kani haisee!!!

puputytön äiti

Tyttärelläni siis on noin vuoden vanha pupu tyttö. Ihan mukava pupu onkin mutta semmoinen ongelma vaivaa minua äitinä, että kylläpä tuolla huoneessa haisee, missä pupu asustaa.
Kerran viikossa putsataan koko häkki ja pestään ja puruina mörttiröpö.
Antakaas neuvoja miten tuota hajua saisi vähennettyä.
En pysty itse enää edes huoneeseen menemään kun silmiä kirveltää ja haisee

26

7520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • partyanimal

      Kanin "pissa-astia" tai alue jolla kani tekee tarpeensa on hyvä siivota useammin kuin kerran viikossa. Sillä pitäisi hajun lähteä.

    • tanja

      Putsaa päivittäin (tai tyttäresi) kanin pissapaikka. Lasten hiekkalapio on hyvä apuväline ja pissat pakastepussiin,pussi kiinni ja roskiin.
      Poista myös mahd.kanilta syömättä jääneet 1-kierroksen pipanakasat.

    • gegs

      hei,

      itse kani ei haise, vaan sen kuivikkeet joita ei siivota. jos kanin häkki haisee on turha syyttää että "kani haisee" .. kani on siisti eläin eikä sekään tykkää olla likaisessa häkissä. hajusta voimme syyttää meitä ihmisiä.

      oletko miettinyt purujen sijasta mattoa?
      häkin pohjalle matto ja nurkkaukseen johon kani on tottunut tekemään tarpeensa, laitetaan vessalaatikko jossa kissanhiekkaa (suosittelen merkkiä PELLEX). ei varmasti haise läheskään niin pahasti, etenkin jos hiekkalaatikko putsataan päivittäin.
      kaikki kanit eivät tosiaan kelpuuta mattoa alleen eikä vessalaatikkoa. jotkut kaivavat (etenkin naaraat..) hiekkalaatikosta ne hiekat pois ja ruttaavat maton..
      mutta ainahan sitä voi kokeilla. tosiaan paljon helpommalla pääsee tällä keinolla. se on myös siistempi vaihtoehto. purut eivät kulkeudu lattialle.

    • Lumipallo

      Meillä vaihdetaan joka päivä purut ja laitetaan uudet heinät ym.. Meillä pupulla oma huone ja siellä ei koskaan haise kun ihanalle heinälle. Puhtaana pito kaiken perusta. Et sinäkään varmaan halua asua sotkujen keskellä!

      • puputytön äiti

        Kerran viikossa siis vaihdettu purut ja astia pesty ja muutaman kerran viikossa papanat pois otettu, mutta ei ilmeisesti riitä?
        Minusta kyllä haisee vaikka on purutkin vaihdettu!
        En ole oikeen uskaltanut näillä pakkasilla tuulettaa kun nuo kanit ovat vissiin aika kylmänarkoja.
        Pupu ollut meillä vasta kuukauden ja on siis noin vuoden vanha. Lieköhän vielä oppisi kissanhiekassa käymään?


      • Kolmen vuoden kokemus
        puputytön äiti kirjoitti:

        Kerran viikossa siis vaihdettu purut ja astia pesty ja muutaman kerran viikossa papanat pois otettu, mutta ei ilmeisesti riitä?
        Minusta kyllä haisee vaikka on purutkin vaihdettu!
        En ole oikeen uskaltanut näillä pakkasilla tuulettaa kun nuo kanit ovat vissiin aika kylmänarkoja.
        Pupu ollut meillä vasta kuukauden ja on siis noin vuoden vanha. Lieköhän vielä oppisi kissanhiekassa käymään?

        Kani ei itse haise .Hajut tulevat ainoastaan huonosti hoidetuista häkeistä.Minulla on poikakani ja se on kovinkin sisäsiisti ja tekee tarpeensa aina omaan vessaansa .Vessana toimii kissoille tarkoitettu riittävän tilava muovinen laatikko johon kani mahtuu hyvin tarpeilleen.
        Se on täytetty puruilla ja koska sen reunat ovat sisäänpäin taivutetut ei kani myöskään pääse kaivamaan laatikkoa tyhjäksi vaan se jopa nautiskelee syömällä niitä puruja(lastuja)
        Häkissä kani viettää vain ne ajat jolloin ei kotona ole ketään muut ajat se saa viettää olohuoneessa jossa on iso matto ja tältä matolta ei kani uskalla poistua.Se on itse tehnyt tämän valinnan että ei poistu maton alueelta eikä näin myöskään pääse nauttimaan sähkö-ym.johdoista.Se menee aina itse tarpeilleen häkin vessaan.Häkin pohjana on kokolattiamatto(kumipohjainen)joka ei pääse liukumaan ja kani saa kynsillään hyvän pidon koska se on karkeapintainen.Sillä on myös oma kaiveluhiekkalaatikko jossa se saa temmeltää ja kaivella.Kun sille antaa riittävästi tekemistä ei se tee mitään muuta tuhoa.Häkki puhdistetaan joka päivä .Se tykkää nukkua jalkojen päällä ja lämmittää varpaita mukavasti.


      • Hermanni75
        puputytön äiti kirjoitti:

        Kerran viikossa siis vaihdettu purut ja astia pesty ja muutaman kerran viikossa papanat pois otettu, mutta ei ilmeisesti riitä?
        Minusta kyllä haisee vaikka on purutkin vaihdettu!
        En ole oikeen uskaltanut näillä pakkasilla tuulettaa kun nuo kanit ovat vissiin aika kylmänarkoja.
        Pupu ollut meillä vasta kuukauden ja on siis noin vuoden vanha. Lieköhän vielä oppisi kissanhiekassa käymään?

        Koittakaapas vessalaatikkoon eläimille sopivaa turvekuiviketta (K-Raudat, Agrimarketit).

        Pitää paremmin pissanhajun poissa.


    • jopikani-91

      Tohelona menin poistamaan vataukseni, ja se poisti myös jonkun toisen viestin..

      Mutta..
      Siis tarkoitin kanin ns. sukupuolirauhasia, jotka sijaitsevat sukupuolielinten "sivuilla".
      Näistäkin siis erittyy hajua, sellaista jonka voi haistaa ihminenkin. Ja haju on siis jokseen pistävä, jos nuo ovat likaiset.

    • Kadotettu

      Poistit mun viestin mutta eipä hätää .Vastasit jo kysymykseeni.Elikkä minun kani merkkailee leuan alla olevilla rauhasilla kaikki mitkä se luulee omistavansa .Tutkin kirjoista asiaa ja sillähän on kolmet hajurauhaset joilla on eri tarkoituksensa .Minun kani on minikanin ja hermeliinin risteytys .

    • ...

      Kani ei tosiaankaan itse haise,vaan sen kuivikkeet haisee,jos niitä ei vaihda tarpeeksi usein!Vaihda vaikka joka tai joka toinen päivä kokonaan kuivikkeet!Kannattaa myös yrittää opettaa kania käymään vessalaatikolla!Kanien vessalaatikoita myydään eläinkaupoissa ja sinne kannattaa sit laittaa puupellettiä,ei kissanhiekkaa!!Jos pupu oppii käymään vessalaatikolla,niin se vessa pitää siivota joka päivä ja häkkiä ei tarvitse muuten siivota kuin kerran viikossa!Olisi vaan pienempi homma!Kannattaa käydä näillä sivuilla:
      HAISEEKO KANI:
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,12156.0.html
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,15412.0.html
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,22344.0.html
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,19755.0.html
      VESSALAATIKOLLE OPETTAMINEN
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=429
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=15660
      http://protu.it.helsinki.fi/sonja/kani/hoito.shtml

      PAPANOIMINEN VÄÄRÄÄN PAIKKAAN/YMPÄRIINSÄ:
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=11521
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,35940.0.html
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,20047.0.html

      PISSAAMINEN VÄÄRÄÄN PAIKKAAN:
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,31445.0.html

    • puputytön äiti

      Nyt käyty ostamassa jotain puuhaketta johon saisi pissiä. Toivottavasti oppii..Laitamme maton siis myös häkkiin.
      Toivotaan että auttaisi hajuhaittaan. Tyttöä oman rakkaan kaninsa haju ei haittaa, mutta äitiä kyllä

    • puputytön äiti

      Eilisestä asti ollut matto ja pissa-astia käytössä ja huoneen haju muuttunut jo ihan nuuskuteltavaksi. Ilmeisesti siis hajuaistini reagoi voimakkaasti pissanhajuun ja nyt puuhake sitoo hajua tarpeeksi tehokkasti. Kaikki pissat tehnyt astiaan, kakkoja kyllä pitkin häkissä olevaa mattoa. Liekö kani pystyy oppimaan tekemään myös papanansa astiaan?

      • Kolmen vuoden kokemus

        Moikka .Kiva että hajut katosi.Niistä papanoista joita on ympäriinsä kopissa ei kai pääse eroon koskaan.Minun kani ainakin käy heti puhdistamisen jälkeen merkkaamassa niin vessan kuin häkinkin papanoilla mutta onneksi ne ei haise ja on mukavan kovia että ne on helppo siivota.Kun kani juoksee vapaana ympäri jalkoja niin samalla se pudottelee, niin kuin me ollaan niitä kutsuttu ilopillereiksi kun se juoksee ja hyppii ympäriinsä .Ei niitä putoile kuin muutama joista se käy osan ns.vitamiinipitoiset syömässä .Hauskaa se on kun pupulla menee hyvin ja se nautti olostaan.Olen tehnyt sille häkkiin pienen puisen talon jonka sisällä on heiniä ja koska sen katto on tasainen niin olen laittanut sille näköala nukkumis paikan jonka olen päällystänyt samanlaisella matolla ja siellä se yleensä yönsä vittää ainakin sen perusteella että sieltä se herää aamuisin kun tulemme päästämään sen vapaaksi.Pupusta on paljon iloa ja seuraa kun se juoksee ja juttelee eli sanoo "honk honk".Iloa ja mukavia hetkiä hajuttomassa ympäristössä.


    • tota tota...

      Mun kani on ainaki oppinut tekemään kaikki tarpeensa vessa laatikkoon! :) eli kyllä se onnistuu.. ei tosin kaikki kanit opi ikinä, mutta jos sitkeästi opettaa, niin eiköhän tulosta ala näkyä!
      Olen laittanut "ritilän" vessa-astian päälle, että kanini ei mene kaivelemaan sinne, ja samalla tassut pysyvät puhtaina, kun ei astele omien kakkojensa päälle!
      ( omien papanoiden syönnin kanini toimittaa niin, että pää haarojen päliin, ja suoraan suuhun! xD... hih!)
      --> puupelletti sitoo pissan/ja hajun hyvin! en kyllä oo ite kokeillu, mutta kuullut olen! :)

      --> purut eivät ime pissan hajua hyvin, siksi monet luulevat, että kanit haisevat pahalle.. kuivikkeilla saa "kanilasta" hyvän tuoksuisen!
      Mutta asia on niin, että häkki tulee siivota usein, ja tuuletuskin on joskus paikallaan! (silloin, kun kani ei itse ole siellä, koska vilustumiset, nuhat, ym..)

      • elm

        Talvisinkin voi kyllä tuulettaa. Kani kestää kylmää, mutta ei vetoa. Häkin tulee sijaita paikassa jossa kanin ei ole liian kuuma, eikä se saa vetoa (eli ei ikkunan tai patterin alle). Toisin sanoen, jos kanin häkki on sopivassa paikassa, huoneessa voi surutta tuulettaa. Kohtuudella tietenkin, ettei kanin tule lattialla kylmä. :)


      • EasternLite

        Eksyin tänne, koska minullapa juttu on niin, että löytyy vessa-astia, jonne kani aina tekee ja siivoan sen VÄHINTÄÄN joka toinen päivä ja pesen myös häkin usein. Nyt on niin, että häkki EI HAISE, mutta kani haisee. Siis ihan totta, kania sylissä haistelen ja haisee, häkki ei. Mitäs sanotte?


    • pupu2

      peseekö kanisi itseään ollenkaan? tai sitten sillä on tai on tulossa sairaus jos haisee.Teitenkin kaikki eläimet jollakin tavalla"haisee" eläimellinen ominainen haju.

      • EasternLite

        Niin ja toki pesee. Paljon. Itsekin pesin sen tuossa asiaa pohdittuani. Mitä kanien siistiin luonteeseen tulee, tuo kyllä heittää yöpipanat mihin sattuu, jättää syömättä ja heittäytyy niihin. Siitä ainakin johtuu, mut ihan turha väittää ettei kani viihdy paskassa. ;) olen itse kova siivoamaan ja pidän häkin siistinä, mutta tuolle ei aina ehdi mitään.


      • pupelit

        Kani on saaliseläin, joten se ei luonnossakaan haise saatikka ihmisen lemmikkinä, jolloin se tulee pitää puhtaana. Alapää pestään, ei koko kania, sillä kani pitää itsensä puhtaana, pesee siis useaan kertaan vuorokaudessa itsensä. Kerran päivässä pesän putsaus ja pelkällä vedellä pestään muovinen pesä/ häkki ja myöskin metalliosat tulee huuhtoa pelkällä vedellä. Kani on herkkä pesuaineille. Ruokaastia huuhdellaan kerran päivässäja vaihdetaan ruuat myös kerran päivässä, heinät ja muut.

        Mikäli kania ei ole opetettu pissaamaan ja kakkaamaan omaan pesäänsä tiettyyn nurkkaukseen, niin se saattaa oppia tai ottaa itselleen pissapaikan muualta huoneesta, jolloin se käy asioilla aina samassa paikassa. Jos on uroskani, niin urokset merkkaavat huoneistoa, että sille merkkaamiselle ei voi sitten mitään.


    • pupupesu

      Kanin voi pestä jos se haisee. Pitää kuivata turkki hyvin pyyhkeellä ja varoa, ettei vilustu (onneksi nyt on kesä niin ei suurta riskiä). Jos ei pesu auta niin sitten on syytä käyttää eläinlääkärillä.

    • Why

      Miksi monta ihmistä antaa TÄYSIN samanlaisen vastauksen, en näe järkeä....

      • viestitys ok

        Siksi, koska vastaajat eivät ole lukeneet muiden kirjoittamia viestejä.


    • Mila pupu

      viimeisimmät viestin jätäjät, huomatkaa että viesti on jätetty 2006! Eiköhän keskustelun aloittaja ole saanut jo vastauksen.

    • Anonyymi

      Moikka mulla on poika kani ja vaikka joka toinen päivä vaihan vessa hiekat silti haisee ja potkii myös hiekkaa pihalle? Onko jollain vinkkejä?

      • Anonyymi

        Vaihda ne päivittäin, sen pitäisi auttaa. Poikakanien pissa on suht pistävän hajuista, leikkaaminen saattaa auttaa myös hieman.


    • Anonyymi

      Meillä on erilliset vessalaatikot jos ei vessalaatikkoa kelpuuta kannattaa kokeilla kenkien pitoon tarkoitettua muovi alustaa vessa paikan paikalle. Jolla purua se on helpompi putsata ja lika lähtee helposti etikalla ja ruokasoodalla lopuksi vielä mäntysuovalla pesu. Hajuun kyllä tottuu aikanaan. 😊

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe