Hyvä kiikari?

Akkainjahti

Millainen olisi hyvä kiikari hirvimetsälle Sako Finnlightin (.308) päälle? Em. kiväärin käyttökokemuksista myös mielipiteitä, kiitos!

23

12014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen

muuta viitsi laittaa kuin Leupold circle dot:in.

• puska kiikari

zeiss diavari v 30mm runkoputkella.ja 1,5-6 ja 42
        olisi varmaan aika kohilla.maksaa noin 1100euroa.
        pelkkää hyvää sanottavaa.

• Anonyymi
        puska kiikari kirjoitti:

zeiss diavari v 30mm runkoputkella.ja 1,5-6 ja 42
        olisi varmaan aika kohilla.maksaa noin 1100euroa.
        pelkkää hyvää sanottavaa.

kyllä japsi pelaa aivan yhtä hyvin ja on hinaltaan huomattavasti edullisempi

• voi lähteä muuten

kuin Swarovskin ja Sakolaisen kanssa. Näyttää hyvältä telkkarissa.

• hyvä

Ota riittävän pienellä suurennoksella oleva esim. 1,5-6 x suurentava. Pystyt ampumaan lähellekin tulevaa hirveä. Lisäksi kannattaa ottaa 30mm runkoputkella. Voit joskus käydä peurakytikselläkin eli valovoimaa pitää löytyä. Ristikko on makuasia. Ristikon pitää näkyä pimeelläkin. Laatuun kannataa satsata eli kerralla kunnollinen. Itselläni on kaps ja se on ihan käypänen peli. Tiivisteet olen kerran vaihdattanu, pääsi vuotamaan joku vuosi sitten. Ikää sillä kiikarilla on lähes 25 vuotta.

• Anonyymi

762 pystykorva avotähtäin pelaa kun junan vessa

• Hirvester

Sen mitä kokemus on minulle tuonut.
      - osta Eurooppalainen!(kirpaisee, mutta vain kerran)
      -30mm runkoputki
      -Jos et pyri kilpa-amujaksi, osta pienisuurennoksinen, silloin käytössäsi sama kiikari radalla ja metsässä. Asiaa ei voi mielestäni väheksyä. Iso näkökenttä.
      Hyvä metsästyskiikari, ei ole paras mahdollinen ratakiikari ja päinvastoin)
      -Itsellä käytössä Swarowski 1-4x24, mutta käytän siinä pelkästään 4X suurennosta. Jos nykyisin uutta hommaisin, ostaisin kiinteän 4x32 kiikarin. Edullinen, yksinkertainen, nykyistä parempi valovoima.
      -Jos rahat ei riitä ostamaan uutta eurooppalaista, etsi käytetty, ja hommaa laadukkaat kiikarinjalat.
      -puolikuukerholaisena suosittelen kiikaria jossa pitkä silmänetäisyys.
      - Jos et tiedä mitä olet saamassa, käytä asiantuntijaa ostovalinnassa, muttta älä myyjää.
      - Itse käytän 4A ristikkoa

• erä Jorma

Ei hirvimetällä kiikaria tarvi.Itse arvioin matkan ja tuulen nopeuden (suunnan) ja sitten vaan piipun vartta pitkin laukaus kohti ruhoa!"

• Måste gädda

-vai muten vain noin ääliö?

• ???
        Måste gädda kirjoitti:

-vai muten vain noin ääliö?

Joo,tervetuloa huittisiin seuraamaan jahtia.Meillä pyydystää joka ukko vastaavalla menetelmällä hirven.

• nylky-mies
        ??? kirjoitti:

Joo,tervetuloa huittisiin seuraamaan jahtia.Meillä pyydystää joka ukko vastaavalla menetelmällä hirven.

Minäpä pyydystän vesurilla Hirven.

• Anonyymi
        nylky-mies kirjoitti:

Minäpä pyydystän vesurilla Hirven.

Meidän seurueessa ei tarvita edes vesuria, mulkun paksuisesta koivusta veistetään keihäs, joka teroitetaan paksummasta päästä teräväksi. Itse olen keihästänyt jo 5 vasaa ja yhden aikuisen, yksikään ei ole kymmentä metriä pidemmälle juossut.

• on ollut

Leupold 3-9*56 25 vuotta. "hämärähiippariksi" silloin kutsuttiin. Kymmeniä hirviä olen ampunut ja pärjännyt seuran kilpailuissa radallakin. Siinä on hyvä peli ja näkee melkein pimeässä.

• Tarvitsetko sen

Itsellä Leupold 6-12x40 vari, mikä on yleiskiikari kaikkeen jahtiin, eikä ole paras mahdollinen hirvelle millään muotoa lähietäisyydelle. Pienimmällä suurennuksella ammun lähelle, ja suurimmalla esim peltohirvet 100-250m:iin.
        Haulikkomatkalle ei kiikaria missään nimessä kannata hankkia ollenkaan, eikä varsinkaan tuollaista 1100e maksavaa sille matkalle, vaikka olisi rahaa miten paljon hyvänsä, se nimittäin on huomattavastikin nopeampi ampua avotähtäimillä lähietäisyydelle kaikissa tilanteissa, ja säässä.

Joe et uskalla ampua seisovaa hirveä pitemmältä matkalta, kuin ratahirvi matka, ja liikkuvaan vain haulikkohollilta, on rahan haaskausta, ja ampumatilanteen vaikeuttamista ylipäätänsäkin hankkia kiikaria hirviaseeseen.

Sanotaan että kiikarilla huomaa haukussa olevan hirven helpommin kuin paljaalla silmällä peitteisessä paikassa, mikä onkin kyllä totta, mutta siihen hommaan on kyllä tavallinen katselukiikari huomattavasti parempi.

Hämärissä olosuhteissa, tai jos on huono näkö, kiikaritähtäin on helpompi ampua, vaan ei nopeampi.

Vesisateella ja pakkasella kiikari on suoraan sanoen surkea laitos, ja monen ampumatilanteen menetys...Koskee kaikkia...

Suosittelen tuollaista kuin minullakin on, Jos uskallat ampua edemmäs? mutta pikakiinnitys jalustalla varustettuna, että saat sen nätisti puskapassissa pois, ja ammut avotähtäimellä siinä.

• merkku

on melkein tuosta samasta aseesta; Sako 75 synthetic stainless .308 eli sama ase mutta vähän enemmän painoa. Kaksi kautta olen sen kans ollut nyt hirvimettällä ja molempina syksyinä olen saanut yhden kaadon aikaiseksi, kertalaakista molemmat. Panoksena käytän Sakon Super hammerheadia; suosittelen! Kiikarina mulla on Bushnell Banner (3-? x 42), eli sieltä edullisesta päästä, mutta ihan jees, en moiti. Hyvin näkee hämärässäkin. Akkainjahtiin en sen sijaan ole osallistunut koskaan. Ehkäpä ajattelen, että se on enemmän semmosta sirkusta... metsän rauhaa rakastavana... Ja kokemukseni sekajahdista on kaikki 10 vuotta hirviporukassa ollessani ollut Positiivista! Kaikki kunnia niille, jotka lähtevät vaihtelua hakemaan metsästykseen!

• Anonyymi

Meoptassa taitaa olla paras hinta laatusuhde.1,5. -6-42taitaa olla hyvä yleiskäytön.

• Anonyymi

Jos olisin vielä Hirvi pyssyyn kiikaria ostamassa , niin laittasin kiinteän kutosen tuuman putkella .

• Anonyymi

Kirjoitin väärin tuossa aikasemmin , laittaisin kiinteän kutosen 30 millin putkella , on valovoimaa , etu linssi 56mm .

• Anonyymi

zeiss diavari v 30mm runkoputkella.ja 1,5-6 ja 42 Minulla myös ja on hyvä suosittelen.

• Anonyymi

Haluatko turpaasi peräkamarin poika?

• Anonyymi

Niin joo tuota , kyllä tuuman putki on kestävämpi , kuin kolmen kymmenen millin putki , kestää vääntöä enämpi kun on paksumpaa rautaa , eikä ole paha ruostumaan , kirjoitin väärin tuossa aikasemmin .

• Anonyymi

Itselläni on kolme hirvikivääriä. Yhdessä Zeiss 3-12 suurennuksella, toisessa Meopta 1-6 suurennuksella ja kolmannessa venäläinen Pilad 1-7 suurennuksella.

Zeiss maksoi yli 1500€, Meopta noin 600€ ja Pilad muistaakseni alle 400€. Zeississä yleensä käytän suurennuksena kolmosta ja Meoptassa ja Piladissa kakkosta. Kaikilla osuu, ei se osuminen kiikarista ole kiinni, vaan siitä joka sen kiikarin läpi katsoo.

• Anonyymi

kyä näi o, sano tamperelaine

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe