Terävät kangassakset

Synttärilahjaa suunnitteleva

Minkä merkkiset ovat hyvät ja terävät kangassakset?

11

8968

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakset

Sakset pysyvät terävinä kun niitä hyvin hoitaa, eli käytä kangassaksia ainoastaan kankaan leikkaamiseen. Jos kankaassa on käytetty metallia esimerkiksi lankoja, paljetteja yms. käytä joitain muita (kakkos) saksia leikkaamiseen.
      Kangassakset eivät ole mikään yleistyökalu vaan ja ainoastaan tarkoitettu kankaan leikkaamiseen. Mitä hienompia ja ohuempia kankaita leikataan sen tärkeämpää on että käyttää hyviä saksia.

Oma neuvoni kotiompelijalle on että kannattaa pitää ainakin kahdet jollei kolmiakin kangassaksia. Eli ykkössakset ovat vain omaan käyttöön ja niillä leikataan ehdottomasti vain kangasta. Näiden saksien pitää olla ehdottomasti tukevat ja käteen sopivat ja sopivan jäykät. Kakkossakset voivat olla vähän kevyemmät mutta muuten edellisen kaltaiset. Lisäksi on vielä tavalliset sakset joilla voi leikata muita materiaaleja kuten paperit metalliset kankaat jne.

Liksäksi tarvitset pikkusaksia joilla leikataan langanpäät, tehdään napinlävet ym.

Itse luotan Fiskarssiin mutta toiki on muitakin hyviä saksimerkkejä. Kannattaa kysellä esimerkiksi ompelukonemyyjiltä.

• Jaana.K.

Hei

Todellakin! Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan. Fiskarsin saksissa oli muinoin valmistusvuosimerkintä. Kangassakseni ovat vuodelta 1984. Ne teroitettiin ensimmäisen kerran 4 vuotta sitten.

Paperi tylsyttää kangassakset heti. Tämä kannattaa ottaa myös huomioon esim. kaavojen kanssa toimittaessa.

Leikkauspuuhissa on hyvä opetella sellainen kikka, että ei laske saksia koskaan kädestä avonaisena. Jos avonaiset sakset sattuvat putoamaan, terät voivat nirhaista ison kolon teriin.

Sakset saattavat jossain vaiheessa tuntua liian jäykiltä. Tipauta pikku tippa ompelukoneöljyä yhdysruuvin juurelle ja leikkuu sujuu jälleen.

Olen pitänyt huushollissani tosi tarkan huolen kangassaksista. Miesväki kysyy nöyränä aina, kun ottavat sakset käsiinsä, että saako näitä käyttää? Olen karjaissut palosireeninä tarpeeksi monta kertaa.

Ystävällisin terveisin
        Jaana

• Anjuska
        Jaana.K. kirjoitti:

Hei

Todellakin! Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan. Fiskarsin saksissa oli muinoin valmistusvuosimerkintä. Kangassakseni ovat vuodelta 1984. Ne teroitettiin ensimmäisen kerran 4 vuotta sitten.

Paperi tylsyttää kangassakset heti. Tämä kannattaa ottaa myös huomioon esim. kaavojen kanssa toimittaessa.

Leikkauspuuhissa on hyvä opetella sellainen kikka, että ei laske saksia koskaan kädestä avonaisena. Jos avonaiset sakset sattuvat putoamaan, terät voivat nirhaista ison kolon teriin.

Sakset saattavat jossain vaiheessa tuntua liian jäykiltä. Tipauta pikku tippa ompelukoneöljyä yhdysruuvin juurelle ja leikkuu sujuu jälleen.

Olen pitänyt huushollissani tosi tarkan huolen kangassaksista. Miesväki kysyy nöyränä aina, kun ottavat sakset käsiinsä, että saako näitä käyttää? Olen karjaissut palosireeninä tarpeeksi monta kertaa.

Ystävällisin terveisin
        Jaana

Ne vanhat, Suomessa tehdyt Fiskarsit olivat todella hyvät. Minun räätälinsakseni ovat vuodelta 1982, eikä ole tarvinnut koskaan teroittaa, vaikka käytän niitä päivittäin. Nyt Fiskars kuulemma teettää saksensa Kiinassa, ja on myynyt tuotantonsa USA:an - en oikein ymmärrä, miten se toimii, mutta noin olen kuullut. Olen nähnyt niitä kiinalaisia "Fiskarseja", ja voin sanoa, ettei kannata ostaa. Tuntee heti ensi kosketuksella, ettei niissä ole sitä laadun tuntua, joka hyvissä Fiskarseissa oli (nyyh!). Hinta kuitenkin on sama. Joku tekee paljon voittoa niistä, kun kiinalaiset työskentelevät orjapalkalla.

Nyt parhaat sakset, jotka olen löytänyt, ovat japanilaiset KAI-sakset. Niitä on kaiken kokoisia, pikkuriikkisistä koruompelusaksista 25-senttisiin räätälinsaksiin. Mustat ergonomiset kädensijat ja loistoterävät terät.

• Sakset
        Anjuska kirjoitti:

Ne vanhat, Suomessa tehdyt Fiskarsit olivat todella hyvät. Minun räätälinsakseni ovat vuodelta 1982, eikä ole tarvinnut koskaan teroittaa, vaikka käytän niitä päivittäin. Nyt Fiskars kuulemma teettää saksensa Kiinassa, ja on myynyt tuotantonsa USA:an - en oikein ymmärrä, miten se toimii, mutta noin olen kuullut. Olen nähnyt niitä kiinalaisia "Fiskarseja", ja voin sanoa, ettei kannata ostaa. Tuntee heti ensi kosketuksella, ettei niissä ole sitä laadun tuntua, joka hyvissä Fiskarseissa oli (nyyh!). Hinta kuitenkin on sama. Joku tekee paljon voittoa niistä, kun kiinalaiset työskentelevät orjapalkalla.

Nyt parhaat sakset, jotka olen löytänyt, ovat japanilaiset KAI-sakset. Niitä on kaiken kokoisia, pikkuriikkisistä koruompelusaksista 25-senttisiin räätälinsaksiin. Mustat ergonomiset kädensijat ja loistoterävät terät.

Tuossa on vinha perä. Näitä tuonti saksia en ole ostanut joten siinämielessä en voi sanoa mitään, kokeillut toki olen jonkin kerran ja tuntuivat ainakin minusta jotenkin holtittomilta. Epäilemättä myös metallin laatu on heikompi näissä kiinalaisissa 'Fiskars'-saksissa.

• Kooma

Käytän enimmäkseen Mundialin tekstiilisaksia kankaiden leikkaamiseen. Fiskarsin saksia käytän moneen muuhun leikkelyyn mutta Mundial tuntuu parhaiten sopivan ainakin minulle kun kankaista on kyse. Saksien terävyys ei vielä tee niistä hyviä kangas-saksia. Ergonomia on tärkeintä. Jos sakset leikatessa "hakevat" kokoajan suuntaa niin on rasittavaa työskennellä niillä mutta ainakin minun käyttämäni Mundial menee kuin ajatus juuri siten kuin haluan. On varmaan osittain tottumuskysymyskin.

• unohdettu

noissa KAI-merkkisissä sakseissa. Ne sopivat hyvin käteen, ja niillä voi leikata tuntikausia käden väsymättä. En ole käyttänyt noita räätälinsakseja kovin kauan vielä - löysin ne viime viikolla - mutta KAI'n 165-milliset ompelusakset ovat olleet käytössäni jo monta vuotta, ja hankin uudet nyt, kun entisten terien kärjet alkoivat hiukan tylsyä. Käytän niitä etupäässä applikoinnin trimmaukseen, ja ne sopivat siihen erinomaisesti litteiden teriensä ja terävien kärkiensä takia. Entiset Fiskarsit (räätälinsakset) olivat ehkä vielä paremmat, mutta minkä sille voi, kun maailmankuulu tuote myydään ulkomaille lyhytaikaisen voiton takia, ja menetetään samalla vuosien työllä saavutettu maine. Itkettää ihan se typeryys. Oman kukkaron pulleus on tärkeämpi kuin suomalaisen laatutuotteen maine.

• olette..

Ei Fiskars saksituotantoaan Kiinaan ole myönyt, sen sijaan Kiinalaiset kopioi Fiskarsin tuotteita onnistumatta siinä, ala-arvoista sekundaa tulee.

Tuolla kerrotaan Fiskarssin saksista.
      http://www.fiskars.com/FI/fi/Askartelu/Craft Listing?contentId=81900

Syksyllä viimeksi ostin marketista Fiskarssin askartelusakset ja Suomessa tehty oli nuo.

• ope

Itse käytän kangassaksina ammattilaisille tarkoitettuja Sollingenin saksia, ovat hyvät, terävät ja ergonomiset. Hintaa niillä on aika paljon, mutta laatu on ehdoton. Niitä käytettiin ja kehuttiin jo opiskeluaikoinani kauan sitten.

• Fiskarsille

muutama vuosi sitten, ja pyysin ostaa Suomessa tehtyjä sakseja itselleni ja silloisen työnantajani muillekin työntekijöille. Meille kerrottiin, että Australiaan tuo Fiskarsin sakseja usalainen 'Fiskars'. Järjestimme myyntiesittelyn. Pettymys! Ne olivat huonolaatuisia sakseja, ja niissä sanottiin selvästi, että ne oli tehty USA:ssa. Nyt näkee vain Kiinassa tehtyjä täällä, ja ne ovat sitä samaa roskalaatua. Jos Fiskars tekee yhä sakseja Suomessa, miksi he kieltäytyvät myymästä niitä? Millaista markkinointia se sellainen on? Olen Fiskars-intoilija, ollut jo kauan, mutta intoni on alkanut hiipua...

• Kertokaa...

Mitä eroa kangassaksilla ja ompelusaksilla?

• ödsljsö

Kangassakset ovat vain kankaille, ompelusakset lankojen siistimiseen, purkamiseen, pikkutyöhön. Ompelusakset eivät sovellu kankaiden leikkuuseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe