Laser ja hämäränäkö

Nimimerkki

Monesta paikasta olen lukenut, että silmän laserleikkaus saattaa huonontaa hämäränäköä. Mistään en ole vielä löytänyt syytä tähän. Miksi siis hämäränäkö saattaa heiketä? Ja millä tavalla se heikkenee?

Luulisi, että tuollaiset leikkausriskit olisi saatu korjattua?

17

2409

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cotton

Mehiläisen sivuilla sanotaan asiasta näin:

Suuri ongelma on ollut hämäränäön heikkeneminen (glare ja halo -ilmiö). Tämä on johtunut liian pienestä operaatioalueesta. Kun operaatiot aloitettiin Yhdysvalloissa vuonna 1988, operaatioalue oli halkaisijaltaan vain 3,0 mm. Hyvin nopeasti leikkausalue laajeni 3,5 - 3,9 - 4,1 - 4,5 millimetriin. Kun aloitimme Suomessa leikkaukset vuonna 1991, ns. ablatioalue oli laajentunut jo 5,0 mm, mitä silloin pidettiin tosi (liiankin) laajana operaatioalueena. Vuosina 1995-2000 keskeinen poistoalue vakiintui 6,0 millimetriin. Tätä pidetään edelleenkin suositeltavana. Jotta hämäränäkö ei heikentyisi, tämä ei kuitenkaan riitä.

Tarvitaan PROLATE-muotoinen hionta ja silloin leikkausalue on minimissään 7,1 mm, useimmiten kuitenkin peräti 9,0 mm. Tällöin glare ja halo-ongelmaa koetaan vain lyhytaikaisesti ensimmäisinä leikkauksen jälkeisinä päivinä tai viikkoina. Useimmille ei jää minkäänlaista hämäränäkövaivaa ja neljännes, jopa kolmannes potilaista kokee hämäränäkönsä parantuneen. Nykyään moni sanookin uskaltavansa ajaa autoa hämärässä aivan eri tavalla operaation jälkeen kuin aikaisemmin sankalaseillaan.

Muta jos ei löytämäsi tiedot riitä sinulle niin ota yhteyttä leikkaaviin lääkäreihin ja esitä kysymyksesi, he varmasti vastaavat ja selittävät asioita.

• 8-)

Itse kävin maanantain prk-leikkauksessa, ja sen jälkeisinä päivinä katuvalot näyttivät samoilta, kuin joillain lasik-danger-sivustoilla, eli valon ympärillä kirkas ja 4x kokoinen valopallo.
        Tuntuu siltä, kuitenkin, että toi efekti olisi häviämään päin, ainakin eilen vaikutti paljone haaleammalta "pallot" ja ei-niin-selvärajaisilta.

Itse säikähdin tietysti ekaksi tuota ilmiötä, koska se ei näyttänyt tietenkään hyvältä, etenkään autollaajoa miettien.
        Onneksi sanoit, että tuota voi esiinty leikkauksen jälkeisinä lähipäivinä ja -viikkoina, helpotti paljon, ja odottelen nyt mitä pimeänäön kanssa tapahtuu, muuten tuntuu ihan normaalilta
        Kuivuus pahin ongelma tänään.

• Zeet

Tämä on kaikki periaatteessa totta, MUTTA kannattaa muistaa, että tämä on Mehiläisen mainos. Ihan koko totuutta tämä ei kerro ja kaunisteleekin asioita hieman. Yksi syy hämäränäön heikkenemiseen on se, että hiontaa ei tehdä koskaan suoraan vaan viistosti. Hiottu alue on siis ikään kuin syvän lautasen muotoinen, ts. hionnan keskiosa on keskellä, "lautasen" pohjalla ja siinä sivuilla on hieman viistosti levenevät "reunat". Tarkka näkö on siinä keskellä, ja kun pupilli vähänkin suurenee hämärässä, reunoilla on aina vähän hämärää aluetta. On totta, että nykyisin hionta (eli operaatioalue) pyritään tekemään mahdollisimman isoksi, jopa 9 mm, kuten em. Mehiläisen mainoksessa sanotaan, MUTTA tämä riippuu likinäköisyyden suuruudesta. Mitä enemmän likinäköä, sitä PIENEMPI hionta-alueen on oltava. Koska mitä enemmän likinäköä on, sitä syvemmälle on hiottava. Ja mitä isompi operaatioalue on, sitä enemmän sarveiskalvoa olisi hiottava. Sarveiskalvoa taas pyritään säästämään niin paljon kuin mahdollista. Toisin sanoen, mitä enemmän miinusta, sitä todennäköisemmin hämäränäön kanssa tulee ongelmia lasikin jälkeen, koska operaatioalueesta on tehtävä pienempi. Ei väliä, onko kyseessä femtolasik vai vanha mekaanisella höylällä tehty läppä. Toki pupillin kokokin vaikuttaa asiaan - pieni pupillisilla ongelmat pienempiä kuin isopupillisilla, mutta ongelmia on.

• Zeet
        Zeet kirjoitti:

Tämä on kaikki periaatteessa totta, MUTTA kannattaa muistaa, että tämä on Mehiläisen mainos. Ihan koko totuutta tämä ei kerro ja kaunisteleekin asioita hieman. Yksi syy hämäränäön heikkenemiseen on se, että hiontaa ei tehdä koskaan suoraan vaan viistosti. Hiottu alue on siis ikään kuin syvän lautasen muotoinen, ts. hionnan keskiosa on keskellä, "lautasen" pohjalla ja siinä sivuilla on hieman viistosti levenevät "reunat". Tarkka näkö on siinä keskellä, ja kun pupilli vähänkin suurenee hämärässä, reunoilla on aina vähän hämärää aluetta. On totta, että nykyisin hionta (eli operaatioalue) pyritään tekemään mahdollisimman isoksi, jopa 9 mm, kuten em. Mehiläisen mainoksessa sanotaan, MUTTA tämä riippuu likinäköisyyden suuruudesta. Mitä enemmän likinäköä, sitä PIENEMPI hionta-alueen on oltava. Koska mitä enemmän likinäköä on, sitä syvemmälle on hiottava. Ja mitä isompi operaatioalue on, sitä enemmän sarveiskalvoa olisi hiottava. Sarveiskalvoa taas pyritään säästämään niin paljon kuin mahdollista. Toisin sanoen, mitä enemmän miinusta, sitä todennäköisemmin hämäränäön kanssa tulee ongelmia lasikin jälkeen, koska operaatioalueesta on tehtävä pienempi. Ei väliä, onko kyseessä femtolasik vai vanha mekaanisella höylällä tehty läppä. Toki pupillin kokokin vaikuttaa asiaan - pieni pupillisilla ongelmat pienempiä kuin isopupillisilla, mutta ongelmia on.

Tarkoitin vastaukseni nimimerkki cottonille. Lipsahti väärään paikkaan, sorry.

• valonläpäisy

Sarveiskalvo on tavallaan linssi, solurakenteeltaan hieno "rakennesuoritus" silmän optisessa järjestelmässä joka osallistuu noin 60 prosenttisesti silmän taittovoimaan. Erässä maalaisjärjelle tajuttavassa luentomonisteessa sarveiskalvon solurakennetta verrattiin ampiaiskennon omaiseen symmetriaan. Voit kuvitella mitä kokonaisuudelle pesässä tapahtuisi jos yksi "toisinajattelija" ampiainen rakentaisi neliskulmaisen rakennelman. Koko systeemi olisi pilalla. Näin kenties tapahtuu mikäli laser "höyläyksessä" muutama solu turpoaa tai vaurioituu. Optiikka kärsii. Hämärässä pupilli laajenee ja laajemmalta alalta sarveiskalvoa valonsäteitä kulkee läpi vinksin vonksin.

• silmälääkäri

Edellä tuli jo hyviä selityksiä. Hämäränäköongelmiin vaikuttaa myös potilaan mustuaisen koko hämärässä - mitä suurempi mustuainen, sitä herkemmin voi hämäränäköongelmaa tulla.

Ongelma johtuu siitä, että likitaitteisuuden korjausleikkauksessa keskeistä sarveiskalvoa joudutaan ohentamaan ja tarvittavan ohennuksen määrä on sitä suurempi, mitä suurempi alue halutaan käsitellä - eli sarveiskalvon paksuus rajoittaa laseroitavan alueen läpimittaa. Tämän vuoksi hoidettu alue saattaa jäädä pienemmäksi kuin mustuaisaukko ja tällöin sarveiskalvon reunaosien kautta silmään tulevat valonsäteet eivät kohdistukaan tarkkana verkkokalvolle.

Kun ottaa lisäksi huomioon, että säteen kaksinkertaistuessa pinta-ala nelinkertaistuu, voi hämäränäköongelma olla esim. olematon henkilöllä, jolla mustuainen on 4 mm halkaisijaltaan ja suuri 6 mm mustuaisen omaavalla henkilöllä, jos hoidettu alue on 4 mm halkaisijaltaan. Viimeksimainitussa silmässä kun yli puolet verkkokalvolle tulevasta valosta menisi hoitamattoman sarveiskalvoalueen läpi. 8 mm mustuaisen ollessa kyseessä menisi jo 75% valosta hoitamattoman alueen läpi aiheuttaen huomattavaa ongelmaa hämärällä.

• kissannäkö

no kertokaapa leikkauksessa kävijät miten se hämäränäkönne muuttui? näettekö kauas hämärässä huonommin vai tuleeko valoista jotain ihmemuodostumia?

• erkkimerkki20

uskomatonta kukaan ei oo huomannut mitään?

• hämäränäkö

Voisin jatkaa tähän vanhaan viestiketjuun.

Hämäränäkö muuttui minun kohdalla siten, että ensinnäkin tunnen näkeväni hämärässä huonommin, esim. koulun juhlasalissa, joka on kohtuullisesti valaistu, tuntuu hämärämmältä kuin ennen, melkeinpä missä vain liikuttaessa, erityisesti sisätiloissa, tuntuu hämärämmältä. Tuo hämäryys tuntuu erityisesti ihmisten kasvoja katsottaessa; kasvot näkyvät terävänä vain suht läheltä katsottaessa, varjon puoleiset kasvot näkyvät todella huonosti.

Valot eivät näy niin kuin niiden pitäisi. Autojen valot ovat enemmän tai vähemmän sädekimppuja, ja häikäisevät jonkin verran niitä kohti katsottaessa. Autojen takavalot leviävät vain vähän, mutta jarruvalo leviää jo enemmän. Vilkku leviää jo sädekimpuksi, koska on niin kirkas. Liikennevalot eivät myöskään näy kuten ennen laseilla; Toiset liikennevalot ovat kirkkaampia kuin toiset, ja näiden erityisen kirkkaat valot leviävät ikäänkuin palloksi. Liikenteessä pimeällä ajaminen onnistuu, mutta se ei ole erityisen miellyttävää juuri edellämainituista ilmiöistä johtuen.

• silber2

Millä tekniikalla ja milloin sinut leikattiin? Paljonko oli miinusta?

• hämäränäkö

Femtolasikilla leikattiiin syksyllä 2011. Miinusta oli molemmissa silmissä noin 3 ja sarveiskalvo oli aika ohut.

Olen jostain lukenut, etttä femtolasikilla tällaiset hämäränäköongelmat jäävät pidempiaikaisiksi noin prosentilla leikatuista. Että taisi käydä kohdallani huono tuuri. Huono tuuri ei itselleni kuitenkaan kelpaa selitykseksi, jostainhan se johtuu, miksi hämäränäköongelmaa minulla vielä esiintyy. Ei vain taida olla ihan yksiselitteistä, mikä se syy hämäränäköongelmille oikein on. Ainakin minulle on vakuuteltu, että Suomessa leikkausalue on niin laaja, että leikkausalueen pienuus syynä on aika epätodennäköinen.

• Pimeäajossa

Lasikissa hoitoalue voi jäädä epätasaiseksi, siitä johtuu monet vaivat.
      Mielenkiintoista seurata miten uudessa SMILEssä hämäränäkö pelaa.

• hämäränäkö

Luulen, että kohdallani mainitsemasi hoitoalueen epätasaisuus on juuri se syy, miksi hämäränäkö pelaa huonosti. Joillakin hoitoalueen epätasaisuudet tasoittuvat ajan kanssa toisilla taas ei. Toinen vaihtoehto voisi olla tässä ketjussa mainittu teoria, että laserhöyläyksessa muutama sarveiskalvon solu turpoaa tai vaurioituu, jolloin optiikka kärsii. Pupillin laajentuessa valonsäteet kulkevat laajemmalla alalla sarveiskalvoa vähän miten sattuu, jolloin tulee näitä hämäränäön ongelmia.

Näöntarkkuus on parantunut hieman puolessatoista vuodessa, olettaisin, että tämä johtuu juuri hoitoalueen epätasaisuuksien tasoittumisesta. Tasoittumista ei ole tapahtunut kuitenkaan vielä siinä määrin, että hämäränäön ongelmat olisivat poistuneet.

Kertokaapa muutkin hämäränäön muuttumisesta kokemuksia.

• hämärähyssykkä

Kävin femtolasik-leikkauksessa hieman vajaa vuosi sitten ja nyt syksyn pimeiden tultua huomannot, että hämäränäkö on edelleen todella huono. Heti leikkauksen jälkeen oli suurimpana ongelman valonarkuus. Tuo onneksi mennyt ohi. Vuoden vaihteen jälkeen olisi tiedossa viimeinen tarkastus. Aikaisemmissa tarkastuksissa lääkärin mielestä olen erittäin hyvin toipunut ja näkö aivan täydellinen. Itsestä kuitenkin tuntuu, että silmät väsyvät aikaisempaa nopeammin ja esim. ns. harmaalla kelillä tuntuu, ettei oikein jaksa tarkentaa katsetta.

Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, että kävin leikkauksessa. Normaalissa arjessa ja harrastuksissa en huomaa mitään ongelmia. Lähinnä iltaisin ja hämärissä tiloissa on epämiellyttävä olo, kun tuntuu ettei sittenkään näe kunnolla.

• katuva1

Minäkin kävin femtolasik-leikkauksessa alle vuosi sitten. En enää näe huonossa valaistuksessa kunnolla (kontrastinäkö huono). Lisäksi näen useat valot edelleen sädekimppuina eli minulla on paljon starburstia. Esimerkiksi auton valot näkyvät sädekimppuina jopa pilvisellä säällä. Vain auringonpaisteessa ei ole ongelmia.

Ennen leikkausta lääkäri sanoi (kun kysyin asiasta), ettei minulle tulee mitään valo-ongelmia. Ja tässä sitä ollaan. Tosin on kai vielä vähäisiä toiveita, että starburst ainakin vähenee. Leikkauksesta ei ole vielä vuotta.

Pelkästään valojen vääristymien saisi minut katumaan leikkausta. Sen lisäksi minulle on tullut paljon muita ongelmia (mm. kuivat silmät) ja joudun taas käyttämään laseja koko ajan. Leikkaus epäonnistui siis minun kohdallani aivan täysin. Silmieni tilanne on paljon huonompi kuin ennen leikkausta. Silmäleikkaus oli minun kohdallani elämäni huonoin päätös. Kannattaa siis harkita tarkkaan ennen leikkausta. Kaikilla leikkaus ei suinkaan onnistu. Maksaisin paljon jos saisin leikkauksen peruttua.

• katuva1
        katuva1 kirjoitti:

Minäkin kävin femtolasik-leikkauksessa alle vuosi sitten. En enää näe huonossa valaistuksessa kunnolla (kontrastinäkö huono). Lisäksi näen useat valot edelleen sädekimppuina eli minulla on paljon starburstia. Esimerkiksi auton valot näkyvät sädekimppuina jopa pilvisellä säällä. Vain auringonpaisteessa ei ole ongelmia.

Ennen leikkausta lääkäri sanoi (kun kysyin asiasta), ettei minulle tulee mitään valo-ongelmia. Ja tässä sitä ollaan. Tosin on kai vielä vähäisiä toiveita, että starburst ainakin vähenee. Leikkauksesta ei ole vielä vuotta.

Pelkästään valojen vääristymien saisi minut katumaan leikkausta. Sen lisäksi minulle on tullut paljon muita ongelmia (mm. kuivat silmät) ja joudun taas käyttämään laseja koko ajan. Leikkaus epäonnistui siis minun kohdallani aivan täysin. Silmieni tilanne on paljon huonompi kuin ennen leikkausta. Silmäleikkaus oli minun kohdallani elämäni huonoin päätös. Kannattaa siis harkita tarkkaan ennen leikkausta. Kaikilla leikkaus ei suinkaan onnistu. Maksaisin paljon jos saisin leikkauksen peruttua.

Ja tässä vielä lisätietoa englanniksi:
        http://www.usaeyes.org/lasik/faq/lasik-pupil-size.htm

• Pekka Peloton

Itse kävin femtolasik-leikkauksessa Tallinnassa 2012 alkuvuodesta, eli reipas 1,5v nyt takana "uusilla" silmillä. Olin kyllä leikkausta jo aiemminkin miettinyt ja haaveillut, mutta rahatilanne ei ollut aiemmin kovin myönteinen asiaa kohtaan. Onneksi tuli käytyä nyt jälkeenpäin ajatellen. Kaukonäkö on pysynyt erittäin hyvänä, se on ilmeisesti jopa hieman parempi mitä "tavallisella ihmisellä", jolla ei ole näössä vikaa.. Lähinäkö otettiin hieman plussan puolelle ja siinä se on pysynyt, muttei se haittaa (ellen haluaisi lukea sanomalehteä 10cm päästä). Nuo valojutut häiritsi hämärässä ehkä pisimpään (näistä oireista), sen ensimmäisen talven oli selkeät muutokset mutta kesän jälkeen olin jo unohtanutkin koko asian..

Näin jälkikäteen ei oo mitään negatiivista sanottavaa, sen verran vaan, että ainakin itse oli hyvä tehdä leikkaus vaiheessa, jossa pystyi olemaan töistä jonkun hetken poissa (esim viikon talviloma olisi hyvä), koska tein näyttöpäätetyötä. Lisäksi olin silmieni kanssa aika varovainen ainakin kuukauden ajan, joten ehkä kesäloman alkajaisiksi ei leikkauksessa kannata käydä, jos haluaa lomallaan harrastaa paljon yms..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe