kirjoitti "…pahimpien pakkasten aikaan mökille mennessämme sisälämpötila painunut 4:ään ja yllätys yllätys... keittiön vesiputket jäässä. Ei siellä ulkoseinän rajassa ole sama lämpötila mitä muualla mökissä. Siksi jäätymisvaara."

Eli jos mökin yleislämpötila oli mennyt kovilla pakkasilla 4 c:een, niin silloin siellä ulkoseinän rajassa oli lämpö mennyt miinukselle... ja kas, putket jäätyneet. Eli ei siellä kylmän ulkoseinän juuressa, missä ne putket usein ovat, ole (ainakaan vanhemmissa taloissa) yhtä lämmintä kun keskellä mökkiä.

• jatkuvasti

ja putkimiehillä riittää töitä. Se putki pitäisi saada aivan sisäpintaan, jos on villojen keskellä niin huonosti voi käydä.

• pirkkokii

Luulin alunperin kysyessäni, että olen aivan tyhmä tätä asiaa kysyessäni, mutta onneksi on muitakin samoin ajattelevia.
        Eli sen perusteella katselen noita piirustuksia, että saisi kaikki vesiputket 'sisäseinille'.

• ei tarvitse
        pirkkokii kirjoitti:

Luulin alunperin kysyessäni, että olen aivan tyhmä tätä asiaa kysyessäni, mutta onneksi on muitakin samoin ajattelevia.
        Eli sen perusteella katselen noita piirustuksia, että saisi kaikki vesiputket 'sisäseinille'.

laitaa seinän sisään, ne voi nousta laittiasta tai katosta pinta-asennuksena.

Ja wc-pytynkin voi putkittaa väliseinästä jos pelkää ulkoseinää.

• etumies

sellasenkin tapauksen, että lämminvesiputki oli jäätynyt, kun se oli laitettu tiilisen ulkoseinän sisään. Ei olleet pitäneet lämpimän käyttöveden pumppua päällä, siis säästäneet olivat väärässä paikassa.
        Oikein on tehdä, että etenkin kesäasunnolla varmistaa nämä asiat. Huom keittiökaapit seinän vieressä jne ovat usin kylmempiä kuin huoneilma yleensä ja sattavat muodostaa peruslämpöä sovellettaessa jäätymisvaaran, vaikka putki olisi kaapissa, ei siis seinässä! Jos ontällainen tapaus, niin on syytä jättää alakaapin ovet raolleen,jotta ilma voi kiertää.

Usein jäätymisen voi estää kotioloissa, kun jättää hanan vähän auki. Silloin plussalämpöinen vesi ja virtaus pitää putken auki. Tätä ei tietenkään voi tehdä tyjänä seisovassa mökissä, ja kotonakin vain pahimilla pakkasilla (suuri vedenkulutus),jotta ei utule vesivahinkoja!!

• arkkitehdissä

niiden murhe ei ole mihin putket laitetaan. Sitä varten on eri suunnittelijat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe